Super vals en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Super vals en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 21:08

Ik heb sinds kort een nieuwe pony, Anoeska.
Super leuke merrie, en kan geweldig springen.
Nu komt het probleem, ik heb haar in eerste instantie gekocht om weer door te verkopen.
Ik kocht haar als 4,5 jarige dacht ik.
Heb haar gereden en gesprongen, super.
Tja alleen vertelde de dierenarts tijdens het inenten ze is geen 4,5 maar 2,5 jaar oud.
Tja stoppen met rijden, vorige eigenaar boos opgebeld wat bezield je om een 2,5 jarige in te rijden en zelfs te springen.
Oke ze staat nu lekker te niksen en gaat volgende maand naar de opfok, meschien kan ik daar een klein beetje de schade mee goed maken die haar aangedaan is.
Tja ik weet het hoe kun je denken dat ze al 4.5 jaar oud was.
Maar paarden van 4.5 wisselen ook net als een paard van 2.5 jaar oud. En als je dan ook nog de verkoper dacht te kunnen vertrouwen tja wat moet ik zeggen.
Nu het probleem ik kan alles met haar doen, ze is echt me schatje geworden maar niemand maar dan ook echt niemand kan bij haar in de stal komen, ze bijt, slaat, steigert wordt echt helemaal gek.
Maar in het begin had ze dit gedrag niet, komt het omdat ze me vertrouwt en me niet kwijt wil of zo.
Als ik met haar ga wandelen ,want rijden is echt uit den boze nu en er komt bv een fietser voorbij gaat ze met open mond erop af en wil de fietser van de fiets af trekken.
Niemand mag aan haar komen en al helemaal niet als ik erbij ben.
Ze heeft ook een tikje ze doet haar ogen dicht steekt haar tong uit en zuigt erop net alsof ze bij haar moeder drinkt.
Het klinkt natuurlijk heel leuk een paard die jou zo leuk vindt maar liever had ik gezien dat het anders was, wat is er met haar gebeurd, tjeetje wat hebben ze haar aangedaan .
En ik moet super oppassen er lopen ook kinderen in de stal, daarom gaat ze ook naar de opfok even lekker veulen zijn.
En even weg bij mijn kinderen.
Wie heeft ervaring met dit soort gedrag, waar komt dat vandaan en nog beter hoe los ik dit op.

Rhinoooow

Re: Super vals en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:13

had ze dit al vroeger? dus was ze ook al zo toen je haar net kocht? soms hoor je van paarden dat ze nog maar 1persoon dichterbij willen laten komen omdat ze niet vaak/nooit andere mensen hebben gezien en die dus ook niet vertrouwen. misschien wordt dat wat beter als ze heeft geleerd in een weide met andere paarden te staan.
trouwens, als ze al zo jong beleerd is, dan is ze waarschijnlijk al snel bij andere paarden weggehouden en kent ze niet echt meer paardentaal. hou daar trouwens rekening mee als je haar bij anderen zet. ze zou ze niet kunnen begrijpen en de pieneut worden.
veel succes trouwens.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 21:21

Ik hrb haar nog niet zo lang, 6 maandjes inhet begin was ze wel beetje bitchie ook tegen mij.
Maat niet zo.
Ze is inderdaad wel heel lief tegen paarden en is altijd de pineut.
Ze is ook gek op mijn 2 veulens die sinds kort naar de opfok zijn.
Daar gaat ze dus naartoe en meschien inderdaad heel erg goed voor haar zelfvertrouwen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 00:04

Goed dat je haar in de opfok doet! Lijkt alsof ze nooit goed sociaal gedrag heeft kunnen ontwikkelen, misschien veel te vroeg gespeend en niet bij andere paarden gehouden oid.
En misschien juist veel contact met mensen gehad, daar heeft ze blijbaar weinig angst (kan ze iig de baas zijn), of juist veel angst voor.
Jou vertrouwd en begrijpt ze blijkbaar wel, maar het klinkt wel heel sneu zo'n jong paard met zulk gedrag.

Ben benieuwd hoe het gaat in de opfok. Veel succes nog!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 01:15

Ik hoop dat de opfok uitkomst biedt, anders zou ik toch willen adviseren om aan grondwerk te doen om de verhoudingen recht te zetten. Paardje wil duidelijk een taak hebben, wil onder de mensen zijn. Als de jeugd niet goed is geweest, als ze geen soortgenoten en leeftijdsgenoten gewend is, zal ze weinig plezier beleven aan nog een half jaar opfok. Zet haar dan gedoseerd aan het werk, daag haar uit. Dat kan ook zonder dat je er op stapt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:29

pfoeh het lijkt mij licht gestoord gedrag door een afwezige jeugd bijvoorbeeld. waarom staat ze op stal als ik vragen mag? zo'n dier hoort in de wei imo.

verder is aan het stadium van het wisselen heel duidelijk te zien of het dier 2,5 of 4,5 is, scheelt twee paar tanden maar liefst. wel raar dat dat niet gecontroleerd is.

