Stelling -> Bij 10 winstpunten over of klasse uitrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Stelling -> Bij 10 winstpunten over of klasse uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:26

Hallo allemaal,

ik vroeg me af hoe jullie over de bovenstaande stelling dachten.
Ik ben net de B uit en heb regelmatig wedstrijden gereden, eerst met mijn arabiertje (waar ik de B niet mee uit kwam) en toen met mijn nieuwe merrie (kwpn) waarmee ik op 1 juli gestart ben (en ook nog een maand er tussenuit door blessure) en nu L1 zonder winst mee ben.
Aangezien ik de B met mijn arabier niet uitkwam heb ik heel wat wedstrijden gezien. Ben met hem in september 2006 gestart. Tot mijn grote verbazing kwam ik in juli nog steeds mensen tegen die ik in september ook tegen kwam. En dan heb ik het over de mensen die de prijzen binnen slepen... toen al en nu ook...
Ik snap best dat je met een jong paard misschien minder snel overgaat naar de volgende klasse, maar de overgang B/L uitrijden. Ik heb het zelf niet gedaan. Haalde met mijn net 5 jarige merrie in de B superscores en ook prijzen maar ben bij 11 wp over gegaan. Nu in de L gaat het helemaal niet zo super meer... maar ik vind dit meer een leerschool dan maar in de B te blijven plakken... Er is toch niks mis met wat lagere punten halen... tuurlijk wil je graag winnen, maar omdaar nou een klasse voor uit te rijden. Als ik straks mijn 10 wp bij elkaar heb ga ik gewoon over, ookal beheerst mijn paard de oefeningen van het L2 niet zo goed. Ik zie dit dan als een leerschool.

graag jullie meningen

Solvej

Re: Stelling -> Bij 10 winstpunten over of klasse uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:32

Wanneer je merkt dat je paard er nog niet helemaal klaar voor is kun je naar mijn mening beter even wachten met promoveren. Pas als de basis er goed in zit voor dat niveau en de puntjes op de 'i' staan is het verstandig om over te gaan vind ik persoonlijk. Zo heb je meer kans op scoren wat alleen maar goed is voor je eigen motivatie en zelfvertrouwen. Ook neem je in je training dan meer de tijd wat alleen maar goed is voor het paard. Daarbij maak je meer positieve naamsbekendheid als je dan uiteindelijk overgaat op het moment dat het paard en de ruiter er klaar voor is en blijft scoren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:37

Ik vind het zonde van de inspanning en geld om door te blijven hobbelen in de klasse waar je genoeg punten voor heb.
Zorg er wel voor dat ik niet teveel wedstrijden achter elkaar plan, zodat ik redelijk op schema zit, voor als ik over mag.
De eerste overgang naar een hogere klasse mág ik (van mezef dus)zonder winst thuiskomen. Leer daar meer van, dan ik in een klasse blijf hangen. Moet niet zo zijn dat ik puntjes bij elkaar moet sprokkelen, dan blijf ik liever thuis trainen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 16-10-07 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:37

Ja ik ga ook over wanneer mijn paard daar aan toe is... Kan bij de één idd met 10 winstpunten zijn, terwijl dit bij de ander 25 winstpunten is. En bij de pony's (toen mocht je nog met 5 over) ben ik met één pony in een jaar Z2 dressuur geworden doordat ik steeds 'vroeg' over ging, maar die pony was er aan toe.. Ligt dus aan je paard/pony!

