Angst voor t berijden van m'n eigen paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Angst voor t berijden van m'n eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 15:32

Voor mij een mega-dilemma:

Mijn paard van 3 en een half heb ik bijna een jaar terug gekocht. Ik vond en vind d'r nog steeds zo lief in de omgang. Ze is wel groot ( 1.73m ), maar ze leek mij wel aardig relaxed.

Een half jaar terug heb ik besloten om ook aan de longe erop te gaan zitten. Stap ging goed tot dat ik in draf aan zou springen. Ze heeft geen stap draf gedaan en is gelijk ongelovelijk op en neer gaan klapperen, en ik viel er dus af. 2 weken lang verschrikkelijke pijn aan m'n rug en nek. Na een maand niets durven doen heb ik besloten om haar professioneel te laten inrijden.
Daar hebben ze haar gedrag ook goed bestudeerd en blijkt ze wat dominant te zijn en ( maar dat wist ik al van t longeren ) lui te zijn. Maar met geduld en disipline moest t wel goed komen. Ze zijn nu ongeveer 3 maanden rustig bezig. Nu is t ook wel beter, ze stapt draaft en galloppeerd los. En begint zelfs naar de teugel te komen en is vrij bestuurbaar.

Maar als ik zie wat ze nu nog af en toe aan de longe flikt met iemand erop... Daar word ik niet blij van..Nee zelf echt serieus verdrietig Huilen . Ik durf daar niet op... En met longeren zonder iemand erop heeft ze ook genoeg truukjes ( dan ben ik niet bang van haar hoor), dus dat ben ik onderhand ook wel zat.. Mijn paard is absoluut gezond, want die is laatst nog helemaal binnenste buiten gecheckt, voor de verzekering en mezelf. Lekker uitgebreid. En de trainers heb ik ook alle vertrouwen in. Ze zeggen dat t allemaal wel goed komt maar toch..

Ik ben echt een ervaren amazone, en andere paarden heb ik geen probleem mee. Wat moet ik nu, ik heb gisteren echt staan huilen. Een vrouw van 29, zie je t al staan?

Wat kan ik doen om t vertrouwen in mijn paard weer terug te krijgen?

Loowis

Re: Angst voor t berijden van m'n eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:58

dan is dit paard duidelijk fout ingereden.
Een paard wat goed ingereden word en met geduld zou zo iemand op zijn rug kunnen laten. Dat is met alle paarden die ik heb ingereden gebeurt Lachen Misscihen een curus NH doen?
Dat helpt ook veel Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:05

Idd, de start is verkeerd geweest, en dat is heel jammer. Ik ben het niet eens met de opmerking dat als dingen met geduld en goed worden aangepakt, dat er dan geen protestreacties gaan komen. Maakt niet uit hoe vaak paarden in handen zijn en hoe zoet ze zijn in omgang, op het moment dat er een ruiter opgaat kunnen ze heel anders gaan reageren.

@TS: Wie zegt dat ze de dingen die ze bij een ander flikt bij jouw ook zou doen? Ik ken de ruiters niet, maar is dat "dingen flikken" misschien een uiting dat ze overvraagd is, dat er te hard wordt aangepakt, of is het dat ze dingen echt niet wil? Wat ze bij die andere ruiters doet, hoeft ze bij jouw niet te doen. Dat moet je altijd voor ogen houden.

Ik zou je zelf wel een cursus Parelli adviseren, en verder er rekening mee houden dat je de eerste tijd naast je paard staat als je samen met haar aan bijv. Parelli gaat doen.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:11

nee juist niet. Als er fout mee aan de hand gaat gaat het ook op het paard vaak niet goed Knipoog als er vanaf de grond duidelijk is wie de leider is en het paard vertrouwt 100 procent op zijn leider dan is het rijden geen probleem Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:13

Nogmaals, hoeft niet. Vaak genoeg gezien, kipmakke jonge dieren, waar de machtsverhoudingen met de persoon op de grond goed zitten, maar waar wel mega-boksessies uitkwamen op het moment dat er een zadel opging.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:12

Cassidy schreef:
@TS: Wie zegt dat ze de dingen die ze bij een ander flikt bij jouw ook zou doen? Ik ken de ruiters niet, maar is dat "dingen flikken" misschien een uiting dat ze overvraagd is, dat er te hard wordt aangepakt, of is het dat ze dingen echt niet wil? Wat ze bij die andere ruiters doet, hoeft ze bij jouw niet te doen. Dat moet je altijd voor ogen houden.

