Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 12:25

Ik weet niet zo goed waar het hoort dus als het hier verkeerd staat, wil iemand hem dan verplaatsen voor me??

Een jaar of zes geleden heb ik examen gedaan voor het ruiterbewijs. toen stelde het allemaal niet zoveel voor en toen slaagde ik dan ook gemakkelijk.
Nu moet iemand anders over 2 weken examen doen, en volgens onze instructrice is het allemaal moeilijk geworden nu.
De examinatoren zouden streng geworden zijn, en je paard moet perse in de goede galop gaan, mag nooit uitbreken etc.
Nou is het probleem dat het paard gewoon nog niet alles kent. Hij is pas 4 en rijdt niet zo vaak in de bak. Volgens mijn instructrice zou het nooit lukken op deze pony.

Nu is mijn vraag; wie heeft er recentelijk (dit jaar of vorig jaar) nog examen gedaan voor het ruiterbewijs, en wat waren de dingen waar echt op gelet werd?
waren ze streng of viel dat wel mee?
graag alle ervaringen!

GeneralFlynn

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:31

Je paard mag wel uitbreken,als je maar laat zien dat je daarna je paard weer onder controle kan krijgen.
Ze zijn idd. streng.
Je moet ook een route over de weg afleggen,niet alleen in de wei of bak.
Springen moet ook,en zonder beugels draven.
Weggalloperen van de groep,enz.
Hier zie je alle examen eisen:
http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=22&p=42

Ik vond het rij gedeelte niet moeilijk,maar ik had dan ook een lieve 8 jarige rustige merrie.
Het theorie gedeelte daarintegen vond ik behoorlijk pittig..
Ik ben gelukkig geslaagd,maar het ging bijna mis met opstijgen.
Je paard moet namelijk stil blijven staan tijdens het opstappen,en die van mij deed 1 stapje naar voor...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:08

PP-->BRT

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:19

Ik heb in januari examen gedaan. Het rijgedeelte ging bij mij erg goed, zowel in de bak als op de weg. Ik deed het met mijn eigen pony en die is erg braaf. Ik heb haar al 6 jaar, dus we vertrouwen elkaar volkomen.
Bij het rijgedeelte in de bak moest je natuurlijk stap, draf en galop laten zien en je moest een stukje zonder beugels draven. We moesten ook met zijn allen in middengalop door de bak, waardoor de paarden allemaal een beetje opgefokt werden. Dus toen moest je laten zien dat je je paard onder bedwang kan houden. Daarna werd er een hindernis neergezet en moest je een sprongetje van 60 cm maken. Als laatst moest je op- en afstappen en het voetje van je paard optillen, zodat je laat zien dat je de hoeven kunt uitkrabben. Dat is belangrijk voor als je paard tijdens een buitenrit kreupel word, dan kan je in de hoef kijken of er iets in zit. Ik vond dat ze bij het rijgedeelte in de bak wel redelijk soepel waren, want er waren mensen die bij sommige onderdelen echt de mist in gingen en toch geslaagd waren. Als je voor het rijden in de bak gezakt was, mocht je namelijk niet de weg op. (logisch natuurlijk)
Daarna moesten we in groepjes van 2 een route afleggen door de wijk. Elke 3 minuten vertrok er een groepje, zodat je niet te dicht bij de andere groepjes in de buurt kwam. De examinator reed dan rond in zijn auto om je te beoordelen. Je moest laten zien dat je een weg kon oversteken, je hand uitsteken, een stukje draven, etc. Mijn pony was erg braaf en we zijn dus voor de buitenrit ook geslaagd.
De leerstof vond ik wel pittig en op de toets werden wel een paar gemene vragen gesteld waarover je wel even moest nadenken, omdat er bv. volgens jou meerdere antwoorden goed waren. Meerdere mensen uit de groep hadden dit. Ik ben daar uiteindelijk ook voor geslaagd met 4 fouten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je nog vragen hebt kan je PBen. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:25

Ehm, neem een ander paard, waarmee ze wel probleemloos kan rijden, kippetje-eitje. Kraait geen haan naar Duivel

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 17:41

er is geen mogelijkheid om een ander paard te nemen. we hebben er twee maar allebei nog maar 4 en eigenwijs Knipoog bedankt voor de reacties tot nu toe!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:44

Ik heb in de zomervakantie mijn ruiterbewijs gehaald:D
om heel erg eerlijk te zijn was hij niet erg moeilijk!
theorie lijkt erg veel, maar bij ons op de vereniging hadden we allemaal proefexamens, en bijna al die vragen kwamen ook voor in het echt examen! het praktijk gedeelte viel ook reuze mee!
je moet je pony of paard tussen twee staanders met balken doorsturen met dekens er overheen! mijn pony vond dat wel erg griezelig, maar uiteindelijk ging ze er wel doorheen, hier heb ik geen minpunten voor gekregen in tegendeel! hij vond dat ik dit "goed opgelost had" natuurlijk moet je maar net geluk hebben met je examinator! wij hadden een erg aardige (vond ik)
dus het valt in mijn ervaring allemaal wel mee!

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:36

Het is inderdaad waar dat het meer lijkt dan het is. Mijn vriendin heeft het laatst ook gedaan. Ze zijn wel streng, maar het gaat er voornamelijk om dat je het paard goed onder controle hebt.

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:16

Ik ken iemand die er af is gevallen tijdens het ruiterbewijs en toch is geslaagd!! Je mag best een fout maken als je paard bevoorbeeld uitbreekt kun je juist laten zien dat je hem terug kan krijgen!(als het lukt haha Haha! )Greetz max