Oren naar voren = vrolijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Oren naar voren = vrolijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:58

Welke manege ruiter krijgt nou niet te horen dat wanneer de oren van een paard naar voren staan het vrolijk is?

Nou heeft mijn pony zeldzaam haar oren naar voren, ja wanneer ze iets hoort.
Maar om nou te zeggen ze is ongelukkig? Ik heb haar in jaren niet zo happy gezien.
Ons ruintje daar in tegen heeft altijd bijna zijn oren naar voren, maar ook daarvan betwijvel ik vaak genoeg of het wel is omdat hij blij zou zijn.

Volgens mij klopt er erg weinig van dat bewuste zinnetje, hooguit wanneer een paard ze in de nek legt dat je moet uitkijken.

_Jelske

Re: Oren naar voren = vrolijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:37

ik denk dat ik het ergens met je eens ben...

ook ik heb iets in die richting; mijn verzorgpony heeft eigenlijk altijd de oren naar voren (of gewoon op zij op sombere dagen) maar zodra ze doorkrijgt dat we gaan rijden wordt ze helemaal enthousiast en leeft ze helemaal op.. Wanneer je dan opgestapt bent en met haar wegrijdt, staan haar oren - niet in haar nek - maar naar achteren gedraaid. Ik heb het idee (omdat ik ook nog veel met stem werk enzo) dat ze zich op zo'n moment gewoon op jouw concentreerd.

daarnaast ken ik een paard op een camping waar ik altijd heen ga in de zomer, dat ALTIJD zijn oren in zijn nek heeft, maar het is ZO'N schat van een paard, en doet ZÓ ontzettend lief, hinnikt ook zodra hij je herkent enzo. Mensen die voor het eerst komen zijn bang voor m maar zodra ze andere mensen met hem bezig zien en dus ook zijn reacties op alles veranderen ze toch wel van mening.

het verschilt dus écht per paard naar mijn menning - en ervaring - maar over het algemeen zou het zo moeten zijn idd dat oren naar voren = happy/nieuwsgierig oren in de nek = ff opletten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:38

Oren naar voren is dat ze attent is op dingen voor haar, en niet naar jouw luistert. Een ontspannen paard en op jouw gericht paard heeft zijn ogen niet naar voren gespitst bij het rijden, oren hangen lichtelijk opzij of zijn naar achteren gericht (maar niet vlak tegen de hals aan).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:40

Zoals Cassidy heb ik het ook geleerd. Bij rijden oren naar voren dan hoor ik standaard van instructrice: "Maanling, hij let weer niet op jou!"

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:25

Ik rij sinds kort op een fries, deze loopt ook voor de koets en heeft haar oren eigenlijk nooit naar voren maar altijd naar achteren gericht. Ze luisterd naar mijn stem, en omdat ik voortdurend praat (moet ik dus afleren) staan haar oren bijna d hele tijd achterstevoren.
Er was ook al iemand die dacht dat ze geen zin had in rijden....

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:15

Cassidy schreef:
Oren naar voren is dat ze attent is op dingen voor haar, en niet naar jouw luistert. Een ontspannen paard en op jouw gericht paard heeft zijn ogen niet naar voren gespitst bij het rijden, oren hangen lichtelijk opzij of zijn naar achteren gericht (maar niet vlak tegen de hals aan).
Inderdaad Ja

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:20

Mijn pony doet buiten wel veel haar oren naar voren, maar zodra ik haar weer been geef doet ze idd weer haar oren opzij, dan is het oplettende weg Vork

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:34

Cassidy schreef:

Zo denk ik er ook over! Ja

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:51

Henkjan schreef:
Cassidy schreef:

Zo denk ik er ook over! Ja

ik ook *LOL*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 06:11

Ik moet dus nog hard werken met mijn haf Bloos Hij heeft de oren heel veel strak naar voren (ook op de wei) en ik merk dat inderdaad dat hij dan vooral erg attent is op zijn omgeving. Zelf zie ik dat ook liever wat minder. Daarom doe ik nu vooral grondwerk en wandelen met hem en eigenlijk nauwelijks rijden. Zolang zijn attentie niet bij mij is, is het moeilijk om hem op mij te laten letten ipv alles wat om hem heen gebeurd (hij is overigens al aardig op leeftijd hoor, maar ik heb hem pas 3 weken)

