Hoe ingrijpend is het verhuizen van je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Hoe ingrijpend is het verhuizen van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 18:43

Hoi,

Ik heb met mijn pony 6 jaar op dezelfde manege gestaan. Omdat het een stul praktischer voor mij was om mijn pony dichter bij huis te hebben, zijn we vandaag van stal verhuisd.
Hij heeft daar goed contact met andere paarden, kan lekker naar buiten en ik breng heel veel tijd met hem door.
Hij gedraagt zich rustig, maar aan zijn ogen kan ik zien dat hij het allemaal maar raar vindt.

Hoe ingrijpend is zo'n hele verhuizing voor een paard? Het scheelt natuurlijk wel dat hij nog steeds bij mij is, maar toch vind ik het een hele verandering.

Wat hebben jullie gedaan om je paard zich zo goed mogelijk te laten te voelen na zoiets?
Ben heel benieuwd.

Groetjes Annemiek

Adriana

Re: Hoe ingrijpend is het verhuizen van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:37

Ben ik ook benieuwd naar... ik wil mijn oud verzorgpaard nog steeds graag kopen en die haal ik dan van een stal af waar ze 7 jaar heeft gestaan... en ze is koliek gevoelig...
Dit jaar zijn al wel 2 van haar maatjes verkocht... dus veranderingen komen er al...

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:47

ik heb wel wat paarden verhuisd, waaronder merrie met veulen, en mijn ervaring(merrie met veulen erbuiten gelaten) ze zijn eerst nerveus en gaan beetje aan je hangen (bij jou in de wei blijven staan, niet willen dat je weggaat..)maar als ze zich in de kudde hebben "ingevochten", gaat het wel goed, stalritme(binnen, buiten, voer) zal nog wel even duren en ze worden soms wat vervelender een tijdje, niet komen als je roept en gewoon minder goed luisteren. Maar geef het tijd, uiteindelijk voelen ze zich wel weer thuis, heb geduld en neem soms een stapje terug met training/africhting, en dan is het echt niet zo ingrijpend..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:13

Zou je een oudere merrie met veulen bij een nieuwe groep merries en veulens plaatsen?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 00:00

Ik heb mijn arabiertje vanaf zijn geboorte en ik weet dus precies hoevaak en waar heen hij is verhuids en hoe hij reageerde. Hier een lijstje voor je:

* Van mama naar pensionstal ( met 7,5 maand pas... jaja, verwend kreng Clown )
We hadden hem al wel voorbereid, dus steeds een beetje langer scheiden van zijn mama, ging goed, Natuurlijk heeft hij de 1e dag staan "schreeuwen"om zijn moeder bij de nieuwe stal maar de 2e dag was hij al aan het spelen met weidegenootjes.

* Van pensionstal naar hengsten opfok, hij was toen bijna 10 maanden en vond zichzelf al heel stoer. De 1e dag hooguit 2 uur in het land beetje onwennig staan kijken, maar daarna vond meneer dat het tijd werd om zich op te stellen als leider van de kudde. ( waren allemaal jonge hengsten tussen de 7 en 11 maand die op zelfde dag bij opfok kwamen dus was nog geen sprake van bestaande rangorde.)

* Van opfok naar manege Nieuw Hagenauwe toen hij bijna 2 was.
Ik wilde hem eigenlijk bij de opfok laten tot zijn 3e maar ik ging toen op kamers en in bij Ingrid in het woonhuis op de manege wonen, en ivm de MKZ mochten niemand meer bij de opfok komen omdat dat in een besmet genied lag. Het was nog niet duidelijk hoe lang dat zou duren, en omdat Sharouck vrij dominant is, wilde ik hem wel minimaal 2 keer per week onder de mensen hebben en manieren bijleren. Daarom stelde Ingrid voor hem op de manege te zetten.
Dit was voor hem het eerst in zeer lange tijd dat hij in een ( eigen) box stond, moest leren omgaan met een vlotterdrinkbak ipv een drinkpomp en hij moest natuurlijk heel erg wennen aan alle manege/pension mensen die langs zijn box liepen. Gelukkig was hij niet scheiterig en pastte hij zich snel aan maar een 2 jarige op een manege is niet ideaal dus