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:43

ik ben het helemaal met Solvej eens, alhoewel ik tot nu toe nog geen enkele klasse heb uitgereden(zodra ik over mocht ben ik ook gewoon over gegaan) maar mijn paardje en ik waren er wel klaar voor. net als nu ik heb nog 2 wedstrijden in de L2 op de planning( dit vanwege speciale wedstrijden) en dan stap ik over naar het M1, mijn paard en ik beheersen ook de gewenste "trucjes". was dit niet het geval dan was ik nog wat langer blijven hangen. dus ik ben van mening dat je kan overstappen zodra jij en je paard eraan toe zijn.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:47

Het belangrijkste lijkt me dat jij en je paard aan het nieuwe niveau toe zijn. Als je steeds zonder winst thuis komt uit de nieuwe klasse kan je beter een paar maanden thuis blijven trainen. En misschien af en toe voor het wedstrijdritme nog een x in de oude klasse starten. Zelf heb ik ook nooit de hele klasse uitgereden, maar wel pas gestart als ik thuis dacht dat ik een winst kon rijden.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:57

Onze dochter gaat ook over naar de volgende klasse als ze 10 winstpunten heeft gehaald. Dit omdat het voor haar niet motiverend werkt om in dezelfde klasse te blijven starten. (het kost ook nog eens veel inschrijfgeld en een prijs win je lang niet altijd; ook niet als je al lang over de 10 winstpunten heen bent). Zij start liever in een hogere klasse en krijgt daar minder punten, maar dan heeft ze wel weer iets om voor te werken. Mocht het helemaal niet goed gaan, dan rijdt ze de paarden rustig thuis door en start ze gewoon weg wat minder wedstrijden.
Maar iedereen moet dat voor zichzelf weten natuurlijk.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:00

Ik ben ook over gegaan omdat ik dacht winst te kunnen rijden. maar thuis geweldig rijden en op wedstrijd niet komt bij mij nu voor in het L1. Gewoon omdat het wijken nieuw is in de proef en ze dan in de stress schiet. Daarom dat het voor mij persoonlijk beter is om gelijk over te gaan zodat de stress in die oefening er zo snel mogenlijk af gaat. Als we namelijk geweken hebben blijft ze die stress vasthouden en ja dat levert wat mindere punten op. terwijl als ik in de b zou doorrijden ik dus nooit door die stress periode heen kom. want in de b heeft ze dat niet

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:15

Ik kijk zelf naar de punten en mijn gevoel...

Bv bij mijn laatste L1 wedstrijd had ik nog twee punten nodig en ze liep echt heel fijn en we haalden 206 en 216 punten = 5 wp.
Dat vond ik toch wel een teken dat we naar de L2 over konden Lachen

Maar het ligt ook aan je gevoel natuurlijk, soms gaat het naar je gevoel fantastisch en dan heb je krap an een wp. En soms denk je 'dat kan beter' en dan heb je dikke wp's.

Als jouw paard moeite heeft met het wijken op vreemd terrein zou ik idd gewoon over gaan om te oefenen.
Je heb er geen reet aan om door te rijden in de B want je komt uiteindelijk toch weer bij hetzelfde probleem uit.

Tipje: Probeer zelf niet te krampachtig te worden met wijken. Mijn pony had hetzelfde probleem en dat bleek echt puur en alleen door mijn krampachtigheid te komen Knipoog

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:19

Mijn mening; je kunt beter in het B winstpunten en prijzen halen en doortrainen naar het L1 en overstappen als je paard/pony daar klaar voor is, dan in het L1 onderaan te rijden met weinig punten, terwijl je pony voor het L1 ook nog absoluut niet klaar is.
Denk eerder aan je pony dan aan je zelf..

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:30

Ik ben met 11 punten overgegaan van de B naar de L1 met mijn fjord.
De winstpunten zullen voorlopig nog niet komen in de L1, heb inmiddels een keer enorm slecht gereden, maar de andere keren tussen de 165 en de 179 dus we zijn op de juiste weg en ik vind dat ik in de juiste klasse start.
Als de winstpunten dan komen dan ben ik klaar om door te gaan naar een volgende klasse.
Ik heb er voor gekozen om met het kommentaar van de L1 proeven verder te trainen ipv thuis doortrainen, in de B blijven starten en dan naar de L1 overgaan als ik zeker weet dat ik winst ga rijden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:32

Ik heb vorige week mijn laatste punten in het M2 gereden. Ik ga nu geen M2 meer starten, dat kost me veel te veel geld, 20 euro startgeld per wedstrijd (2 proeven), reiskosten, tijd, etc.