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:32

fiekhe schreef:
Cassidy schreef:
Inderdaad Ja

zo heb ik het ook altijd geleerd, je paard luistert dan naar jou als hij zijn oren iets naar achteren heeft gedraait, en anders is hij afgeleid en luistert hij naar zijn omgeving.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:23

als mijn pony er weer vandoor wil gaan, zet ze een hele dikke nek op en doet ze haar oren naar voren en zet ze het op een lopen, misschien is dit uit blijheid:P maarja

Clarity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:36

Ik denk dat dat per paard gewoon verschillend is.
Ik zie oren naar voren meer als nieuwschierig, dan als blij.. Lachen

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:23

Fijn hiewr een topic over!

Mijn verzorgpony heeft namelijk ook altijd zijn oren naar achteren (niet in zijn nek). Ook tijdens het grazen.

Ik vroeg me al af of het nou aan mij licht dat hij dit doet (vind jou niet lief), maar nu ik er overna denk heeft hij ze nooit in zijn nek.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:28

Ik heb idd geleerd dat als hij onder het rijden zijn oren gespitst naar voren heeft dat hij neit geconcentreerd is. 1 paardje op de manege, Nanouck, is heel erg snel afgeleid er hoeft maar een veertje langs te dwarrelen of mevrouw verrekt haar nek alweer.

Elevation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:22

Ben het eens met Clarity. Zal bij elk paard verschillen, maar zowiezo iets als nieuwsgierigheid.

MyrnaNikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:36

Ik heb hier kort geleden iets over gelezen.
Het is inderdaad zo dat het bij elk paard verschild en dat het vaak aan de oren te zien is naar welke richting het paard de aandacht heeft gevestigd. Het heeft echter ook met de spieren te maken. Bij de meeste paarden is het zo dat als ze de spieren in hun oren ontspannen, de oren iets naar achteren staan (niet plat op de nek). Bij sommige paarden hangen ze echter opzij en bij een klein aantal staan de oren bij ontspanning zelfs naar voren.
Als de oren strak gespannen staan zijn de spieren ook gespannen en kun je er vrijwel vanuit gaan dat de aandacht van het paard in die richting is gevestigd. Dat is vooral goed zichtbaar als ze naar voren staan, maar als je goed kijkt kun je het ook zien als de oren iets naar achteren staan.

Eén ding is wel zeker: liggen de oren plat in de nek, dan is hij het er niet meer eens!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:37

oren naar voren is allert.

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:01

de oren naar voren betekend dat er iets is iets engs raars vreemds dat betekend niet dat je paard blij is dat zal dan wel een fabeltje zijn

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:04

denk dat je verder moet kijken als allen de oren maar let meer op de rest van zijn lichaams taal !

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:00

ben het ook met Cassidy eens Ja

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:02

Oren naar voren betekent allert.
Vrolijk wil ik meer schuiven naar oren opzij: relaxt, op zijn gemak.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:13

Mijn paard ze oren zitten "los" met rijden gaan ze alle kanten op Lachen
Maar als ze oortjes straks na voren gaan weet ik dat ik hem in de gaten moet houden!!

936

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:14

Oren plat in de nek is boos
Oren naar voren is alert
Oren naar achter gedraaid is geconcentreerd op jou.

Zo heb ik het iig geleerd. Of een paard echt vrolijk is,zal je denk ik alleen aan de hele houding van het paard kunnen zien!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:16

Mijn paard gaat dan érg vrolijk door het leven. Ze heeft in de tijd dat ik haar heb, bijna nooit de oren naar achteren gehad.

Ik houd het er maar bij dat het door haar nieuwschierigheid komt Huilen van het lachen

Oren draaien trouwens mee waar je paard heen kijkt.