oude shetlander regendeken o grams opdoen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephany

oude shetlander regendeken o grams opdoen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:00

Wij hebben een shetlander merrie van 30 jaar bij ons staan, ik merk nu toch met het natte weer dat ze vaak de beschutting opzoekt van de inloopstal, maar onze andere grote pony jaagt haar er dan uit, want het is zijn stal, is het daarom verstandig om haar toch met dit natte weer een ongevoerde regendeken op te doen? Ze is wel al een wintervacht aan het krijgen...
Ik weet dat shetlanders erg sterke paardjes zijn en over het algemeen geen deken nodig hebben, maar ze is 30 jaar en je merkt wel dat ze al die regen niet meer zo prettig vindt.
Wat vinden jullie?

Katja

Re: oude shetlander regendeken o grams opdoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:02

Ik weet niet hoe groot je schuilstal is maar kun je misschien een draadje spannen waar zij onderdoor kan en de andere niet? Dan kan ze droog staan dat is misschien nog prettiger voor haar.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:03

De inloopstal is daar niet groot genoeg voor, het is nl een normale stal, waar de D-pony van ons goed inpast en hij in en uit kan lopen, maar een touwtje spannen gaat niet omdat de stal dan te klein wordt....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:06

Dat gaat dan niet werken. Dan zou ik idd een dekentje opgooien. De vacht wordt vaak wat minder waterdicht als ze ouder worden en zo is ze dan toch een beetje beschermd.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:10

Die indruk had ik ook al, een paar jaar geleden vond ik haar wat "sterker" tonen tijdens de winter en de regen, maar is het dan niet erg dat ze een flinke wintervacht heeft?? Krijgt dan geen last van een regendeken?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:12

Ja dan zou ik haar ook een ongevoerde regendeken opdoen.
De vacht houdt zich goed onder de deken, dat maakt niks uit verder.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:14

In principe krijgen ze geen last van een regendeken. Het beste zou een ademende waterdichte ongevoerde deken zijn, maar ik besef dat shetlander dekens misschien niet zo ruim verkrijgbaar zijn. Je hebt kans dat de vacht onder de deken iets minder dik wordt dan bijvoorbeeld op de hals, al kan ik me dat met een ongevoerde deken niet echt voorstellen. Het enige waar je mijn inziens wel een beetje rekening mee moet houden is dat ze haar haren niet meer goed overeind kan zetten als er een deken op ligt. En aangezien ze dat zal doen als ze het wat te koud vindt, moet je haar wel goed in de gaten houden als het kouder wordt. Ik vermoed dat ze best nog een goede dikke vacht krijgt (waarschijnlijk zelfs een te dikke vacht voor Nederland), maar dat is wel een klein nadeel van een deken, zeker als de deken op zich niet voor warmte maar voor droogte moet zorgen.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:15

Bedankt voor jullie reakties tot zover! Knipoog

Djinnie: Misschien alleen een optie om de regendken op te doen bij regen en verder af te laten??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:16

Ik zou lekker een dekentje op doen.
Ik doe mijn shet ook een dekentje op als het heel veel regent omdat ik bang ben voor regenrot

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:18

je kunt gerust een regendeken opdoen hoor.
als het dan wat mooier weer is laat je hem gewoon af.

wat verharen betreft denk ik dat het geen invloed heeft want mijn pony liep er al tijden onder en verhaard gewoon normaal.
doordat je een ongevoerde hebt heeft dat niet zo veel invloed op het verharen Knipoog

kan prima hoor, enne heb je geen optie om voor de shet nog een lager afdakje te maken?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 18-10-07 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:23

Anouar heeft vorig jaar wel heel veel moeite gehad met verharen, maar of dat kwam doordat ik hem in december pas een deken op heb gedaan of dat hij leverbot had weet ik niet.

Hij was iig eind april nog geen haar kwijt. Toen kreeg hij schimmel en viel al het haar er zo af (maar er zat geen nieuw haar onder Clown )

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:25

ja zoals ellepel zegt, een lager afdakje erbij maken, dat lijkt mij ook een goed idee.
bijvoorbeeld aan de schuilstal vast een hokje maken waar de shet in past en de andere pony niet?
lekker stro er in, das voor je shet wel fijn lijkt me.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:42

Wat marigold zeg wou ik me beter in kunnen vinden, want:

- een ongevoerde regendeken is misschien nog te warm voor een shet met een dikke wintervacht

- een regendeken beschermd zijn hoofd niet tegen de nattigheid

- pony kan niet schuilen bij harde regen / storm / sneeuw etc.