Paard wil continu de stal uitlopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Paard wil continu de stal uitlopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 20:50

Hoi,

ik heb een probleempje.. Zoals je in de titel leest wil mijn paard continu de stal uitlopen, wat echt heel vervelend is. Als ik hem wil opzadelen of poetsen moet ik steeds de stal duur weer bijna helemaal dichtschuiven omdat hij er anders gewoon uitloopt. Ook als er iemand voor gaat staan probeerd hij daar langs heen de gang op te lopen.
Echt super irritant, vooral als ik hem in mijn eentje opzadel.

Nou zadelen de meeste mensen op stal hun paard buiten de stal op, dat wou ik ook gaan doen maar tegen over mijn stal staat een 2.5 jarige hengst en die gaat echt hélemaal gek doen als ik m'n paard tussen de 2 stallen zet. Hij begint te stijgeren en te bokken en te hiniken waar mijn paard weer onrustig van wordt..

Maar in principe wil ik het op die manier ook niet oplossen; ik wil gewoon dat hij rustig in de stal blijft staan, ook wanneer de staldeur open staat.

heeft iemand tips?

(sorry als dit topic verkeerd staat!)

Lise81

Re: Paard wil continu de stal uitlopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:37

Oefenen, op de momenten dat je tijd hebt en dan vooral poetsen en niet gaat zadelen. Steeds weer terug zetten, ho zeggen. Zelfs corrigeren als hij 1 been vooruit zet.

Maar...sommige paarden hebben gewoon geen geduld hiervoor (en dan de mens vaak ook niet helemaal)
Andere paarden staan gewoon te veel opstal en willen hun benen gewoon strekken - op stal staan is vaak maar saai.
Sommige paarden hebben weinig respect voor wat het mens naast hun wil, of begrijpen dat gewoon niet.

En...zorg er voor dat je paard zich niet kan beschadigen! Een kiertje wat open geduwd wordt en een paard zich door heen wil wurmen kan schaafwonden geven, maar ook een nare blessure aan zijn heup - die uitsteekt!
Gewoon stal dicht, of helemaal open. Evt. je paard vast zetten met een halstertouw of een touw voor de uitgang hangen (als hij daar niet door heen loopt).

Maak het voor je paard plezierig of intressant dat jij met hem bezig bent in zijn box.

Ben er ook niet zo'n voorstander van om je paard er in op te zadelen, de stal hoort een paard eigelijk te kunnen beschouwen als zijn plekje waar geen vervelende dingen gebeuren. Maar zoals ik lees heb je weinig keus - of een doek/deken voor de hengst zijn stal hangen als je bezig gaat of andere afleiding bijv. wat hooi (als dat werkt).

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:49

Even lekker praktisch: gewoon een ketting voor de deur hangen. Probleem opgelost, en hij straft zichzelf als hij door wil lopen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:23

@ sonja; zo wil ik het niet oplossen. Hij moet naar mij luisteren.

Ik heb vandaag hem vast gezet in de stal met de staldeur een beetje opengeschoven zodat ik er zelf precies uit kon, hij kon met zijn hoofd niet bij de deur komen maar hij werd hierdoor super onrustig, hij bleef maar draaien en had geen respect meer voor mij tijdens het opzadelen. Hij dreigde zelfs met zijn achterbenen! Zo ken ik hem echt niet..

( ik ben sinds gisteren op een andere stal gaan staan en hij is hierdoor natuurlijk wat gespannen maar dit gedrag slaat alles, hij was op zn oude stal Zo rustig in de stal, stond rustig een beetje zn stro en hooi te knabbelen en vond alles prima..)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:23

't hengstje krijgt als het goed is binnenkort een andere stal omdat hij zo reageert tegen mijn paard... maar dat kan 2 dagen duren maar ook 2 weken Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:51

Tja, hij moet naar jou luisteren, maar kun je een betere correctie bedenken dan eentje die het paard zichzelf geeft? Die is namelijk altijd precies op tijd Knipoog
Maar zo te lezen is er meer aan de hand dan alleen een beetje stoutigheid. Hopelijk voelt hij zich beter in z'n nieuwe stalletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:57

Als je hem vast zet luister hij ook niet naar jou immers wat betreft het in de stal blijven.

Onze paarden blijven er gewoon in staan. Wel zo handig met voeren, eerst hooi, dan kuil, dan muslie/wortelen stukken makkelijker als je gewoon langs kan lopen zonder elke keer om de deuren open en dicht te hoeven doen.

Op dit moment staat er een paardje op stal die maar niet blijft staan. Nu hoeft ze niet perse naar mij te luisteren, het is niet mijn paard. Maar wil wel dat ze gewoon in dr stal blijft staan als ik aan het voeren ben. Ze krijgt dr hooi en daarna gaat de stal deur half open. Haar hoofd kan er uit, de rest niet zo makelijk. Plus dat ze een rede heeft op in dr stal te blijven staan.

Maar gaat ze er uit is het terug, of ho en ze blijft staan.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 14:34

hij blijft ook wel staan met voeren, dan krijgt hij eten en weet hij dat hij dat niet kan opeten als hij de stal uit loopt Knipoog maar iig bedankt voor de reacties.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:43

--> OPG

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:45

Je kan hem toch gewoon vastzetten met een halster, zoals je ook buiten de stal zou doen... Of zoek de oorzaak op waarom hij de stal uitloopt. Misschien vind hij het wel gewoon niet leuk op stal...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:13

@Sim0ne; Heb hem vandaag gewoon buiten stal opgezet en toen tussen 2 halstertouwen vast gezet. Dat ging al een stuk beter... nog wel draaien.. denk inderdaad dat hij gewoon weet dat hij de stal uit mag als hij me ziet en dat dan heel graag wil Knipoog want al sik hem na het rijden in stal zet loopt hij er niet zomaar uit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:10

leer hem het commando 'blijf'. betekent simpelweg dat hij zijn vier voetjes aan de grond houdt tot jij een ander commando geeft. simpel, maar doeltreffend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:26

Leer je paard de ground tie aan. Halster om, halstertouw eraan en dat op de grond neerleggen. Doe dat buiten de stal, leer het hem in een prikkelarme omgeving, en als dat lukt, doe je dat op stal ook.

Zie: http://www.gaitedhorses.net/Articles/GroundTie.htm