* Na 3 maanden (na de MKZ) is hij verhuisd naar een pensionstal in Leusden. Hij kon daar veel vaker en langer lekker het land in met andere paarden. De kennismaking met nieuwe weidegenootjes ging goed, hij heeft daar een paar flinke opdonders gehad omdat meneer meteen de leiding dacht over te kunnen nemen, maar dat ging niet door. Na een dag 0f 3 had hij op alle fronten zijn plekkie gevonden en hij vermaaktte zich prima.

* Toen ik een jaar later het huis op de manege inruilde voor een kamer in een studentenboerderij in Achterveld, verhuisde Sharouck met mij mee.
Hij moest wennen aan nieuwe weidegenootjes, maar dit ging er soepel en ik heb niet het idee gehad dat hij last had van de verhuizing. Ik heb hem daar ook ingereden/beleerd toen hij bijna 4 was.

* 2 jaar later zat ik in mijn 4e en dus laatste jaar van Barneveld en ging ik naar het buitenland voor mijn eindstage. Sharouck is toen naar een poepluxe manege in Groningen gegaan waar mijn nichtje hem 5 maanden heeft gereden/getraint. Dit is de enige verhuizing waar hij voor "problemen"heeft gezorfd.
Hij mistte zijn vrijheid die hij had op de vorige stal waar hij veel en vaak met vriendjes in het land stond. De paarden mochten in groepen 4 uur per dag het land op, dit vond meneer te weinig en heeft uit protest meerdere boxdeuren uit de voegen getrapt en het hout kaalgevreten. Vork Bloos
Hij werd ook knorriger en mopperiger in omgang en heet met rijden.

* 5 maanden later was ik weer in Nederland en woonde in Dronten waar ik na de vakantie aan de opleiding HBO Dier&Educatie ben gaan doen.
Sharouck kwam ook naar Dronten en ik heb hem op de super pensionstal de Boshoeve aan de Oudebosweg gezet.
Betere stal had ik voor hem niet kunnen vinden, hij was weer helemaal blij. Nu is het daar ook super geregeld, onwijs veel weiland waar ze volle lange dagen in vaste koppels van 4 paarden lopen.
Als het land te nat was, liepen ze in de paddock, elk paard heeft een extreem goed gedraineerde paddock van 5 bij 25 meter.
Super bak om te rijden en een extreem groot bos "in de achtertuin" om uuuuren in te rijden. Haast niet nodig om te zeggen dat deze verhuizing hem alleen maar goed deedt.

* 2 jaar later van de stal in Dronten naar een super stal in Zwolle, nou ja... eigenlijk 'S Heerenbroek maar dat zit zo goed als tegen Zwolle/Stadshagen aangeplakt. Deze verhuizing ondernomen omdat ik voor mijn werk ( Politie) zelf in Zwolle ben gaan wonen.
Ook bij deze stal mogen ze lekker veel en lang buiten staan, dus hij hoefde alleen aan nieuwe weide/stalgenootjes en omgeving te wennen. Ik denk dat hij 2 dagen wat rustiger/afwachtender was maar daarna rauzde hij door het land en stond met paarden te kroelen alsof hij daar al jaaaaaaaaren in pension stond. Haha!

Nou ja best wat verhuizingen dus, heb ervan geleerd dat hij zich vrij snel aanpast, maar diep ongelukkig wordt op een manege/pensionstal waar hij niet veel/vaak naar buiten/in het land kan.

