Luchtzuiger???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Luchtzuiger???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 19:45

Hallo, ik heb een vraagje. Mijn 9 jarige Flemmingh merrie die gaat steeds met er tanden langs de stalrand, en sinds een paar dagen, dan komt er ook een uueg geluid doorheen. Is dit een teken van luchtzuigen of gewoon van verveling. (Ze bedenkt altijd rare spelletjes Tong uitsteken ) Of zou het misschien komen doordat ze iets verkouden is? Ze heefd iets een snotneusje sinds de laatste dagen.
B.V.D. Groetjes, Henk-Jan

udine5

Re: Luchtzuiger???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:51

Henkjan schreef:
Hallo, ik heb een vraagje. Mijn 9 jarige Flemmingh merrie die gaat steeds met er tanden langs de stalrand, en sinds een paar dagen, dan komt er ook een uueg geluid doorheen. Is dit een teken van luchtzuigen of gewoon van verveling. (Ze bedenkt altijd rare spelletjes Tong uitsteken ) Of zou het misschien komen doordat ze iets verkouden is? Ze heefd iets een snotneusje sinds de laatste dagen.
B.V.D. Groetjes, Henk-Jan

Als een paard lucht zuigt dan pakken ze met hun boventanden iets vast (bijvoorbeeld rand van de voerbak of van de deur en dan zuigen ze echt lucht naar binnen. (Daar heb je speciale luchtzuigbanden voor.)
Dus als ze met haar tanden erlangs gaat klinkt mij dat niet bekent in de oren als lucht zuigen. Ik heb geen idee wat het is zo aan je omschrijving te zien maar hoop dat ik het 'probleem' lucht zuigen een beetje uit heb kunnen leggen zodat je kunt kijken of ze dat zo doet. Haha!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:51

oei oei dat lijkt op luchtzuigen, is er verandering opgetreden bij je ? dus van stal veranderd, veel stress etc ? laat anders even de da er bij komen, wie weet heeft ze last van haar maag ? mijn paard is gaan zuigen doordat ze last van haar maag had.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 10:42

Nee niks geen verandering, ik heb d'r in maart gekocht, verder niet. Ook niet in voer, eigenlijk niks wat ik kan bedenken. Maar wat had jou paard dan? Kon je er iets aan merken dat ze anders deed of niet?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:32

Luchtzuigen en aanverwanten is vaak een teken van verveling. Als je er de mogelijkheid toe hebt zou ik het paard buiten zetten met wat andere paarden of zorgen dat het paard contact kan hebben met andere paarden.

Voor wat betreft die snotneus, als je het niet vertrouwt zou ik er een dierenarts bij halen.

O ja, misschien heel stom, maar heeft ze ook last van haar tanden?

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:36

heb ook even gedacht dat mn buurman pony ging luchtzuigen,
de tandarts was weg en de gedachte dat hij ging luchtzuigen ook het was meteen over

Annne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:47

Volgens mij is dit inderdaad luchtzuigen Verdrietig
Heeft misschien inderdaad te maken met haar tanden?t

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:03

Zoals ik dit hoor is het echt luchtzuigen. Paarden kunnen wel degelijk luchtzuigen zonder randje.

Mijn 7 jarige KWPN Ixion ruin doet het ook, ook zomaar nadat ik hem had gekocht.. een maandje later begon hij ermee. Stond toen ivm zijn leeftijd en mijn ervaring op een heel rustige stal, denk ook dat het door verveling is ontstaan. Jammer, maar je leert het niet af. Ik heb hem toen een band omgedaan omdat de eigenaresse bang was dat anderen het overnamen, maar daar kreeg hij plekken van op zijn hoofd (dun velletje). Toen hij thuis gestald was de band afgelaten en gewoon de voerbak uit de box gehaald, bix krijgt hij op de grond. Andere paarden hebben het trouwens nog niet overgenomen, na 2 jaar.. Toen zocht hij niet naar andere mogelijkheden, en zoog dus op stal niet, alleen met poetsen aan het dekenrek als hij de kans kreeg, buiten was hij te druk met spelen en eten.. Haha!