ik zou haar lekker naar een opfok brengen, in ieder geval zorgen dat ze ruimte krijgt, wellicht eea kan inhalen. dan lekker aan de slag met wat rustig grondwerk, om de verhouding goed te krijgen en haar te leren met mensen om te gaan.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:47

merrieveulen schreef:
pfoeh het lijkt mij licht gestoord gedrag door een afwezige jeugd bijvoorbeeld. waarom staat ze op stal als ik vragen mag? zo'n dier hoort in de wei imo.

verder is aan het stadium van het wisselen heel duidelijk te zien of het dier 2,5 of 4,5 is, scheelt twee paar tanden maar liefst. wel raar dat dat niet gecontroleerd is.

ik zou haar lekker naar een opfok brengen, in ieder geval zorgen dat ze ruimte krijgt, wellicht eea kan inhalen. dan lekker aan de slag met wat rustig grondwerk, om de verhouding goed te krijgen en haar te leren met mensen om te gaan.

Hoi, tja als je iemand vertrouwt en hij zegt ze is 4,5 dan ga je daar ook van uit, helemaal omdat we vaker bij hem gekocht hadden en het verder goed zat.
Ik mag haar ook wel terug brengen maar dat verdom ik , ik heb me hart verloren aan die kleine felle tante.
Tja ze staat op stal omdat ik nooit had verwacht dat ze nog zo jong zou zijn, echt blen hoor ik baal er zo van dat ik zelfs op haar gereden heb en verdorie zelfs gesprongen.
Nu rij ik echt niet meer op haar, laat haar maar lekker jong zijn.
En ja ze gaat volgende week al naar de opfok, even wachten tot de veulens overgeweid worden en dan ook een uitloopstal krijgen.
Maar tja wat kan ik doen aan dat boze karakter van haar, wie heeft hier ervaring mee en weet hoe je daar mee om moet gaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 01:00

ik zou het voorlopig even zo laten. zo min mogelijk met haar doen, tot ze in de kudde is ingeschaard, en dan helemaal opnieuw beginnen (niet direct, maar na enkele maanden, afhankelijk van hoe ze zich lijkt aan te passen).

prima dat je haar gewoon houdt ipv terugstuurt, zo zou ik het ook hebben gedaan, hihi!

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:33

wat ik meemaak bij mijn paard..
(wij hebben alleen een buitenbak)
dat wanneer ik een tijdje niks met haar kan doen ze dus in feite stil staat.
ze ook zulk gedrag gaat vertonen schagerijnig doen happen/bijten) .. in de wei iedereen zowat aanvallen.
en wanneer ik haar beweeg het na 2x weer helemaal het oude is..
misschien omdat er eerst altijd zo intensief met haar bezig is geweest en in een keer stopte dat??
maar andere dingen zijn weer erg raar..
wat zegt de da er over dan??

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:04

Ik heb het wel gehad toen mijn haflinger net was bevallen.
Alleen ik en de andere eigenaar konden er bij komen, verder niemand.
Maar dat was een hele andere situatie als waar jij nu voor staat.

Hopelijk veranderd haar gedrag een beetje als ze van de opfok terug komt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:12

Precies, terug de kudde in en vervolgens opnieuw aan mensen laten wennen. Ze is gewoon bang van alle indrukken die ze krijgt dus je zult dan ook de tijd moeten nemen haar rustig alles te introduceren. TTouch kan haar helpen en ondersteunen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 17:40

PrinsesJ schreef:
wat ik meemaak bij mijn paard..
(wij hebben alleen een buitenbak)
dat wanneer ik een tijdje niks met haar kan doen ze dus in feite stil staat.
ze ook zulk gedrag gaat vertonen schagerijnig doen happen/bijten) .. in de wei iedereen zowat aanvallen.
en wanneer ik haar beweeg het na 2x weer helemaal het oude is..
misschien omdat er eerst altijd zo intensief met haar bezig is geweest en in een keer stopte dat??
maar andere dingen zijn weer erg raar..
wat zegt de da er over dan??

De da zegt dat ze verder gezond is, ik besteed wel veel aandacht aan haar , overdags lekker buiten, liefst met Lessie samen, haar heb ik met de fles groot gebracht en vind ieder paard lief, dus ook nousie.
Het probleem waar ik echt mee zit is dat ze af en toe voor levensgevaarlijke situaties zorgt, bv een fietser proberen aan te vallen als hij te dicht bij komt, ik wandel graag met haar door het bos vandaar.
Maar iedereen die langs haar stal loopt probeert ze aan te vallen.
ik heb me ook al eensvergist en deed haar stal open zonder me aan te kondigen, het gevolg was een gekneusde schouder.
Dacht ook even dat ik er geweest was want ik viel dus in de hoek van haar stal.
Ik riep in mijn schrik nousie stop.
En ja ze stopte, snuffelde aan me, oftewel sorry en begon van de schrik weer op haar tong te saBBELEN.
Gek paardje of niet.
In het begin heb ik haar stal boven dicht gehouden maar nu staat hij gewoon open en kan haar koppie naar buiten en iedereen hier weet niet bij Nous in de buurt komen.
Tuurlijk voel ik me gevleid maar liever had ik gezien dat ze lief en vrolijk is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:02

MET DE FLES GROOT GEBRACHT!! Shirt, je hebt dus echt een probleem... Geen idee wat je hier mee moet, jouw paard ziet zichzelf als mens of alle mensen als soortgenoten in elk geval. En zij test op dit moment uit hoe ze in de rangorde zit.
Hand grootgebrachte veulens worden vaak draken. Geen land mee te bezeilen. Nou succes zou ik zeggen... Ben eerlijk gezegd blij dat ik niet in jouw schoenen sta.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:35

de pony in kwestie is geen flessenveulen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 17:03

merrieveulen schreef:
de pony in kwestie is geen flessenveulen.