Niemand natuurlijk, maar het paard heeft het al bij haar gedaan. Kan mij haar probleem heel goed voorstellen. Een cursus kan helpen, maar ik denk zeker dat hele goede, geduldige en begripvolle begeleiding onontbeerlijk is. Ik denk niet dat het vertrouwen terug komt met alleen een 'thuisstudie'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:53

Je komt met thuisstudie een heel eind. Je leert onder andere het paard lezen, en een paar pre-flight checks door te voeren voordat je er ueberhaupt opstapt. Parelli level 1 is veiligheid voor alles. En het eerste wat hij zegt: als je je niet veilig voelt, stap er dan ook niet op! Doe andere dingen vanaf de grond als voorbereiding. Een uurtje longeren of losgooien met zadel op de rug zodat het paard even kan uitrazen kan tot gewoonte worden, maar haalt het probleem niet weg. Parelli leert je ook om er heel snel weer vanaf te stappen als je problemen tegenkomt. Hij leert je een noodrem bedienen mocht het paard aan de kletter gaan. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Een paard dat in het begin een boksessie geeft en je eraf weet te werken heeft idd geleerd dat de ruiter er af kan. Maar het hoeft niet dat deze boksessie iedere keer weer komt, als het paard verder ingereden en doorgereden wordt. En als je de middelen aangereikt krijgt in situaties waarin het paard wel een boksessie geeft, dergelijke situaties snel onder controle te krijgen, is dat al een mega stap in de goede richting.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:18

volgens mij doet hij gewoon zoals een jong paard af en toe doet.
als ik een week of zo niet op mijn 3 en half jarige ga zitten dan bokt hij ook als ik ga zitten.
ze zijn jong speels en vol energie.
als hij schrikt dan bokt hij ook een keer van zich af,
niet gemeen maar gewoon jong en vrolijk.
dat hij begon te bokken aan de longe met jou er op is omdat hij, pas met aandraven de druk van jou op het zadel voelde.
dan kun je beter voor je gaat zitten je paard even lekker hard laten galoperen aan de longe zodat hij allle spanning en energie er uit kan gooien.
en rij hem dan een week of 2 iedere dag hoeft niet lang, maar zodat hij leert dat het gewoon voor hem is dat hij bereden wordt
vooral veel voorwaarts houden de eerste tijd.
en langs de bakrand houden dan krijgt ie weinig kans om te bokken.
een paard wat je voorwaarts rijd rechtuit langs de bakrand(goed langs de bakrand houden en tempo)gaat meestal niet bokken omdat je hem bezig houd door het voorwaarts rijden,op een geven moment merk je wel dat hij met zijn werk bezig gaat.(alle spanning valt er af)
hoop dat je er wat aan hebt anders overleg met de gene die hem nu rijd.
groetjes saskia
groetjes saskia

