Paard hangt in touw.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Paard hangt in touw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 22:14

Ik weet niet of dit topic hier thuishoort.

Mijn nieuwe paard kan rustig tussen twee touwen staan, maar soms als ze achtergaat en de druk van het halster voelt gaat ze hangen. Doet dit op een schrikachtige wijze.

Gezien de breedte van het pad, moet ik nu steeds allert zijn, wat de ontspanning, ook bij mijzelf, niet ten goede komt.

Hoe kan je een paard helpen dit af te leren?

Equidea

Re: Paard hangt in touw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:17

Niet afleren, juist leren dat je volgen niet eng is.

Probeer grondwerk, heeft mij veel geholpen!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:22

is erg moeilijk af te leren zit er een beetje in zal misschien op den duur beter gaan maar weggaan doet het niet.
mijn oude pony had het ook.
veel mee geoefend etc maar niks hielp,alle touwen knapten kapot.
heb het wekenlang geprobeerd met een longeerlijn aan het hek er om heen en elke keer iets meer aanhalen tot er druk ontstond maar hij bleef bang en ging hangen dit schoot natuurlijk zo weer los.
zorg ook bij zo'n paard voor een panieksluiting aan een touw!
Laatst bijgewerkt door pascale op 16-10-07 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 22:23

Het bijzondere is dat er nog niets geknapt is. M.a.w. ze gaat niet door tot het laatste.

Grondwerk is vast een optie, enige tips hoe dit aan te pakken? Ze is goed en fijn te leiden aan een touw, niet drammerig of zo.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:25

sandradeboer schreef:
Het bijzondere is dat er nog niets geknapt is. M.a.w. ze gaat niet door tot het laatste.

Grondwerk is vast een optie, enige tips hoe dit aan te pakken? Ze is goed en fijn te leiden aan een touw, niet drammerig of zo.

misschien heb jij iets aan dat wat ik gedaan heb met de longeerlijn?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 22:27

pascale schreef:
sandradeboer schreef:

misschien heb jij iets aan dat wat ik gedaan heb met de longeerlijn?

Leg eens uit, hoe deed je dat en wat zou het beoogde resultaat moeten zijn?

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:37

nou uhm:
wij hadden bij ons op stal een stang aan de muur om de paarden vast te zetten ik haalde de longeerlijn daar een keer langsheen(lees niet vaker omheen draaien)
jij kunt zo het touw beetje bij beetje iets strakker aantrekken zodat er druk ontstaat,dat is vaak iets dat bij deze paarden een struikelblok is de druk.ze worden benauwd zijn bang oid.
ze gaan dus hangen...
op het moment dat je ziet en misschien al wel voeld dat hij weg wil laat je hem los.
zodat hij toch niet dat opgesloten gevoel krijgt.hij is wel vrij!!
dit heb ik weken geprobeerd.
de smid destijds heeft me die methode aangeraden.
misschien heb jij er wat aan!?

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:48

Hoi, ik heb net n nieuw paard en die heeft ook al n paar touwen stuk getrokken door het hangen. (staat in de wasplaats ook tussen twee stangen). Heb nu n band om zn nek zitten waar ik de touwen aan vast doe. Hij heeft 1 keer geprobeerd om te hangen maar merkte dat dit toch niet zo heel fijn voor m zelf was.. gister had ik onbewust de touwen weer vast gemaakt aan t halster, en hij bleef gewoon staan. Hij heeft r dus zeker wel van geleerd Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:39

--> OPG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:28

Je leert het paard het hangen af door hem te leren wijken voor druk, juist en vooral aan dat hoofd. Als hij zelf doorkrijgt dat de druk wegvalt op het moment dat hij een stap naar voren zet, is het hangen snel over. Leer hem na te denken, en niet meteen in instinct modus over te gaan.

Koop een touwhalster en een leadrope en ga aan de slag. Gewoon halster kan ook maar is wat minder effectief. Ga voor je paard staan en hou druk op het halster en blijf die druk constant houden tot hij een kleine gewichtsverplaatsing naar voren laat zien. Hoeft maar een fractie te zijn. Dan laat je de druk op het touw vallen alsof je je verbrand hebt. Paard leert: ik ga vooruit, krijg de beloning dat de druk wegvalt.
Vervolgens weer doen. Weer druk acuut laten vallen als het paard een stap naar voren doet. Paard wordt beloond door de beweging naar voren.
Als je dit een tijd hebt gedaan kun je hem proberen met een normaal halster vast te zetten. Daarvoor niet het touwhalster gebruiken, dat is een werkhalster. Niet mee losgooien, niet mee vastzetten. Het is te scherp als ze gaan hangen, en breekt niet.