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 00:07

over merrie met veulen; een groep weet ik niet, ik heb wel een merrie van 19 en veulen van bijna 4 maanden verhuisd en in een (hele grote) wei gezet bij andere merrie en veulen, beide merries verdedigden hun veulens alsof ze 1 dag oud waren, dat heeft ongeveer 2weken geduurd, daarna mochten de veulens samen spelen en merries waren nog geen vrienden, maar hadden een gedoogbeleid, uiteindelijk stonden de merries aan de ene kant en de veulens aan de andere kant, ging prima! Maar was wel een wei waar ze niet in een stal of een kleine hoek/strook gedreven konden worden, dat kan de eerste dagen nogal gevaarlijk zijn. In een groep,zoals ik al zei, geen ervaring mee,ik zou iig beginnen met 2 bij 2 bij elkaar, en dan weer verder zien. Mijn ervaring is dat het vooral in het begin veel van de merrie vraagt, veulens vinden het als snel leuk zolang ze eten, spelen, en bij mama zijn Haha!

anissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 00:17

Ik heb 5 maanden geleden een manegepaard gekocht die 5 jaar lang op de zelfde manege had gestaan. Toen ben ik 3,5 maand naar een stal geweest puur omdat ze daar 24 uur buiten kon staan en lekker even kon genieten en uitrusten van het manege werk dat ging heel goed had verwacht dat ze helemaal zou door draaien omdat ze op een nieuwe plek kwam maar ze was na 1 dag al gewend en had snel vriendjes gemaakt.

Na 3,5 maand ben ik verhuisd naar mijn huidige stal en had wederom verwacht dat ze heel druk zou gaan doen maar hier was ze ook snel gewend. En had vrij snel vriendjes gemaakt.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 00:29

Bedankt Hannah!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:24

Heek erg wisselend per paard en ook afhankelijk van de locatie waar ze naar toegaan. De laatste stal waar we naar toe verhuisd zijn stonden ze allemaal binnen 2 tellen op hun gemak en helemaal relaxed aan het kuil te knabbelen. Scheelt misschien wel dat ze als een groep zijn verhuisd en hun vaste paardenmaatjes mee hadden.
Mijn paard heeft wat moeite gehad met het omschakelen naar ander voer, maar geen spannende toestanden hierdoor.
Zelfs de oudste van 24 en met een niet zo'n denderend zicht voelde zich direct prima.
Maar ik heb ook paarden meegemaakt die zich uiteindelijk op hun nieuwe stek nooit helemaal happy hebben gevoeld.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:36

mijn paard is negen jaar, en is deze zomer voor het eerst écht verhuisd, naar een andere stalling, andere omgeving. het heeft zo'n drie weken geduurd voor hij weer de oude was. die eerste drie weken heb ik hem weinig laten doen, we wandelden over het erf, gingen bij de andere kuddes kijken etc, zodat hij de nieuwe plek in zich op kon nemen en kon leren kennen. hij heeft er best wat moeite mee gehad, het scheelde wel dat zijn weidemaatje meeverhuisde.

mijn twee ponies hadden er helemaal geen moeite mee, die leken het normaal te vinden.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:22

ik heb mijn pony al sinds ze 9 dagen was en weet dus ook precies wat ze heeft mee gemaakt.

1. van drenthe naar spijkenisse toen wij ze hadden geleased samen met mams.. ze gingen toen naar een weiland tot we een geschikte stallin vonden waar ze heen konden.

2. van spijkenisse naar zuidland, de geschikte plek, lekker het land op in de zomer toen ideaal.. hoop weigenootjes
lekker opgroeien dus,,

3. van zuidland naar abbenbroek met mams (en ondertussen pony die er ook bij gekomen was) veel beter .. de stal werd voor der te klein op zuidland en ze mogt in de winter niet naar butien en daar wel.. mutch better dus. daar ook ingereden en na 2 jaar zijn wij verhuist naar manege hoogvliet wat dichterbij was voor mij weidegang viel af maar we hebben het er beide erg naar ons zin..

per 10-11 gaan wij verhuizen naar zwartewaal, stal de ronde waar ze 's zomers heelijk het land op kan in de kudde we kunnen er lekker naar buiten goeie niet zware bakken echt heerlijk dus..

bij alle verhuizingen was ze erg braaf. het waren er maar 3 en nu gaan we na 5 jaar onze volgende verhuizing aan. .k ben dan ook zeer benieuwd hoe ze zal reageren aangezien ze van een buitenstal ook nog is naar een binnestal gaat.. ze heeft wel contact met de buren.
en het scheelt dat ze bij mij blijft, ik er iedere dag voor haar ben en ook veel met der doe...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:33

Ik denk dat het heel erg wisselt van paard tot paard.

