weten paarden hoe goed ze het hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

weten paarden hoe goed ze het hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 08:24

Ik vraag me al een tijdje iets af.
Zouden paarden weten dat ze het luxer hebben dan bij vorige baas en bang kunnen zijn of dat kwijt te raken?
(niet dat het bij vorige baas niet goed was, maar extra eten, betere verzorging, meer weide enzo...)

Apple

Re: weten paarden hoe goed ze het hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:29

Ik denk niet dat een paard zo elaboraat kan redeneren.

Paarden zijn daarnaast ook relatief makkelijke dieren die zich vrij snel schikken in hun lot.

Het enige wat je zou kunnen zeggen is dat het paard er beter uit ziet/gelukkiger over komt in een bepaalde situatie. Het paard zelf zal daar volgens mij weinig aan verbinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:00

Paarden willen veiligheid en comfort. Als jij ze dat kunt bieden is het al goed. Ze tonen echt geen dankbaarheid omdat je extra eten en betere verzorging (paard zit echt niet te wachten op die poetsbeurt van jouw als hij maatjes heeft waar hij dat bij kan doen)en meer weidegang geeft. Je zult allen merken dat hij beter in zijn vel komt te zitten.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:02

waarom ik het me afvraag: ik merkte bij mijn paard dat hij na een paar weken afwachtend werd en ging klieren als ik mijn (dichte) emmer met eten niet bij me had. (En zie hetzelfde nu bij mijn pony ook gebeuren)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:25

Dat is meer gewoonte. Hij weet dat er een emmer voer volgt na het werk.

Die van mij staat verwachtingsvol in zn boks te wachten op slobber na het werk.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:28

Is je vraag: Is mijn paard minder 'gelukkig' als ik 'm niet paai met m,n eten?

Niet banketstaaf bedoeld, maar ik zie dat veel mensen hun gemoedstoestand tegenover hun paard meten aan de hoeveelheid 'lekkers' ze geven aan hun paard. Ongeveer vergelijkbaar aan hoeveel ze kinderen verwennen om ze maar zoet te houden.

Mijn paard krijgt bijvoorbeeld alleen een appeltje of een handje muesli na het rijden in haar voerbak, soms ook niet. Nooit iets uit m,n handen. Een paard ziet eten ook niet als beloning wel als patroon en als dat patroon niet herhaald wordt krijg je paarden die gaan 'bedelen' (uit zich in zoeken in je zakken en handen) en ongedurig worden.

Dus is je paard minder gelukkig als je 'm niet volstopt als mens? Is aan die van mij niet te merken in elk geval. Wordt een paard minder gelukkig als je drie dagen niet op komt dagen? In dien verstande dat het gevoerd wordt, uitgemest en met z,n vriendjes buiten kan staan. Ik denk dat een paard je dan echt niet gemist heeft! Knipoog

*edit* woordjes vergeten

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:33

volgens mij passen paarden zich heel snel aan .
en voor mijn paard geld ( en de meesten denk ik ) dat hij het belangrijkste vind om de hele dag op de wei te staan met zijn soortgenoten en op stal eten te krijgen.
Ik wil wel geloven dat hij blij is om me te zien, hij komt wel naar me toe, maar eerlijk gezegd denk ik dat hij liever blijft grazen dan in de bak te gaan rijden. Bloos

Als je paard er goed en gezond uitziet , wilt rijden zonder protest, contact zoekt met je, en alert is kun je er van uitgaan dat hij gelukkig is.
anders wordt hij dof, inactief ,chagerijnig of apatisch .
Zwart /wit gezegd dan.
Want nogmaals ,een paard past zich aan aan de omstandigheden. Die denkt niet in geluk.
Laatst bijgewerkt door lucille op 23-10-07 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:38

lucille schreef:
Ik wil wel geloven dat hij blij is om me te zien, hij komt wel naar me toe, maar eerlijk gezegd denk ik dat hij liever blijft grazen dan in de bak te gaan rijden. Bloos

Don't we all!!! Bloos Dat moet je ook blijven geloven, anders gaat de liefde misschien over Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:41

Hoi, paarden denken niet in termen van luxe of"had ik maar", dat zijn menselijke emoties die er dan ahw op geprojecteerd worden..

