Hoe zadelnijd verhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Hoe zadelnijd verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:03

Titel zegt het al, wat is de beste methode (of het een week duurt of jaar maakt me niet uit, ik heb alle tijd).

Mijn pony heeft (lichte) zadelnijd, altijd al gehad, is in de loopt van de 3 jaar dat ik haar heb wel veel minder geworden.

Zelf denk ik aan gewoon opnieuw zadelmak maken,
Dat ik haar uitnodig in mijn "ruimte" en dan een dekje over haar hele lichaam wrijven, ze mag weglopen als ze dat wilt (geduld heb ik zat). Op een gegeven moment zal dit goed gaan, en dat ze uit zichzelf blijft staan en doorkrijgt dat er niks ergs aan is.
Dit in de loop van dagen/weken herhalen, herhalen en herhalen.
En zodra ze snapt, het is niet eng, overgaan op het zadel (zelfde methode, zonder enige vorm van dwang).

Klopt mijn theorie? Of is er een betere, dwangvrije methode?

Edit: Het gaat om een 17 jarige pony, die niet al te vriendelijk behandeld is vroeger, zadel past prima (aantal maanden terug nog nagekeken door iemand die er zijn werk in heeft), rug is goed verder.

jesito

Re: Hoe zadelnijd verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:24

Als je dit op een rustige manier aanpakt kun je natuurlijk proberen om het voor haar prettiger te maken.
Ik denk ook dat ze gewent is om zo boos te doen, blijkbaar is met oppzadelen altijd wat vervelend gebeurt ook al is dat vervelende er nu niet meer waarschijnlijk.
Je kunt er niks mee verknoeien door het op een andere (rustige) manier te proberen.

Groetjes kim

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:29

Je moet je paard niet de gelegenheid geven om weg te lopen, omdat ze dat dan altijd gaat doen. Paarden moet je dwingen om na te denken, en dat doen ze niet zolang hun benen bewegen.

Wat je nu wilt doen - sacking out - is niet verkeerd. Maar hou je paard dan wel vast.

En de zadelnijd: hoe uit zich dat precies? Lelijk kijken als je met het zadel aankomt? Lelijk kijken of proberen te happen als je aansingelt? Singel je in etappes aan? Geef je je paard de gelegenheid om te bewegeng tussen de periodes dat je aansingelt? Hoe strak heb je de singel? Stap je op vanaf een opstapje? Zijn er anderen die ook op de pony rijden en opzadelen/aansingelen?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:42

Cassidy schreef:
Je moet je paard niet de gelegenheid geven om weg te lopen, omdat ze dat dan altijd gaat doen. Paarden moet je dwingen om na te denken, en dat doen ze niet zolang hun benen bewegen.

Wat je nu wilt doen - sacking out - is niet verkeerd. Maar hou je paard dan wel vast.

En de zadelnijd: hoe uit zich dat precies? Lelijk kijken als je met het zadel aankomt? Lelijk kijken of proberen te happen als je aansingelt? Singel je in etappes aan? Geef je je paard de gelegenheid om te bewegeng tussen de periodes dat je aansingelt? Hoe strak heb je de singel? Stap je op vanaf een opstapje?

Over het algemeen is het alleen lelijk kijken, maar dit is wanneer ik haar zelf opzadel.
Zodra iemand anders het probeert wordt (maakt niet uit wie) diegene echt in de arm gepakt als je niet goed oplet.

Ik stap niet op vanaf een opstapje omdat we die hier niet hebben, ben wel al een tijd van plan er een krukje te kopen maar schiet er steeds bij in, omdat ze niet geweldig groot is zit is er vaak meteen al op, maar ben wel van mening dat dit eigenlijk wel nodig is. (ik ga dus zo eerst even een krukje kopen bij de blokker of dergelijke).
Ik singel aan door eerst "zachtjes" te singelen daarna loop ik vaak een rondje en singel ik verder aan (zo altijd geleerd op de manege, is ook blijven hangen bij mij).

Ik wilde haar de kans geven om weg te lopen, omdat met dwang werken bij haar nooit niet zal werken, ze is ontzettend sensibel en als ik haar uitnodig komt ze normaal uit zichzelf naar me toe.
Als ik of iemand anders haar vasthoud, gaat ze rondjes lopen, hangen. Dat werkt denk ik alleen averechts?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:59

Hangen is iig wel goed, krukje is beter. Past het zadel goed? Hoe strak singel je aan?

Mijn merrie kan ook heel lelijk kijken als er wordt aangesingeld, als het zadel op haar rug komt reageert ze niet.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 12:07

Cassidy schreef:
Hangen is iig wel goed, krukje is beter. Past het zadel goed? Hoe strak singel je aan?

Mijn merrie kan ook heel lelijk kijken als er wordt aangesingeld, als het zadel op haar rug komt reageert ze niet.

