Sloom tijdens de wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anitaolja

Sloom tijdens de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:45

Hey Bokkers,

Mijn fjordje is zooo sloom tijdens de wedstrijd Verdrietig , weet niet wat ik eraan kan doen, als ik buiten rij dan gaat alles goed en loopt ze vlot Haha! en ik de bak rijd ze ook best goed, maar zodra ik een wedstrijd rij is ze echt heeeel traag, staat ook op mijn puntenlijst....valt terug in tempo, moet vlotter, ziet er netjes uit maar moet vlotter...
durf haar ook niet echt aan te pakken op dat moment Bloos

wie kan mij tips geven???
Laatst bijgewerkt door anitaolja op 17-10-07 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxx

Re: sloom tijdens de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:47

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: je durft haar niet aan te pakken op dat moment. Dat voelt je pony en die maakt daar dus misbruik van. Je zult dus iets strenger moeten zijn. Een jury zal dat heus wel begrijpen en zal het juist waarderen dat je er aan blijft rijden.

Hozie

Re: Sloom tijdens de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:49

Is ze erg gestresst op de trailer? Want het kan zijn dat ze daardoor al haar energie verbruikt. Of misschien loopt ze moeilijk te trailer op? Daar kan het ook aan liggen. Dan is ze daardoor al zo gestresst geweest dat ze, tegen de tijd dat je daadwerkelijk de proef moet rijden, geen fut meer over heeft.

Guusje1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:51

Ik had het zelfde probleem, mijn pony raced altijd als een gek maar op wedstrijd kan ze super sloom zijn. Ik probeer er altijd goed op te letten met het inrijden bij de wedstrijd, dat ie al goed doorloopt, veel overgangen rijden en tempowisselingen helpt ook heel goed! Daar wordt ie heel goed van aan het been.
En onder de proef ook proberen het zelfde te rijden (natuurlijkn iet met die tempowisselingen enzo). En je mag best wel een keer streng tegen haar zijn.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:51

ja ok zal het de volgende keer proberen (wordt volgend jaar mei pas weer) ben altijd bang dat als je ff een tik geeft dat je dan een negative opmerking krijgt, ik heb ook pas 3 wedstrijden gereden dus heb er niet zoveel ervaring mee, maar bedankt voor je tip Tong uitsteken

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:52

ik sluit me aan bij roxx dan maar een proef vern..ken maar dan is hij wel aan de hulpen bij de volgende proef(als je er 2 rijd ????) Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:54

Roxx schreef:
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: je durft haar niet aan te pakken op dat moment. Dat voelt je pony en die maakt daar dus misbruik van. Je zult dus iets strenger moeten zijn. Een jury zal dat heus wel begrijpen en zal het juist waarderen dat je er aan blijft rijden.
Denk dat Roxx de spijker op z'n kop slaat. Ja

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:05

ik ga iig nooit met een trailer weg want ik doe alleen onderlinge wedstrijden bij ons op de manege, ik zal ook af en toe aan iemand vragen of ze een proefje willen voorlezen zonder dat er iemand in de bak is, kijken hoe ze dan reageert....
en ik zal haar de volgende keer aanpakken ook al kost dat punten, want jullie wel gelijk anders blijft ze het proberen....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:41

en als je dat rot vind om streng op te treden op dat moment vanwege de jury, leg het even van tevoren uit.
vooral onderling zal er veel begrip voor zijn, daar zijn zulke concoursen juist voor!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:34

Misschien moet je in de bak tijdens het trainen je pony als anders aan gaan pakken. Nog veel sneller aan je been maken. Veel overgangen rijden en verruimen. 1 keer drijven en je pony moet direct reageren. Dus als je weg wil draven en ze reageerd niet, direct een tik met je zweepje. Net zolang tot ze snel aan je been is. En ook een fjord kan dat best leren!

Op de wedstrijd, rij niet te lang in!!!
Liever 10 minuutjes en een frisse fjord, dan een half uur en je pony wil niet meer vooruit. Hou je zweepje erbij en geef haar gerust ook een tik als ze niet reageerd in je proef.
Als jurylid zie ik dat veel mensen veel te lang inrijden en met een 'leeg paard' in de ring komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:40

Je moet vooral zelf blijven rijden,vaak vergeten mensen dat in een proef.Je mag haar best een keer aan pakken hoor.

