Sociaal rollen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dry

Sociaal rollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 19:16

Het valt mij altijd op dat als een van mijn pony's gaat rollen dat er altijd wel een paar volgen.
Het gebeurt bij voorkeur op dezelfde plek als waar de ander heeft gerold.
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat ze zo elkaars geur een beetje opdoen omdat ze van dezelfde kudde zijn en dat lijkt mij ook wel logisch.
Ik denk ook dat het te maken heeft met het elkaar nadoen om de band te bevestigen omdat dat vaker voorkomt in groepsverband?
De 2 dominantste pony's doen trouwens niet mee aan dit gebeuren naar ik weet.

Nou was ik benieuwd of jullie zoiets dergelijks ook was opgevallen en wat jullie ervan denken.

Nandy_Finn

Re: Sociaal rollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:44

ik heb het inderdaat ook wel eens gezien,
dat ze allemaal op de zelfde plek, of vlak bij elkaar gingen rollen.
ik heb er toen nooit bij nagedacht, maar je hebt inderdaat gelijk volgens mij Tong uitsteken
xXx nandy

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:21

onze kudde doet dat ook Lachen als er een rolt gaan er ook gelijk nog een paar op die plek. Het lijkt soms ook net stoeien.
Ze gaan niet allemaal maar vaa kwel een paar Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:22

heei wat intressant, mij nooit opgevallen, zal er eens op letten Lachen

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:24

de haflinger (ruin) waar mijn merrie mee samen staat (super stel samen) wil ook 9 van de 10 keer rollen waa mijn merrie aan het rollen is of heeft liggen rollen

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:28

Het is me eigenlijk nog nooit opgevallen, maar ik heb er ook niet echt op gelet:P
maar nu je het zegt,, het klinkt wel logisch eigenlijk.. zal eens gaan kijken of het idd zo is Haha!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:50

Dit is me inderdaad ook al meerdere malen opgevallen, maar heb er verder eigenlijk niet overnagedacht. Mijn merrie wil alleen maar rollen als er een ander paard eerst heeft gerold.
Wat me onlangs in de paddock ook opviel is dat er een begon te rollen en er steeds meer naast gingen liggen om mee te rollen dus dat valt dan ook echt onder sociaal rollen Lachen (ze lagen uiteindelijk met 7 paarden te rollen, hield mijn hart vast voor rolbotsingen en beenverstrengelingen)

cantecleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:37

Ik heb er nog nooit op deze manier bij stil gestaan, ik dacht altijd dat het gewoon een lekker plekje was om te gaan rollen.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:38

wij hadden vroeger een zeer dominante ruin (de kuddeleider) deze ging op een plek rollen daarna ging een veulen van ons op dezelfde plek rollen, de ruin werd heel kwaad op het veulen en beet deze echt heel hard een aantal maal in zijn rug. Wij begrepen dit echt niet.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:40

Had het niet met geurafzetting te maken?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:23

Ze laten idd hun geur achter. Ze rollen allemaal op dezelfde plek, hierdoor krijgen ze allen dezelfde geur. Hún 'kuddegeur'! Dit versterkt hun ondelinge band.

Schattig toch! Pling

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:24

Bij mij rollen ze allemaal gelijktijdig maar wel op verschillende plekken.
Is altijd een leuk gezicht, die paarden die allemaal door de knieen gaan Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:19

Is mij inderdaad ook nogal eens opgevallen.
Wat ik mijn paard ook zie doen is dat als er een ander paard wil gaan rollen hij hem weg jaagt, eerst zelf gaat rollen en daarna mag de ander Verward
Er is maar een paard waar hij het wel van accepteert, al blijft hij daar wel vlak bij staan, en andersom ook. Mijn paard is overigens wel 1 van de dominantste paarden uit de groep.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 07:32

Bedankt voor de reacties Lachen

Als het dominante paard eerst moet rollen, is dat dan omdat ieder ander paard zijn geur op moet doen of heeft hij daar gewoon als eerste recht omdat hij de baas is?
Of is het zo dat het tweede een logisch gevolg is van het eerste?

En hoe zit het dan als er tegelijk op een groter oppervlak wordt gerold?
Zou er op al die plekken al een rolplek en dus een kuddegeur zijn of heeft het toch iets met nadoen te maken?

@Mic: Ik weet het ook niet hoor maar kan het niet zijn dat het veulen er nog niet echt bijhoorde en dat het daarom niet getolereerd werd? Maw: was ie niet iets te brutaal voor zijn rang en werd ie op zijn plek gezet? Was het dominante paard erg dominant?

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:02

Het is mij nooit opgevallen, ik zou er eens op letten.
Wel logisch eigenlijk rollen volgens de rangorde Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:22

mijn jaarling rolt ook altijd nadat mijn merrie dat gedaan heeft. andersom komt het nooit voor. het zal iets met rangorde te maken hebben, maar op zich niet rangordebepálend zijn. leuk studiemateriaal!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:29

mijn paard vroeger toen ze nog jong was was erg dominant en rolde als eerste in het land daarna volgde de rest in een vaste volgorde. Mijn paard was de jongste van het stel maar dat maakte blijkbaar niks uit

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:30

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:41

@dry Het was inderdaad een zeer dominante ruin maar het veulen en hij hadden al eerder bij elkaar gestaan en het ging eigenlijk goed samen. Na dit voorval hebben we het veulen (had echte bijtwonden) een tijdje niet meer bij hem gezet.