twee eigenaren oneens over verblijf paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TobyW

twee eigenaren oneens over verblijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 10:17

Hallo,

mijn vriendin heeft tweeenhalf jaar geleden samen met een andere vrouw een paard gekocht. Het paard heeft inmiddels artrose en kan daarom niet meer bereden worden. Wij zouden hem graag van de manege waar hij nu staat (kleine boxen, weinig hooi, kleine landjes, paarden worden niet voor je buiten gezet) naar een kleine stal laten verhuizen, waar de leefomgeving voor hem veel beter zou zijn. Grote boxen, elke dag naar buiten, contact met andere paarden enzo.
Helaas is de andere eigenaar het hier niet mee eens. Zij is niet bereid het paard te laten verhuizen of haar aandeel te verkopen. Bij de koop van het paard zijn er jammer genoeg geen afspraken gemaakt. Heeft er iemand een idee hoe dit meningsverschil opgelost kan worden, en wat de wettelijke situatie is?

Klara16

Re: twee eigenaren oneens over verblijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:44

Hoeveel procent van het dier bezitten jullie elk? Als het 50/50 is kan er eigenlijk niemand beslissen voor de ander denk ik.

Als je niets op papier hebt staan lijkt het me wel een gevaarlijke situatie te zijn: Hoe ga jij bewijzen dat het ook jouw paard is als die ander besluit dat ze hem wil verkopen?
Degene van jullie die de papieren thuis heeft liggen kan dan toch zonder meer het paard inladen?

Het lijkt mij dat je daar zo snel mogelijk iets aan moet doen en met die andere persoon aan tafel gaan zitten om alles op papier te zetten. Kan anders nog een onaangenamre verrassing worden...

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 11:00

Ja, het is 50/50. Wij hebben op dit moment het pardenpaspoort in huis, maar dit is geen bewijs van eigendom. Verder zijn er geen papieren, behalve dan een factuur van de aankoop, waarvan allebei een kopie hebben.
Juist omdat de situtatie zo ingewikkeld is, en praten met de andere eigenaar niet mogelijk lijkt, zou ik graag weten wat de wet zegt...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:14

Wat een rot situatie ... hoe wordt momenteel de zorg voor het paard verdeeld als ik vragen mag? En betalen jullie ieder de helft van het stalgeld aan de stal eigenaar? Tsja, hoe het wettelijk zit weet ik niet, maar het lijkt me wel duidelijk dat jullie het beste met het paard voor hebben. Ik vind het extreem egoistisch om een paard met een dergelijke beperking maar in je eigen buurt te houden terwijl het paard op een andere plek een kwalitatief beter leven kan leiden. Maar goed, hoe maak je dat iemand wijs die geen gesprek aan wil gaan...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:18

Waarom wil de andere eigenaar niet verhuizen? Heeft zij daar een goede reden voor?

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 11:27

Op dit moment verzorgen wij hem drie dagen per week, de andere vier dagen. Wij zouden er ook nog een vierde dag naartoe gaan, maar dan zou het weer knallende ruzie met de andere worden... Stalgeld is 50/50 verdeeld. Verder denk ik er net zo over als jij, en ik heb het gevoel dat er met gewoon praten niets te bereiken is.

De andere eigenaar zegt dat hij een verhuizing niet zou overleven, omdat hij er al tien jaar lang staat. Hij is twee jaar geleden van de manegepaarden naar de pensionpaarden verhuist, en ook een half jaar lang in de wei staan heeft hij probleemloos overleeft... Hij heeft op dit moment ook geen contact met andere paarden, dus het zou voor hem alleen maar vooruitgaan. In feite is het pure egoisme van haar. Zo heeft ze een reden er rond te lopen (ze vindt het daar blijkbaar gezellig en rijdt er twee keer per week op manegepaarden), en zou daar over een jaar of drie waarschijnlijk nog een paard hebben.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:36

Blijkbaar kunnen jullie niet samen door één deur, maar hebben wel een paard samen, dat is apart Haha!

