Verkeersmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 15:14

Dit is eens geen topic over HOE, maar over WAAR?

In een ander topic is een zware discussie gaande over niet de weg op gaan met een paard wat niet verkeersmak is. Maar, om een verkeersmak paard te krijgen, zul je ooit met het dier het verkeer in moeten. Je kan van alles trainen op je eigen erf, maar niet alles.

Dus, waar? Je kan niet direct een drukke straat op. Maar alleen in een bos blijven helpt ook niet, daar worden ze ook niet mak van.

chance

Re: Verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:31

Ik weet niet waar je paard staat. Maar je kunt bijv een keer op een zondag een stukje over de weg gaan. Want dan is er minder verkeer. En zo langzaam opbouwen. Of als je een pard heb wat al verkeersmak is die mee laten wandelen. Want met zijn tweetjes zijn ze vaak al een stuk rustiger.

Zo doe ik het tenminste, mijn paard stat nl aan de rand van de stad, en de enige mogelijk om buiten te rijden is drukke polderwegen, viaducten over en onderdoor. En anders met de trailer weg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 15:38

Ze staat aan een 80 km weg... Op zondag stikt het van de wandelaars en de fietsers, wat ook niet ideaal is met een jong paard...

Maar het gaat niet zozeer om mijn paard, alswel als om het algemeen...

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:09

oke op die manier.

Mijn tip blijft toch om op het rustigste van de dag een keer met je paard een stukje te gaan lopen al is het maar 10 meter van je erf af ofzo. En zo langzaam opbouwen. Ik doe altijd overdreven een cap op en reflectie als ik met een jong paard de weg op ga. Hier houden ze dan al rekening met je. Dus rijden ze langzaam voorbij. Het is denk ik net hoe je zelf het fijnste vind om je paard verkeersmak te maken.
Ik heb zo en zo een goede WA verzekering voor als mijn paard toch op straat schade aanricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:12

ik volg dit topic even mee..
ik las tijdje geleden ergens over lichtblauwe vestje's met een grote L erop.. zo'n vestje lijkt em ook wel wat..
ik woon namelijk aan de [plaatsnaam] en de rustige weggetje's hier heb je toch ook wel veel tractoren en bestelbusje's en vrachtwagens... en mijn verkeersmakke knollie vind dat soort dingen vlka naast haar ook best wel eng nog maar mij stuiterbal moet ik toch echt op rustigere plek aan verkeer laten wennen vrees ik Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:14

Ik pak ze eerst aan de hand mee over de weg, hoofdstel aan, longe eraan geklipt. Dan kan ik ook de reacties een beetje inschatten straks onder het zadel.
Maar mijn paard is iig echt niet 100% bomproof dus nu ik hem onder het zadel over dezelfde stukken meeneem garandeer ik zeker niet dat hij niet een keer schrikt. Verkeer is geen probleem maar opvliegende vogels in de berm of honden die ineens tegen het hek vliegen... Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:23

Tja, ik vind het maar vreemd als mensen gaan beweren dat paarden die niet verkeersmak zijn, niet de weg op mogen. Waar moet ik het mijn jonge paard dan leren???? Verward
Suggesties zijn welkom en voor alle duidelijkheid; de gangbare schrik- en obstakeltrainingen heb ik allang 'thuis' gedaan.

Wat ik doe is heel veel wandelen met mijn paard. En verder veel grondwerken, zodat hij heeft geleerd dat hij op mij kan vertrouwen onderweg. Werkt prima. Hij schrok werkelijk overal van, toen ik hem net had (hij was toen net 2 jaar oud).
Inmiddels gaat het heel erg goed, maar ook ik ben wel eens van die beterweters tegen gekomen onderweg. Dan schrok mijn paard en vroeg iemand aan me, waarom ik met hem op straat liep. Ja, wat denk je??? Sigaar

