Paard alleen, zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

Paard alleen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:27

(ik weet niet of het hiet goed staat, verplaats het anders maar)

Nou mijn verhaal..
Ik heb een pony (zie profiel), hij heeft eigenlijk nooit alleen gestaan. Vroeger met zijn mama en broertjes en nu ook met 5 andere paarden. In de zomer staat ie wel alleen in een wei (snel dik en zomereczeem), maar heeft dan over het hek gewoon contact.
Maar nu komt het, mijn paard komt over een half jaar waarschijnlijk alleen te staan bij mij aan huis. Hij kan waarschijnlijk wel een paard in de verte zien maar kan er geen contact mee hebben. Is dat nu zielig voor hem?
Graag jullie mening hierover en misschien oplossingen dat hij zich minder "alleen" voelt. Misschien nog wat relevante info. Hij heeft het niet echt op nieuwe paarden die hij niet kent, hij is erg dominant en dult andere pony's niet vaak. Hij blijft er dan achteraan rennen. Dat is in de jaren wel beter geworden, maar laatst heeft ie zijn eigen broertje nog flink gepakt in de wei. Een pony erbij is voorlopig geen optie, heb al niet zoveel wei dus dat wordt moeilijk.
Ben benieuwd Haha!

vaatwasser

Re: Paard alleen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:28

JA!!! Dat is echt dierenmishandeling vind ik. Mensen en paarden zijn beide kuddedieren, en kunnen beiden niet zonder soortgenoten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:29

Ik ben er zeker geen voorstander van
Een paard is een kudde dier.

Ik zou zelf ook niet graag op een onbewoond eiland zitten, met hoogstens een leuke papagaai die daar ronddvliegt...ik zou zeker mensen missen.

Bij een paard is dat niet anders...die mist ook andere paarden

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:33

Dus het is een onbeschreven regel dat als je 1 paard alleen aan huis hebt staan je er nog 1 bij moet kopen??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:36

Dat zegt niemand. Maar je kunt wel voor een maatje zorgen, desnoods plaats je een advertentie waarin je stalling aanbiedt?
Paard heeft bij voorkeur een soortgenootje nodig. Schapen, geiten, kippen en wat je er nog meer bijstopt is surrogaat.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:38

Het probleem is dat ik er de plaats gewoon niet voor heb. HEb maar 1000 m2 grond. Dat vind ik voor 1 paard al minimaal.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:39

_Sammie_ schreef:
JA!!! Dat is echt dierenmishandeling vind ik. Mensen en paarden zijn beide kuddedieren, en kunnen beiden niet zonder soortgenoten!

Go overdrijven is ook een vak! Nagelbijten / Gniffelen
ene jij bent miscihen een dier.. maar ik ben zeker geen dier!

maar om even ontopic te komen ik denk dat je beter wel voor een maatje kan zorgen. het is beter voor zin sociale contact. maar ik ken ook ene paardje dat helemal alleen staat en dat al heel lang maar zich heel gelukkig voeld. maar omdta jou paardje al zo lang met anderen staat zou ik gewoon voor een leuke maatje zorgen. hoeft niet meteen een groot paard te zijn. een minishetlander is altijd leuk toch!? en hoeft ook niet veel te kosten. en een schaap of geitje? dat is ook een leuk maatje! Lachen
alhoewel ik zelf wel voor een soortgenootje zou gaan

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:40

voor een pony is standaard de regel, kuddedier.
maar ik had bijvoorbeeld een fjord, en ik had har eerst met haar veulen samen,
ging hartstikke mooi
daarna een tijdje alleen (niet zo lang hoor, veulen was er af)
en toen naar een weiland met andere paarden.
nou, mooi dat ze dat niet dulde, ze bleef maar vechten, het ging écht niet..
terwijl ze toen ze alleen stond juist wel happy leek..
dus ja.. ik weet niet helemaal zeker of het voor elk paard geld dat ze perse samen moeten of kunnen staan..

@ts, misschien dat je er en shetveulen bij kan zetten anders?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:41

sidneey schreef:
Het probleem is dat ik er de plaats gewoon niet voor heb. HEb maar 1000 m2 grond. Dat vind ik voor 1 paard al minimaal.

