Mijn haflingertje scheren?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mait

Mijn haflingertje scheren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 21:18

hoi allemaal!
ik zit een beetje met een persoonlijk dilemma. doordat ik voor mijn studie lange dagen maak komt het doordeweeks vaak voor dat ik 's avonds moet trainen. (lees: bezweet paard in de kou)
de trainingen worden nu wel zwaarder (M1 met de oefeningen van de M2 erbij) en kosten duidelijk meer energie dan de afgelopen jaren.
nu kweekt mijn paardje altijd een heerlijke wintervacht en daar heb ik ook totaal geen moeite mee, ze staat overdag met 300 grams deken op de wei en 's nachts op stal (ze hebben een inloopstal maar meestal gaat 's nachts de deur dicht, we kunnen zelf aangeven wat we willen of gewoon de deur dicht doen Bloos )
na zo'n training heeft ze zich altijd flink in het zweet gewerkt en is ze van top tot teen nat,... ook het uitstappen duurt eindeloos omdat ze gewoon slecht op adem komt, maar ik ondertussen wel het idee heb dat ze te hard afkoelt. Ach gut
Nu kan ik me voorstellen dat het handig is om haar te scheren voor de wedstrijden en het (zware) trainen. ik blijf deze winter gewoon wedstrijden rijden.
als ik haar nu zou gaan scheren dan heeft ze als het echt koud wordt wel weer een vachtje, maar ik ben bang dat ze dan alsnog kou vat. ik kan aan mijn winterdeken een hals zetten, maar heb hier verder geen ervaring mee.
ze kunnen 's nachts dus gewoon binnen op stal en overdag staan ze altijd buiten.
dus even samengevat: moet ik mijn paardje zeiknat laten uitdampen onder een (zweet)deken en dan een winterdeken erop, of moet ik hem van zijn vachtje ontdoen en vervolgens dik in de dekens stoppen? en kan ze dan nog wel overdag (ook met regen) buiten staan?

ik hoop dat er mensen met ervaring mij wijzer kunnen maken! mijn moeder is nogal tegen scheren (is zo onnatuurlijk) en daar ben ik heb opzich wel mee eens, maar als de kans groter is dat ze kou vat als ze niet geschoren is dan als ze wel geschoren is weet ik wel waarvoor ik kies!

en nog foto's(daar hou ik van Vork ):
teddy:
Afbeelding
ik mis mijn zomervachtje nu al Huilen :
Afbeelding

ps: persoonlijk vind ik patronen scheren niet mooi en ook niet practisch (als er mensen zijn die anders denken hoor ik het graag! Clown )

sammy

Re: Mijn haflingertje scheren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:21

ja waarom zou je hem niet kunnen scheren al hou je hem voor de rest warm is het natuurlijk wel beter!

xEbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:24

Ik zou hem gewoon scheren, helemaal Knipoog Maar dan moet je er daarna wel een dikkere deken opgooien! Succes Lachen!

Groetjes..

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:27

sorry ff offtopic..precies mij haf!! precies zo'n koppie zoals ze er nu uitziet. Bloos
nu kan ik een beetje zien hoe ze wordt als ze 'later groot is' Tong uitsteken
maar das ook zo'n teddy en die zweet ook suuuuper erg, dus handig is t niet nee

cantecleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:01

Ik zou een dekenmodel scheren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:03

Als je paard (pony Knipoog ) zichtbaar last van heeft zou ik ook gaan scheren.
Zo en zo geen winterdeken over een zweetdeken leggen, want dan heeft de zweetdeken weinig zin.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:31

ik zou hem helemaal scheren doe ik ook bij mijn haflinger

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:11

niet doen dat heb ik ook eens gedaan maar
mijn pony is er goed ziek van geweest omdat
dat helemaal hun ding niet is gewoon een licht
dekentje opdoen.Dangaat hij verharen en krijgt
hij vanzelf wel een mooi vahtje

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:13

Ik heb Indy donderdag geschoren. s' Nachts staat ze binnen en overdag buiten met een 300 grams.
Als het echt waait overdag doe ik een halsdeken eronder en s'nachts op stal is het bij ons wel lekker warm. (Heeft ze ook die 300 grams op)

Scheren lijkt mij beter dan bezweet en kou, ze zijn niet binnen 2 tellen droog en dan heb je kans dat ze kou vatten. Zeker als je s' avonds traint, wordt het nog laat dekens wisselen.
Lijkt mij. Ieder natuurlijk zijn eigen mening hier over. Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:38

Wat leuke scheermodelletjes:
Afbeelding

Misschien heb je hier wat aan? Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met figuur 8 kunnen doen. Dan heeft hij ook niet perse een deken nodig, en misschien is het genoeg om de grootste oververhitting aan te kunnen...

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:25

indd daar heb je gelijk in shanou maar mijn pony staat aan
huis dus ik doe wel gewoon zijn zweetdeken af hij heeft voorderest geen deken op dus;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:34

@Eileen: Wat handig die plaatjes van die scheerpatronen Ja

Zelf zou ik voor optie 8 gaan. Al vind ik het ook niet echt mooi om maar een deel te scheren (zeker niet als de rest een dikke teddyvacht is). Maar het paard krijgt het zo wel minder snel te koud.

@Uvando: Volgens mij gaat je paard niet meer verharen als je een deken op legt nu. Ze maken met name haar aan, omdat de dagen korter worden. Ze gaan geen zomervacht aanmaken als je ze nu nog een deken oplegd. Het helpt wel iets als je bijtijds een deken oplegd, zodat je paard het minder koud krijgt en een minder dikke vacht aanmaakt. Maar aan een wintervacht ontkom je niet.. Volgens mij..

Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:40

Ik had dezelfde problemen als jij.
Ik scheer nu al een aantal jaren, helemaal met uitzondering van de zadelplek.
Mijn KWPN-er en de Fries.
ze hebben allebei geen halsdeken op. Maar wel twee dekens. een lekkere donzen onderdeken en een bovendeken die waterdicht is.
Ik zet ze in principe overdag de hele dag buiten. Behalve als het echt heel guur en nat is en het is de hele dag zo. Dan laat ik ze binnen en laat ik ze een uurtje even de benen strekken. Maar dat is op de hele winter wellicht een dag of vier tot vijf. Dus dat valt reuze mee.
Sinds ik dit beleid voer vind ik mijn paarden gemakkelijker in het werk (ik train binnen, dus ze zweetten altijd als gekken).
Onze fries was iedere winter altijd wel een keer wat snotterig. Maar sinds ik scheer juist helemaal niet meer.
Ik zou nu niet anders meer willen. En dat terwijl ik altijd zo tegen het scheren heb aangehikt!

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:41

Ik zou wel scheren want bij die 1e oude foto is die vacht niet echt mooi Bloos
Ik denk dat scheren leuker zal staan Tong uitsteken

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:45

Het is beter om je paard te scheren. Als die overdag buiten staat winterdeken erop, als je gaat rijden blijft die niet zo lang en hoef je hem niet vochtig onder deken weg te zetten.

Paard vat eerder kou omdat die zo lang nat/vochtig blijft. Dus ik zou hem scheren dan is die sneller droog en overdag gewoon deken op. Dan vat je paard echt geen kou hoor.

Het is een haflinger die kunnen dat prima hebben! Zeker omdat die ,snachts op stal staat en uit de tocht en je doet hem deken op...

@rachel_ daar gaat het toch niet om, wat mooi staat of niet?
Jammer dat veel mensen vaak niet het topic lezen en dan zo'n reactie plaatsen die helemaal niet ingaat op de vraag van de TS..
Laatst bijgewerkt door SONY op 24-10-07 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:46

Ik had dezelfde prolemen als jou en heb daarom mijn paard wel geschoren, dat doe ik ieder jaar.
Hij staat overdag ook buiten maar heeft een winterdeken die waterdicht is. Zijn hoofd en benen en zadelplek zijn niet geschoren omdat mij moeder dat niet wilt.
Ik zelf eigenlijk ook niet want het is toch warmer.
's nachts staat hij binnen.

Ik zou hem dus wel scheren als ik jou was maar dan niet helemaal. Het is ook fijner voor op wedstrijd.

Tivara

Ik zat een beetje met hetzelfde probleem als jij. Ook qua stalling/weidegang. Maar heb toch besloten om haar vandaag te scheren. Vind het gewoon een stuk makkelijker, en ik denk dat ze minder snel ziek worden als je consequent bent met dekens op doen als ze geschoren is, dan zeiknat op stal zetten. Wij hadden vorig jaar onze haflinger niet geschoren, wel in de wei en een redelijk open stal, en die heeft zo'n 5 weken stil gestaan omdat ze nogal aan het hoesten was.

miss_kippie

je kan gewoon scheren en hem over dag buiten zetten met een deken ik doe dat ook en gaat goed zo Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:48

Als overdag lang buiten staan, is het ook wel fijn om de buik niet te scheren. Anders wordt die zo koud als ze gaan liggen. Zeker als het gras/zand in de winter vochtig is.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:38

Ik had dit probleem vorig jaar ook,en heb hem toen voor de eerste keer geschoren.
Ook dit jaar word hij weer geschoren,
Mijn haf heeft nu al een vachtje, als ik heb gereden moet hij daarna een zweetdeken op om hem droog te maken,dit duurt erg lang,vandaar dat ik hem weer scheer,en hem gewoon goed inpak met dekens op!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:15

ok bedankt voor alle reacties! heb er zeker wat aan! Pling
ik denk dat ik toch maar ga scheren, (als ik mijn ouders zover krijg)
vandaag moest ik haar weer een halfuur aan de hand uitstappen, ze was echt zeiknat Ach gut

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:18

Om je ouders misschien over te krijgen mait: Scheren is dan misschien wel niet natuurlijk, maar om op een paardenrug te gaan zitten is wel natuurlijk? Knipoog Hij krijgt er een lekkere warme deken voor terug Lachen

thessashelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:55

Mijn hafje wordt ook geschoren zaterdag, voor het eerst..
De lessen worden steeds pittiger, en het zweten wordt steeds erger, en het drogen duurt steeds langer! Dat is mijn rede om te scheren.. Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 07:03

Ik scheer hem gewoon model no 8 weer dit jaar.
Reageerde hij vorig jaar ook super op, was steeds net niet nat.
Tja echt super mooi vind ik het niet maarja... het is functioneel en dat is eht belangrijkste.
De mijne word morgen geschoren...
Volgens mij heb ik hem ook geschoren in mijn profiel staan....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 07:32

Rachel_ schreef:
Ik zou wel scheren want bij die 1e oude foto is die vacht niet echt mooi Bloos
Ik denk dat scheren leuker zal staan Tong uitsteken

Dat is echt de beste reden die ik ooit heb gezien om te gaan scheren Koe Sigaar .

Met scheren is niets mis, maar zorg wel voor een deken die 100% goed past. Kennis van mij ging scheren, maar de deken paste niet helemaal goed, en die had dus een probleem. Paard met schuurplekken of paard in de kou laten staan. T heeft haar een fortuin gekost een goeie waterdichte deken te vinden die goed paste. 9 van de 10 dekens van een lage prijs zijn maar korte tijd waterdicht...