Kan mijn Haflinger de hele winter buiten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheffie

Kan mijn Haflinger de hele winter buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 10:30

Hallo,

Ik heb mijn 12 jarige Haflinger nou 6 maanden en hij staat nu altijd buiten. Nu is het zo dat de winter aankomt, en ik ben van plan om hem dan ook buiten te laten, maar is dat wel zo'n goed idee? Hij heeft nog nooit in zijn leven een hele winter buiten gestaan, maar altijd op stal. Nu weet ik dat de meeste koudbloedpaarden gewoon altijd buiten kunnen staan, maar hij is nu 12 en heeft nog nooit een winter buiten gestaan. Brengt dat geen risico's met zich mee, en is het een beter idee om hem op stal te doen?

Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: Kan mijn Haflinger de hele winter buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:46

Is er een schuilstalletje op de wei? Dan is het geen probleem, lekker op wei laten Ja
Als er niks op de wei staat zou ik even iets in elkaar timmeren, of een container neerzetten bv. Maar veel paarden staan zelfs liever buiten in de regen dan in de stal.

Cheffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 10:58

Ja, maar hij is het dus helemaal niet gewend..

Hij heeft geen schuilstal op de wei en dat mag ook niet van de gemeente.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:03

Cheffie schreef:

Dan is het niet handig, en zou ik het ook afraden. Okee haflingers kunnen een heleboel hebben, maar als ze het niet gewent zijn kan het verkeert gaan. Zoiets moet je langzaam opbouwen. Daarnaast gaan mensen ook zeuren en heb je snel de DB op je dak als mensen een pony zonder stalletje in een kletsnatte wei zien staan. Daarnaast is het ook niet goed voor de hoeven als die de hele tijd nat zijn.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:06

Als hij uit de wind kan staan en droog kan het wel. Maar als dat dus niet zo is wat ik hieruit begrijp dan zou ik het niet doen. Maar mag je niet tijdelijk er een container neerzetten. Of een oude trailer zie je bij sommige mensen ook wel. Inprincipe moet hij er best tegen kunnen. Maar als het nou heel nat weer word en hij altijd nat staat is niet echt gezond. Tegen de kou kunnen ze wel dat is geen probleem.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:08

Misschien dit jaar rustig er aan laten wennen, eerst op het laatst gewoon overdag buiten houden en 's nachts nog op stal, en volgend jaar zo opbouwen dat hij winters ook altjid buiten kan staan, en anders dekentje op

Cheffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 11:11

Lous schreef:
Cheffie schreef:

Dan is het niet handig, en zou ik het ook afraden. Okee haflingers kunnen een heleboel hebben, maar als ze het niet gewent zijn kan het verkeert gaan. Zoiets moet je langzaam opbouwen. Daarnaast gaan mensen ook zeuren en heb je snel de DB op je dak als mensen een pony zonder stalletje in een kletsnatte wei zien staan. Daarnaast is het ook niet goed voor de hoeven als die de hele tijd nat zijn.

De DB heb ik hier snel niet op mn dak, ik sta op een wei waar al jaren ponys het hele jaar door buiten staan. En een schuilstal lost niet alles op volgens mij. Mijn vorige pony stond ook heel het jaar door buiten met een schuilstal (die was het wel gewend) maar hij gebruikte zijn schuilstal nóóit, alleen maar in de zomer als het erg warm was.

En inderdaad dat is ook weer zoiets, zijn hoeven. Hij had eerst een infectie in zijn hoef en die had de hoefsmid weggesneden. Zijn hoeven brokkelen erg snel af als hij geen ijzers draagt. Nu heeft hij 2 weken geen ijzers en ze beginnen weer af te brokkelen, en hij struikelt erg vaak als ik ga buitenrijden omdat hij erg gevoelig is in zijn hoeven. Snel weer ijzers laten zetten dus. Alleen is dat ook een probleem als hij heel de winter buiten staat, want die ijzers worden er dan gewoon afgezogen. Maargoed, misschien zijn hoefschoenen ook een oplossing. (alhoewel ik er niet al te goeie verhalen over heb gehoord)

Maar ik zou het wel vervelend vinden als hij niet buiten zou kunnen staan (mn shetlanders staan in dezelfde wei, en dan staan ze dalijk op 2 verschillende plekken) en voor een paard is het veel beter om lekker buiten te staan, altijd beweging enz. Maar als het echt niet kan doe ik hem wel op stal, maar dan wil ik het wel echt zeker weten dat het echt niet zou kunnen! Welke gevaren kunnen er dan onstaan als hij in de winter buiten zou staan hoewel hij het helemaal niet gewend is?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:14

Nee, zolang je hem dit jaar niet geschoren hebt kan het helemaal geen kwaad om hem buiten te laten staan ookal is hij dit niet gewent, zijn vacht past zich vanzelf wel aan aan de temperatuur buiten.