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:12

Maakt niet uit hoe oud je bent, bang zijn wordt je van het ene op het andere moment en kun je alleen zelf overwinnen. Ik ben ook bang geweest voor mijn paard, geen jonkie hoor maar mn eerste eigen paard en hij was al 10. Maar bij mij helemaal tot zichzelf gekomen, uit zijn schulp gekropen en ja dat was merkbaar, na een maand of 4 ging hij de meest vreselijke trucjes uithalen om me uit te proberen en te kijken of ik er ook af te krijgen was tijdens het rijden. Toen was ik echt super bang en belandde in een neerwaartse spiraal van bang naar nog banger en op een gegeven moment zelfs bang om met hem aan de hand te lopen. Ik heb dan ook wel het type paard wat duidelijk leiding moet krijgen anders neemt hij het in eigen hand. Wat mij heel erg heeft geholpen, is weer opnieuw met hem beginnen, niet rijden zolang je nog onzeker bent, maar gewoon veel dingen doen om het vertrouwen weer terug te krijgen, veel grondwerk oefeningen, wandelen, zitten bij hem in de stal of wei, poetsen en heel veel tegen hem praten, zonder iets van hem te vragen. Mij heeft het absoluut geholpen en na een maand of 4 was ik weer helemaal klaar om op te stappen en toen zo zeker van onze hernieuwde band dat ik dat ook uitstraalde naar hem. Hij heeft nooit meer wat geprobeert. Ik begrijp dat een jong paard nog wel puber streken zal houden voorlopig, maar met respect voo jou en andersom zal hij je heel anders benaderen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:26

Wat ik mij afvraag: waarom zou je op dit paard uberhaupt nog willen rijden, zelf?

Je bent een grote meid, waarom dan niet gewoon afscheid nemen van dit paard en erkennen dat deze gewoon niet bij je past?

Je zal voor dit paard altijd een zekere angst houden, dat staat nu al zo gegirfd op jouw harde schijf én op je relatie met dit paard. Ik denk niet dat dit je ooit plezier gaat opleveren.

Was het de mijne, dat was hij gister al verkocht.
Het is je hobby, niet je molensteen. Voor dit lastige paard, 10 anderen die wel braaf zijn. Tip ter voorkoming van verdere angstontwikkeling: koop er eentje die al écht goed doorgereden is, zodat je die een beetje kan vertrouwen en inschatten en zodat je deze nare ervaring niet door laat werken bij een volgend paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:29

Verkopen is idd de makkelijkste weg. Of je dat wilt en moet doen moet je helemaal zelf weten. Ik denk zomaar dat jullie samen nog een kans hebben, maar zoek daar dan goede begeleiding bij, en onderneem de nodige stappen.
Verkopen kan altijd nog. Je paard later terughalen niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:38

Verkopen hoeft helemaal niet de makkelijkste weg te zijn. Voor sommige mensen is het heel moeilijk om toe te geven dat iets waar ze van droomde toch niet het gene is wat ze eigenlijk willen.
"Giving up doesn't always mean your weak, sometimes it means you're strong enough to let go."

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:41

Mooi gezegde. Dan zou ik er alleen aan toe willen vogen:" if you have tried everything possible before"...Haha!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:45

IK herken dit probleem heel erg.Ik had het paard nog zelf gefokt 3 jaar in de hand gehad.Ik was er nog nooit afgevallen maar toch was ik diep van binnen toch bang.Ze voelde dat en ging andere geintjes uithalen gelukkig niet bokken of steigeren maar opeens omdraaien of stilstaan.Ik heb haar toen voor mijn eigen gemoedsrust verkocht de nieuwe eigenaar is er heel blij mee en ze is braaf.
Voor mij is er echt een last van me afgevallen.Ik ben echt niet over 1 nacht ijs gegaan hoor.Ze heeft zelfs nog 3 mnd op een africhtingsstal gestaan niets aan de hand en ik ga erop weer foute boel.
Ga gewoon op je eigen gevoel af ,misschien is het gewoon geen paard voor jouw als is tie nog zo lief

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:49

Cassidy schreef:
Mooi gezegde. Dan zou ik er alleen aan toe willen vogen:" if you have tried everything possible before"...Haha!

Het leven is te kort om 'everything possible' te proberen.
Ga voor kwaliteit van je keuzes.

