eerste x geschoren...en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

eerste x geschoren...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 08:43

Hoi!!

Gisteren voor het eerst sinds ik mn paardje heb , geschoren!!
Hij was niet meer droog te krijgen na het rijden en ik was echt bang dat ie ziek zou worden.

Alles is vlekkeloos verlopen behalve zijn hoofd waar we even n praam voor moeten gebruiken hebben. Voor de rest is het perfect gedaan en ik ben 100% tevreden over het resultaat!!

Nu zit ik enkel met het 'dekenprobleem' :
Gisteren tijdens en na het scheren bleef ie het lekker warm hebben.
Ik heb dan opgelegd : katoenen zomerdeken van HH + fleecedeken van HH ( eronder).
Dan gereden 's avonds en om 20h het katoenen deken opnieuw opgelegd + HH highliner deken ( ik denk dat dit 200gr gevoerd is al ben ik niet zeker).
Vandaag gaat ie op de weide met het katoenen deken + een ongevoerd regendeken erboven ( HH Thor) + stuk aan zijn nek ( niet gevoerd).

Is dit wel voldoende of gaat ie het veel te koud krijgen?
Ik wil ook niet dat ie binnen een maand opnieuw een teddy is.

Wat zouden jullie opleggen :
* Op de weide? ( ze gaan om 7h30 naar buiten tot 17h)
* Op stal voor 's nachts?

henny0210

Re: eerste x geschoren...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:54

gewoon lekker een dikke deken! want het koelt snachts echt al af!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 09:09

Bedoel je dan voor 's nachts op stal? Ik heb nog een dikkere deken van 500 gram.
En wat dan voor overdag : er ligt nu een katoenen deken + ongevoerde Thor regendeken op met nekstuk. Niet voldoende?
( zijn benen zijn wel niet geschoren).

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:39

dame_blanche schreef:
Bedoel je dan voor 's nachts op stal? Ik heb nog een dikkere deken van 500 gram.
En wat dan voor overdag : er ligt nu een katoenen deken + ongevoerde Thor regendeken op met nekstuk. Niet voldoende?
( zijn benen zijn wel niet geschoren).

Een ongevoerde katoenen deken zorgt niet voor warmte. Het is buiten om half 8 's ochtends maar een paar graden. Zou hem dus wel iets warmers op doen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:41

200 gram is weinig hoor. Nu zou ik zeker een 300 of 350 grams erop doen. En dan geen verschil maken met dag of nacht.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 09:46

Dacht het al wel...Maar het is voor mij echt de allereerste keer dat ik mijn paard laat scheren, dus ik wist het niet!!

Probleem : ik heb geen gevoerde regendeken en de paarden gaan na deze maand waarschijnlijk niet echt heel lang meer op de weide, dus ik vind het n beetje gek om nu nog n gevoerd regendeken van 350gr te gaan kopen, is ook al n hele investering.
Kan ik niets onder de regendeken leggen dan? Ik heb nog een HH Highliner van om en bij de 200 gram. Kan ik die dan onder het regendeken leggen voor buiten?

Mijn deken van 500 gram kan ik dan opleggen voor de nacht? Daar kan hij echt niet mee naar buiten omdat het n staldeken is.
Sorry maar ik zie even door de bomen het bos niet meer ( of hoe zeg je dat Bloos )

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:48

Ik zou het eerst proberen met die 200 grams en daarover dan de regendeken.

als hij lekker warm aanvoelt is dat gewoon goed. Als hij in een redelijk warme stal
zou ik niets wisselen. Mocht hij het evengoed koud hebben zou ik die dikke deken opdoen met
die regendeken eroverheen.

Mocht hij het gewoon warm genoeg hebben bewaar je die dikke deken gewoon tot het
overdag ook maar een paar graden blijft.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:49

Je kan gewoon je regendeken over je staldeken doen.

Het ligt ook een beetje aan je paard/pony. De ene heeft meer dekens nodig dan de andere. Gewoon in de gaten houden en voelen of ie nog lekker warm is.

Ik maak geen verschil tussen dag en nacht met de dekens. Ik ben niet in staat om ze steeds te wisselen en op stal is het zeker niet koud.

Die van 500 gram vind ik nu nog aardig dik, het wordt misschien nog wel kouder dus dan zou ik die daarvoor bewaren.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:52

die van mij staat zowel overdag als 's nachts onder een 350 gr. hij is afgelopen weekend geschoren. als het overdag echt onder de 5 graden blijft, komt er nog een onderdeken van 150 gr. onder.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:29

Oké bedankt voor de tips!
De regendeken is dus een ongevoerd model en niet ademend volgens mij. Er zit vanbinnen wel n fleece voering in.
Dus dan leg ik gewoon het 200gram staldeken op straks + de regendeken met hals erboven op. Moet staleigenaar ook niet altijd zitten wisselen met die dekens...

Gisterenavond had ie het lekker warm onder zn katoenen deken + staldeken 200gr erbovenop.
Hoop dat ie niet bevroren is tegen datk straks op stal aankom.
Vind het alvast heel moeilijk met al die dekens Bloos

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:20

staldeken met daaroverheen regendeken is prima.

als het snachts harder gaat vriezen en overdag ook niet meer boven de 5 graden uitkomt begin ik meestal met m'n winterdeken.