Klopt, Nous is gewoon bij haar moeder opgegroeid naar mijn weten, maar ze wordt door de andere paarden altijd genegeerd of geschopt terwijl ze wel gek op andere paarden is.
Lessie heeft nooit van haar moeder meegekregen hoe ze met andere paarden om moet gaan, dus vindt zij alles en iedereen lief en ook Anouska vandaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:41

mrie schreef:
MET DE FLES GROOT GEBRACHT!! Shirt, je hebt dus echt een probleem... Geen idee wat je hier mee moet, jouw paard ziet zichzelf als mens of alle mensen als soortgenoten in elk geval. En zij test op dit moment uit hoe ze in de rangorde zit.
Hand grootgebrachte veulens worden vaak draken. Geen land mee te bezeilen. Nou succes zou ik zeggen... Ben eerlijk gezegd blij dat ik niet in jouw schoenen sta.

goed lezen e, er staat nergens dat dier in kwestie flessenveulen is, de pony die er bij word gezet in de bak is dta wel ...
en die is zo te horen sociaal prima in orde...flessenveulens hoeven helemaal niet drakerig te zijn zolamng ze maar met andere dieren hebben gestaan

in dit geval , sja... ik denk dta je er idd wel goed aan doet haar even op het land te zetten ...
wat ik er uit begrijp is dta ze naar jou toe gewoon braaf is , maar het naar anderen toe nogal roblematisch is ...
ook het stukje van tong sabbelen komt me wel hel typisch over..kennisje heft en anglo arab die ook om de haverklap op zijn tong staat te sabbelen, alleen is die verder heel jolig kwa aandacht trekken ...

ergens heb ik het idee dta ze heel veel aandacht wsil/nodig heeft
maar niet weet wat ze met vreemden aanmoet
of zelfs alles vreemd als bedreiging ziet ...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:32

Misschien helpt het als je haar gewoon een jaartje naar de opfok brengt en haar daar zoveel mogelijk met rust laat? Het is duidelijk een paardje met flinke mentale problemen waar ze overheen moet komen.

De basis van omgang en rijden is haar nu aangeleerd, dat zal ze niet meer vergeten. Laat haar nu gewoon haar verloren jeugd inhalen: 24/7 buiten, liefst in een kudde. Niet elke dag moeten voldoen aan de wil van mensen.

Als ze dan 3.5 is pak je gewoon het rijden weer op. Ze zal dan wel klaar zijn voor wat er van haar gevraagd wordt. Ik heb de indruk dat ze gewoon boos/gefrustreerd is omdat er dingen van haar gevraagd zijn die ze helemaal niet aankon. Daar zou elk paard vals van worden. Begin volgend jaar met een schone lei als ze lichamelijk en geestelijk klaar is om een gehoorzaam 'handpaard' te zijn.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 23:07

Ja nu weet ik het zeker, ze gaat lekker naar de opfok, ik had haar zowiezo al de hele dag buiten dus de omslag zal niet te veel problemen geven.
Ik zit even te wachten op het moment dat de veulens overgeweid worden, dus van het weiland, naar het weiland met de loopstal en bijvoer.
Als het goed is kunnen we deze week terecht.
Ik wil haar graag een kans geven en voel me heel erg geveleid dat ze me zo vertrouwd maar omdat ik het beste met haar voor heb ,heb ik liever dat ze iedereen vertrouwd.
Ik zat nog even te twijvelen over natural horseman ship , maar ik heb diverse mensen, waaronder Emiel voest diverse mails gestuurd maar geen reactie gehad.
Mhhh waarschijnlijk te erg of niet.
Ik wil er best voor betalen hoor begrijp me niet verkeerd en ik wil alles proberen zoalng het haar maar ten goede komt.
Maar nu gaat Nousie (alias woeste Nousie) naar de opfok.
Even lekker niets doen alleen maar eten eten ,spelen met de veulens en even lekker zelf een veulen zijn.
Ik ga haar volgend jaar september weer ophalen(natuurlijk heel vaak kijken) en hoop dan dat ze is zoals een lief en vrolijk paard moet zijn.
Zo niet mag ze even goed blijven, omdat woeste Nousie nou eenmaal mij hart gestolen heeft maar ik wil voor haar alleen maar het beste.
Dank jullie allemaal voor het meedenken en ik zal jullie op de hoogte houden.