Fries deken op of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Fries deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 19:06

Sinds een maandje hebben wij een friese merrie van 3 jaar. Van de week werden de nachten kouder, en zoals vandaag overdag ook. En had ik haar een deken op gedaan. Wel een staldeken, nog geen winterdeken. Maar een vrouw van stal zei dat ik het beter niet kon doen bij friezen? Omdat ze al snel warm zijn.. Maar mij werd op stal ook verteld dat het wel kon en als ze van de winter een extreem dikke vacht krijgt, kan ik ook niet lekker meer rijden als het koud word... Aangezien het dan erg moeilijk word om haar droog te stappen. dus nu weet ik eigenlijk niet of ik de deken op moet laten, of af moet doen. Ze zit nu opzich al best dik in vacht, vooral met een paar andere paarden op stal vergeleken... Maar goed.. Tips zijn welkom! Lachen Alvast bedankt.

Waikiki

Re: Fries deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:08

Fries of geen Fries, de fries waar ik op rijd gaat de deken erop.
Vind het persoonlijk wel een beetje laat om nu nog een deken op te doen Bloos Weet niet of ze al dik in haar wintervacht zit?

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:11

mischien kun je wel een deken opdoen maar bijv. en dun dekentje?

ik denk dat het echt niet zoveel uitmaakt of het een fries is of niet

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:23

Onze friezen staan al jaren zonder deken. En die worden toch ook echt wel intensief gereden.
Een fries is hetzelfde als een ander paard. Wil jij dat die niet dik in de vacht komt, dan doe je er een deken op of scheer je ze. Maakt het je niet uit, dan toch niet Knipoog

Die van ons staan 24/7 op het land. Hun vacht is nu al lekker warm en redelijk lang. Maar niet extreem dik. In begin december gaan ze naar binnen en gaat de vacht 'liggen'. Hun vacht blijf hetzelfde qua dikte, maar staat minder omhoog. Ze hebben het absoluut niet koud en tijdens het rijden zweten ze normaal. Uitstappen is hetzelfde als normaal. Ze drogen iets langzamer, maar dan blijf je wat langer stappen of gooi je er een uitrijdeken op. Ik laat de onzen altijd rollen, dan drogen ze nog sneller.

Oftewel, scheer je je paard niet, dan kan die best zonder deken staan. Drogen doen ze goed en zolang die niet op de tocht staat is hier niets mee aan de hand.
Mijn advies, lekker die deken eraf laten. Het is een jong paard, die hoeft niet zo intensief te lopen en als je ze zonder deken laat staan zijn ze meestal minder explosief tijdens de eerste minuten rijden Knipoog

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:34

Het kan wel zolang ze niet te dik in de vacht zitten, bij ons staat ook een haflinger en fjord onder deken en die hebben ook sneller warm alleen moet je opletten dat je op tijd begint.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:47

Die van mij staat gewoon onder een deken hoor, al jaren Haha!

Denk overigens dat je wel te laat bent met een deken om een dikke vacht tegen te gaan.

Gewoon goed in de gaten houden of het niet te warm wordt onder de deken Lachen

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:20

Ze had haar deken al om Lachen maar toen werd mij verteld dat ik het beter niet kon doen bij friezen.. Omdat ze al snel warm zijn.. dsus had ik hem zzondag weer af gedaan.. maar het kan dus wel gewoon? Lachen bedankt iig!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:46

Gewoon naar je paard kijken of die het warm heeft of niet.
Iemand anders kan niet voor je zeggen of een bepaald ras wel of geen deken opmoet, is per paard weer anders Lachen

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:36

Oké bedankt! Lachen ze had er verder tot nu toe geen last van (zweten onder de deken oid)