Sterke Fjord aan de hand mee laten lopen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Sterke Fjord aan de hand mee laten lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 15:16

Ik ben sinds een kleine week de trotse eigenaresse van een Fjord.Het is een energierijk beestje en van zijn verleden is weinig bekend. Natuurlijk heb ik hem uitgeprobeerd bij de vorige eigenaar maar die hadden hem ook pas een maand of twee.Alleen rijden was hij daar niet gewend.

Het gaat super met hem hier en nu wil ik eigenlijk vandaag een rondje om met hem lopen, samen met zijn Schetlandmaatje ( bomproof ).Maar hoe kan ik hem het beste corrigeren ALS hij gaat druk doen zeg maar, want fysiek hou ik hem dan niet....ik ben niet bang ofzo maar mijn vorige pony was heel suf....ha ha ha ...ben het gewoon niet gewend !

chan_spetter

Re: Sterke Fjord aan de hand mee laten lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:19

euhm.. misschien een hengstenketting of gewoon oefenen in de wei/bak , en veel praten.
Laatst bijgewerkt door chan_spetter op 18-10-07 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:20

Als je het niet vertrouwt kan je t hoofdstel in doen, weet niet of je dat al van plan was of niet, of een hengstenketting gebruiken, schijnt ook wel goed te werken Ja

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:22

Hengstenketting is wel rigoreus... Als je het halstertouw dat vast zit aan de ring onder de kin, over de neus naar de andere kant laat lopen en daar weer door de zijkant haalt, heb je ook al iets meer over hem te vertellen.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 15:25

Hoofdstel doe ik zowiezo aan hoor.In de bak/wei is hij superlief.Buiten denk ik dat hij wel alert zal zijn , vooral naar andere nieuwe paarden toe want daar hinnikt hij nu aldoor al naar.Als ik dan voorbij loop en hij sleurt me mee ??? Iemand ervaring....wat dan te doen. Het zal allemaal wel loslopen , maar ik ben liever goed voorbereid !

Enne ,van dat touw is een hele goede tip.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:29

Houd in elk geval het touw niet te strak, je kunt het beter losjes laten hangen en 1 ruk(je) geven dan voortdurend op spanning te houden wat terugtrekken uitlokt.

Verder kun je wat afleiden door een beetje door de manenkam te kroelen, dat ontspant ook wat. Worteltje in je jaszak (eerst laten zien) kan ook helpen om de aandacht op jou in plaats van de omgeving te laten richten.

Als je voelt dat het té snel gaat, klein rondje draaien en weer verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:14

Een paard kan alleen trekken als jij ook blijft trekken. Dus probeer het niet qua kracht van hem te winnen, maar gebruik techniek. Haal het hoofdje naar je toe en laat weer los als hij nageeft.

Oefenen met een dergelijke pony is iig niet verkeerd.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:38

Ik zou grondwerk willen aanraden waardoor je ervoor kunt zorgen dat je paard jou als leider gaat zien en je volgt.
Bij mijn fjordje heeft dat erg goed geholpen!
Succes!

Adala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:28

Een fjord kan soms een flinke tank zijn, dus ga niet trekken dat heeft absoluut geen zin Knipoog. Zorg ervoor dat hij zijn aandacht op jouw houdt, als ze maar een beetje met het neusje in de lucht loopt vergeten ze erg snel dat jij er ook nog bent Haha!. Als ie gaat trekken werkt rondjes lopen idd erg goed, gewoon zodra hij begint, (probeer dat aan te voelen) steeds rondje lopen, worden ze vaak vanzelf rustig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:51

Je hebt hele goede tips gekregen. Als aanvulling zou ik zelf zeggen... bouw langzaam op. Begin met een klein stukje wandelen en ga steeds een stukje verder. Goed voor het zelfvertrouwen van jullie allebei.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:30

Ik zou beginnen met eens te oefenen bijvoorbeeld in de bak? Heb je er al meer mee gelopen dat het stukje naar de wei en terug?

Mocht je toch in de situatie komen dat je paard wil gaan 'tanken' moet je proberen in een posititie te komen dat je in een hoek van 45 graden met je paard staat. Dan kan hij zijn kracht namelijk niet tegen je gebruiken omdat hij dan zijn hals niet kan gebruiken om aan je te gaan sleuren.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:33

Het wandeltochtje ging goed hoor . Wat een opluchting.Alleen loopt hij erg snel zodat hij aldoor voor mij loopt.Veel rondjes gedraaid.Laten stoppen viel ook niet mee....hij wil maar doorgaan ! Je moet dan echt pal voor hem gaan staan.Maar hij is niet onbezonnen gelukkig.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:37

Ik heb precies z'n pony, tenminste, dit heb ik er met grondwerk uitgekregen.
Leren bijvoorbeeld in je eigen wei dat een dier je persoonlijke ruimte niet in mag komen en daarbij nog eens zonder enige vorm van druk op commando's zoals stap en ho reageert.

Ik kan zo nu mijn pony los achter me aan laten lopen (mijn moeder stond me toen met een open mond aan te kijken van verbazing Bloos!).

Natuurlijk niet buiten je eigen weide of stalling los laten lopen Clown

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:28

Ik ben het helemaal met Cassidy eens. Fysiek win je het toch niet van een paard, dus zal je een andere techniek moeten gebruiken.
Mijn pony flikte dit vroeger ook altijd bij mij en trok zich altijd los. Ik heb toen geleerd om haar bij het halster te pakken en haar een beetje om te trekken, met haar hoofd naar mij toe. Dan kon ze niet zo goed meer kracht zetten, omdat ze als het ware schuin liep. Vanaf het moment dat ik die techniek begon te gebruiken, heeft ze zich nooit meer los weten te trekken. Op een gegeven moment probeerde ze het niet eens meer, omdat ze wist dat het haar toch niet meer lukte. Knipoog En dat beestje heeft een kracht, niet te geloven. Dus ik zou zeggen: probeer dit eens en je zal zien dat het werkt!