Kan het niet zo zijn dat de andere eigenaar het gevoel heeft dat het paard het heel luxe heeft op de huidige stal en bang is dat het paard het niet naar zijn zin kan hebben op een andere stal (welke dan ook)
Niet iedereen kan even makkelijk omgaan met veranderingen.

Daarnaast is het misschien ook een mogelijkheid dat de andere eigenaar de dingen anders ziet.
Voor jullie is ruimte en beweging de oplossing voor het mankement van het paard, maar misschien denkt de andere eigenaar er heel anders over.
Wellicht is het een optie om een bij een DA op visite te gaan met elkaar, om eens te horen wat zijn advies is en vooral heel belangrijk, waarom juist dat advies.

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 11:41

De dierenarts zegt: Beweging, geen krachtvoer, veel hooi. Bij de huidige stal zit hij 23 uur per dag opgesloten in een donkere box. De andere eigenaar was nog niet eens bereid om een kijkje in de andere stal te nemen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:00

TobyW schreef:
De dierenarts zegt: Beweging, geen krachtvoer, veel hooi. Bij de huidige stal zit hij 23 uur per dag opgesloten in een donkere box. De andere eigenaar was nog niet eens bereid om een kijkje in de andere stal te nemen.

Blergh, wat een egoistisch mens. Ik heb mijn merrie nu bijna 10 jaar, maar helaas is ze door een ongeluk + zware peesblessure inmiddels 2,5 jaar uit de running. Ik heb dan ook besloten dat ze met pensioen mag, simpelweg omdat mijn paard het verdient om een kwalitatief rijk leven te mogen leiden. Ik zou wel eens willen weten waarom zij dat jullie paard blijkbaar niet gunt... Mijn paard gaat van Aalsmeer naar Drenthe verhuizen, een beste verhuizing dus... Maar ik vind dat ik als eigenaar een morele verplichting naar mijn paard heb om haar een zo goed/rijk mogelijk leven te bieden. Als ze er niet kan aarden, dan kan ik haar altijd nog terug halen... Maar om het maar niet te proberen??? Nee, dat is imo puur egoisme. Ik kan me heel goed voorstellen dat het geen makkelijke beslissing / overweging is, maar het is er imo wel een die van heel veel liefde en respect voor je dier getuigt. Zo, dit mag je haar best even laten lezen hoor Haha! . Soms moet je je eigen belang / egoisme gewoonweg aan de kant zetten om het bestwil van je paard. Dat is niet altijd makkelijk (ik heb ook slapeloze nachten van mijn beslissing, want ik zie mijn paard al bijna 10 jaar lang iedere dag en dat is er straks dus niet meer bij), maar het is naar je paard toe wel zo eerlijk. Zonder iets te proberen weet je (zij in dit geval) ook niet hoe het gaat, voor hetzelfde geld bloeit het paard enorm op en is hij / zij zichtbaar gelukkiger op die andere plek en dat is wat je als paarden eigenaar voor je paard moet willen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:01

Nodig haar met haar verhaal ook uit in dit topic dan treedt heel bokt op als bemiddelaar om een compromis te vinden Knipoog .

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:14

Geen idee waarom, maar ongetwijfeld kan de andere eigenaar er een (in haar ogen) goede reden voor hebben. Knipoog Overigens lees ik nu wel, waarom twee eigenaren en 1 paard mijns inziens niet goed samen gaan.

Misschien voelde de andere eigenaar zich opgedrongen dat jullie het paard verhuisd willen hebben, misschien dringt het niet helemaal tot haar door? Overigesn is er trouwens geen jullie, maar slechts twee partijen. Namelijk eigenaar en eigenaar en die zullen er gezamenlijk uit moeten komen.

Misschien is ze met het idee om te verhuizen overvallen en als je dan direct al met een adres komt, kan dat nog wel eens verkeerd opgevat worden. Misschien het idee even laten rusten en binnenkort opnieuw weer eens aankaarten of evt. een andere stal met andere mogelijkhedne niet geschikter zou zijn.