Het is echt wanneer het zadel erop komt, singel heeft ze alleen problemen mee wanneer je in 1x aansingelt, als je het in 2 of 3x doet heeft ze er geen problemen mee.
Zadel past prima, is een aantal maanden geleden nog nagekeken, toen nog een kleinere boom in laten zetten. (vanwege gewichtsverlies, wat nu niet meer zo is).
Het is niet dat het komt doordat er iets op haar rug komt, met dekens heeft ze verder geen problemen (meer) mee.

Edit: Ik singel vaak juist iets te licht aan (ben niet zo sterk Vork ) waardoor net in voltes en dergelijke het zadel lichtelijk schuift, zodra ik dit merk singel ik meestal 1 gaatje meer aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:43

Als je er een kleiner boom in hebt laten zetten vanwege gewichtsverlies en het paard weer op gewicht is, is de boom nadien ook aangepast?

Heb je al een keer een Osteopaat naar de rug laten kijken?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:04

Cassidy schreef:
Als je er een kleiner boom in hebt laten zetten vanwege gewichtsverlies en het paard weer op gewicht is, is de boom nadien ook aangepast?

Heb je al een keer een Osteopaat naar de rug laten kijken?

Wintec zadel met verwisselbare boom, ze is sindsdien niet meer afgevallen en toen met die andere boom is zadel goed nagekeken.
Heb geen osteopaat naar haar rug laten kijken omdat ze verder geen tekenen van pijn laat zijn, ze ontspant steeds makkelijker onder het zadel daarbij laat ze ook haar rug compleet los.
Bovendien heb ik ook geen onregelmatigheden ontdekt zoals dikke plekken of gevoeligere plekken. Zodra ik dat zou ontdekken had ik er allang een osteopaat of dierfysio bijgehaald.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:16

Wat verrassend genoeg bij mij werkt is de paarden die angstig zijn voor het zadel volledig los te laten staan bij het aansingelen/zadel er op leggen. Uiteraard kan je dit alleen doen als je paard verder nergens heen kan/het onveilige situaties oplevert.
Misschien dat de paarden zich bedreigd voelen als ze nergens heen kunnen omdat je ze vasthoudt, en dat dat gevoel weggaat wanneer ze het idee hebben dat ze ieder moment weg kunnen. Tot nu toe werkt dit uitstekend bij mij, en er is nog geen enkel paard weggerend Tong uitsteken

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:11

[quote="Cassidy"]Hangen is iig wel goed, krukje is beter.
Hmmm....Hangen lijkt mij niet echt goed,het paard komt dan in verzet,hetzij tegen het zadel of het vastzetten zelf.

Probeer het met zijn tweeënen begin dan met alleen een zadeldekje wat je met een elastische singel vastzet.
Ik zou het paard eerst longeren hiermee en belonen als ze goed gedrag vertoond.
Dit kan je dan opbouwen door ook met zadel te longeren.
Zodra het paard stil staat bij het opzadelen direct belonen,het zadel moet iets positiefs voor haar worden en die link moet ze eerst duidelijk snappen.

Als het paard altijd dit gedrag heeft vertoond dan kan het moeilijk zijn om dit veranderd te krijgen trouwens.
Succes met oefenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:33

ubertha schreef:
Cassidy schreef:
Hangen is iig wel goed, krukje is beter.

Hmmm....Hangen lijkt mij niet echt goed,het paard komt dan in verzet,hetzij tegen het zadel of het vastzetten zelf.

Haha, briljant dit. Niemand zegt dat je het paard moet vastzetten aan de wand als je gaat opstappen. Wat ook levensgevaarlijk is overigens. Maar als je bij het opstappen in een rijbak iemand hebt die tegendruk kan geven op de andere stijgbeugel (dat noemt men doorgaans ook " hangen" ) gaat het zadel minder schuiven als het gewicht van de ruiter in een stijgbeugel staat en raakt het paard minder snel uit zijn evenwicht bij het opstappen. Als er iemand gaat hangen hoeft dan ook het zadel niet meteen op zijn allerstrakst, wat bij een paard met zadel en singelnijd alleen maar van voordeel is. Snappie?

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:33

Aha op zo'n fiets haha.
Wist niet dat dat hangen wordt genoemd,nog nooit van gehoord.
Tegendruk geven bij opstijgen bedoel jij,oke duidelijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:40

Je pakt het dekje, en iemand anders laat je je paard vasthouden. Je komt rustig met het opgevouwen dekje naar je paard toe, en probeert je paard ermee aan te raken. Gaat dat niet? dan blijf je net zo lang met het dekje tegen je paard tot het rustig wordt en weer stil blijft staan. Op dat moment loop je met dekje en al weg. Poging 2 - gaat waarschijnlijk al beter. Je paard krijgt door dat het dekje pas weggaat als het rustig is. Je gaat dit steeds verder opbouwen tot je met een uitgeklapt dekje over je hele paard kunt "wrijven". Als dat helemaal oke gaat, en je met het dekje kunt komen, het op je paard kunt leggen zonder dat je paard wegloopt, dan ga je hetzelfde met het zadel doen. Eerst alleen met het zadel naast je paard staan, gaat dat, dan het zadel tegen je paard aan, dan zadel op je paard leggen. Gaat dat allemaal oke (dus telkens iets introduceren, en weer weghalen zodra je paard ontspant, en de moeilijkheid daarbij opbouwend) dan begin je aan de singel. Eerst met je hand over de buik wrijven, en daarna heel los aansingelen. Gaat dat, dan een stukje met het paard lopen om het aan het zadel te laten wennen, en dan weer een stukje bijsingelen. Gaat ook dat goed, dan gaan opstappen. Ook hierbij steeds een stapje verder, en weer weggaan als je paard ontspant.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:55