2 jaar lang aanmodderen is niet leuk.
Er is geen eer te behalen aan 'everything possible' te proberen. Tenzij dat juist je doel is.
Als je doel is NU fijn rijden (en dus niet pas na een lange, lange weg waarbij succes helemaal nog niet gegarandeerd is), nou... staar je dan maar niet blind op 'heb ik alles wel geprobeerd'. Dat kan namelijk ook intens zonde van je tijd zijn.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:08

Ik zou zelf nog even wachten met verkopen. Ik heb met hulp en paralleli zelf ook mijn angst overwonnnen. Maar heeft maanden geduurd. Toen ik mijn paardje kocht was hij 2, 5 en nooit onder handen geweest. En ik wist niks van jonge paarden dus angst en onwetendheid samen zijn geen goede combinatie. Ik was zo bang voor hem , hij steigerde alleen en probeerde constant te bijten. Iedereen om me heen zei ook dat lukt je nooit enz..
Dus net als jou en topic geopend op bokt en met een paar goede advissen aan de slag gegaan. paralelli besteld en in mezelf gaan geloven. Na 4 maanden ging dat halster erop en begonnen we vooruit te gaan. Maar ik heb zo vaak gehuild en gedacht hoe ga ik dit doen. Wat me overeind hielp was dat mijn paardje in mij geloofde. Ook al waren we beide zoekende hij geloofde in mij. Ik kan het niet uitleggen. Ik weet niet hoe je het hebt aangepakt met zadel erop en wegrijden. Misschien is die fase te snel gegaan en is hij daarom gaan bokken. En daarbij is het een jong paard.
Bij ons heeft die fase maanden geduurd met zadel erop en eraf en longeren waren we weer maanden verder. Maar door de tijd te nemen was erop stappen geen probleem. Toen ik nog bang was deed ik alleen dingen met hem die goed gingen. Als ik daar weer veel vertrouwen in had gingen we weer een babystapje verder. Niks doen zoals opstappen als je voelt dat je er geen vertrouwen in heb. Ik geloof dat er voor jou zeker nog hoop is. Probeer paralelli en het vertrouwen in haar en jezelf terug te vinden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:17

Haar vraag is.... hoe krijg ik het vertrouwen in mijn paard terug...
Dan denk ik niet dat ze echt wil verkopen. Er staan veel goede tips in deze topic.
Parelli cursus (kan ik nog niet helemaal over meepraten, begin over 1 week Haha! ) , begeleiding... misschien wel een combinatie van beiden.
Ik denk dat TS zich moet afvragen... wil ik echt met dit paard verder? En zo ja (gezien haar topic denk ik van wel).. dan gewoon ook alle tips meenemen en alles op alles zetten want als ze echt wil, gaat het ook lukken, denk ik.
Desnoods de eerste keer met rijden cap (dat eigenlijk altijd met een jong paard vind ik) en bodyprotector dragen als je je daarmee veiliger voelt.
Succes!!!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:23

Mijn advies is om voor goede begeleiding te zorgen die je kan helpen.
Ik was er ook met inrijden vanaf gevallen, een paar keer wel, tot ik de laatste keer in het ziekenhuis belandde.
Ik heb haar toen laten inrijden, maar na 3weken zou ik er weer op gaan. En ik was zo bang. Maar toen heb ik voor mezelf gedacht, wil ik dit paard ECHT houden, dan moet ik doorzetten. En anders verkopen.
Het is dus doorzetten geweest, en heel hard werken. De eerste 2weken had ik iedere dag begeleiding, daarna een half jaar 3x per week, en daarna naar 2 en zo naar 1keer in de week. Het heeft even geduurd.
Iedere keer naar de wc voor ik er op moest, knikkende knieen etc., maar als je het echt wil, lukt het je zeker wel.
Er staan hierboven al een paar goede tips. Daar moet je voor jezelf de voor jou best bruikbare uithalen en waar jij je het beste bij voelt.
Heel veel succes

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 19:05

Lieve allemaal,

Bedankt voor de tips.

Grondwerk ben ik al mee bezig. Hetgeen wat ze doet waar ik bang voor ben doet ze alleen aan de longe met iemand erop. Los gaat op zich prima met de amozone die haar nu inrijd. Maar ik ben bang dat ze bij mij wel wat doet als ik er straks op ga. Ik heb nog zo de herrinnering van 4 maanden terug..