Alleen ik raad je zeker aan om hem een plekje te geven waar hij kan schuilen te wind of regen, dit is voor het dier zelf erg prettig. Een groot scherm kan al voldoende zijn, maar vooral wind in de winter kan een probleem worden. Dus zorg ervoor dat hij uit de wind kan staan, dus iets van een muurtje kan al voldoende zijn.

Denk ook vooral om het voer, ze zullen vaak wat meer nodig hebben in de winter op het land.

Cheffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 11:14

biancanij schreef:
Als hij uit de wind kan staan en droog kan het wel. Maar als dat dus niet zo is wat ik hieruit begrijp dan zou ik het niet doen. Maar mag je niet tijdelijk er een container neerzetten. Of een oude trailer zie je bij sommige mensen ook wel. Inprincipe moet hij er best tegen kunnen. Maar als het nou heel nat weer word en hij altijd nat staat is niet echt gezond. Tegen de kou kunnen ze wel dat is geen probleem.

Hij staat wel uit de wind, alhoewel.. weinig wind! Aan de ene kant staat er een dijk en aan de andere kant zijn er een rij bomen, dus er komt erg weinig wind doorheen. Maar droog staan zou dus niet kunnen. Nu zijn er wel veel meer paarden die buiten staan en niet droog hoeven te staan omdat ze het gewend zijn.. Maar omdat de mijne het niet gewend is zou het niet kunnen?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:16

Ik heb vaak gezeur van mensen die langsrijden die zeuren omdat de paarden in de weilanden eromheen geen schuilstal hebben. Mijn shetlanders staan ook vaak buiten als het regent ook al hebben ze een schuilstal, maar het gaat om het idee dat ze hem hebben. Heb vaak ook van mensen in de buurt gehoort dat mensen die langskomen en geen verstand hebben van paarden als snel de db bellen als ze een paard kletsnat in een weiland zien staan als ze geen schuilstal hebben, of zelfs als ze wel gewoon een dekentje hebben.

Kijk als je stal en wei kan afwisselen is dat natuurlijk mooi meegnomen. Kun je hem er langzaam aan laten wennen, en beter voor de hoeven Knipoog

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:17

assiejlover schreef:
Misschien dit jaar rustig er aan laten wennen, eerst op het laatst gewoon overdag buiten houden en 's nachts nog op stal, en volgend jaar zo opbouwen dat hij winters ook altjid buiten kan staan, en anders dekentje op

beste advies staat hierboven.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:23

Ik bedoel met droog staan niet dat hij niet in de regen kan staan. Daar bedoel ik mee dat wanneer je land erg nat word en hij de heletijd in de blub moet staan. Sommige mensen vinde het zielig dat een paard in de regen staat. Maar de paarden in de regen zijn gelukkiger dan de paarden waar watjes van worden gemaakt en op stal worden gezet. Als er bomen langs de wei staan en een dijk en de grond word niet een modder bende dan zou ik hem mooi buiten laten staan. Deken op hoeft echt niet hoor een paard kan dat allemaal zelf regelen. En natuurlijk er wel op letten dat hij voldoende te eten heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:34

een schuilmogelijkheid vind ik wel een aanrader hoor. Ik heb zelf een haflinger en twee shetten die altijd buiten staan, maar een schuilstal hebben. |Daar maken ze toch regelmatig gebruik van. Hier kun je van die lighallen kopen. Een soort tent, zeg maar, in de vorm van een tunnel. Dan kunnen ze in elk geval wind/regen vrij staan als ze dat willen en het is verplaatsbaar. En een droog plekje voor te liggen is wel fijn. In de modder rollen kunnen ze nog wel eens leuk vinden, maar niet erin slapen.
Verder is het ook belangrijk hoe de grond is. Stukken met blubber is niet erg, maar je paard moet niet de hele winter alleen maar in de blubber staan. Hij moet ook droog kunnen staan met zijn voeten, anders krijg je hoefproblemen. Misschien heeft de wei een hoger gedeelte waar het redelijk begaanbaar is of zo?
En natuurlijk goed voeren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:39

Ik vind dat als een paard dag en nacht buiten staat in de winter dat er een schuilplek is.
Denk eens aan onze natte winters, ik weet zeker dat er veel paarden dan toch gebruik maken van zo'n stal of schuilplek.
Trouwens een container mag je overal plaatsen.

Groetjes kim

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:43

kasparonda schreef:
Ik vind dat als een paard dag en nacht buiten staat in de winter dat er een schuilplek is.
Denk eens aan onze natte winters, ik weet zeker dat er veel paarden dan toch gebruik maken van zo'n stal of schuilplek.