Rahel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:27

dat is altijd het nadeel, van met ze 2e een paard delen.. ik hoop voor jullie dat jullie er nog over uit komen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:39

Daarom wil ik dus nooit samen met iemand een paard hebben Clown
Een heel lastig verhaal...het enige wat je kunt doen is proberen te praten en desnoods een dierenarts en de stalhouder aan de oren trekken en eens kijken of er een compromis gemaakt kan worden.
Het is de grootste onzin dat een paard een verhuizing niet overleeft,mijn vorige paard is na 15 jaar op een manege te hebben gewoont op 37-jarige leeftijd verhuisd.Hij is er toen prima van opgeknapt...heerlijk naar een buitenbox en de mogelijkheid om lekker een paar uurtjes buiten te staan Ja

Het paard heeft artrose...daar is maar een middel voor om de boel te vertragen en dat is beweging..ze kan natuurlijk ook voorstellen om 3 x per dag met het paard te gaan wandelen zodat er een goede doorbloeding is.Wat zeker bij zal dragen aan de gezondheid van het paard...
Waarom heeft het paard eigenlijk geen contact met andere paarden en moet hij 23 uur per dag binnen staan...wat voor vreselijks heeft dit dier gedaan om dat te verdienen Verward

Ik hoop dat ze eruit gaan komen...ze wil blijkbaar graag een paard hebben...verkopen lijkt mij dan de beste oplossing...kan ze snel een nieuw ander paard kopen.Kan deze boy tenminste naar een plek die hem toekomt Knipoog

Heel veel succes in deze moeilijke kwestie....wettelijk gezien valt er denk ik alleen maar wat te doen als het dier verwaarloost zou worden door een van de beide partijen en dat duurt wel even want er is onderdak,voer en water.

Groetjes,Tinky

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:44

Is ze niet bereid om haar aandeel in het dier aan jou te verkopen? Of om het helemaal aan iemand anders te verkopen (als fokmerrie of zo)?

Het lijkt mij dat er op deze manier niemand iets aan het diert heeft, dus waarom wil ze het per se houden?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:01

Klara16 schreef:
Is ze niet bereid om haar aandeel in het dier aan jou te verkopen? Of om het helemaal aan iemand anders te verkopen (als fokmerrie of zo)?

Het lijkt mij dat er op deze manier niemand iets aan het diert heeft, dus waarom wil ze het per se houden?

Omdat ze vast een emotionele band met het paard heeft ... denk je ook niet? Dat is namelijk precies de reden dat mijn merrie altijd mijn merrie blijft ... de reden waarom ik het vreselijk moeilijk vind om een letterlijke afstand tussen mijn merrie en mij te scheppen... en tevens is het de reden dat ik niet anders kan; haar bestwil gaat namelijk ten aller tijden voor mijn bestwil. Het heeft in mijn geval trouwens best even geduurd voor ik mijn beslissing kon nemen... misschien moet de mede eigenaresse dat punt gewoon nog bereiken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:05

we horen natuurlijk het verhaal nu maar van 1 kant dus een beetje moeilijk om een mening te gaan geven maar met zijn tweeen een paard kopen of hebben gaat altijd een keer mis..
suc6 ermee

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:10

alja schreef:
we horen natuurlijk het verhaal nu maar van 1 kant dus een beetje moeilijk om een mening te gaan geven maar met zijn tweeen een paard kopen of hebben gaat altijd een keer mis..
suc6 ermee

Is natuurlijk ook niet per definitie het geval. Ik ken mensen die al jaren samen een paard delen (ze hebben nu hun 2e paard samen) en dat gaat wel goed omdat ze op dezelfde lijn zitten.

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 08:26

Tinky12 schreef:
Waarom heeft het paard eigenlijk geen contact met andere paarden en moet hij 23 uur per dag binnen staan...wat voor vreselijks heeft dit dier gedaan om dat te verdienen Verward

Bij de manege waar hij staat hebben ze planken tussen de boxen gezet, omdat er twee keer een paard met een hoef tussen de tralies hing. En planken zijn goedkoper dan nieuwe tralies... Hij staat in de winter 23 uur binnen, omdat ze daar in de winter niet buiten kunnen, en aangezien beide eigenaren fulltime werken is het niet mogelijk urenlang met hem te gaan lopen. In de zomer staat hij, mits er de tijd is om hem buiten te zetten (dat wordt namelijk niet voor je gedaan) op een klein landje, wat dit jaar de helft van de tijd onder water stond. Hij mag niet de grote wei om omdat hij vanwege zijn artrose niet meer in staat is zich tegenover de andere paarden te verdedigen of weg te rennen

