Paard bang op het strand !?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Paard bang op het strand !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 15:16

Hey allemaal,

Ik ben vandaag voor de tweede keer met mijn bijrijdarabier op het strand geweest. De eerste keer ben ik aan de hand gewoon even het strand opgelopen en ben toen weer weggegaan om het niet te forceren.
Vandaag wou ik dan ook echt gaan rijden op het strand. Ze deed het relatief goed maar ze schrok telkens. En nee niet van mensen en honden maar van de verschillende "kleuren" van het zand. Sommige stukjes zand verstuiven eerder en dat heeft dan een andere kleur en over zo`n stukje durfde ze dan niet. Telkens erg schrikken en dat is erg vervelend omdat je zoiets niet zelf kan zien aankomen..dat kan je wel als je weet dat ze honden eng vindt ofzo.
Ze schrok dus zo vaak dat ik het zoiets had van: ok meid blijkbaar is het teveel even voor je. Heb haar nog wel op mijn commando onder het zadel een paar passen laten doen(om het laatste woord te hebben) en ben er toen afgestapt (het paard in kwestie is aanzienlijk rustiger als je haar "leidt"aan de hand).
Er is dus opzich niks misgegaan behalve dat extreme schrikken en zou dit graag beter willen laten verlopen in de toekomst. Ze verstijft namelijk tijdens het schrikken dus dan is draven of galopperen echt levensgevaarlijk.
Heeft iemand nog een advies hoe ik dit kan aanpakken of is hoe ik het aangepakt heb al goed en moet ik gewoon geduld hebben?

Lynn_Nikita

Re: Paard bang op het strand !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:17

geduld hebben, is vreemd vboor je paard , en ik zou gewoon aan werk zetten, probeer dat schrikken te negeren, gewoon drijven en doorrijden, en vaker gaan, oefenen

Peetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:41

Kun je niet een "bevriend paard" mee laten lopen en die voorop zodat ze volgt en ziet dat er niets aan de hand is?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:46

Idd geduld hebben.
Vaker gaan wandelen en dat schrikken dan ook niet teveel geruststellen snap je? Laat haar zien dat het helemaal zo eng niet is. En ga ook gewoon rijden. jij bent haar leider en als jij zegt van kom op het is echt niet eng dan zal ze je volgen.
Ik zou niet gaan afstappen als ik aan het rijden ben, oorzaak-gevolg verhaal.
Ga eerst lekker wandelen en als ze het dan allemaal niet meer zo eng vindt ga je lekker rijden zonder af te stappen. Knipoog
En misschien kan je met iemand anders meerijden?
Succes en veel plezier op het strand!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 18:05

Bedankt voor jullie reacties
@ Peetke en AaronYve: Ja heb één iemand waar ze met het paard daarvan "bevriend" is. Dit paard is helaas ook niet echt bomproof of in dit geval zandproof Tong uitsteken Ik moest opzich er ook wel om lachen.. bang voor een zandhoopje. Het afstappen als het eng wordt ben ik ook niet echt fan van maar het is deze merrie aangeleerd dus ze kalmeert dan wel. Aan de hand vindt ze het dus helemaal niet eng, alleen als ik erop zit.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:16

niet gaan draven of galopperen om het strand totdat ze rustiger is. ze zal maar plotseling in galop stoppen en jij valt er af. dan heb je een groot probleem. gewoon lekker over het strand gaan stappen. kan ze alles veel beter zien en jij ligt er niet zo snel naast. als dit allemaal goed gaat, kan je een beetje gaan draven enzo.

Peetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:41

Ja aan de hand heb je meer overwicht want/en ziet ze dat jij heel rustig blijft. Dat effect heb je dan hoop ik in dezelfde mate met het bomproofe paard ook.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:17

kan je niet eens met een groep rustige paarden meerijden (manege in de buurt?).Dan is de kans groot dat ze gewoon meegaat en haar angst overwint.
En anders idd proberen alleen te stappen. Dat afstappen lijkt me trouwens niet zo´n goed idee. Je bevestigd haar dan in feite voor het schrikgedrag. Als je echt niet durft te blijven zitten proeer dan iemand mee te nemen die er naast loopt terwijl jij erop blijft.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 08:33

dank jullie voor de reacties.
@lautje76:ik ben absoluut niet bang om te blijven zitten, maar het is deze merrie gewoon aangeleerd omdat de bazin dat ook altijd doet. Ik ben al zo lang mogelijk blijven zitten, maar voelde echt dat ze het niet meer trok..

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:17

Mijn vorige paard had dat ook, ook in het water zeewier etc was eng.
Ben gewoon doorgegaan en na een paar keer was het over of deed ze het alleen de eerste 5min.
Succes!

Annne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:35

Ik denk inderdaad dat geduld erg belangrijk is! Lachen
En misschien een paard dat ze kent en niet bang is mee laten gaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:38

lekker met een paard of drie gaan, liefst ervaren Lachen

en dan zelf gewoon genieten, jouw paard loopt wel mee, die kijkt de kunst wel af Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:39

De bodem is natuurlijk wat veranderlijk op het strand. Gewoon blijven volhouden, lekker stappen, stukje draven kan ook prima (zelf wat meer achterover gaan zitten) en ook zelf goed in de gaten houden hoe het strand er uit ziet.

Niet te moeilijk over doen en gewoon rustig rijden Lachen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:42

HedwigO schreef:
dank jullie voor de reacties.
@lautje76:ik ben absoluut niet bang om te blijven zitten, maar het is deze merrie gewoon aangeleerd omdat de bazin dat ook altijd doet. Ik ben al zo lang mogelijk blijven zitten, maar voelde echt dat ze het niet meer trok..

ok, vervelend.
En dat er iemand naast loopt terwijl jij erop zit? Als ze rustig wordt als ze aan de hand loopt is dat misschien het proberen waard. Eerst aan de hand laten leiden en dan bijvoorbeeld er alleen naast lopen en dan iets verder er van af lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:50

Gewoon regelmatig blijven gaan, dan went het wel denk ik.

Ik moest heel erg lachen om de reactie van mijn paard op het strand. Ze is normaal nooit ergens bang voor en loopt altijd heel stoer voorop te marcheren. Onderweg naar het strand moesten we langs een container en een brug waar ze allemaal van schrokken en mijn paard weer stoer het voortouw nam. Op het moment dat ze ineens oog in oog stond met het strand was het op slag een bang puppy. Ze was helemaal verstijft en kroop bovenop het achterste paard. Voor mijn dappere dodo was dat toch wel even te veel.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 15:02

bedankt voor alle reacties!
@Kiwiko: dan zou ik eerst even moeten polsen wie er de merrie in de buurt staan met hun paard. Dat ga ik maar even proberen
@ Apple: Ik was opzich ook rustig maar ik had er helemaal geen rekening mee gehouden dat strand eng kan zijn dus schrok zelf ook een beetje. Ik ga zeker niet moeilijk doen want strand is en hoort leuk te zijn/blijven.
@Sizzle: haha prachtig verhaal. Nouja mijn merrie ging dus de hoofdingang bij bergen (langs vlaggen,terrasjes) vrij rustig dus had op het strand echt zoiets van: wat krijgen we nou?!
@lautje76: ja het rare is dat ze het ok zijn aan de hand niet doortrekt naar onder het zadel zijn, ook al doe het 100 keer. Heb weleens met een plas geprobeerd haar erdoorheen te krijgen. Ging absoluut niet onder het zadel. Aan de hand paar keer geprobeerd, niks aan de dehand. Ging ik er weer op en nee hoor ze wou niet.