We gaan nu lekker trainen op alle specifieke Z oefeningen en als ik het idee heb dat we het aankunnen, gaan we een keertje Z starten. Ik start nu dus gewoon helemaal niet, want ik weet zeker dat ik met erg lage punten thuis ga komen als ik nu ga starten en ook dat vind ik zonde van mijn tijd en geld.

Met aankunnen bedoel ik niet dat ik zeker weet dat ik winst ga rijden, maar het zou wel mogelijk moeten zijn, dus in de training moet hij alle oefeningen voor minimaal een 6 kunnen doen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:04

ik ben in de B met 10 punten overgegaan. ik begon met gewoon net een winstpuntje, maar op het laatst liep hij zo fijn dat ik richting de 2 punters ging.
toen dacht ik de overstap wel te kunnen maken, want hij was tenslotte al wat ouder en wist niet hoe lang ik nog met hem zou kunnen rijden.
inmiddels zijn we een paar jaar verder, is meneer bijna 20 en hebben we bijna onze punten voor het L2. ik heb hier 2 jaar over gedaan, met niet regelmatig een wedstrijd.. maar deze klasse rijd ik voor zover mogelijk uit

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:23

Ik denk dat iedereen dat gewoon helemaal zelf moet beslissen, maar ik ben het wel met Solvej eens.
Mijn 4-jarige scoort goed in het L1, in het L2 zullen we vast ook winst rijden, maar ik wil dat het wijken en het achterwaarts ook voor een voldoende gaat. Zolang dat niet zo is ga ik niet over zolang we dat nog niet moeten. Bovendien heb ik helemaal geen haast.
En het is best leuk om geregeld een prijs mee naar huis te nemen.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:27

't is maar net wat je zelf wilt...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:59

Ik ben vanuit het L1 met 11 winst (omdat het zo uitkwam) overgegaan naar het L2. Als het nu zo doorgaat in het L2, ga ik ook bij 10 winst over. En als het ineens minder gaat, ga ik thuis wel trainen.. dan heeft het toch weinig zin om op wedstrijd te gaan denk ik.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:06

ikzelf ga pas over als ik gemiddeld bij de bovenste 10 kan blijven op de lijst. dus rond de 20 winstpunten denk ik zo.
In de B afgesloten met een prijs en gelijk de eerste keer L1 185 punten, dus de keuze was goed. Ik merk nu heel veel problemen, hik steeds wel/niet tegen een punt aan, dus zal ruim over de 20 winst willen voor ik over ga, zodat ik zeker ben dat we het aankunnen.

Leerling is net voor het eerst begonnen vorige maand en is van de 6 proeven 5X eerste geworden ( 8 winstpunten nu)
daar ben ik nu actief mee L1 en L2 aan het trainen zodat ze het buitenseizoen meteen goed kan beginnen. Zij zal dus nog een proef of 5/6 in de B blijven voor de ervaring ( rond de 15/18 winstpunten dan) en dan meteen over, want ze zijn er wel klaar voor en ik wil niet dat ze onnodig blijven hangen in een klasse.

sam8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:31

Ik vind dat wat afhankelijk van hoe het gaat. Ik denk dat als je veel moeite hebt gedaan om uberhaubt winstpunten te rijden, je misschien beter even door kunt blijven rijden in dezelfde klasse. Ook als je zelf veel last van stress hebt, is dit niet verkeerd. Ik zelf heb nu 20 wp in de b en ga over 2 weken voor het eerst l1. Eerder was hij ook nog niet klaar voor de l1. Ook al is hij dat nu ook niet, maar we zijn nu wel klaar voor andere proeven..

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:02

Iedereen denk er natuurlijk anders over maar ik zou ook door gaan met genoeg winstpunten en les pakken en dan oefenen op de punten wat mijn paard of ik nodig hebben

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:25

Ik ga altijd vrij vlug over. Ik ga niet op wedstrijd om te winnen en om winstpunten te rijden maar om een maatstaf te hebben waar mijn paard en ik staan binnen een klasse en ten opzichte van de andere ruiters.

