Paard dat opeens de bomen in rent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheffie

Paard dat opeens de bomen in rent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 12:38

Hallo,

Zelf heb ik al jaren eigen paarden en de nodige ervaring. 2 weken terug ging ik heerlijk relaxt weer met mijn paard het bos inrijden. Hij vindt het altijd erg leuk, oortjes naar voren en is ook erg voorwaarts. Ook is hij erg mak en schrikt niet zo snel ergens van.

Maar 2 weken geleden gebeurde er dus echt iets vreemds.. Op een stuk galoppeerpad ging ik dus met hem galopperen, het is een pad met aan de ene kant een sloot en aan de andere kant bomen. Ineens tijdens de galop trok hij heel erg naar links richting de bomen, ik kon hem niet meer houden en aan de teugels trekken had géen zin meer. Door de takken die ik tegen mn lichaam kreeg viel ik van hem af, ik had gelukkig een cap op. Had wel even last van mn rug en ging toen tussen de bomen mn paard zoeken. Hij zat ergens tussen 2 bomen geklemd en was helemaal in paniek door wat er gebeurde. Zijn neus zat onder het bloed en zijn borst ook.. Ik wou hem niet straffen, maar nam hem rustig mee terug en stapte weer op en we gingen rustig in stap weer verder..

Ik heb geen idee waarom hij dit deed, voor mij is er geen verklaring.. Nu denk ik ook steeds het gevoel te hebben tijdens de galop dat hij vaker de bomenkant wilt gaan, ik heb geen idee waarom..

Hij staat altijd buiten en ik rijd hem zo 3 a 4 x in de week, verder is zoiets nog nóóit gebeurt..

Wie weet waarom hij zoiets doet? Nu durf ik niet ineens nog een keer het zelfde pad te nemen en eens lekker te galopperen, want als je zoiets meemaakt vergeet je dat niet zomaar..

cissy

Re: Paard dat opeens de bomen in rent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:59

en als je dat pad van de andere kant af neemt trekt ie dan ook naar de bomen?
anders zou je kunnen denken aan een balansprobleem of is ie geschrokken van iets?
is wel vervelend en niet veilig idee dat ie dit doet, probeer eens te ontdekken hoe hij dan verder reageert, misschien heeft ie wel een klein bloedinkje gehad omdat ie zo in paniek was?
weet je nog wat er gebeurde vlak voor hij naar links begon te trekken, heb je wel vaker dat ie niet te sturen meer is?

Cheffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 19:37

Dat pad vanaf de andere kant nemen heb ik nog niet geprobeert. Als hij schrikt dan maakt hij meestal een sprong beweging, maar heb nooit meegemaakt dat hij dan steeds meer naar de linkerkant zou gaan rennen en hop de bomen in..

We waren gewoon aan het galopperen, dit pad kent hij ook als het galoppeerpad... Ging allemaal erg goed, was vooraf gewoon erg braaf en rustig. Dus dat was voor mij wel even schrikken!

Ik heb het nooit eerder gehad dat hij niet meer te sturen was, weleens meegemaakt dat hij niet meer te stoppen was (met andere paarden in een rengalop) maar dat ligt er wel buiten volgens mij.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:33

dan zou ik het maar gewoon beschouwen als een incident en verder rpberen van je buitenritten te genieten. Misschien voorlopig even niet daar galopperen tot je weer zeker van jezelf bent?
Paarden blijven onberekenbare dieren, kijk maar naar Anky.... Lachen