iedere nacht boxvloer 'kaal' geschraapt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

iedere nacht boxvloer 'kaal' geschraapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 20:41

Onze Irish Sport Horse ruin van 1.84 m heeft een stal van 4x4 met daarin vlas. Hij staat er alleen
'savonds en 'snachts in, overdags weidegang tesamen met nog een oudere merrie en een appie van 2,5 jr.

Het punt: iedere ochtend tref ik hem in zijn stal aan waarbij het lijkt alsof één halve kant compleet schoon is geschraapt. Alle vlas is tegen de wanden opgehoopt en naar de andere helft van de stal geschoven.

Iedere dag weer egaliseer ik de bodem, ik wil niet dat hij op een harde vloer ligt, maar ieder ochtend weer tref ik een half kale stal aan (hij eet het gelukkig niet...).

Ik vraag me af, blijkbaar staat hij het liefst op de harde (klinker)vloer en doet dus ieder nacht weer veel moeite om die vloer zo te krijgen. Misschien moet ik daarin meegaan en de vloer maar zo laten ? Wat denken jullie ?

Tancreda4

Re: iedere nacht boxvloer 'kaal' geschraapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:53

Is het geen verveling? Dat is het eerste waar ik aan denk. Ik zou zorgen dat hij de hele nacht wat heeft om te knabbelen (imemrs geeft vlas die mogelijkheid niet, stro wel weer). Hoe staat het verder met de stalling? Staan er meer stallen op stal, of is hij alleen? Zijn zijn weide genootjes er ook bij als hij op stal staat? Want misschien is het ook een vorm van verlatingsangst.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 21:00

Tancreda4 schreef:
Is het geen verveling? Dat is het eerste waar ik aan denk. Ik zou zorgen dat hij de hele nacht wat heeft om te knabbelen (imemrs geeft vlas die mogelijkheid niet, stro wel weer). Hoe staat het verder met de stalling? Staan er meer stallen op stal, of is hij alleen? Zijn zijn weide genootjes er ook bij als hij op stal staat? Want misschien is het ook een vorm van verlatingsangst.

hij heeft een bal en grote kuip waarin hooi gaat om evt. mee te spelen. Daarbij aan beide zijden de mogelijkheid tot fysiek contact met zijn weidegenootjes, hij staat namelijk in het midden.
Heeft vrij uitzicht in de schuur.

Ik heb nog nooit gezien dat hij schraapt, in de wei niet, onder het zadel niet en ook niet in de stal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:09

Onrustige slaper zou ik bijna zeggen.
Sommige paarden bewegen n.l heel veel als ze liggen en "vast" in slaap zijn. Of hij is nog niet uitgespeeld en gaat s'nachts nog even door met zijn vriendjes die naast hem staan.
Wil je niet dat hij op de stenen ligt dan zijn rubber tegels je enige optie.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:34

jaah idd als k jouw was zou ik er van die rubbere tegels inleggen,, het wordt nu ook winter dus dat is ook wat minder koud

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:03

Misschien gewoonte. Onze tuiger merrie deed dit ook altijd. Terwijl haar ruin vriendje naast haar stond en het niet deed. Tja elke morgen de boel maar weer opschudden en naar voren gooien, is het enige wat ik deed Haha!

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 04:36

inderdaad rubber mat of tegels ,hij kan het inderdaad opzij doen als hij gaat slapen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 05:30

mijn pony doet dit vaak als ze wat later dr stal uit word gehaald , normaal word ze altijd rond 8 uur naar de bak of weiland gebracht maar soms slaap ik perongelijk wat langer en dan word het 10 uur , en dan is ze vaak al heel onrustig

maar als jij weggaat of op een afstandje bend is die dan ook heel erg loperig en zeurderig in zijn stal ?

wij hebben 2 rubberen matten in de stal leggen ooit eens van een boer gratis kunnen ophalen dat is ook een optie

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 07:47

Waarschijnlijk maakt hij gewoon zijn bedje!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 09:41

Anke schreef:
Waarschijnlijk maakt hij gewoon zijn bedje!

Nou, dat idee heb ik dus ook... Clown Ik denk dat ik toch maar es een cameraatje in de stal ophang om te kijken wat ie zoal uitspookt. Het is overigens op stal geen onrustig paard, integendeel zelfs Slapen .

