Mijn merrie vertoont gevaarlijk gedrag!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Mijn merrie vertoont gevaarlijk gedrag!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:06

Ik heb een anderhalf jarige merrie die bij mij geboren is. De moeder is mijn rijmerrie en de 2 merrries daarvoor ken ik ook goed. ik herken het karakter van mijn merrie in haar voorouders. Alleen in meerdere mate.
De merrie is vanaf het begin vluchterig geweest voor mensen. De nieuwsgierigheid heeft bij haar de angst nooit overwonnen. Achter moeder weg kruipen of vluchten was altijd wat ik zag. Toen ze enkele maanden oud was heeft ze een draadwond gehad en die moest verzorgd worden. Daardoor is ze veel in handen geweest. Het verzorgen van de wonden moest enkele keren per dag en dat ging goed.
Echter het halster omdoen is altijd moeilijk geweest. Ook in de periode dat ze zo intensief verzorgd moest worden. Haar hoofd aanraken was/is uit den boze. Altijd oren plat in de nek en soms stond ze op de plaats te hippen en probeerde ze te bijten/aanvallen.
Maar zodra het halster om zat/was het goed. Ik ben de enige die het halster omkreeg. Menigeen heeft het wel eens voor mij geprobeerd, maar dat lukte niet. Als ik bij haar kwam, lukte het dan wel. Ze liep keurig mee aan het halstertouw/ voetjes geven oefenen etc. Maar aanraken wilde echt niet. Ook niet op de rest van haar lichaam.Ze wordt echt kwaad. Dus geen aaitje geven of borstelen.
Afgelopen zomer heeft ze in een groepje van vier jaarlingen de zomer door gebracht.
Nu zijn ze verplaatst en lopen nog steeds in het groepje van vier en dat is ook de bedoeling tot haar derder\.
Vanochtend is de hoefsmid geweest. Er zijn drie merries gekapt, maar mijn merrie niet. Haar benaderen in de wei, kan alleen ik, zonder dat ze haar ogen plat legt of weg loopt. Maar een halster om doen is uitgesloten.
Dus met de andere jaarlingen aan de hand in de box en de merrie loopt mee naar binnen. Maar als de merrie benaderd wordt om halster om te doen, draait ze zich om en slaat met twee benen achteruit. Ze volet zich bedreigd denk ik. Ik weet dat als je dan weg gaat, zij wint en ze beloond wordt. Maar om je te laten slaan, dat lijkt mij nou ook niets.
Uiteindelijke hebben we het opgegeven en is haar onacceptabele gedrag dus beloond. Maar wat moet ik dan.
Nu denk ik aan het volgende. Als ik haar tot haar derde in dit groepje laat staan, zodat ze met leeftijd genoten kan opgroeien( zo als de bedoeling was) wordt dit gedrag dan niet steeds erger en ben ik dan op 3 jarige leeftijd niet te laat om er verder mee aan de gang te gaan.
Andere optie is haar naar huis te halen en nu weer met haar bezig te gaan. Ik weet dat als ik met geduld en veel oefenen haar vertrouwen wel weer kan winnen, maar op de plaats waar ze nu staat, kan ik dat niet oefenen.
Wat is wijsheid?

Brand maar los!!

rockwitch

Re: Mijn bubblicious vertoont gevaarlijk gedrag!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:11

jeetje ik heb geen idee ik lees even de andere reacties mee.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:13

rockwitch schreef:
jeetje ik heb geen idee ik lees even de andere reacties mee.

Ik dus ook niet. Mogelijk ga ik contact zoeken met deskundige om het te bespreken. Ik merk dat ik haar ongewenste gedrag, beloon. Ik stap weg als ze slaat. Of ze beloont zich zelf. Ze loopt weg en ze heeft geen last meer van mij.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:17

is ze in de groep van 4 ook de baas ?
zo als ze nu doet toont ze weinig respect voor jouw.
ik zou haar naar huis halen en e basis er goed inkrijgen.
netjes een halster omdoen , poetsen, hoeven , da ,hoefsmid.
als dit er goed inzit zou ik haar weer in het groepje plaatsen wel zou ik har dan daar ook een paar keer per week eruit halen .

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:17

klinkt behoorlijk serieus, maar zal haar zeker naar huis halem om met haar aan de slag te gaan.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:18

Ik ben heel erg vóór het opgroeien in de opfok. Maar 3 andere dieren waarvan zij wss de dominantste is, is niet ideaal, niet bij dit gedrag.

Het eerste wat in mij op komt is, haar in de winter, als ze dus 2,5 is uit de groep te halen, haar handmak en rustiger te maken. Vervolgens nog een zomer terug zetten.

Ik denk dat dingen zoals join ups en opvoeding nú weinig nut hebben. Het heeft nut in de eerste 2 á 3 maanden en wanneer je er mee gaat 'beginnen', tussentijds in mijn ogen niet.