Kijk, als ik er op ga zitten buiten, dan zorg ik er wel voor dat hij al aardig bomproof is, hoor. Ik wil geen ongelukken. De eerste keren dat ik echt buiten ga rijden, gaat er een bekend paard uit de kudde mee. Gelukkig hoef ik nu niet meer over een drukke weg heen (ben verhuisd met mijn paard) en zit ik nu zo in de bossen en op de hei. Maar ik vind het heel erg belangrijk dat mijn paard verkeersmak is. Ja
Dus dat blijven we oefenen door heel, heel veel te gaan wandelen en over een tijdje te gaan rijden (ik rij nu alleen maar in de bak en over een heel rustige weggetje. Rustig opbouwen).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:14

PP-->OPG

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:24

Ik kan je aanraden om wegen op te zoeken waarbij een brede berm aanwezig is of een rustig fietspad. Zo heb je voldoende ruimte om afstand te houden van het verkeer en heb je wat reserveruimte als je paard schrikt. Ik woon zelf in het buitengebied aan een smalle 60-km weg. Ik heb mijn veulen in eerste instantie aan verkeer laten wennen door haar steeds een tijd gras te laten eten in de berm. Zo had ze afleiding als er verkeer voorbij kwam razen. Vervolgens ben ik met haar langs de weg gaan wandelen. Eerst wandelde ik op de 60-km weg, vervolgens heb ik haar op zondagochtenden meegenomen naar de nieuwbouwwijk en daarna ben ik de drukkere 80-km wegen op gaan zoeken met een fietspad ernaast. Nu, twee jaar later, heb ik een bomproof paard dat zelfs naast de fiets overal mee naar toe kan.
Veel succes met oefenen!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:28

Ik zit te bedenken hoe ik het met mijn paard heb aangepakt.
Ik heb hem al vanaf jaarling zijnde.
En wat deed ik toen? Wandelen.. heel veel wandelen.

Toendertijd hadden we een stal langs een 100 kilometer weg, daarnaast was een klein doodlopend weggetje, zo'n 7 meter van die weg af met een diepe sloot. Allerlei groot verkeer reed over die weg.

Ik ging daar een paar keer per week even wandelen.

Toen hij wat ouder was, ging ik het drukke kruispunt een keer over zo'n 500 meter verderop. Eerst op rustige momenten. Toen waren de strepen erg eng Haha!
En later op steeds drukkere tijden.

Toen mijn paard 2,5 jaar was deed ik ipv longeren veel wandelen door polder en stukjes dorp.

Ik kwam traktors tegen, vrachtwagens, doodnormale fietsers en auto's met verschillende geluiden.

Later ging ik erop, eerst op buitenrit met een ander paard erbij en later alleen. Eerst op rustige momenten en later op drukkere tijden. Verkeer is bij mijn paard het probleem niet meer, maar meer de omgeving, een donker stuk op de weg of een eng bord in de berm.
Maar het gaat steeds beter. Ik leer mijn paard het enge te passeren, als hij het passeert dan is hij er vanaf. En dit begint hij te snappen, dus dan is het goed Lachen

Maar toch hou je altijd situaties waarin het je paard te veel wordt, je kan nog zoveel doen en oefenen.

Het is heel cliché toch een kwestie van veel doen, geduld hebben en je paard leren kennen.
En je paard veel vertrouwen geven, leider zijn voor je paard. En in drukke situaties waarin je paard "flipt" zelf de rust weten te houden.

En zeker in het begin met een ander ervaren paard naar buiten gegaan.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:01

Mijn jonge paard was anderhalf toen ie kwam en had alleen in een groot weiland gestaan met z'n vriendjes.
Van ons laantje af is meteen een fietspad met een drukke weg ernaast. Wij hebben idd eerst goed mee leren lopen en zijn daarna met een ouder verkeersmak paard de weg opgegaan, zondagochtend om half 8!
Soms moet je wel langs een drukke weg, maar zelf doorgaande wegen zijn niet altijd druk Tong uitsteken zo kun je dus toch je paard rustig laten wennen.
Wij zorgde trouwens niet alleen voor een verkeersmakke leermeester, maar er liep ook nog iemand tussen het paard en de auto's in, dat geeft heel veel vertrouwen, omdat het paard jou dan als bescherming ziet.
Om hem aan vrachtwagens te laten wennen zijn we naar een industrieterrein gegaan bij ons in de buurt, daar kon hij eerst lekker naar stilstaande vrachtauto's kijken, af en toe eentje die wel zachtjes draaide en hij is nu nergens bang voor (loopt zelfs onder de arm van een geparkeerde kraan door Cool )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:26