Groetjes kim

hier niet hoor volgens mij?!?

en ik ben van mening dat je paardje gewoon buiten kan blijven, ook al heeft hij dat nog nooit gedaan.
mijn paarden hebben ook geen schuilstal enzo en dat gaat prima in de winter.
mocht hij het nou koud krijgen (kan het me niet voorstellen, maar goed) dan leg je hem toch een deken op?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:46

Een paard zal het niet zomaar koud krijgen maar regen en wind is gewoon hardnekkig.
En als ze twee dagen in de regen hebben gestaan begeven dekens het ook al snel.

Groetjes kim

Cheffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 11:48

kasparonda schreef:

Groetjes kim

Probeer hier maar een container te plaatsen, je krijgt diezelfde dag nog te horen dat ie wegmoet. Een schuilmogelijkheid is hier echt geen oplossing, het is te belachelijk voor woorden, maar het mag écht niet. (het ligt bij een natuurgebied) Overdag op de wei en s' nachts op stal is ook geen mogelijkheid, omdat de dichtbijzijnde pensionstal toch wel een eindje hiervandaan is.

De paarden kunnen wel 'droog' staan, we hebben tegels gelegd.. wat zou verder nog de mogelijkheden zijn?
Ik denk dat ik anders de dierenarts ook wel even bel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:59

Als ze kunnen schuilen tegen de wind, en ook droog kunnen staan op de tegels, dan kan je paardje prima buiten blijven Lachen Een haflinger maakt normaal gesproken een prima wintervacht aan, en die vacht is ook waterdicht, dus regen kan geen kwaad.

Over de hoeven, het is heel normaal dat ze gaan brokkelen als de ijzers er net onderuit zijn gehaald. Dan moeten de nagelgaten namelijk eruit groeien, en op die plekken zijn de hoeven natuurlijk minder stevig en brokkelen ze dus sneller. Vraag aan je smid een oude vijl, dan kun je die brokjes zelf wegvijlen, en dan heb je na een paar maanden weer een paard met prachtige hoefjes Knipoog Je kunt wat biotine of Kerabol bijvoeren, voor extra stevige hoeven. En voor het buitenrijden kun je best hoefschoenen nemen, er zijn een aantal topics daarover, moet je maar even de zoekfunctie gebruiken, en veel mensen zijn toch heel blij met hun hoefschoenen. Als mijn paard gevoelig zou lopen zou ik ze ook nemen Lachen
Met ijzers in de winter op de wei is niet zo fijn, niet alleen voor de zuigkracht van de modder, maar ook omdat het spekglad is op het gras, en met sneeuw krijgt je paard klonten onder de hoeven en dat is ook erg gevaarlijk.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:12

Je zegt dat je pony al 6 maanden buitenloopt; volgens mij is hij dan al best gewend aan het buitenleven: hij zal nu waarschijnlijk al een flink eind in zijn wintervacht zitten en heeft ook al een paar koude nachten en heel wat regen overleefd. Ik denk dus dat je hem best al deze winter kunt buiten laten. En is er, als het nu toch niet blijkt te gaan, niet de mogelijkheid om alsnog ergens een stal voor 's nachts te vinden?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:25

Dat wist ik niet dat het bij een natuurgebied is.
Dan kan het best zo zijn dat het object in de omgeving moet passen en daar zijn ze heel streng op.

Verder blijf ik bij mijn mening dat ze toch moeten kunnen schuilen van mijn part onder een groep bomen.

Groetjes kim

Cheffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 12:49

Ik heb de Dierenarts net ook even gebeld, hun zeggen dat het gewoon kan maar dat ik dan geen deken om moet doen. En dat mijn paard gezonder buiten is, dan op stal.
Zelf zei ze net als de meeste van jullie dat ze wel uit de wind moeten kunnen staan.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Summertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:31

Rustig opbouwen, houd de vacht in de gaten, word de vacht snel en flink dik zodra de temperatuur daalt denk ik dat hij makkelijk buiten kan blijven staan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:27

Als ze niet uit de wind en regen kunnen om te schuilen kies ik dus wel voor een deken. Dan ook een echt goede deken. Ik heb rambo-dekens met hals en daar blijven ze perfect droog onder en warm. Meerdere jaren zonder onderhoud aan de deken.
Een beetje als hun eigen persoonlijke afdakje. Een droge bodem om te staan en droog te liggen blijft natuurlijk wel belangrijk.
Als hier geen droge plekken meer zijn gaan ze op stal en in paddock met schuilstal. Helaas voor hun, want ze staan liever buiten.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:33

hij zou toch best buiten kunnen staan de hele winter en anders leg er een regendeken op die niet gevoerd is word die ook niet zo nat Clown

Ynto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:38

Bij ons staan de paarden overdag buiten en 's nachts binnen.