Als ik dan dus regelmatig bij de bovenste helft rij en mijn punten haal (en dus minstens 10wp heb) ga ik over. Liever leer ik dan iets van de volgende klasse. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik altijd al wel een hele tijd bezig ben met de oefeningen van de volgende klasse en ze vaak thuis al redelijk netjes kan rijden. Dat komt er dan vaak op wedstrijd niet helemaal uit. We werken dan verder aan het bevestigen en finetunen van de oefeningen.

Ik ga dus niet over als ik de oefeningen van de volgende klasse nog niet onder de knie heb. Alleen vaak leveren ze dan een 5/6 op met het risico dat ik er ook een 3/4 voor kan halen. Ik heb meer plezier in het me naar boven worstelen dan in het makkelijk scoren. Het geeft me echt een stok achter de deur.

(in mijn geval is dat ook maar goed geweest ook want ik kom er nu achter dan mijn paard pas zijn beste beentje voor gaat zetten als ik het hem echt moeilijk maak)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:27

Ik kijk niet echt naar de wp, maar naar hoe makkelijk de proeven me afgaan. Als het rijden simpel gaat ga ik over.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:33

Het ligt ind aan je paard, of jullie er klaar voor zijn of niet.
Ik zelf heb tot nu toe met 3 max 5 wedstrijden de minimaal te behalen punten gehaald maar ik blijf tot 30 winstpunten in een klasse rijden ( omdat ik mijn paard nog best jong vind ).
Ik ben nu bijna Z1 en twijfel of ik in de M2 ook zo lang moet gaan rijden omdat ze nu 6.5 is en super fijn loopt ga ik denk ik eerder over maar wel bij min 15 winstpunten.
Gewoon omdat dat mij een goed gevoel geeft.
Het ligt dus helemaal aan jezelf en aan de africhtingsgraad van je paard.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:37

Tja, het ligt natuurlijk ook aan de combinatie, of die er al aan toe zijn om over te gaan of niet. Ik heb de B destijds helemaal uitgereden, tot aan de laatste winstpunt aan toe. En ik haalde veel winstpunten per wedstrijd. De laatste wedstrijd (2 proefjes) ging ik met 5 winstpunten naar huis. Mischien dat anderen zich daar toen ook hadden geërgerd dat ik nog niet eerder over was gegaan, maar ik starte met een jong paard, 4 jaar. Ik wilde haar gewoon kilometers laten maken, wat vaker mee, ipv zo snel mogelijk over. Ik vond dat het voor haar ook leuker was om vertrouwen op te doen op een wedstrijd. Dat er niet altijd het maximale gevraagd wordt. Zo waren de laatste wedstrijden in de B een plezier voor ons samen om te rijden.
De overgang naar de L1 ging ook erg soepel, ook gelijk goede punten en zelf denk ik dat dat komt omdat ik het paard de tijd heb gegeven om zichzelf te ontwikkelen, ipv zo snel mogelijk over te gaan.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:22

Ik ga direct over, maar ik start pas wanneer mijn paard klaar is.
Tot nu toe was ze gewoon elke x er klaar voor, maar starks voor het M zal ik wel even een pauze in moeten lassen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:23

Wij zijn ook bij 11 wp's in de B overgegaan naar de L1. Tijdens ons debuut hadden we meteen een wp te pakken. Dan denk ik: ja, dan zijn we er toch wel klaar voor Lachen

Als je de wedstrijden voldoende spreidt en je genoeg traint, dan zou je toch wel aardig vlot moeten kunnen promoveren.

Als je mega scores haalt in een klasse, dan denk ik dat je wel over kunt Ja Helemaal als je vrij constant van die scores haalt.

Blijven hangen in de B om prijzen te winnen vind ik nogal onnozel. Natuurlijk is het leuk om een prijs te winnen, maar ik zou er nooit speciaal voor in een klasse blijven rijden. Laat mij maar doorstromen, leer ik veel meer van Haha!