Een shet heeft niet zoveel nodig. En met goed ruimtebeheer en het maken van verschillende weilanden en paddocks geef je het land voldoende rust zodat het kan herstellen en niet compleet plat- en stukgetrapt wordt. En ja, dan zul je eventueel moeten bijvoeren, wat je met 1 paard ook al moet. Als dat een probleem is (financieel) moet je niet aan een paard beginnen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-10-07 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:43

sidneey schreef:

Kun je hem dan niet ergens anders stallen? Ik vind persoonlijk als je niet in de natuurlijke behoeftes van een paard kan voorzien, je beter geen paard kunt nemen...

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:43

Het probleem is ook, dat mijn pa echt niks met paarden heeft. Hij wil dit paard al eigenlijk helemaal niet hebben maar dat is nu eenmaal zo gelopen. Misschien als ie er tijdje loopt ik wel een kleintje naar binnen kan smokkelen. Alleen ik weet nu al dat mijn paard zo'n kleintje afmaakt, aangezien ze elkaar ook niet echt de voeten kunnen, dat is zo vervelend. Met de shets waar ie nu staat gaat het goed, alhoewel hij daar op een hele grote wei stat en ze dus kan vermijden en zij hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:45

Waarom kan hij dan niet blijven staat waar hij staat?

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:46

Nee, dat plukje hooi wat ik bij moet voeren is het geld niet. Daar gaat het dan niet om, zo'n shet kost geen drol. Alleen de standaart dingen als wormenkuur en enting en af en toe hoefsmid. Mijn paard zal in de zomer wel bij mijn tante op de wei erbij kunnen. Maar inde winter is dat niet te doen. Ik ga verhuizen (waarschijnlijk) naar een andere provincie. Dus paard laten staan is geen optie.
Laatst bijgewerkt door sidneey op 18-10-07 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:47

Met 1000 m2 moet je inderdaad toch bijvoeren. Dan maakt een mini erbij niet uit. Maar ik zou niet voor een veulen gaan als hij wat moeilijker is met andere paarden. Een volwassen mini is echter vaak goed opgewassen tegen een ander paard. Lijkt mij een goede optie. Een paard alleen is inderdaad zielig.

kreeg net andere reacties te zien..... kleintjes hebben ook wormenkuren, entingen en hoefsmit nodig hoor. Maar goed... ik hou het dus bij de optie, minishet erbij.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:47

Maar ook in die provincie is vast wel een weide met andere paarden erbij te vinden. Vaak ben je dan ook nog goedkoper uit want je hoeft geen extra maatje te betalen en je deelt alle voer kosten. Wat ook wel handig is dat je een voerschema af kunt spreken en dat de verzorging van je paard dus niet voor de volle 100% bij jouw licht, dat is opzich wel prettig als je bijvoorbeeld ziek bent.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:50

als je nou voor je paard een weiland zoekt in de directe omgeving, bij andere paarden in,
en je maakt thuis van je eigen grond een bak, een stukje land, en een stal ofzo..
dan kan je hem regelmatig meenemen naar huis, daar rijden etc, misschien hem daar 's nachts op stal houden..
en loopt het paard in zijn vrije uurtjes lekker met vriendjes op het land!

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:51

Ik erhuis daar juist heen zodat ik mijn paard dichtbij heb. Nu moet ik nog niet heel ver maar het is toch wel een half uur fietsen bijelkaar (heen en terug). In die tijd kan ik ook mijn stal gemest hebben. Mijn moeder is ook wel paardachtig, dus die wil ook wel eens wat werk van mij overnemen, doet ze nu ook al.
@Marigold: Dat vind ik nou wel een goede oplossing. Tegenover ons woont een man met paarden. En ook genoeg weiland naar mijn idee, het schijnt alleen dat die man nogal afhoudend is met 'buitenstaanders'. Maar dat zou een mooie oplossing zijn.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:54

Ik vind een paard alleen onder dierenmishandeling vallen. Het zijn kuddedieren. Als je dat op google intikt vind je een lijst met argumenten.

