"nerveuze" pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

"nerveuze" pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:16

Hoi. Ik heb sinds kort een leasepaardje. Ik verzorgde haar een jaar geleden ook al; toen was ze drachtig.
Ze was heel relaxed en rustig.

Nu zonder drachtig te zijn, is ze na een tijd behoorlijk vervelend geworden.
In het begin was ze nog steeds heel braaf maar later kwamen er steeds meer ondeugden bij.
Zo begon ze ook constant te bokken tijdens de les.
Dat is nu gelukkig voorbij, maar nu komt het volgende probleem.

Ze is heel hyper gevoelig voor de dingen om haar heen en dat was eerder niet zo.
Als er in de bak naast ons een paard wordt gelongeerd en dat paard wordt met woorden gestraft of iets dergelijks dan voelt ze zich volgens mij aangesproken en reageerd ze heel heftig soms.

Ik praat haar vaak wel rustig en dan is het ook wel goed, maar toch vind ik het vervelend dat ze op signalen van buitenaf zo reageerd en dat ze er vervelend van wordt.

Heeft iemand enig idee hoe ik het nog meer kan aanpakken?

Cassidy

Re: "nerveuze" pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:56

Yep. Hard aan het werk zetten. Wet pads make sweet horses.

Het feit dat ze tijdens het rijden al de tijd heeft om om zich heen te kijken is al een teken dat ze niet hard werkt. Verder mis ik informatie over de stalling (of heeft ze weidegang?) en het voer. Terug in voer of ander voer kan zeer zeker van invloed zijn op het gedrag. Verder zou ik lange galopsessies meenemen als je gaat rijden, dus minstens 10 minuten tot een kwartier per hand. Krijg je hele zoete paarden van.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 08:08

Ze staat op stal op een manege, en ze krijgt sinds een week of 2/3 al wat minder biks. En inderdaad ze is heel kijkerig. Hoe krijg ik haar dan attent? Door een klein zacht schopje te geven met mijn been of een tikje met de zweep? Of zijn er nog andere manieren die beter zijn?
Verder met galopperen, bedoel je dat ik dat na het instappen gelijk doe of later?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:42

Krijgt ze voordroog of hooi? Als ze voordroog krijgt, probeer eens te regelen dat ze een periode op droog hooi komt te staan. Er zijn paarden (vaak arabieren en kruisingen daarmee) die hyper worden van voordroog.
Wat voor achtergrond heeft je leasepaardje?
Verder is aan het werk zetten altijd goed, veel overgangen en figuren rijden houdt paarden vaak goed attent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:53

Harder schoppen om je paard attent te krijgen gaat niet werken. Geef beenhulp, geen reactie, meteen tik met de zweep.
Met hard aan het werk zetten bedoel ik niet hard worden in hand of schoppen met been. Ga veel figuren rijden, iedere keer wat anders, voltes groot, klein, slangenvoltes, wijken voor kuit, stelling naar binnen, buiten enz. En dat kun je doen in stap en draf en in galop. Als je de oefeningen snel na elkaar doet, heeft je paard geen kans om ergens anders op te letten.

Rijden er behalve jezelf ook nog andere mensen op?

Hoiiij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:41

mijn haflinger was in het begin ook zo.. misschien vind ze het werk dat je met dr doet te makkelijk of is het allemaal heel eentonig.. probeer veel verschillende dingen met dr te doen.. veel voltes etc. en overgangen rijden.. en wat ik ook deed als ze weer keihard de bak door wilde gaan was dr inhouden tot ze weer op een rustig tempo was en dan ontspannen.. en dit tot ze normaal liep.. werkte bij mij heel erg goed!! hoop dat dit bij jou ook helpt.. veel suc6 verder!! groetjes sietske

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:15

Welk voer krijgt ze?
En hoevaak rij je met haar?