Verkopen is voor mij nog even geen optie, en ik kan t ook nog niet. Ze is zo mooi met de huidige amazone die haar inrijd, en ondanks haar lompe jonge gedrag is ze in de omgang tijdens t verzorgen zo lief.
En toch kan ik me vinden in iets wat Dees zei: Als je doel is NU fijn rijden (en dus niet pas na een lange, lange weg waarbij succes helemaal nog niet gegarandeerd is), nou... staar je dan maar niet blind op 'heb ik alles wel geprobeerd'. Dat kan namelijk ook intens zonde van je tijd zijn.
Maar ja, ik heb ergens toch wel de hoop zitten. Ik denk dat t vooral aan mij ligt en me d'r eens overheen zetten.. Maar dat is niet makkelijk hoor Bloos ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:30

Iedereen die met een jong paard begint moet ergens doorheen, ook al heb je er -tig voor die tijd gehad en gereden. Het is bijna nooit "opstappen en de zonsondergang tegenmoet". Jullie zullen aan elkaar moeten wennen, en daar moet je de tijd voor nemen het het werk insteken. Wil je dat niet, moet je een ouder dier kopen dat al doorgereden is, waar je op kunt stappen terwijl de knoppen er al opzitten en dan meteen beslissen of dit voor NU het paard is waar je je safe opvoelt.

Als ik je verhalen zo hoor is dit een paard dat je vertrouwen echt verdient, geef haar die kans.

XHeleenX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:44

Vertrouwen winnen vertrouwen winnen en vertrouwen winnen! Als je elke dag naar haar (het paard) toegaat zal ze zo aan je gaan wennen dat ze bijna alles zal accepteren (had ik tenminste toen ik mijn 3 jarige rocky ging inrijden, hij had me eraf gegooit en als ik erop ging zitten werd ie heel erg wild, ik had een keer een gebroken arm en gekneust been.
toen heb ik hem opnieuw ingereden met profesionele begleiding, ging in het begin ook niet goed, maar toen heb ik vertrouwen in hem gewonnen, en het lukte!
nu is ie 4 jaar en ik spring met hem,
ik hoop dat het jou ook lukt!

groetjes Heleen

ps. ik ben dan nog maar 11 (bijna twaalf), maar dat doet er niet toe, het is gelukt! Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:12

Na het inrijden krijg je niet ineens een mak paard terug. Door haar leeftijd blijf je geconfronteerd worden met haar "voor jou" onvoorspelbare reacties. Je moet zeker hulp blijven krijgen als je haar weer ophaalt. Ik weet uit ervaring dat het erg moeilijk wordt om een paard te houden en goed op te voeden als je zelf niet genoeg ervaring hebt met jonge paarden en er bang voor geworden bent. Ik heb dezelfde situatie meegemaakt, steeds maar proberen en proberen, bergen geld kwijt en steeds weer tegen die muur aanlopen. Uiteindelijk heb ik de stap gemaakt om hem te verkopen. Dat is zeker niet gemakkelijk, maar ik vond het niet eerlijk om hem te houden, want ik was gewoon niet mans genoeg om het paard aan te kunnen en ervoor te zorgen dat het een netjes opgevoed paard zou worden. Bovendien was ik erg bang geworden voor hem. Iedere keer als ik hulp had, ging het goed, maar zodra ik er ook maar een minuut alleen voor stond ging het weer mis. Je moet dus jezelf heel goed afvragen wat je wil ook in de toekomst. Ik ben er altijd voor om een huisdier te nemen voor je leven. Maar soms maak je daar een verkeerde keuze in en moet je het weer rechtzetten. Daar hoort natuurlijk ook de optie bij, zelf in de leer. Of dat nu parelli, NH of weet ik veel wat is. Je moet er heel hard aan werken. Mijn vorige paard heeft een heel goed adresje gekregen bij iemand die prima om kan gaan met jonge paarden. Ik heb nu een volwassen paard, waar de meest gekke dingen al vanaf zijn.
Ik wil nu beslist niet zeggen dat je je paard weg moet doen hoor;-) in mijn geval was het de beste keuze, maar er zijn nog vele andere opties die ook zeker slagingskans hebben. Denk er gewoon heel goed over na.