Paard heeft tong over het bit tijdens proef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_dreamer

Paard heeft tong over het bit tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 16:20

Zondag heb ik mijn tweede L1 wedstrijd gereden. Mijn paard was tijdens de eerste proef erg heet en kijkerig, wat enkele spanningen opleverde, maar ondanks ditgeen kon ik hem aardig goed rijden en was ik tevreden dat het ons toch maar weer gelukt was in een vreemde rijbaan.
De tweede proef(9) moest ik rijden voor hetzelfde jurylid, tijdens het binnenrijden draaide ik een kleine volte voor de A en prompt voelde ik hoe mijn paard zich opkrulde, ik twijfelde, had hij nu zijn tong over het bit, de proef was begonnen, mijn vriend stond keurig te lezen. Wat nu... dit had hij nog nooit eerder gedaan, ik had totaal niets in mijn hand en hij liep te diep en ver achter de loodlijn... ik wist niet wat ik moest doen en reed gewoon de slangenvolte met drie bogen met niets in mijn handen, zwabber, zwabber, heel raar. Ik moest wijken en hij bleef smakken, opgekruld lopen, ik voelde hem zoeken. Gelukkig moesten ik zijn hals laten strekken en toen wist ik dat dit zijn kans was om zijn tong goed te doen en dat gebeurde ook. Ik had dit nog nooit met hem meegemaakt!
Nu staat het volgende op het protocol bij onderdeel 1; een 5, amazone hangt in teugels en steekt benen van paard.
Zeer vreemd opgemerkt, ik had totaal niets, maar dan ook niets in mijn handen. Wel liep hij heel diep en achter de loodlijn. Dat van mijn benen zou natuurlijk goed mogelijk zijn.
Bij onderdeel 5 op het protocol staat het volgende; een 3, achterhand gaat voor.
Waarschijnlijk wel correct, maar wordt er nu helemaal niet opgemerkt dat hij zijn tong over het bit heeft gedaan en nauwelijks stuurbaar is, te diep loopt, achter de loodlijn loopt enz.
Wat had ik moeten doen, stoppen en er voor zorgen dat zijn tong weer op de juiste plaats komt? Had de jury dit niet moeten zien, voor de andere onderdelen kreeg ik voldoendes en ik had totaal 188 punten voor mijn proef.
Ik ben nog maar een leek op wedstrijdgebied en wist totaal niet wat ik moest doen en van zo'n protocol wordt ik ook niet wijzer.

Vippie

Re: Paard heeft tong over het bit tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:48

D_dreamer schreef:
Bij onderdeel 5 op het protocol staat het volgende; een 3, achterhand gaat voor.
Waarschijnlijk wel correct, maar wordt er nu helemaal niet opgemerkt dat hij zijn tong over het bit heeft gedaan en nauwelijks stuurbaar is, te diep loopt, achter de loodlijn loopt enz.

Je ziet niet altijd dat de tong over het bit zit vanuit het hok, en verder zijn je andere opmerkingen terrecht en ziet de jury ook (vandaar die 3) maar past soms niet op het protocol om dat allemaal op te schrijven Knipoog

D_dreamer schreef:
Wat had ik moeten doen, stoppen en er voor zorgen dat zijn tong weer op de juiste plaats komt? Had de jury dit niet moeten zien, voor de andere onderdelen kreeg ik voldoendes en ik had totaal 188 punten voor mijn proef.
Ik ben nog maar een leek op wedstrijdgebied en wist totaal niet wat ik moest doen en van zo'n protocol wordt ik ook niet wijzer.

Wat je had moeten doen..... tsja als je proef al begonen is kun je weinig anders doen dan doorrijden. Of anders voor je proef begint vanuit je zadel zn tong goed friemelen maar das ook niet altijd mogelijk.
Als Jury kun je dit zoals gezegd niet altijd zien, tenzij er een lap vlees uit zn mond hangt Knipoog

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 09:46

Dan heb ik het dus goed gedaan; gewoon doorrijden...

Bedankt Knipoog voor je reactie!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:22

Je kunt alleen doorrijden, en als je het niet veilig vind de proef vrijwillig beeindigen. Halverwege stoppen mag niet. En heeft vaak ook niet zoveel nut. Want als ze dit trucje kennen hebben ze hem in no time weer terug over het bit.
Als ik het zie dan hou ik er wel rekening mee in mijn punten.

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:54

Bedankt!

Hij heeft dit nog nooit gedaan, ik was behoorlijk van slag tijdens het rijden toen ik het opmerkte, ik reed net bij de letter A....

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:33

Ik ben geen jury, maar mijn paard heeft zo af en toe ook door de spanning zijn tong over het bit. In het protocol staat echter dat je mag halthouden en dat je paard dan zelf de tong terug kan doen. Dit moet echter binnen 20 seconden en je mag niet afstappen, maar het mag dus wel in de proef. Hou er dan wel rekening mee dat je dus voor dat onderdeel een 0 krijgt, omdat je iets totaal verkeerds hebt uitgevoerd.

ETmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:58

Ik zou nog eerder proberen door te rijden dan. Als het echt niet veilig is proberen de tong er weer over heen te doen en anders stoppen.

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:50

Bedankt voor jullie reacties!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:41

Het is van buitenaf moeilijk te zien of een paard zn tong over het bit heeft of niet.
Zelf als ruiter of amazone voel je dit meestal wel gelijk,

Erg vervelend.. ik had waarschijnlijk het zelfde gedaan als jou!
Denk maar :'jammer die 5 & 3' maar de volgende keer beter toch?

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:11

Je mag in je proef stoppen en binnen een bepaald aantal seconden zijn tong weer over het bit friemelen en weer doorrijden. Wel OP je paard blijven zitten!!!

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:05

Nogmaals dank voor jullie reacties Knipoog !

Na de wedstrijd heeft mijn paard fijn twee dagen "vrij" gehad. Woensdag, vrijdag en zondag heb ik hem weer gereden, zo bouw ik het langzaam weer op naar de volgende wedstrijd, morgen heb ik weer les. Hij loopt elke dag weer fijner en zijn tong legt hij absoluut niet over het bit, ik denk dat hij er tijdens de proef net zo van slag van was dan ik Haha! Haha! !