Misschien moet je haar gewoon voor het rijden eens lekker losgooien of longeren Knipoog
xx

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 06:08

Hoi, of ze voordroog krijg weet ik niet, daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord Bloos ze krijgt wat er op lijkt gewoon hooi.
Verder wordt ze in de week 3x gereden, waarvan 2x door mij.
Maar eerder was dit geen probleem eigenlijk, ze was liever lui dan moe zeg ik dan maar haha.
En ze doet ook eigenlijk alleen maar druk in het begin van het rijden en dan later ben ik soms zelfs een zweepje nodig om haar een tikje bij te geven.
En ik denk inderdaad dat het ook een kwestie is van; haar bezig houden door veel figuren te rijden, dan heeft ze geen tijd om haar druk te maken over de dingen die naast haar gebeuren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:35

Als het "hooi' bij jullie op stal in plastic is verpakt is het heel waarschijnlijk voordroog. Voor de meeste paarden is dit geen probleem, voor sommige paarden dus wel. Als je wilt uittesten of je paard reageert op het ruwvoer, koop je een paar kleine baaltjes hooi, die dus niet in plastic zitten, dan weet je zeker dat het droog hooi is. Op zich kan in plastic ook echt droog hooi zitten, maar het is niet gangbaar.
Als je paard na verloop van tijd tijdens het rijden rustiger wordt, is de kans niet groot dat het aan het ruwvoer ligt. Dan is werken waarschijnlijk de beste oplossing.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 19:40

Nee ze krijgt gewoon hooi dat in grote rollen zit, en dat ligt gewoon op de grond in de manege zeg maar dus ze zal dan geen voordroog krijgen.
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van hard aan het werk zetten Knipoog

Magica

Re: "nerveuze" pony *met update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 13:34

Gisteravond dacht ik van; kom laat ik haar eens longeren zodat ze ook wat energie kwijt kan.
Ik netjes vragen aan de persoon die al aan het rijden was in de bak of dat geen probleem was.
En dat vond ze niet erg.
Ik stap binnen met Tanja aan de longeerlijn; dat ging al met wat luide gebries.
Een paar rondjes ging ze in galop maar toen ging iemand anders verderop in stal bezig met voerzakken verplaatsen (niks bijzonders opzich) maar ook daar werd ze hélemaal hyper van.
Briesen alsof ze een olifant was, staart in de nek en steeds van me weg rennen.
Pff, nou ja na een poosje ben ik er maar uit gegaan want ik vond het nog meer vervelend voor die meid die nog aan het rijden was.

Maar nu is mijn conclusie (denk ik); kan het ook te maken hebben met een tekort aan beweging? Dat ze daarom zo hyper doet? Vroeger was het geen probleem, kon ze zo een paar dagen lekker op stal staan en was er niks aan de hand, maar de laatste tijd gedraagd ze zich ineens heel erg anders en vreemd.
En het enige wat ik kan bedenken is dat ze dus misschien meer beweging moet krijgen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:46

Als ze alleen maar de stal uitkomt om te werken, dan kun je er op rekenen dat het met meer beweging is op te lossen. Wel krachtvoer en geen beweging is een heel slechte combinatie. Zorg dat het paardje minimaal enkele uren vrij kan bewegen in wei of paddock samen met 1 of meer maatjes. Waarschijnlijk heb je dan een stuk minder problemen bij het rijden.
Alleen op stal staan met een uurtje werk per dag is vragen om problemen

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:54

Ze wordt drie keer per week een uur gereden en staat de rest van de tijd op stal, begrijp ik dat goed?

Dat is echt VEEL te weinig!! Dat is de oorzaak van je probleem. Ze kan haar energie niet goed kwijt dus is erg 'jumpie' als je er net op zit. Zoals je zelf al aangeeft wordt ze in de loop van rijden vanzelf rustiger. Dat onderbouwt mijn idee alleen maar.

Dat het voorheen geen probleem was is ook logisch verklaarbaar, ze was toen drachtig en had waarschijnlijk ook minder energie dan gewoonlijk.

