Verkeerde galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paard springt in B proef steeds verkeerd aan wat doe jij?

Steeds opnieuw aanspringen, net zolang totdat hij goed zit
58 (89%)
Opgeven en alle figuren laten zitten, zodat je een 0 krijgt
1 (1%)
Een andere figuur rijden, om goed aan te springen en dan verder
6 (9%)

Totaal aantal stemmen: 65

jemaine

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 09:43

Hey allemaal

Mijn vraag is: als je paard tijdens de B proef op een volte iedere keer niet goed aanspringt wat zouden jullie doen (denk dan aan 10 keer fout aanspringen), gewoon laten zitten, of blijven proberen, eventueel een andere figuur rijden zodat ie wel goed aanspringt ( gebroken lijn) en dan de rest laten zien? Wat zouden jullie doen? Hebben jullie nog tips hiervoor?

_Deco_

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:46

Gewoon de lijn door doorrijden die je normaal gesproken ook moest rijden waarbij je wel blijft proberen de galop te corrigeren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:00

Alledrie niet. Als mijn paard niet in de goede galop wil dan start ik hem nog niet en dan oefen ik thuis door totdat het wel goed gaat.

Mocht het een eenmalig iets zijn (je hebt een halve volte om dit te doen), dan zou ik hem heel rustig terug pakken in draf en zorgen dat ie goed aan de hulpen staat. Nageeflijk, beetje stelling en lekker voorwaarts. En dan nog eens proberen. Na het aanspringen komt altijd nog een grote volte in galop. Dus op die volte kun je het nog eens proberen. Als het niet wil lukken en je komt op het punt dat je alweer terug naar draf moet dan kun je beter blijven draven.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:01

Ik zou niet op wedstrijd starten als je weet dat hij zo nog geen galop aan kan springen. Gewoon lekker thuis dooroefenen en als het goed gaat weer op wedstrijd Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:04

Inderdaad, als dit een probleem is wat elke wedstrijd terugkomt, dan ben je nog niet klaar om te starten. Tenzij je gewoon een keertje een onderlinge wedstrijd wil rijden voor de gezelligheid, dan zou ik de galop gewoon laten zitten en de figuren in draf rijden.

Als het toevallig een keertje voorkomt, gewoon netjes opvangen, en rustig opnieuw proberen. Altijd proberen te corrigeren.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:46

Volgens mij hoor je dan nog niet thuis op wedstrijd terrein en kan je beter thuis onder goede begeleiding door trainen tot dit geen probleem meer is!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:00

Idd eerst zorgen dat de galop goed is en dan op wedstrijd gaan. Het kan zijn dat je paard er moeite mee heeft en 1x fout aanspringt.. vervolgens corrigeer jij dat en spring je wel goed aan. Maar 10x fout aanspringen.. Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:03

Als het thuis niet goed gaat, heb je op een wedstrijd niets te zoeken.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:15

Bedankt voor de reacties. Het is gelukkig een eenmalig iets. Als we thuis oefenen gaat alles goed, maar op de wedstrijd voelt ze mijn zenuwen en als ik alleen al aan galop denk dan gaat ze al, ze wil dan zo graag dat de sprong te gehaast gaat en dus mis. Daarna gaat het al niet beter, ze weet dan zeker dat ze mag en hupsakee weer verkeerd. Thuis zou ik gewoon rustiger gaan draven en van hand veranderen en dan weer terug gaan en dan gaat het beter. Op wedstrijd kan dit echter niet. En ach ik zie de eerste wedstrijden niet als officieel, de rest gaat wel goed, en ze doet ervaring op. Zeker met de galop, het maakt mij niets uit dat ze verkeerd aan springt, maar ik creeer zo wel een situatie waarvan we kunnen leren: mijn spanningen en haar wil om te galoperen, die kan ik nergens anders creeeren dan op een wedstrijd, vandaar mijn vraag.

Rahel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:20

iedere x corrigeren. maar ik zou geen extra figuren rijden wie niet in je proefje zitten

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:25

nee inderdaad, misschien wel een iets andere stelling nemen dan op een volte gevraagd wordt, dus buitenstelling?

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:34

hoi,
ik heb hetzelfde probleem gehad, gewoon je pony laten weten dat het niet is wat je wou en hem belonen (ook in de proef) wanneer hij het wel goed doet, dit kan door middel van je stem, maar ook door klopje op de hals. het is niet erg om in het begin een aantal keer een onvoldoende te krijgen voor de galop, je pony doet ervaring op en jij doet ervaring op. ik ging met aanspringen altijd voorover zitten dit was voor mijn pony een reden om verkeerd aan te springen, ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is, maar probeer achterover te blijven zitten en overdreven veel binnenstelling te vragen. rijd desnoods na het aanspringen een volte 10 m in. wanneer je een kleine volte rijd onder het aanspringen moet hij haast wel in de goede galop gaan.
veel succes ermee liefs Mariska Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:01

Heb het probleem ook een aantal keer gehad, thuis ging het goed met de galop maar in de proef vergat ik zelf te rijden en sprong hij verkeerd aan. Met terugnemen, concentreren en opnieuw aanspringen ging het daarna wel goed.

