Pony raakt in paniek in een trailer met schot er tussen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TanteCay

Pony raakt in paniek in een trailer met schot er tussen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:51

Een stalgenoot en ik gaan altijd samen op wedstrijd, soms trailer, soms vrachtwagen. Maar als die pony in een trailer staat met een schot er tussen gaat die hangen en raakt die in paniek. (in de vrachtwagen niet). Als er geen schot tussen staat doet die niks. Wij dachten dat het kwam door dat hij vrees heeft in kleine ruimtes, maar in een vrachtwagen staat ze ook in een kleine ruimte en dan is er niks aan de hand! Heeft iemand een opplossing? Of het zelfde probleem, en hoe lossen jullie het op?

monya

Re: Pony raakt in paniek in een trailer met schot er tussen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:20

Door trailertraining!

Je kunt het paard wennen door het schot telkens een stukje dichter te schuiven. Maar niet in 1 dag. Je moet zeker een aantal dagen achter elkaar heel rustig het schot een paar cm. opschuiven, wat lekkers in de trailer te eten geven, hem 10 minuten laten staan en weer op stal. Hou dat een week vol.

Daarnaast is het heel goed mogelijk dat ie angst heeft voor de smalle ruimte. Dan kan het hangen veranderen in gaan liggen. Dat soort paarden zijn ook trainbaar maar meer: don't try this at home", dat moet je overlaten aan een prof omdat het heel erg aankomt op een goede timing.

Tenslotte: via de zoekknop vind je heel veel info hier over trailerladen, is het nog niet genoeg, kijk even op onze site bij publicaties, er zitten er zat bij met tips.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:05

TAO-->OPG

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:07

wat voor tussenschot is het?
kijk niet altijd eerst naar hert paard maar mss doet het hem pijn om ertegen te zitten. Is het een massieve plaat? ( hout , alles wat niet meebuigt)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:05

dan laat je het schot er toch tussenuit? Of kan dat niet?
Ik zou geen probleem zoeken waar het niet nodig is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:40

Dat probleem heb ik ook heel lang gehad met mijn paard. Ik heb het schot toen van voren laten zitten, maar aan de achterkant een heel stuk opzij geschoven. Met mijn paard was het namelijk het probleem dat hij tegen de schotten aan ging hangen en zo uit evenwicht raakte. Als het schot opzij stond gesteld deed hij dat niet meer. Ik vermoed dat dat was omdat een paard, als hij schuin staat (zoals ook in een vrachtwagen), de onverwachte bewegingen beter op kan vangen.
Persoonlijk zie ik er ook geen probleem in om het schot gewoon even opzij te schuiven tot je paard wat rustiger is. Je moet dan wel oppassen met de klep die naar beneden gaat: het zou goed zijn om wel een afsluiting van het vak waar je paard in staat te regelen, bijvoorbeeld door een langere ijzeren staaf (die goed vastzit en geen scherpe hoeken heeft!) of een stuk stevig hout (waar hetzelfde voor geldt). Anders moet je het paard losmaken voor je de klep naar beneden laat. Anders kan je paard al naar buiten willen lopen en zit hij van voren nog vast, wat erg vervelende, glijerige en paniekerige situaties geeft.

Soms helpt het ook om bij hem in de trailer te gaan staan, al mag dit eigenlijk niet. Als je hem afleidt kan hij zich wat meer op zijn gemak voelen. Doe dit vooral niet als het onveilig wordt.

Succes!

TanteCay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 16:03

wat voor tussenschot is het?
kijk niet altijd eerst naar hert paard maar mss doet het hem pijn om ertegen te zitten. Is het een massieve plaat? ( hout , alles wat niet meebuigt)

de pony doet het met elk schot,

dan laat je het schot er toch tussenuit? Of kan dat niet?
Ik zou geen probleem zoeken waar het niet nodig is.

Er staat nog een paard bij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:32

Is het geen optie om dat andere paard er gewoon tijdelijk uit te laten? Desnoods rij je 2x of huur je een trailer...

TanteCay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 18:51

Ja maar dat paard die hangt in de trailer is niet mijn paard, die is van een vriendin van mij. Maar we gaan altidj samen op wedstrijd. Omdat we anders een probleem hebben met het vervoer.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:09

Onze merrie was ook altijd een lastige reiziger. Of liever gezegt: het was onmogelijk om met haar in een trailer op pad te gaan. Nu hebben we sinds enige maanden onze eigen trailer en laten we het schot er tussen uit. Dat gaat helemaal perfect. Voorlopig blijven we zo nog even rijden, maar het plan is wel om tzt het schot er weer tussen te plaatsen, en dan aan de achterzijde geheel opzij te klappen. Dat zou een mooi uitgangspunt zijn.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:13

Ik had dit probleem ook met mijn paard.

We hadden een houten tussenschot tot op de bodem.
Nu trailer verbouwd-> tossenschot met een buis en rubber (zoals de nieuwere trailers) probleem is weg.
Mijn paard zet graag haar bene iets onder het schot

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:20

Mijn paard heeft daar ook last van. Vooral in de bochten naar links, ging ze hangen denk ik. We hebben er goen voor gekozen om het tussenschot eruit te halen. Sindsdien is er niets meer aan de hand.
Later heeft ze nog eens in de trailer van een vriendin van me gestaan, samen met haar paard en toen was er niets meer aan de hand.
Hebben jullie het al eens geprobeerd zonder tussenschot?

TanteCay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 11:34

Ja dan gaat het wel goed. Alleen als een pony trapt of zo is er straks een gewond. Maar we dachten misschien heeft iemand anders een idee.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:10

In dat geval zou ik ze niet meer samen vervoeren. Veiligheid gaat natuurlijk voor alles.
Ik snap dat je dan een ander praktisch probleem hebt, maar daar zal dan een andere oplossing voor moeten komen.