Ik hoop dat je in de gelegenheid bent haar wat meer beweging te geven (bv in de wei als je niet kan rijden) wat drie uurtjes in een hele week is eigenlijk gewoon zielig.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:57

Toevoeging: als je er opzit en ze is zo heet, hou het instappen dan kort en als ze begint te dribbelen, laat haar maar vast een aantal rondjes draven en zodat ze wat energie kwijt kan. En dan veel figuren rijden. Boos worden of hard aanpakken (bv schopje geven) zoals vaak als advies wordt gegeven door toeschouwers, heeft geen enkele zin want ze is al zo vurig als wat op dat moment en dan wordt het alleen erger.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:35

Het punt is; ze is een manege pony (die ik dan weer lease) en we hebben helaas nog geen weidegang.
Maar het is niet zo dat ze alleen uit stal wordt gehaald voor "werk". Ze wordt ook regelmatig losgelaten in de buitenbak samen met andere pony's.
Maar helaas kan ik dat niet altijd doen omdat ik overdag aan het werk ben dus ben ik afhankelijk van anderen en afhankelijk van of het ook mogelijk is om haar los te gooien.

Maar soms heb ik het idee dat ze wel wat meer aan het werk gezet moet worden want ze is ook gauw afgeleid. En als ik dan wat meer figuren achter elkaar rij dan is ze er weer bij zeg maar.

Vanavond was ze weer super braaf tijdens het rijden; geen hyper gedoe.
Ze was er dan ook vanochtend eerder al uitgeweest in de buiten bak.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:34

Magica schreef:
Het punt is; ze is een manege pony (die ik dan weer lease) en we hebben helaas nog geen weidegang.
Maar het is niet zo dat ze alleen uit stal wordt gehaald voor "werk". Ze wordt ook regelmatig losgelaten in de buitenbak samen met andere pony's.
Maar helaas kan ik dat niet altijd doen omdat ik overdag aan het werk ben dus ben ik afhankelijk van anderen en afhankelijk van of het ook mogelijk is om haar los te gooien.

Maar soms heb ik het idee dat ze wel wat meer aan het werk gezet moet worden want ze is ook gauw afgeleid. En als ik dan wat meer figuren achter elkaar rij dan is ze er weer bij zeg maar.

Vanavond was ze weer super braaf tijdens het rijden; geen hyper gedoe.
Ze was er dan ook vanochtend eerder al uitgeweest in de buiten bak.

Dat helpt dus duidelijk goed, probeer dat zo veel mogelijk voor elkaar te krijgen.

Ik snap wat je zegt, het is lastig om alles zo optimaal mogelijk te organiseren in jouw geval. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Maar de sleutel zit hem in elk geval in veel beweging geven.

Wordt ze ook voor manege lessen gebruikt? Misschien kun je haar regelmatig een uurtje laten meelopen in een les. Dat kan op de dagen dat je niet rijd, maar ook als jij bv pas 's avonds komt en ze kan overdag een uurtje meelopen is dat ook mooi meegenomen . Is misschien niet wat je voor ogen had met leasen (want je wilt misschien juist graag een pony voor zichzelf,snap ik heel goed!) maar voelt het beestje zich misschien wel fijner bij. (Hoop dat het geen lessers met ruk en pluk werk zijn). Waarschijnlijk is ze als manege paard gewend geweest aan elke dag 3 uur rijden per dag en is dit een hele overgang voor haar!

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:35

Een voordeel van haar looplust is dat het waarschijnlijk betekent dat ze erg gezond is!!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 07:55

@ Laurentia: Haha gezond zal ze inderdaad wel zijn want aan energie ontbreekt het haar niet.
Ze werd eerder ook niet veel in de lessen gebruikt. Ik rij er maandags op en een ander dinsdags en verder wordt ze niet gebruikt in een les.
Ik vind het op zich niet erg dat ze meer gebruikt wordt want dat is juist alleen maar beter voor haar.
Het is inderdaad roeien met de riemen die je hebt. Sommigen zeggen wel eens van waarom ik een leasepaardje heb terwijl ik er niet elke dag op kan rijden maar ik heb haar eerder ook al verzorgd en ze heeft nou eenmaal mijn hart gestolen Knipoog en ik hoop gewoon dat ze dus met meer beweging (werk of vrij) ze wat rustiger kan gaan worden.