Een goede basis is het halve werk Knipoog .Zorg dat het paard je vertrouwd en op deze manier ook je zal volgen,zelfs op tijden dat het wat spannend wordt.Zelf rustig blijven is ook een belangrijk punt Ja

Wij hebben de mazzel dat we aan een park zitten en daar begint dus ook de opleiding "verkeersmak worden ". Jonge paarden maken we ook meteen bitwijs,leren alleen naar buiten te gaan en ook meteen verkeers mak worden. Ze krijgen een werktuigje op en 1 loopt erachter met lange leidsels...het halster blijft onder het hoofdstel zitten want daar zit de noodrem aan vast...in de eerste instantie zijn dat 2 begeleiders...een met een lang touw links en een rechts.
Vervolgens gaan we de dijk op en een van de voorbegeleiders loopt ook voorop zodat het paard vertrouwens krijgt.
In de loop van de tijd gaat een begeleider steeds verder naar achteren,net zolang totdat er een touw afkan.
Ten alle tijde blijft er iemand tussen het verkeer en het paard lopen...desnoods breed op de weg zodat de overige weggebruikers min of meer gedwongen worden om rustig aan te rijden of zelfs te stoppen.
Altijd even vriendelijk bedanken als je iemand zijn stuur weer op ziet vreten omdat het allemaal niet opschiet Bloos
Ze mogen overal naar kijken en evt aan snuffelen in de beginperiode...op een gegeven moment hebben ze een groot deel wel gehad en gaan we richting industriegebied waar de rest van de wereld doorraast...lekker eerst op zondagmorgen.Lekker rustig Haha! en later als het wat drukker is...dit gaat meestal onder begeleiding van een paard wat al goed verkeersmak is.

Bij mijn eigen paard was het wat simpeler...die was voor een deel al verkeersmak.hij kwam alleen uit een gebied waar men vooral landbouwvoertuigen had en een fiets/brommer.
Bij mij in de buurt was dat een ander verhaal...treinen,vrachtwagens,hei-installaties,kranen en vooral putdeksels Clown .
Hem heb ik de 1e 3 dagen lekker aan de hand meegenomen met een halster en hoofdstelletje.Lekker keuvelen langs de weg en vreemde objecten opzoeken.Hij heeft daardoor veel vertrouwen gekregen en inmiddels wandelen we tussen de vrachtwagens door...langs de wegen van het industriegebied...langs op -en afritten van de A-10 en vooral langs de spoordijk.Meneer heeft ontdekt dat het best leuk is als je mag racen tegen een trein Knipoog

Bij een paard verkeersmak maken moet je ervoor zorgen dat alles overzichtelijk blijft...let goed op de omgeving en als je een probleem aan ziet komen,ga dan meteen op zoek naar evt uitvluchtmogelijkheden zoals een brede berm of ruimte tussen geparkeerde auto's.Wees goed voorbereid en wees ook vooral niet bang om eens gewoon midden op de weg te blijven lopen als er een auto te hard komt aanrijden.Ga NOOIT tussen een rijdend en een stilstaand/geparkeerd voertuig staan.
Laat ze maar gewoon even wachten,de ervaring leert dat ze liever niet een paar 100 kilo zwaar wegend iets op hun geliefde bolide hebben Haha! .Neem je ruimte en anders probeer je het te creëren....er blijven natuurlijk altijd mensen die menen dat alle langzame weggebruikers moeten oprotten,helaas kom je die vaak genoeg tegen.Eis je plek maar blijf beleeft en houd het zo veilig mogelijk...veel succes!!