melanie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:47

Ik zou eens een keer naar oefendressuur gaan. Zoek dat in je buurt een keer op. Daar kun je je pony in een proef aanpakken. Ik had een pony en die liep altijd te klieren. Voor de jury durfde ik haar niet met de zweep te slaan en dat wist ze donders goed. Maak haar klaar zoals voor een wedstrijd, zodat ze denkt dat het een wedstrijd is en pak haar dan aan. Succes.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 10:10

Bedankt allemaal voor de goeie tips Knipoog en storm 76 ik deed al heeeel rustig aan met inrijden eerst lange teugel stappen daarna draven en teugels aannemen en niet lang daarna weer stappen en met het inrijden heb ik haar wel ff aangepakt, maar dat heeft dus niet gewerkt.
Als ik buitenrij, (op straat en gras) ze heeft zo wie zo een hekel aan in de bak rijden, doe ik veel tempo wisselingen en andere oefeningen en als ik wel een keer in de bak rijd dan doe ik hetzelfde als buiten en dan loopt ze wel redelijk vlot.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:16

Anitaolja,
misschien moet je je juist niet instappen en draven aan een lang teugeltje. Pak meteen je teugels op en vraag direct de volle aandacht van haar. Laat haar goed doorstappen en draven en zet haar een pasje opzij voor je been, puur om haar aan de hulpen te krijgen. (en weer niet langer losrijden dan een minuut of 10-15)
Dus wees streng voor haar en laat haar direct merken wat je van haar verwacht.

Succes!

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 15:15

ok storm 76 zal haar de volgende keer beter aanpakken en ook tijdens de proef mocht ze weer de neiging hebben om terug te vallen Tong uitsteken
bedant voor de tip Knipoog

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:32

Ben je zelf zenuwachtig voor een proef? Mijn paard wordt trager tijdens een wedstrijd als ik te gespannen/ zenuwachtig ben. Ook kom ik dan de bak in en begint hij meteen te mesten. Als ik zelf kalmer ben doet hij dat niet. Het enige wat hierbij helpt is vaak op wedstrijd gaan en jezelf zo rustig mogelijk houden.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:56

Ja ben van te voren wel zenuwachtig maar als ik er eenmaal opzit valt het wel mee, soms een beetje tijdens de proef, dan denk ik steeds...op het goede been zitten, gebroken lijn echt tot X rijden, de volte mooi rond maken, aan de teugel houden etc. er gaat echt van alles door mijn hoofd

Rahel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:59

blijven rijden. als je niks doet krijg je volgens mij vaker minder punten dan als de jury ziet dat je wel blijft rijden enz. anders oefenen in je eentje in de bak iemand leest je proefje voor kijken hoe ze dan reageert.. en bij losrijden misschien veel tempowisselingen

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 18:52

ga echt veel oefenen, maandag meteen beginnen want dan moet ik wel in de bak rijden ivm dat ik tot 16.30 werk en het daarna snel donker is en ik dan niet buiten kan rijden, want ik heb sinds de laatste wedstrijd niet meer in de bak gereden alleen maar buitenritten gemaakt Bloos
dus ga dit weekend nog lekker naar buiten en maand in de bak Cool en ik had zelf al geschreven dat ik iemand een proef laat voor lezen.....maarruh eerst een paar keer weer oefenen met veel figuren en tempo wisselingen Knipoog

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:19

dit probleem heb ik ook.. ik hou het ff in de gaten. :p

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:53

Ik zou je pony, als hij met de wedstrijd niet doorloopt gewoon een keer aanpakken..

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:36

Roxx schreef:

helemaal mee eens Lachen
start anders een x HC en zorg dat hij er een keer doorkomt, dan hoef je je er ook niet druk over te maken hoe het eruit ziet!
veel succes ermee iig!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:45

Hozie schreef:
Is ze erg gestresst op de trailer? Want het kan zijn dat ze daardoor al haar energie verbruikt. Of misschien loopt ze moeilijk te trailer op? Daar kan het ook aan liggen. Dan is ze daardoor al zo gestresst geweest dat ze, tegen de tijd dat je daadwerkelijk de proef moet rijden, geen fut meer over heeft.

dat hoeft ook niet altijd de oorzaak te zijn ..
mijn pony heeft ook altijd veel stress in de trailer maar op wedstrijd presteerd ze nogsteeds met volle energie..

ik denk dat het komt omdat je ehm niet aanpakt ... dan zou ik zelf ook denke van okee als het zo ook kan ga ik maar mooi rustig lopen. denk dat een jury het beter vind als je hem onder een proef een corrigerende tikl geeft of een iets harder been zodat de gang er weer in komt te zitten dan dat je de proef verpest door hem sloom te rijden ...