Maar gelukkig staan hierboven al een paar goede oplossingen!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:55

lottehorse schreef:
_Sammie_ schreef:

Go overdrijven is ook een vak! Nagelbijten / Gniffelen
ene jij bent miscihen een dier.. maar ik ben zeker geen dier!

maar om even ontopic te komen ik denk dat je beter wel voor een maatje kan zorgen. het is beter voor zin sociale contact. maar ik ken ook ene paardje dat helemal alleen staat en dat al heel lang maar zich heel gelukkig voeld. maar omdta jou paardje al zo lang met anderen staat zou ik gewoon voor een leuke maatje zorgen. hoeft niet meteen een groot paard te zijn. een minishetlander is altijd leuk toch!? en hoeft ook niet veel te kosten. en een schaap of geitje? dat is ook een leuk maatje! Lachen
alhoewel ik zelf wel voor een soortgenootje zou gaan

Mensen worden anders ook gezien als dieren, alleen sterk ontwikkelde.. maar goed dan krijg je weer zo'n onzin discussie en daar heb ik geloof ik geen zin in Tong uitsteken .
Ik vind het geloof ik niet overdreven door te zeggen dat het dierenmishandeling is, slaan is wat, maar een paard houden zonder soortgenoot ook. Jij ben tenslotte ook niet graag 24 uur per dag, 7 dagen in de week in je eentje.
Maar de conclusie kan TS wel trekken dat het beter is van niet en daar gaat het om toch?

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:59

Ik ben inderdaad ook voor soortgenootjes, begrijp me neit verkeerd. Maar ik geloof ook niet dat het altijd zielig hoeft te zijn. Ben ook vooral benieuwd naar reacties van mensen die hun paard alleen hebben staan, als ze dat nu nog durven.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:59

tja dan kan je id een discusie houden want ik ben zeker weten geen dier! maar een mens met hersenen... maarja een paard zonder soortgenootje hoeft helemaal geen dierenmishandeling te zijn! zoals iemand hier al zij.. zodra mijn paard weer in een kudde kwam werd ze agresief tegen die paardejn. en ik ken er eentje die gewoon door het lint (prikkeldraad!) vloog iederekeer omdat hij totaal niet met andere paarden om kon gaan.. die was een stuk gelukkiger in zijn eentje in een weilandje met zijn baasje die altijd lekker 2 keer perdag kwam troetelen.

en Marigold: jou idee vind ik denk ik toch het beste oplossing!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:14

sidneey schreef:
Ik ben inderdaad ook voor soortgenootjes, begrijp me neit verkeerd. Maar ik geloof ook niet dat het altijd zielig hoeft te zijn. Ben ook vooral benieuwd naar reacties van mensen die hun paard alleen hebben staan, als ze dat nu nog durven.

sommige paarden hebben moeite met andere paarden, meestal komt dat doordat ze te lang alleen zijn geweest. Ze gaan dan gestoord gedrag vertonen omdat ze er simpel gewoon niet tegen kunnen. Een paard zal zich alleen nooit helemaal veilig voelen, het gaat zo tegen hun natuur in. Dat moet je als eigenaar niet willen voor je paard, denk alsjeblieft om het welzijn van je paard en kijk niet alleen naar je eigen belang.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 10:21

Mijn paard kan dus inderdaad niet met onbekende paarden overweg, dat wordt geheid vechten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:45

sidneey... je paard op de wei bij die andere man to je, zou de ideale oplossing zijn. Evt savonds lekker aan huis in de stal en oefenen in eigen paddock. Wat wil je nog meer. En natuurlijk zullen ze in het begin vechten. Heel normaal. Wel uiteraard even een oogje in het zeil houden. En wat die man betreft... misschien valt hij erg mee. Mensen hebben vaak snel hun oordeel klaar als iemand een beetje anders is.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:51

Mijn paard staat ook aan huis..
Hij heeft zn eigen stal in een schuurtje waar hij sávonds in staat,
Daar is 1 stal, dus sávonds staat hij alleen.
Overdag staat hij wel met nog 2 andere paarden naast hem in het land
(waar hij contact mee kan leggen)