Tinky12 schreef:
Ik hoop dat ze eruit gaan komen...ze wil blijkbaar graag een paard hebben...verkopen lijkt mij dan de beste oplossing...kan ze snel een nieuw ander paard kopen.Kan deze boy tenminste naar een plek die hem toekomt Knipoog

Zij heeft al een ander paard gekocht, een Fries van nu anderhalf jaar oud. Wij zijn juist bang dat, zodra die er ook op de manege staat, het andere paard helemaal geen aandacht meer krijgt. Misschien nog 15 minuten stappen of zo...

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 08:35

vikki schreef:
Omdat ze vast een emotionele band met het paard heeft ... denk je ook niet? Dat is namelijk precies de reden dat mijn merrie altijd mijn merrie blijft ... de reden waarom ik het vreselijk moeilijk vind om een letterlijke afstand tussen mijn merrie en mij te scheppen... en tevens is het de reden dat ik niet anders kan; haar bestwil gaat namelijk ten aller tijden voor mijn bestwil. Het heeft in mijn geval trouwens best even geduurd voor ik mijn beslissing kon nemen... misschien moet de mede eigenaresse dat punt gewoon nog bereiken.

Wat die emotionele band betreft... Toen zij de uitslag kreeg dat hij artrose had en niet meer bereden mocht worden keek zij niet meer naar hem. Het gaat haar niet om het welzijn van het paard, het gaat haar om de macht. Ze laat mijn vriendin door andere mensen in de gaten houden, en een keer toen ik er niet was bedreigde ze mijn vriendin, beledigde haar en zei "ik krijg hem wel van je, ik ben benieuwd hoe lang je het volhoud". Dus een redelijke communicatie is niet meer mogelijk.
Trouwens heeft ze drie weken voordat wij zijden dat wij een goed adres hadden gevonden zelf nog gezegd dat we misschien naar een andere plek voor hem moeten kijken. Ze had inmiddels een half jaar tijd om erover na te denken, en het nieuwe adres zou zelfs dichterbij zijn dan de manege waar hij nu staat.

Ik hoop dat uit mijn verhaal een beetje blijkt dat er met praten niets meer te bereiken is, daarom had ik graag geweten of er iemand ervaring met dit soort situatie heeft, en wat er wettelijk mogelijk is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:50

TobyW schreef:
Ik hoop dat uit mijn verhaal een beetje blijkt dat er met praten niets meer te bereiken is, daarom had ik graag geweten of er iemand ervaring met dit soort situatie heeft, en wat er wettelijk mogelijk is.

Wettelijk is hier niet zo veel mogelijk. Jullie hebben allebei evenveel zeggenschap en verzuimd een situatie als deze te voorzien bij het afsluiten van het contract. Ga eens langs bij een advocaat en vraag of hij eeen positieve kans ziet in het voorleggen van dit contract bij de rechter.

Maar ik denk dat je dit liever niet juridisch oplost. Ik kan me zo voorstellen dat bemiddeling meer in de rede ligt, al dan niet via een advies van de dierenarts. En hoe staat je pensionhouder hier in? Zijn er mensen die jullie kunnen helpen waar jullie alledrie nog vertrouwen in hebben? Desnoods kan je naar een mediator.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:05

Wat??? Pfoeh, zo'n houding vind ik wel shockerend... Dat klinkt echt puur als een machtspelletje, vals hoor. Maar wat zij kan ... dat kunnen jullie hoop ik beter. Ik zou zelf denk ik stug proberen dagelijks te komen; ongeacht of zij er is of niet. Want in zo'n 'dame' zou ik geen vertrouwen hebben... Met een beetje geluk wordt ze jullie zo spuugzat als ze opeens dagelijks met jullie wordt 'geconfronteerd' dat ze wel over wil gaan tot verkoop...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:23

Waarom spreek je eigenlijk over wij als ik vragen mag? Ik snap dat je je vriendin wil bijstaan hierin, maar strikt genomen is er echt geen ´wij´ die wil dat het paard ergens anders komt te staan..