Die van mij heb ik er nooit een plezier mee gedaan. Hij was altijd een paar weken tot paar maanden van slag als hij naar een andere stal ging. Ik ging daarbij wel gewoon zo snel mogelijk weer door met ons oude leventje op te pakken.
Ook al was hij volleerd wedstrijdpaard en ging dat goed, van stal verhuizen was dramatisch.

Ik heb zelfs meegemaakt dat hij op dezelfde stal van een binnenbox naar een buitenbox ging, met zijn favoriete paard zelfs naast hem en hij is écht ruim 2 maanden helemaal van de leg geweest. Na het maand was het nog zo erg dat zodra ik dan mijn merrie pakte (die dus naast hem stond) om te gaan rijden ofzo, dan klom hij van paniek en ellende zowat zijn staldeur over. Bovendeurtje dicht en dan stond hij letterlijk met zijn hoofd ertegen aan te rammen.
Altijd echt dramatisch geweest met de mijne.

Afgelopen maart ben ik weer naar een andere stal gegaan en ik stelde me dus al in op een paard dat zou gaan afvallen en de eerste tijd van slag af zou zijn. De eerste dag vertoonde hij wat overslaggedrag maar vanaf de dag erop stond hij erbij alsof hij er al járen stond. Staleigenaresse vertelde dat alle 'nieuwe' paarden trouwens zo snel wennen...

Nou ja, ik was er in ieder geval blij mee...

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:15

das idd dramatisch.. ben erg benieuwd hoe die van mij zal reageren

sparkle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:35

Nou ik heb net 4 weken geleden mijn paard verhuist en hij moest gigantisch wennen. Gelukkig ging zijn vriendin ook mee, maar ja dat was natuurlijk continue plakken plakken en nog een plakken. Hij is in deze weken ook gigantisch afgevallen. Wat ik heb gedaan en nog steeds doe is niet te vaak weggaan van stal alleen als het nodig is (mits je een rijbak bij je stal hebt natuurlijk!) en heel veel geduld hebben en hem de kans geven om te laten wennen. Je moet hem in ieder gewoon normaal behandelen en niet te lief want dan gaat het fout. Ik kan nu eindelijk zeggen dat mijn paard een stuk rustiger al is en hij komt ook al weer wat aan. Ik weet in ieder geval dat ik niet vaak moet gaan verhuizen met hem, want hij moet echt behoorlijk wennen aan nieuwe omgevingen.

Maar ja het verschilt ook per paard hoor, want je hebt ook paarden die zich gelijk thuis voelen. Dat is natuurlijk erg fijn, maar over het algemeen moet je ze even wat tijd geven om hun stekje te vinden.
In deze periode heb ik mijn training ook wat aangepast aangezien hij onder het zadel ook behoorlijk hyper en aanstellerig was en al redelijk snel moe werd, maar nu hij tijdens het rijden ook rustiger is train ik hem weer als vanouds. Maar het belangrijkste is dat je hem/haar de tijd geeft.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:36

Ik heb net een week geleden mijn paard verhuist.
Een jaar terug heb ik d'r gekocht dus toen heeft ze al een aardige verhuizing mee moeten maken en nu, opzich best snel daarna, weer verhuist.
Die van mij heeft er niet veel last van en voelde zich na 1 dag alweer helemaal thuis.
Ze staat er nu na een week echt bij alsof ze er al jaren staat.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:02

