Haflinger Droogt langzaam na het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Westerntrail

Haflinger Droogt langzaam na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 13:33

Mijn haflinger zit nu al aardig in de wintervacht, en begint hierdoor al veel sneller te zweten.
Nu waren we gisteren een buitenrit wezen maken, en madam was na het rijden behoorlijk bezweet.

Heb haar toen een zweetdeken opgedaan, maar na 2 uren later was ze nog niet droog.
Ze is niet ziek en haar vacht glimt ook mooi dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.

Overigens het paard van mijn stalgenoot zit ook al diik in de wintervacht en die was na een uurtje al wel droog.
Kan het dan komen dat ze dan niet lekker in haar vel zit?

Of door te weinig conditie?

dienetje

Re: Haflinger Droogt langzaam na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:36

Mijn vz haf heeft dit ook heel erg. Wij doen geen deken meer op en dan droogt die veel sneller.

Denk ook dat de conditie van invloed is. Die is bij mijn vz haf ook slecht.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:14

Ik stap mijn Haflinger ook goed uit zodat ze weer op adem is en ze krijgt daarna geen deken op. Die van mij is juist in een hele goede conditie, maar zweet ook erg snel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:51

Een zweetdeken is érg warm voor een haf met wintervacht, logisch dat ze zo lang nat blijft.
Mijn tinker heeft ook een dikke wintervacht, en zweet ook vrij snel. Ik doe hem altijd na het rijden even uitstappen, zodat ie op adem kan komen en de spieren rustig kunnen afkoelen. En dan zet ik hem binnen met wat hooi, de natte plekken doe ik meestal even schoonwrijven met een spons, en dan met stro of hooi even opwrijven. Dan zet je de haren wat rechtop, en daardoor blijft de warmte van het paard beter hangen (de ruimte tussen de haren houdt de warme lucht vast) waardoor het paard niet te snel afkoelt. En door die lucht tussen de haren drogen ze ook sneller op. Dat gaat prima zo. De vacht van een paard is eigenlijk één grote zweetdeken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:58

Mijn haf is ook gauw bezweet na het rijden , ze heeft niet eens zo'n dikke vacht(staat onder deken)
maar wel een wat dikkere dan andere paarden nu in deze tijd onder dekens staan.
Haar conditie is prima maar ze zweet wel veel omdat ze zich inspant met de training.
Ik stap haar dan gewoon extra lang uit en doe een zweetdekentje op en als ze die omheeft ga ik nog een keer met dr stappen of ik zet haar even in de stapmolen Knipoog

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:28

Als je je haf nou scheert dan ben je van het probleem af. Ik heb mijn fjord geschoren anders is het geen doen. Het kan dan wel s'winters 5 uur duren voordat ie droog is. Als ze geschoren zijn zijn ze veel fitter, raken niet zo snel buiten adem, ze voelen zich prettiger zonder die dikke vacht. De kans op kouvatten of oververhitting is ook veel kleiner.

Sabine_Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:31

mijn haflinger zit ook al heel dik in zijn vacht. Hij heeft een hele goeie conditie en toch zweet hij.. ik stap hem lang uit en daarna doe ik hem droogwrijven met stro!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:35

gewoon uitstappen tot ze op adem zijn, daarna kunnen ze écht zo de weide weer op, de huid is namelijk droog en het zweet zit alleen aan de buitenste laag van de vacht. Als je gaat droogwrijven, wrijf je het zweet weer óp de huid en dan wordt het paard júist ziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:22

cynthiar schreef:
Als je je haf nou scheert dan ben je van het probleem af. Ik heb mijn fjord geschoren anders is het geen doen. Het kan dan wel s'winters 5 uur duren voordat ie droog is. Als ze geschoren zijn zijn ze veel fitter, raken niet zo snel buiten adem, ze voelen zich prettiger zonder die dikke vacht. De kans op kouvatten of oververhitting is ook veel kleiner.

sja ik zit ook te twijfelen om haar te scheren , maar de 1 zegt alleen de hals en flanken en een ander zegt helemaal... dus twijfel nog Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:54

en ik zeg: scheren? Helemaal níet Knipoog

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:11

Dat ligt er een beetje aan wat voor model je moet scheren. Staat hij nog veel buiten, en zo ja overdag alleen of ook snachts. Staat hij veel op stal dan kan je hem helemaal scheren.

Abaresk: Een halflinger of fjord komen oorspronkelijk uit gebieden waar het veel kouder is s'winters dan in Nederland en daardoor is hun vacht s'winters eigenlijk te dik voor het klimaat hier, vooral nu de winters nog zachter worden. Dus is scheren een goede oplossing.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:39

MD-->SV

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:10

Volgens mij aan geen van beide, hier zweten ze ook snel en zijn ze ook niet zo snel droog, ze zijn in goede conditie en zitten ook prima in hun vel, het is nu eenmaal zo. De volgende dag zijn ze weer net zo vrolijk als ervoor.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:25

Bedankt voor alle antwoorden,
vandaag weer een buitenrit gemaakt, en nu zweette ze niet zo erg Haha!
Alleeen scheren lijkt me bij mijn haf geen oplossing, dan staat ze recht overeind volgens mij Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:29

Gewoon lekker gaan scheren, scheelt echt enorm veel, als je niet weet hoe ze gaat reageren, kan je voor de zekerheid wat tranquigel geven voor het scheren dan blijft ze zeker relaxt

sylven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:59

het scheelt bij strudel heel veel als we uitstappen aan de hand zonder zadel ipv er op. Kleine moeite en scheelt bij haar ongeveer 10 min.
Maar ik geef toe dat ik een mooi "race streep model' uitscheer als het echt te gek wordt, heel laag, zo minimaal mogenlijk scheren. Dan kan ze zelfs zonder deken overdag gewoon naar buiten.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:59

Misschien een beetje lompe vraag, maar mijn hafje is nu lichtjes in z'n vachtje gaan zitten. op z'n schouders niet heel veel. Kan ik nog een deken opleggen, om dat extreem dikke tegen te gaan?