Ik heb in de andere 2 boxen al rubber liggen, alleen zijn stal moeten we nog leggen, da's verder geen probeem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:29

Freespirit: ik ben wel benieuwd naar het filmpje dan Lachen Er schijnen meer paarden te zijn die nesteldrang hebben en met hun stro ofzo gaan schuiven tot het naar hun zin is Ja
Ik denk dat als het paard dat zelf doet, dat gewoon hun keuze is, dus ik zou er niet teveel moeite insteken tenzij je merkt dat er een probleem is. Het enige: volgens mij is het bij vlas niet zo goed als het elke keer helemaal overhoop gehaald wordt. Dus het zou kunnen zijn dat stro voor zijn hobby toch een betere keuze is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:02

wij hebben er ook zo eentje, maar ik doen niet moeilijk,
ik deel gewoon elke dag al zijn slaapplek zo in.
rechtsachter in de hoek en daar komt al het stro te liggen.
Hij houdt de stal dan heel netjes verder, heeft ook een vaste poepplek enzo. Net alsof hij zijn 'huisje' zelf inricht!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:56

of rubberen matten in het midden..zo ligt hij toch niet te koud.

mijn jonge haflingerruin is ook onrustig op stal,hij draait/loopt veel waardoor ook in midden niets meer ligt enalles een vogelnest lijkt.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:03

Ik hou de voorkant van de stal altijd leeg. Ik leg dus alleen achterin stro. Ik heb dan ook wel een grote stal. Haha! Zolang de voorkant gewoon droog blijft is het geen probleem, poepen en plassen doet ze achterin in haar 'vaste' hoek.
Dus ik heb ongeveer driekwart stro en een kwart kale vloer, dit houdt ze ook zo.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:35

Jeetje, op mijn oude stal waren er ook een aantal merries die dit deden. Deels ook uit onrust omdat ze de box uitwouden... maar om een bedje op te maken? Ik vindt 'm wel grappig haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:26

onrust is iets anders dan nestdrang.
Onrust: lopen ze alles door elkaar en wordt het 1 smeerhoop.
nestdrang: dan maken ze echt een plekje waar ze gaan liggen, schrapen het stro naar een bepaalde plek, soms nog wat bijduwen met de snoet. Eigenlijk heel leuk om te zien.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 11:02

de vlas is heel duidelijk naar één kant, tegen de stalwand omhoog gewerkt en opgeduwd. Daarbij is duidelijk te zien dat hij er erop/tegenaan gelegen heeft want het is helemaal in elkaar geplet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:03

Dan heb je gewoon een paardje die zijn bedje (op)maakt!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:04

Misschien meer een onderlaag creeeren in het vlas.
Dan heb je een soort potbodem die ingekoekt ligt en vrij vast. Daar de verse vlas overheen, dat kan hij dan aan de kant schrapen...Als de onderlaag vast genoeg is heeft hij toch een bodem om op te liggen....

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:12

Britt deed dat met haar stro ook altijd. Dan had ze een dikke laag stro in der stal, mooi gelijk verdeeld en de volgende morgen had ze voorin der stal ( zowat de helft) alle stro weggesschraapt. Haar stal is ong. dezelfde situatie als waar jouw paard in staat dus verveling kan het bijna niet zijn eigenlijk (misschien wel hoor, maar vermoed van niet). Nu staat ze (i.v.m de hoge kosten van stro) op vlas en we proberen voor de warmte haar stal een beetje op te potten. Er ligt al een aardig laagje dat goed vast zit en daaroverheen doen we dan elke keer een beetje schoon vlas. Sindsdien heeft ze nooit meer een kale vloer gehad Lachen
Dus oppoten die hap zou ik zeggen! :-p

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 11:36

@Elcamino en Lovelucky: ik krijg echt de kans niet om op te potten; die bodem zál en moét kaal.... Nors opkijken

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:44

dan toch maar rubbermatten denk ik..

Lotzilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:25

Ik ken ook een aantal paarden die het doen, maar die voelen zich niet op hun gemak in de stal, ze staan liever buiten Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:04

aerdenhout1 schreef:
Onrustige slaper zou ik bijna zeggen.
Sommige paarden bewegen n.l heel veel als ze liggen en "vast" in slaap zijn. Of hij is nog niet uitgespeeld en gaat s'nachts nog even door met zijn vriendjes die naast hem staan.
Wil je niet dat hij op de stenen ligt dan zijn rubber tegels je enige optie.

paarden slapen niet 's nachts zoals wij. Paarden doen korte hazenslaapjes van 20 minuten, veelal staand. Dus de rest van de nacht willen ze eigenlijk gewoon eten.

Wij hebben bij onze paarden in de wei overnacht op trektocht en ze gaan de hele nacht door met eten, kort slapen en spelen.

Ik zou hem gewoon buiten laten s nachts. Of op stal en elk geval veel ruwvoer geven voor de nacht. En als hij z'n stal verbouwd gewoon zo laten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:04

Klinkt inderdaad alsof hij zn eigen bed aan het opschudden is, ook omdat hij er dan tegenaan ligt.

Wellicht inderdaad rubber matten op de bodem en overstappen op stro.

Vlas is toch bedoelt als potstal en dat effect gaat een beetje teniet op deze manier.