Ik denk ook dat het voor elk paard anders is. Mijn merrie heeft erg last van verlatingsangst. Ze kan echt geen moment alleen zijn. En ik denk dat dat ook wel meespeelt in haar gevoeligheid voor veranderig. Toen ze van de ene stal naar de andere stal ging heeft ze een tijd lang alleen maar gegilt en gebokt. Nu is ze bij huis komen staan en merk je niks aan dr, alleen is ze heel erg afgevallen (Medische redenen zijn al uitgesloten)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:33

Hoi hoi,
Mijn tinkertje kon heel erg slecht tegen verhuizen. Ze kwam rechtstreeks uit ierland en heeft gewoon een verhuistrauma. Ik ben 3 keer met haar verhuisd, en ze werd iedere keer heel erg ziek. Zo erg zelfs dat ze omviel.. ze werd er namelijk zo gestressd van dat ze spierbevangen raakte en daardoor niet meer op haar benen kon staan. De dierenarts dacht dat ze het niet ging halen. Toen ik ging studeren heb ik haar naar groningen gebracht, waar ze nu samen met haar zusje, 2 van haar eigen veulens, nog een tinker en 2 shetten in de wei kan staan bij mijn tante. Ik ben nu bijna klaar met studeren maar ga haar niet meer hierheen halen.. vind het te sneu als ze weer moet verhuizen. Ze heeft t verdiend om op een vast plekje te blijven staan. En ik ga haar natuurlijk vaak bezoeken.
Mijn nieuwe paardje heb ik bach remedies gegeven. DAt zijn druppeltjes die je in t water kan doen. Toen ze er net was heb ik haar druppels voor bij verandering gegeven. Weet niet of het werkt, maar het lijkt me goede ondersteuning.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:35

Mijn twee ruinen heb ik in augustus verhuist en ik kan niet anders zeggen dat ze ontzettend opgeknapt zijn.
Ze hebben eigenlijk niet eens moeten wennen. Maar ze zijn met zijn 2en dus hebben denk ik ook veel steun aan elkaar gehad.

Mijn merrie ga ik in november verhuizen, ik vermoed dat zij er meer moeite mee zal hebben. maar haar veulen word dan ook afgespeent dus het is dan ook dubbelop natuurlijk.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:29

ja das idd dubbelop... komt vast goed

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:32

Mijn paarden stonden al 8 jaar samen, op dezelfde plek. Toen zijn ze verhuisd, naar iets van 200 meter verderop Clown
Omdat ze nog steeds met z'n tweeën waren vonden ze het toch redelijk normaal.

Dark_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:43

Het verschilt idd per paard, sommige paarden hebben wel meer dan een jaar! nodig om te wennen aan hun nieuwe huis, anderen maar heel even.
Ook kunnen ze last krijgen van allerlei problemen na het verhuizen omdat ze zich nog niet op hun plek voelen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:53

ik hoop dat de mijne er weinig problemen mee zal hebben.
ik ga haar donderdag verhuizen naar een andere stal waar ze heel de winter uit haar box kan

ik heb haar 3,5 jaar en al die tijd staat ze bij dezelfde paarden op de wei en op stal is er wel wat verloop geweest maar het zijn allemaal maatjes van elkaar.

nu gaat ze naar een stal met nog een appie en een grote fries en 3 mini`s
dus dat zal wennen worden.

nu weet ik wel dat ze snel went als ze eten krijgt en voeren doen ze straks 4x per dag, dus moet gaan lukken denk ik Haha!

LiesEntimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:20

Ik ga deze week verhuizen naar een andere stal. Dichterbij mijn huis in de buurt. ( moet nu iedere dag 34 klm rijden, straks nog maar 11)

Ik denk dat de mijne 2 a 3 dagen nodig zal hebben om te wennen. oP andere locaties is hij altijd erg blij en nieuwsgierig...
Wordt vervolgd....

Knipoog