Groetjes,Tinky

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:28

afgelopen weekend heb ik het weer opgepakt..
bij ons op stal loopt er zelf een spoor naast waar we ook langs moesten..
en ja een keer moet het toch komen dus waarom niet meteen ?? ..
we zijn bos ingeweest..straat enz enz.. gewoon alles.. zelfs gewoon door dorp heen .
gewoon doen wat jou goed lijkt!..
teminste dat doe ik haha

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:31

Wij doen het als volgt:

De stal staat aan een hele rustige weg die de ene kant op onverhard is en de andere kant op verhard is. Als het paard in de hand is nemen we hem eerst een aantal keer mee naar het einde van het onverharde pad. Mais en koeien zijn tenslotte ook eng. Als hij daaraan gewend is nemen we hem mee naar de andere kant van de straat. Het einde daarvan grenst aan een wat drukkere weg waar regelmatig auto's en trekkers voorbij komen. Daar blijven we gewoon staan kijken totdat het paard niet meer reageert op het verkeer. Daarna doen we de verharde weg een aantal keer onder de man en dan kunnen we meestal probleemloos naar buiten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:28

Waar?
Met alleen drukke wegen is dat soms lastig, maar zoals gezegd: zondagmorgen om half 8 is het vaak nog erg rustig overal.
En dan gewoon opbouwen, eerst 50 tot 100 meter langs de weg en weer naar huis, de volgende keer een paar minuten en tegenwoordig wandel ik met mijn 3,5 jarige minimaal 45 minuten tot 1,5 uur.
Jonge paarden natuurlijk niet te lang mee wandelen, want dan worden ze vervelend omdat zich niet lang kunnen concentreren. Met mijn 1,5 jarige loop ik dan samen met mijn 3,5 jarige 1 x per week en dan maar 10 minuutjes.

Wat Nicole85 heeft gezegd vind ik heel belangrijk: zelf rustig blijven als je paard bang wordt!
Anders geef je als leider aan dat het eng is en bevestig je dus de angst van je paard.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:18

oefenen in een bak die aan een weg ligt? daar kun je mee beginnen. in het bos wennen ze alwel aan fietsen en wandelaars.
liefs mariska

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:21

Op een rustigere weg, en dan steeds meer opbouwen naar meer drukte.

Ik heb het geluk dat ik aan een weg sta met mijn paard die overdag flink druk is ook met groot verkeer (en het is ERG smal), maar savonds is er echt geen kip en in het weekend wel weer wat drukker, maar geen grootverkeer. De avonden en zondagen waren dan ook mijn eerste dagen dat ik met haar de weg op ging (aan de hand). En idd beginnen met korte stukjes en bijvoorbeeld bij 1 voorbijkomende auto weer terug naar huis, en zo rustig opbouwen.

Vroeger zag ik soms een druk paard op de weg en dacht ik: wat gevaarlijk, je gaat toch niet met een niet verkeersmak paard de weg op! Maar idd, hoe wil je het anders het paard verkeersmak maken?
De weg bij ons is erg smal, als autos elkaar moeten passeren moeten ze beiden (of iig 1 van de 2) de berm in. Eigenlijk een flink gevaarlijke weg, maar omdat het savonds zo rustig was, en vos zo braaf aan de hand en veel vertrouwen in mij had, vond ik het wel verantwoord.

Oefenen in bak an de weg etc heeft volgens mij niet zo heel veel nut. Mijn paard stond in een landje vlak langs de weg. En die keek er niet meer van op, ook niet van grootverkeer. Maar erbij op de weg is een heel ander verhaal.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:23

mijn paard stond bij de opfok aan een rustig landweggetje daaruit gaan wandelen uren lang. daarna naar drukkere weg verhuisd daar ook gewoon klein stukje weg en dna het bos in. zo vond hij het allemaal wel best en nu moet ik half uur over de weg loopt inmidels onder het zadel en hij is superbraaf.

Eerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:49

Neem een weg waar je nog makkelijk kan uitwijken. Succes!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:07

Ik heb een Haflinger van 2 jaar, heb haar nu 2 weken. Ik ben na een paar dagen een stukje de weg opgelopen en toen wat langer. Maar ik had de mazzel dat ze al ontzettend mak was en nergens van op kijkt. Lachen Ook al razen er auto's langs, ze kijkt niet op. M'n brave paardje. Lovers
Ze vind het alleen wel raar om zichzelf te zien in de ruit van huizen, gakkende ganzen en blaffende honden zijn ook nog een beetje eng.