hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amandake

hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 22:04

Ik hoop dat het hier goed staat Haha!

Ik heb dus een hengst van 17 maanden , hij vertoond totaal geen hengstengedrag.
Wees blij hoor ik jullie al zeggen ,maar hij staat al enkele dagen naast een super hengstige merrie ,die zich hèèl gewillig presenteerd en voortdurend plast.
Hij ruikt eraan ,maar verder dan "flemen" komt hij dus echt niet en gaat gewoon weer verder grazen.

p.s. Het was niet de bedoeling om het tot een dekking te laten komen ,maar wilde even zien hoe hij reageerde.

Kan het zijn dat hij een laatbloeier is of moet ik me zorgen maken ?

Pensionnetje

Re: hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:47

Maak je niet druk met 17 maanden is het een baby! Ik zou je alleen dringend willen afraden je jonge hengstje bloot te stellen aan echt hengstige merries. Voor je het weet is het kwartje ineens bij hem gevallen. Als hij daarna echt hengstengedrag gaat vertonen ben je niet blij.

Sommige hengsten blijven hun hele leven "sukkels" en andere zijn met 2 jaar al onhandelbare testosteron-fabriekjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:35

Idd ineens valt het kwartje. En dan kan het zomaar zijn dat ze daarna niet meer als hengst te hanteren zijn. Dus zoek het niet op, geniet van de periode dat hij nog niet door heeft dat hij hengst is.

Had je hem willen laten ruinen? Dan zou ik dat doen voordat hij doorheeft wat hengstige merries zijn.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 23:37

neenee hij moet als dekhengst fungeren in de toekomst.
Weet wel dat de klik er plots kan zijn hoor , maar nu is hij nog hèèl erg braaf Knipoog

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:51

mijn hengstveulen van net 1 jaar (toen, is inmiddels gecastreerd) heeft mijn merrie ook plotseling gedekt. Nooit deed hij er wat mee, en net voor hij gecastreerd kon worden (ballen waren nog niet ingedaald, maar we wisten dat het risico er was uiteraard) heeft hij haar nog ff gedekt.

Dus als de eigenaar (of jullie) niet willen dat de merrie drachtig word, zet hem er dan niet nog eens naast voor het geval dat Knipoog

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 23:59

neenee doen we ook niet ,wilde gewoon eens zien wat hij zou doen en nu weet ik dat dus.....hij deed dus niets haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 00:06

mijn hengstje is nu 1,5. hij word wel iets moeilijker, maar om nou echt te zeggen, hij vertoond hengstengedrag, nee, gelukkig niet, hij probeerd iets 2 keer, dan is het duidelijk dat het echt niet mag, en daar legt hij zich bij neer, volgend jaar laat ik hem wel castreren, omdat ik hem toch niet in de fokkerij kan gebruiken, en het voor mij geen waarde heeft dat hij hengst is.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 02:13

Mijn hengstje is nu 3 jaar en bijna twee maanden. Hij staat met drie merries. Ik denk haast wel dat hij het etiketje " lieve sukkel"
kan krijgen behalve flemen probeert hij niet veel zelfs niet als ze hengstig zijn. De merries willen niks hem weten als ze niet hengstig zijn ,dus zodra ze boos naar hem kijken rent hij al weg. Hij heeft het een keer geprobeert maanden geleden heeft toen een paar goede trappen gehad en toen was het klaar.
Ik hoop dat hij zo blijft, zijn vader schijnt ook een heel rustige hengst te zijn. Anders wordt hij als nog gecastreerd. Ik denk dat je met 1,5 nog niet zoveel kan zeggen gezien hij nog erg jong is.
Als hij tot dekhengst moet dienen in de toekomst dan zou ik toch wachten totdat hij wat ouderr is voordat je hem blootstelt aan zoveel hormomen. Ik zou zelf eerst zorgen dat hij wat basisopvoeding heeft en je controle over hem hebt.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 10:04

Met de opvoeding zijn we volop bezig ,maar zoals ik al zei ,is hij zo mak als een lammetje.

