Hoe bewijs je de eigendom van je fiets? Juist: jij hebt de sleutel, jij rijdt erop rond, jij hebt m betaald, jij betaalt de fietsenmaker als er wat aan moet gebeuren.
Hoe bewijs je de eigendom van je paard: precies hetzelfde. maar je paard heeft geen slot en geen sleutel. Je moet het dus doen met feiten die het 'aannemelijk' maken dat je de eigenaar bent. De meeste paarden hebben geen 'eigendomsbewijs', ik zou ook niet weten wat ik daaronder moet verstaan, omdat van paarden geen register wordt bijgehouden en zo'n bewijs dus per saldo slechts een feit is dat het meer of minder aannemelijk kan zijn dat jij de eigenaar bent. Een koopcontract is nogal een sterke indicatie dat jij de eigenaar bent, het stamboekpapier op je naam zetten kan een indicatie zijn. Het feit dat jij de kosten van het paard draagt wordt meestal door rechters wel zwaar gewogen. Maar kort gezegd: Er bestaat geen sluitend bewijs, maar als je een contract hebt, het paard op je naam staat en jij de lasten betaalt, moet ik nog een advocaat tegenkomen die hard krijgt dat het paard niet van jou is.