Hoe verzekering geregeld in belgie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

Hoe verzekering geregeld in belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 17:06

Mijn vraag is dus eigenlijk:

* Hoe is de verzekering van je paard, met name de aansprakelijkheids verzekering, geregeld in belgie? tot wanneer valt een paard of pony onder de normale BA verzekering? is er eventueel een uitgebreidere verzekering nodig indien je paard / pony in pension staat?
* Hoe is het tuig van je paard of pony verzekerd? apart, inboedel? En aan welke eisen moet de kast waar je het tuig in opbergt voldoen?

Ik heb ook al bij mijn verzekeringsmaatschappij nagevraagd, maar die kon geen concreet antwoord geven, dus die zou het nog uit zoeken, maar misschien weten belgische bokkers mij ook wel meer te vertellen! Haha!

avina

Re: Hoe verzekering geregeld in belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:20

Bij mijn familiale verzekering (dus de gewone burgerlijke aansprakelijkheid) zit een paard niet automatisch in!
Hiervoor is een uitbreiding nodig. Deze kost ongeveer 40euro per jaar
Daar zit dan alle schade in die mijn paard aan anderen kan berokkenen door bv uit de wei te breken.
Enige tijd geleden was ik met een jong paard langs de weg aan het stappen, ze verschrikt zich en stapt tegen een auto. Auto was flink ingedeukt en de verzekering heeft gewoon alles vergoed.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 16:29

Oke dank je wel avina! Ik ben benieuwd wat onze verzekerings maatschappij ervan gaat zeggen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:36

Mijn kleine pony zit wel in de familiale ( :S ) maar mijn paard is apart opgenomen in de clausule, overigens wel zonder extra premie.
Het tuig weet ik niet, dat heb ik niet verzekerd iig.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:55

huisdieren zitten in je familiale verzekering, hier horen ook kleinere ponys bij zoals shetlanders. voor paarden moet je echter wel een extra premie betalen bij onze verzekering van zo'n 40 euro pe jaar denk ik.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 19:18

Nou ik heb net een brief gekregen van de verzekeringsmaatschappij.
Daarin staat dat pony's tot 1.47m hoog bij de BA verzekering zijn inbegrepen, pony's / paarden hoger dan 1.47m horen tot de rubriek zadelpaarden, en daarbij hoort een extra premie van 55,50 per paard. ( er staat niet bij of dit per jaar of per maand is, ik neem aan per jaar! )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:25

Hhmm, dan zou ik eens contact opnenmen met de VVR (de Belgische variant van de NVVR) www.ruitertoerisme.org of www.lrv.be Zij bieden voor hun leden kortingen voor dit soort verzekeringen.