ik zou het op de Parelli/Monty Roberts methode proberen (paard vriendelijk met respect en geduld):

Parelli
leg het zadel (of een ander oude zadel) in de bak/wei/oefenplaats... neem het paard mee aan het halster en ga er mee langs het zadel lopen. Het paard zal ernaar kijken. "wat doet dat ding nou daar?" Clown
Langzaam aan loop je er steeds meer naar toe. Blijf er effe naast stilstaan en laat het paard kijken/ruiken als ie dat nodig vindt. Daarna weer rondje omheen en dan loop je over het zadel. (eroverheen stappen wel te verstaan). Maar het kan gebeuren dat het paard erop stapt maar vaak niet hoor Knipoog.
Hiermee laat je zien dat het paard niet altijd een zadel op hoeft om ermee 'te werken' en dat hij het op een rare plaats (grond) leert te vertrouwen.

Een volgende keer (of na enkele keren dit gedaan te hebben) kan je het zadel in de stal leggen terwijl je het paard laat eten. Het zadel, wat bij het paard geen leuke gedachten oplevert (mnisschien valt het allemaal wel mee) wordt nu -als het goed verloopt- geaccepteerd in zijn persoonlijke ruimte.

Dan ga je verder met Monty

Monty Roberts
je zet het paard vast aan het halster. Doe dit op de plek waar je hem altijd opzadelt.
Je pakt een zadeldekje en je gaat hiermee naast hem staan. Ga aan de linkerkant van het paard staan (logisch) en houdt het dekje over je rechterarm. Je gaat met je linkerhand zijn hals strelen/ja hand op zijn hals houden. Langzaam (ik weet niet hoe hij hierop reageert) ga je met je linkervoet/lichaam tegen zijn schouder staan zodat je contact heb met je linkerkant. dan zet je iedere keer je rechtervoet bij zodat je naar zijn flank toestaat. Hierbij leg je het dekje op zijn lichaam (tegen zijn lichaam aan, nog niet op zijn rug). Blijft het paard rustg staan, zet je je rechterveot weer terug zodat je alleen met je linkerkant tegen het paard staat. Hierbij haal je dus ook het dekje weer terug. Blijf dit herhalen in 1 tempo. Ritme is hierbij heel belangrijk! Je blijft dit herhalen tot je het dekje op zijn rug kan doen en verder: op zijn kont, op zijn hals, overal. ALS het paard het eng vindt: dus gaat trillen, weg stapt, oren naar achter etc, dan blijf je het dekje net zolang tegen hem aanhouden tot hij rutig wordt! Dan rustig weer wegstappen. (door dit wegstappen wordt het paard beloont: de druk wordt weggehaald als hij braaf is/het accepteert)
Dus het paard niet laten weglopen zoals je in jouw theorie zei!
Dit verhaal die je hetzelfde met het zadel. En natuurlijk niet alleen aan de linkerkant van het paard maar ook de rechter.

Verwacht niet gelijk dat je na 1 keer oefenen het zadel erop kan slingeren zonder dat het paard maar 1 oortje spitst. Als het ECHT niet goed gaat (dus het paard wordt steeds nerveuzer) dan ga je een paar handelingen terug (stel je bent bij het op de rug leggen maar het gaat niet goed, dan ga je weer terug naar het tegen de flank aanhouden). Dan sluit je het goed & rustig af!
De volgende keer kan je dan weer verder gaan.

Als je het vertrouwen van het paard hebt, dan kan je op het einde "bij wijze van" het zadel er zo opgooien zonder dat het paard ernaar kijkt. Met een dekje kan dit natuurlijk wel, maar met een zadel niet. Wat ik hiermee bedoel je te zeggen is, dat je altijd VERDER moet zijn met vertrouwen dan hetgeen je verwacht/doet. Dus MOCHT je ooit per ongeluk het zadel iets harder neerleggen ofzo, dat het paard dan vertrouwen heeft en niet weer schrikt en terug bij af is.

Succes!

stef_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:16

ik denk dat rustig doen en vertrouwen terugwinnen het beste is wat je kan proberen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:18

gewoon heel vaak achter elkaar doen...negatief gedrag negeren positief gedrag belonen...als ze het dus goed doet en niet meer bijt dan krijgt ze wat lekkers....zadelen moet weer leuk worden!