Ik vindt het wel moeilijk om goed advies te geven overigens, ik zie natuurlijk niet wat ze doet. Ik aniticipeer altijd als ik de situatie zie, en dat is natuurlijk moeilijk via internet.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:22

wat in mij ook opkomt is om er een dominante twenter bij te zetten desnoods een paard van 3 a 4 jaar.
deze zal haar leuke incidentjes gouw een kopje kleiner maken.

de bedoeling van een opfok is dat ze het niet gewenste paardentaal afleren maar dat gaat dus niet zolang zei de baas is en andere dit dus niet straffen.

zoals ik de situatie p dit moment zie is : Haal haar naar huis of zet er een domnatere pony/paard bij

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:25

ik heb ook zo'n veulen gehad.. totale ramp.. heb haar toen wel in de opfok laten staan. Vind dat toch beter voor de ontwikkeling van het beendergestel. Wanneer ze op stal houdt ontwikkeld dit zich slecht.
Toen ik der terug gehaald heb met 3 jaar was ze een totale ramp. Hoefsmid onmogelijk, zadel onmogelijk, eigenlijk alles onmogelijk. Mensen zeiden dat ze staatsgevaarlijk was en dat ik zou moeten laten afmaken.
Dat was iets wat ik duidelijk niet wilde!!!!
Heb toch volgehouden en uiteindelijk (pas toen ze 4,5 jaar was) is ze bijgedraaid. En nu?!?!?! ik heb er een geweldig paard aan!!! blijft eenkennig maar ja dat is vor mij geen probleem.
Alleen op vakantie gaan blijft een probleem want niemand wil haar verzorgen.

HEEL veel geduld, niet slaan en niet bangmaken. Consequent blijven dat is mijn advies.

en ik zou der laten lopen.. dit voor de ontwikkeling

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:26

Ben eigenlijk ook wel benieuwd of ze ook de dominantste is in de groep.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:29

Superizzo. Ze is in de groep niet de baas. Als ik het zo bekijk, lijkt ze de tweede in de rang.
Het omdoen van het halster etc kon ze allemaal wel. Voordat ze in het groepje van vier werd geplaatst. Dit heeft heel heel veel oefenig gekost, maar is gelukt.
Maar na een zomer met nieuwe maatjes, is daar niets meer van over. Ze vertoond weer echt vals gedrag. Een paard mag best iets eng vinden of niet mee willen werken, maar wat zij doet is gevaarlijk.
Haar steeds uit de groep halen lijkt mij niet mogelijk. Geeft veel onrust en hoe moet ik haar eruit halen als ze zich niet laat benaderen.
Ludora:Kan het dan kwaad dat ze nu nog een jaar kan doen en laten wat ze wil en dat over een jaar aan de slag moet.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:32

Uletje was jou veulen ook gemeen/ vals of kwam het van angst.
Bij mijn merie zit het volgens mij deels in het karakter. ALs ik afgelopen winter b.v. voor haar box stond werd ze al zo kwaad, dat ze op de plaats ging staan hippen/stijgeren en proberen te bijten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:34

Normaal is dit natuurljk niet.
Heb je haar wel eens een flinke optater gegeven?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:40

MamboBeach schreef:
Normaal is dit natuurljk niet.
Heb je haar wel eens een flinke optater gegeven?

Nee, ik heb alles heel rustig altijd geoefend. Met geduld en consequent. Ik heb uren in de wei zitten lezen om te kijken of zij bijvoorbeeld nieuwsgierig werd, maar nooit dat ze uit zich zelf naar een mens toe zou komen.
Ze eet wel eens iets uit mijn hand, maar niet van een vreemde.
Toen we haar van de zomerweide op gingen halen hebben we een kraaltje afgezet en haar heel langzaam de trailer in de dreven en in de trailer het halster omgedaan.
Vanochtend heeft ze in de box wel een schop terug gekregen toen ze sloeg.
Het is echt gedrag dat ze vertoond als ze zich bedreigd voelt.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:40

Als ik het allemaal zo lees, lijkt het wel of jou merrie wel in jou bijzijn bovenaan in de rangorde wil staan. In de groep lukt het haar niet dus probeert ze het bij jou. Als ik jou was zou ik ze eerst nog lekker in de opfok laten staan en zodra ze van het winter weer terug is flink mee oefenen en laat haar weten dat jij de baas bent. Als dat dan eens met een tikje gepaard moet gaan, so be it. Want naar mijn idee is de kans groot dat ze dan wel door heeft dat jij niet over je heen laat lopen en dat 1x dan ook voldoende is. (spreek uit ervaring)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:41

En wat doet ze dan? Toen je haar vanmorgen een schop onder de kont gaf?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:43

met uletje ben ik het ook eens veel geduld.