Het zijn twee eigenaars en die moeten het onderling zien op te lossen. Hoe het er wettelijk voorstaat is afhankelijk van wie het eigendomsrecht heeft. Die heeft neem ik aan zeggenschap. Je zegt wel 50/50, maar wat staat ervan op papier? Hoe zit het eigenlijk met onderhoudskosten geregeld?

Verder vraag ik me af waarom er vrees is dat dit paard minder aandacht zal krijgen van de andere eigenaresse. Daar ontkom je misschien niet aan, maar dan zou je vriendin zelf toch wat vaker kunnen gaan?

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:38

als het inderdaad niet beschreven staat op papier wie de eindbeslissingen neemt, zul je een welles-nietes spelletje houden. En anders als je er echt niet uikomt, zul je misschien ook bij jezelf moeten gaan denken of je zo wel verder wilt met die ander persoon. Zowiezo vind ik 2 eigenaren voor 1 paard een drama als je niet alles op papier zet. Geeft vaak gezeur vroeg of laat

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 10:08

Bienotje schreef:
Waarom spreek je eigenlijk over wij als ik vragen mag? Ik snap dat je je vriendin wil bijstaan hierin, maar strikt genomen is er echt geen ´wij´ die wil dat het paard ergens anders komt te staan..

Waarom niet? Alles wat van mijn vriendin is is ook van mij, en andersom. Juridisch gezien natuurlijk pas vanaf het moment dat wij getrouwd zijn.

Bienotje schreef:
Het zijn twee eigenaars en die moeten het onderling zien op te lossen. Hoe het er wettelijk voorstaat is afhankelijk van wie het eigendomsrecht heeft. Die heeft neem ik aan zeggenschap. Je zegt wel 50/50, maar wat staat ervan op papier? Hoe zit het eigenlijk met onderhoudskosten geregeld?

Zoals boven al gezegd staat er niets op papier, en zijn de onderhoudskosten 50/50 geregeld. Stalling, hoefsmid etc. wordt verdeeld.

Bienotje schreef:
Verder vraag ik me af waarom er vrees is dat dit paard minder aandacht zal krijgen van de andere eigenaresse. Daar ontkom je misschien niet aan, maar dan zou je vriendin zelf toch wat vaker kunnen gaan?

Zoals eerder al gezegd hebben wij de indruk dat zij opzich niet meer zo heel veel om het paard geeft, omdat ze er niet meer op kan rijden. Mijn vriendin durft er niet meer alleen naar toe te gaan, omdat de andere alles doet om haar daar weg te pesten. En als wij op de dagen van de "andere" er zijn wordt het gegarandeerd weer ruzie.

@ Prrrr: Bedankt voor jouw bijdrage. Ik wil het eigenlijk ook niet juridisch oplossen, maar ben bang dat er geen andere oplossing is. De staleigenaar wil natuurlijk dat het paard bij hem blijft, zo komt geld binnen... Eigenlijk iedereen die het geval kent zegt dat het paard maar beter kan verhuizen, maar dat doet de andere niets, dus denk ik niet dat iemand anders zou kunnen helpen, de mediator is misschien wel een idee. Iemand die onafhankelijk is, geen vriend van een of de andere kant.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:28

Begint bijna te klinken als niet oplosbaar. Ontzettend jammer trouwens dat het zo moet gaan, want meningsverschillen onderling kan gebeuren maar helaas is het dus zover dat er bijna geen oplossen aan valt. Tenzij één van beide de ander afkoopt, maar als de ander dwars wil zijn, is dat pas bij een onbetaalbaar bedrag..

Citaat:
Juridisch gezien natuurlijk pas vanaf het moment dat wij getrouwd zijn.

Dat bedoelde ik eigenlijk om rekeing mee te houden, het is goed om in het achterhoofd te houden dat het geen wij tegen haar zaak is, maar zij tegen je vriendin waarin jij je vriendin bijstaat..