Als jouw dier idd veiligheid ervaart en met soorgenoten mag omgaan en zijn voedsel kan krijgen en drinken (eerste levensbehoeftes) dan doe je het al super voor je dier!

Het zal het dier worst wezen of de stal van goud is of van hout, hoor!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:46

....Of dattie het nieuwste 'Anky setje' heeft of een dubbelgevouwen dekentje...

Sowieso vind ik dat er te erg vermenselijkt wordt bij alle huisdieren!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:57

ik denk niet aan luxe in die zin, maar vraag me meer af of paarden bang kunnen zijn dat wat ze hebben kwijt te kunnen raken. Maar zo te lezen heeft niemand dat ooit gemerkt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:04

Paarden denken niet na over wat ze eventueel kunnen kwijtraken; hun instinct is erop gemaakt dat ze moeten overleven en zich kunnen vermenigvuldigen; het klinkt banketstaaf, maar een paard denkt echt niet zo menselijk!

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:03

Ik denk niet dat paarden bang zijn om iets kwijt te raken. Onze pony heeft 14 jaar lang manege lessen gelopen voordat wij haar kochten. Vanaf dag 1 dat wij haar hadden is ze mee gegaan naar de wei enz. We merkten echt hoe ze veranderde, ze ging het als iets vanzelfsprekends zien. Ik weet zeker dat als we haar weer een poos alleen maar op stal zetten dat ze daar zo aan gewend is. Denk echter niet dat ze het leuk zal vinden 3en zal ook niet aan de tijd terug denken dat ze nog op de wei stond. Ze zal zich ernaar schikken. Paarden zijn gewoonte dieren en wennen zich bepaalde dingen aan, als iets verandert heeft het even tijd nodig maar na een poosje wennen ze ook daaraan.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:28

het viel me gisteren juist op, hoe vreselijk braaf de paarden zijn in het spotje van " ......... hospital"( de juiste naam wil me even niet te binnen schieten.. De paarden staan broodmager en vaak vewond, rustig in afwachting wat de mensen van ze willen. Een bonk vertrouwen. Ze gaan door met werk tot ze er dood bij neer vallen.

Komen wij aan met onze verwende paarden, die soms vreselijk lastig zijn Haha! .

Sorry, maar dit schiet me te binnen bij het lezen van het topic, tegen niemand gericht hoor Knipoog .

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:04

Kan bovenstaande alleen maar beamen.
Paarden voelen zich gelukkig met soortgenoten, zijn die er niet dan richt het zich op de mens.
Maar zet er een paard bij, dan is dat hetgeen hij volgt.
Een paard kent niet datgene als 'vooruitdenken'
Een paard reageert en anticipeert op het heden, niet op morgen.

Neem nu 2 kleine stukjes weide ( zet het hek open ) , je zegt tegen je paard 'als je nu op deze blijft grazen, dan heb je morgen die andere tenminste nog vol gras'
Dacht je nu dat hij op die ene blijft, nee die vreet die rustig helemaal kaal.
Hij denkt namelijk niet vooruit.

Over de kleedjes / dekjes en alle andere toeters en bellen, het dagelijk poetsen/ doodknuffelen ?
Het zal hem een worst wezen, hij ondergaat het omdat de mens dat graag wil.
Als wij het verlangen hebben om de onze te borstelen, omdat er op dat moment niet meer een aantoonbare kleur is en de stofwolken om je oren vliegen, dan is het staan en wachten tot het moment dat de eerste de beste prutplek hun weer een metamorfose doet ondergaan.
Dus stoffig/kleiplekken waar een gevoelig typje al snel een dierenbescherming voor zal bellen.
Maar ze leven in vrijheid ( helaas wel met een hekwerk net zoals wij dan weer een slot op de deur hebben ) ze moeten niets, hoeven niets en zijn blij als we komen ( hinnik hinnik )
Roep ik nog wel 'morgen ben ik er weer' maar de neuzen zitten al in het gras.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:12

juno1: all has been said Haha!

Mijn idee Haha!