Een extra volte rijden doe ik niet, maar het lukt meestal wel om hem na 1x terug nemen goed aan te laten springen.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:13

Dan zou ik als ik jou was wat meer op vreemde bodem gaan rijden, en zo het probleem er uit trainen!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:18

Terugnemen vanuit de verkeerde galop, kleine volte draaien en opnieuw aanspringen.

Dan heb je wel -2 voor de extra volte maar hij galoppeerd tenminste in de goede galop, en rij je hopelijk wel weer een 7 voor de volte erna.
Als je gewoon door blijft proberen en proberen en hij doet het niet krijg je een 3 voor het aangalopperen en een 3 voor de volte omdat die ook al mislukt. En waarschijnlijk ook een 3 omdat je de overgang naar de draf vanuit de verkeerde galop rijd. Nou, dan liever een extra volte en -2.

Als het altijd misgaat, dan moet je natuurlijk nog even door blijven oefenen thuis.

ETmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:25

Ik zou ook niet starten tot ie het goed doet, maar natuurlijk kan ie een keer verkeerd aanspringen. Vooral met jonge paarden gebeurd dat nog wel eens. Ik neem mijn paard dan gewoon terug, genoeg binnenstelling en nog een keer proberen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:04

dit was dus ook mijn vraag..
ik probeer het meestal 1 of 2x overnieuw..
want ik weet bij die van mij als ze het dan
nog niet doet.. dan kan ik het wel blijven
proberen maar het is gewoon heel moeilijk
voor haar.

ohja en voordat ik ook gezeur krijg over;
dan moet je niet starten enzo..
ik start met mijn tinker voor de LOL onderlinge wedstrijden..
en we zijn er ook hard mee bezig en het
gaat ook steeds beter..

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:42

Als ik weet dat hij het echt niet anders kan zou ik misschien de figuren in de verkeerde galop doen. Dan heb je wel aftrek maar dat is eenmalig geloof ik. Beter dan dat je drie keer een volte rijd en drie keer verkeerd is drie keer aftrek! En dan heb je nog geen garantie op uiteindelijk de goede galop.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:48

GentleZ schreef:
Als ik weet dat hij het echt niet anders kan zou ik misschien de figuren in de verkeerde galop doen. Dan heb je wel aftrek maar dat is eenmalig geloof ik. Beter dan dat je drie keer een volte rijd en drie keer verkeerd is drie keer aftrek! En dan heb je nog geen garantie op uiteindelijk de goede galop.

Helaas mag je niet 3 keer verkeerd rijden, bij de 3e keer word je uitgesloten.

En over gewoon doorrijden in de verkeerde galop, dan heb je minimaal 5 heel lage cijfers, eerst 3 onderdelen die je niet getoont hebt, daarna een onvoldoende bij het cijfer voor de galop onderaan je lijst, en een onvoldoende bij de rijvaardigheid en het effect van de hulpen.
Dus altijd je paard terugnemen en opnieuw proberen!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:51

nou dat vind ik niet kloppen wat je nu zegt storm76
want ik heb ook 1 keer gewoon doorgereden in de
verkeerde galop..

Ik zal even kijken of ik mn protecol daarvan nog heb
want weet het niet zeker uit mn hoofd wat ik heb Knipoog

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:58

Dit is wat ik heb gehad

rechts aanspringen: 4 of 5 (is verschillend)
grote volte: 5, met als commentaar; niet rond en af en toe met overkruisd
overgang arbeidsdraf: 6

galop: 6
impuls: 6
effect hulpen: 6

de laatste zijn waarschijnlijk zo omdat ze de andere
hand het wel netjes kan.. daar heb ik dan meestal
7,7,6 of 3x een 7

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:03

Voor een onderlinge wedstrijd voor de lol: opnieuw aanspringen waarbij je tijdens het aanspringen verkeerde stelling neemt en op het verkeerde been gaat lichtrijden. Knap paard wat dan nog in verkeerde galop kan aanspringen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:16

femke_harley schreef:
Dit is wat ik heb gehad

rechts aanspringen: 4 of 5 (is verschillend)
grote volte: 5, met als commentaar; niet rond en af en toe met overkruisd
overgang arbeidsdraf: 6

galop: 6
impuls: 6
effect hulpen: 6

de laatste zijn waarschijnlijk zo omdat ze de andere
hand het wel netjes kan.. daar heb ik dan meestal
7,7,6 of 3x een 7

Af en toe overkruist is geen verkeerde galop. Alleen de achterbenen van je paard gaan dan dus af en toe verkeerd. Dan vind ik een 5 nog een hoog cijfer. Bij mij in de ring had je een 4 gehad als je je volte er ook niet rond bij rijd.

Maar ik had het over als je in de verkeerde galop aanspringt, door blijft rijden, de volte draait en vanuit de verkeerde galop weer terug in de draf komt, als je dat doet krijg je toch echt 3en, en ik zou zelfs nullen mogen geven, je hebt immers de juiste galop helemaal niet laten zien.
En ik weet zeker dat 99% juryleden het hier helemaal mee eens zijn.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:19

meestal zit ze niet overkruisd maar ook als ze gewoon verkeerd zit krijg ik deze cijfers..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:21

Dus je krijgt vanuit de verkeerde galop terug naar de draf bijna altijd een 6?

Aardige jury heb je dan, maar ik kan het me absoluut niet voorstellen.

Waarom start je eigenlijk als je de galop nog zo slecht hebt dat je paard steeds verkeerd aanspringt of overkruist?