ik heb een jaarling fjord deze staat bij mijn shetlander ruin van 5 dit heb ik gedaan omdat ik weet dat hij echt in is voor een lolletje en veel spelen.
maar ik weet ook dat hij dominant gedrag niet tollereerd.
hij is ook de hoogste in rang klein maar lt niet me zich sollen.
ze weet dus ook dat een trap of een bok naar zijn richting menteen word afgestraft en ze weet dus ook dat ze deze beter op de grond kan laten dat geld ook voor het bijten.

ik ben en probeer zelf (het klinkt raar ) 3 soorten paarden te zijn van de kudde namenlijk : een hengst die haar beschermd ,een merrie die haar leid en een paard die minder in de rang staat om mee te spelen en knuffelen .

ze weet dus ook dat ze niet bang voor mij hoeft te zijn maar dat ik geen dominat gedrag tollereer en als ze lief is dat ik dan in ben voor een spelletje.

en dit weet ze donders goed ze weet dus ook dat haar benen netjes op de grond moeten blijven en dat bijten uit den boze is

tjady : ik denk dat ze jouw nu niet meer ziet als leider ze heeft een plaatsje in een kudde en daar hoor jij als mens niet bij volgens haar.
ze heeft dus ook weinig respect.
krijgt ze veel voor elkaar bij de andere jaarlingen ?
je kunt bijvoorbeeld haar gedrag is gaan bekijken bijvoorbeeld : lopen ze achter haar aan ? , is zei degene die als eerst kreibeld bij een ander of andersom, wie eet er als eerst ? wie begint er met een dolletje maken.
als ze haar volgen en ze kriebelen haar eerst dan heeft dit te maken met dominatie een ander paard wil zich overgeven om bij de groep te blijven horen.
je kunt haar dus ook laten staan tot ze 2,5 is daarna naar stal brengen en langzaam aan beginnen met dingentjes.
of er een ander paard bij zetten.

veel succes als er nog iets is ben ik altijd bereid om een oplossing te zoeken en verder te kijken naar wat voor jouw een goede opossing is .

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:45

supertinkie schreef:
Als ik het allemaal zo lees, lijkt het wel of jou merrie wel in jou bijzijn bovenaan in de rangorde wil staan. In de groep lukt het haar niet dus probeert ze het bij jou. Als ik jou was zou ik ze eerst nog lekker in de opfok laten staan en zodra ze van het winter weer terug is flink mee oefenen en laat haar weten dat jij de baas bent. Als dat dan eens met een tikje gepaard moet gaan, so be it. Want naar mijn idee is de kans groot dat ze dan wel door heeft dat jij niet over je heen laat lopen en dat 1x dan ook voldoende is. (spreek uit ervaring)

hier ben ik het mee eens ik ben er geen voorstander van om te schoppen en slaan maar dat doen ze in de kudde ook mijn shet heeft ooit echt een harde trap verkocht aan mij maar hij werd beloond met een flinke terug en hij weet wel dat dit nu niet meer welkom is

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:49

MamboBeach schreef:
En wat doet ze dan? Toen je haar vanmorgen een schop onder de kont gaf?

Tja, dan stopte ze wel met dreigen, alsof ze even afgeleid werd, maar zodra ze weer benaderd werd begon ze gelijk te dreigen. Ook toen we haar weide genootje als het ware voor haar zette zodat ze niet kon omdraaien en we dichter bij werde sloeg ze naar haar toe.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:55

pff wat vervelend.
Begrijp dat je er moedeloos van wordt.

Is het misschien geen optie om haar een tijdje in een groep van oudere paarden / gemengde leeftijden te laten staan?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 13:02

Hannanas schreef:
pff wat vervelend.
Begrijp dat je er moedeloos van wordt.

Is het misschien geen optie om haar een tijdje in een groep van oudere paarden / gemengde leeftijden te laten staan?

moedeloos wordt ik er niet van. Ik geloof dat ik haar uiteindelijk wel met haar kan gaan worden. Alleen wil ik de juiste keuze maken wanneer ik dit ga doen.
Ik heb haar moeder ook en ik herken het karakter van deze merrie, ze lijkt echt op haar moeder. Alleen is het bij haar in veel erger mate.
Ik zal een voorbeeld geven van het gedrag van de moeder. Mijn vriend komt sochtend de stal in om te voeren. De paarden zijn wat onrustig. De moeder probeert mijn vriend te bijten als hij langs loopt, omdat ze eten wil. Hij verheft zijn stem, denk erom jij. Dan draait ze zich om en slaat tegen de deur van de box aan. Beledigd.
Ik las laatst een stuk dat de opvoeding/karakter van de merrie van grote invloed is op het veulen. Dat herken ik gelijk.