Je kan je idd ook afvragen of je paard niet ergens last van heeft, door het luchtzuigen maken ze namelijk een stof in de hersenen aan (endorfine) wat hen kalmeerd en verdoofd, ze worden zeg maar "stoned". Mijn paard deed het dus nooit meer op stal, totdat hij vast had gezeten in het draad, en zijn achterhand verrekt was. Door de pijn gaan ze mogelijkheden zoeken om weer die endorfine aan te maken, en heeft hij nu ontdekt dat de waterbak ook wel geschikt is. Nu laat ik hem maar, kan moeilijk de waterbak eruit halen. De kans op koliek door luchtzuigen is erg klein, zolang je niet hoort dat het paard zijn lucht ook inslikt eigenlijk nihil. Mijn paard is vorig jaar geopereerd aan koliek, wij dachten eerst ook door het luchtzuigen, maar da vertelde dat het een verdraaiing in de darm was, en dat dit helemaal los stond van het luchtzuigen. Nu heeft hij af en toe als hij zich niet lekker voelt de neiging om gewoon in de lucht te zuigen, je ziet hem dan zijn buikspieren optrekken en je hoort het "oooogh" geluid.

Het is jammer als je het paard voor de handel hebt, want ze dalen natuurlijk wel in waarde, maar het kan niet zo heel veel kwaad hoor. Mijne loopt zelfs na de operatie nog succesvol op concours, en alleen op stal is het was "irritant" (dat geluidje om je heen heel de tijd..)

Veel succes met je paardje! Haha!

[edit] Is je paard een onrustig type..? Mijne wel namelijk, liefst is hij de hele dag bezig. Speelgoed in de stal zou dan misschien ook een optie zijn (pilon, jollybal, noem maar op..)

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:34

Dit is kribbebbijten.Bij kribbebijten worden de tanden ergens opgezet. Luchtzuigen is luchthappen zonder dat er een voorwerp bij te pas komt.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:26

Jup jup
Jive deed dit ook altijd luchtzuigen ging in de krul staan en zuigen maar. Mooie band erom heen en het was weg, met poetsen enz deed ze het nog wel maarja krijg je er toch niet uit na jaren doen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 21:19

Ik denk niet dat het te maken heeft met haar tanden. Toen ze pas was gekomen, toen heb ik de tandarts er nog bij gehad.
Verveling, misschien is dat wat. Ergens gelezen dat oude flessen van bijv. Cola beetje water erin en dan aan een touwtje ophangen ook helpt. Is dat wat? Ja, het is wel een hittepetitje. Cool

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:29

Ik moet zeggen dat ik het erg op kribbenbijten vind lijken.

Zelf heb ik een luchtzuiger. Eerst kreeg ie een luchtzuigband om maar kreeg daardoor kapotte plekken. Toen is zijn voerbak uit stal gehaald en een stroomdraadje voor de stal. (Weet het erg zielig heb het ook liever niet maar had geen andere keuze). Toen vond meneer de waterbak uit en smeer die dus nu regelmatig in met cribox en ook 3 boutjes in op stal. Dat gaat allemaal goed. Nu begon meneer een paar weken terug in de wei op 1 paal te zuigen. Nu heeft ie alleen inde wei een luchtzuigband aan op stal niet.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 22:18

Oke, is kribbebijten iets ergs, of 'gewoon' verveling? Ik zal het eens proberen met die flessen, of zou dat kwaad kunnen?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 13:32

Oja, ze staat met mijn andere pony van 9 tot 5 in de wei bijna elke dag (soms ietsje korter als het slecht weer is).
Ook in de stal kunnen ze gewoon kontakt hebben met elkaar. Dus daar zal het niet aan liggen.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:02

Klinkt inderdaad als (beginnend) luchtzuigen. Mijn paard doet het ook, in het begin was het alleen bijten maar later ging ze ook zuigen. Bij haar is het denk ik van stress en verveling. Heb nu een lik-it (speeltje met appelsmaak) opgehangen maar ze taalt er niet echt naar. Voor de zekerheid krijgt ze druppels, darmcompositum met een preventieve werking bij koliek. Baadt het niet dan schaad het niet. Een band voor het luchtzuigen begin ik liever niet aan, heb veel mensen gehoord die daar oa beschadigingen door kregen.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:34

Het is geen luchtzuigen maar kribbebijten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:15

Henkjan schreef:
Oke, is kribbebijten iets ergs, of 'gewoon' verveling? Ik zal het eens proberen met die flessen, of zou dat kwaad kunnen?