Het "schouwen" was een èènmalig iets en laten hem nu met rust tot hij er klaar voor is Knipoog

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:35

Hij valt niet op zwartjes, ik zei het al! Clown

Nee, hij heeft nog een hele winter de tijd, laat het kwartje maar in de lente vallen, dan heb je nog een lief lammetje de komende maanden... Haha!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:28

mijn hengstje had dat ook, totdat hij 2 jaar werdt Nagelbijten / Gniffelen
van de een op de andere dag vond hij merries geweldig en begon ineens te "gillen" zodra hij een ander paard zag.... stond er bij en ik keek ernaar zeg maar Clown

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 22:56

HIHI WEL GRAPPIG HOOR ._°

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 22:56

sorry Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:21

Eh. Nagelbijten / Gniffelen Waar sloeg die reactie op. Huilen van het lachen
Het kan ineens tot hem doordringen dat hij iets heeft wat die mooie, hengstige merrie niet heeft. Clown
Dus ik zou het nu maar eenmalig laten ja.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:01

mijn eerste paard begon er pas mee toen hij 2,5 jaar was. en toen ook echt acuut, heftig en zelfs gevaarlijk. hij is toen wel gecastreerd. dat ze met 1,5 jaar nog niet echt reageren zegt niets, het kan altijd nog komen.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:32

tja het is hier al snel veranderd , heb nu al wat anders gezien bij een andere hengstige merrie die op stal stond ,meneertje heeft het plots door Knipoog

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:45

zo ben ik aan mn vriend gekomen hahaha

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 17:25

hahaha lol Knipoog

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:58

dees_daan schreef:
mijn hengstje is nu 1,5. hij word wel iets moeilijker, maar om nou echt te zeggen, hij vertoond hengstengedrag, nee, gelukkig niet, hij probeerd iets 2 keer, dan is het duidelijk dat het echt niet mag, en daar legt hij zich bij neer, volgend jaar laat ik hem wel castreren, omdat ik hem toch niet in de fokkerij kan gebruiken, en het voor mij geen waarde heeft dat hij hengst is.

Misschien kan je hem nog eventjes hengst laten, want ik vindt dat ze dan altijd een iets mooiere hals krijgen en ietsjes meer spieren, maar dat moet je zelf weten hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:37

Henkjan schreef:
dees_daan schreef:

Misschien kan je hem nog eventjes hengst laten, want ik vindt dat ze dan altijd een iets mooiere hals krijgen en ietsjes meer spieren, maar dat moet je zelf weten hoor!

ik weet het nog niet zeker, maar volgend jaar is hij dus 2,5 miss dat ik hem dan nog een jaartje hengst laat, als hij zich gedraagd, maar niet langer, als ik met hem aan de slag wil, heb ik liever dat hij al gecastreerd is. dus of volgend jaar, of het jaar daarna, je hebt wel gelijk dat ze vaak mooier uitgroeien idd, en daarom ben ik er nog niet over uit, iig voor het beleren Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 01:11

Henkjan schreef:
dees_daan schreef:

die hals krijg je er later met training ook wel op. bij het showen traint een hengst zijn hals zelf, bij een ruin is dat stukken minder. hormonen spelen uiteraard ook een rol in de ontwikkeling, ruinen worden wat groter dan hengsten en groeien later uit. maar voor die hals hoef je het echt niet te laten, zeker niet als dat consequenties heeft voor het paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 05:56

Zou ik ook niet doen. Ik heb mijn mannen op tweeeneenhalfjarige leeftijd laten castreren op advies van de dierenarts. Ze waren naar mensen heel lief en braken ook niet uit, alleen was Tommy (mini) vervelend tegen mijn haflinger. Maar de da zei dat vroeg castreren minder kans geeft op complicaties en het aanwennen van mindere gewoontes die ze als hengst kunnen aanleren.
Ik heb nu in mijn omgeving gezien dat ze gelijk had. Ik ken verschillende jongere en oudere hengsten die gecastreerd zijn en infecties en problemen zag je vooral bij oudere, nauwelijks bij de jonkies.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:20

klopt inderdaad. mijn eerste paard was een hengst, en die is erg laat gecastreerd (2,5 jaar), en hij dekt nog steeds regelmatig merries, en als zijn merrie hengstig is is hij ook echt hengst. ik heb er geen last van, het is een braaf paard, maar ik kan me voorstellen dat het voor hemzelf minder fijn is, als hij helemaal onzeker wordt als 'zijn' merrie weg is. hij wordt dan onrustig en onzeker.

mijn jaarling is met 10 maanden gecastreerd, is enorm groot voor zijn leeftijd en een heel ander type paard. hij zal dat gedrag dan ook niet snel ontwikkelen, en ook geen merries gaan dekken. lijkt me voor het dier zelf prettiger, aangezien ze hier allemaal in kuddes staan.