We moeten even twee dingen onderscheiden:

- Kribbebijten (iets vastpakken met de tanden, bijv. voerbak, tralies van de stal, weidepaaltjes..)
- Luchtzuigen (het opzuigen van lucht, wat soms voorkomt in combinatie met kribbebijten maar een paard kan ook bijv. op zijn eigen tong zuigen, of op de staart van een weidegenoot, of helemaal zonder iets)

Luchtzuigen heeft 2 mogelijke oorzaken
1) Maagklachten.
Het paard heeft door een gevoelige maag, evt. in combinatie met verkeerd voeren, last van maagzuur. Om dat gevoel te onderdrukken gaan ze luchtzuigen (endorfinen). Te testen door de dierenarts. Op te lossen door bijv. maagcompositum en het voer aan te passen (zoveel mogelijk hooi ipv kuil, liefst onbeperkt, geen brok meer maar granenmixen, niet op houtkrullen en vlas maar op stro... )
2) Stress
Het paard heeft last van stress. Dat kan zijn door verveling (remedie is vaak: meer naar buiten, liefst met andere paarden) maar ook door juist te veel drukte op stal (bijv. op maneges, als het paard niet rustig kan staan). Op te lossen door de oorzaak van de stress weg te nemen.

Als het paard eenmaal het effect van het luchtzuigen kent (verdoving door endorfinen) is het moeilijk af te leren.

Gevolgen:
Kribbebijten - eventueel afslijtende tanden. Verder duur om steeds nieuwe voerbakken op te hangen Clown
Luchtzuigen - Voornamelijk irritant gedrag. De maagklachten kunnen voor koliekaanvallen zorgen, de lucht die ingezogen wordt komt niet tot bij de maag in vrijwel alle gevallen. Gestresste paarden verbranden vaak veel energie en zijn zo moeilijk dik te krijgen.

Sommige mensen doen een luchtzuigband aan. Het paard kan niet meer zuigen maar de oorzaak dat je paard zich niet prettig voelt is niet weggenomen. Daarnaast zuigen sommige paarden door de band heen, met alle gevolgen van dien.
Tegen het kribbebijten kan een halsrek of muilkorf aangedaan worden, met de risico's die daar weer bij horen. Ook kun je dingen insmeren met iets als Cribox maar ze zoeken vaak een ander voorwerp om vast te pakken. Als je er snel bij bent kan het wel een oplossing zijn.

Op Medisch loopt een groot luchtzuigtopic, waar dit ongeveer de kern van is.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:31

Ja dit is kribbebijten, maar dat geluid dat je zegt is luchtzuigen dit is dus een combinatie! Gauw een luchtzuigband kopen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:53

Ik zou eerst eens kijken naar de 'ongelukjes' die paarden hebben gehad met luchtzuigbanden Bloos
Bij mijn paard komt er geen om, ik zie niet in waarom.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:51

Urielle schreef:
Ik zou eerst eens kijken naar de 'ongelukjes' die paarden hebben gehad met luchtzuigbanden Bloos

Nou misschien omdat de rest het anders overneemt en het koliek kan veroorzaken???

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:11

De rest neemt het niet over en het veroorzaakt geen koliek. Onze oudste heeft jarenlang de combinatie van luchtzuigen en kribbebijten gedaan.
De stressfactoren zijn sterk verminderd voor hem. Hij is met pensioen en loopt in de zomer 24/7 op het land en in het winterseizoen tussen de 8-16 uur pd. Krachtvoer krijgt hij nauwelijks meer, maar wel ontzettend veel ruwvoer.
Voor het eerst in zijn leven (sinds zijn 23e) heeft hij een buikje en pakt hij niks meer vast en zuigt ook geen lucht meer aan. Ook niet op een tong of knie.
Nooit een band om gehad. Nooit geen koliek en niet kapot te krijgen Haha!
En ondanks een zwaar afgesleten rij voortanden aan de bovenkant heeft hij het beste gebit van de 3.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:43

Ik heb ooit een manegepony gekocht die luchtzuigde. Ze heeft het bij mij nooit meer gedaan toen ze de hele dag de wei in kon. In mijn geval was het dus duidelijk verveling of stress, wat opgelost werd door een andere omgeving.

Van luchtzuigen kunnen paarden trouwens wel mager worden omdat het de darmwerking wel beinvloedt. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze gelijk koliek krijgen, dat is idd niet zo.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:06

Is ook niet per definitie zo dat ieder paard er koliek van krijgt maar de kans is wel degelijk aanwezig!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:03

Iorrr schreef:
Urielle schreef:

Nou misschien omdat de rest het anders overneemt en het koliek kan veroorzaken???

Paarden nemen het NIET over, de oorzaak is dan te zoeken in de manier van houden op die bepaalde stal (zelfde voer, allemaal weinig naar buiten). Alleen veulens nemen het ooit over van de moeder.

En luchtzuigen veroorzaakt geen koliek. De koliek is afkomstig van de maagproblemen van het paard, die ook het luchtzuigen veroorzaken. Dus zowel de koliek als het luchtzuigen zijn gevolgen.
Is allemaal al lang wetenschappelijk onderzocht.