wat doen met 2 jarige hengst ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

wat doen met 2 jarige hengst ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 09:25

Wij hebben een 2 jarige haflingerhengst.
Hij staat 2 km achter ons huis, bij een paar andere hengsten in de wei, lekker te groeien en te spelen enzo.
We gaan regelmatig naar hem toe, om hem bij te voeren, en te poetsen, en een beetje te wandelen, maar nou vraag ik me af of dat wel genoeg is ??
Moeten we niet al wat meer met hem doen, of is het juist goed dat hij zo lekker kan spelen elke dag, en alleen gepoetst en geknuffeld word ??

groetjes Nienke

PienZ

Re: wat doen met 2 jarige hengst ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:27

Hardstikke goed wat je doet hij staat met leeftijdsgenootjes af en toe leer je hem is wat nieuwe dingen poetst hem is perfect lekker zo doorgaan.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:28

Ik zou het zo laten! De rest komt wel als hij ouder is hoor! Laat hem nog maar lekker spelen met zijn vriendjes. Goed werk zo!
Die van mij is als veulen veel in handen geweest. En staat nu lekker in een kudde van 15 hengsten op 12 hectare! Lekker nog even laten staan

Summertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:28

Ik vind het goed wat je doet. Lekker op de wei maar toch ook contact met mensen, is toch een hengst en dat is wat makkelijker als je al wel contact er mee hebt op jongere leeftijd. Meer zou ik niet doen hij is pas 2.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:31

Als je paard in een kudde staat, is dat wat je doet voldoende. Je moet namelijk anders wel die kudde in (of hem er uithalen als je wat wilt doen) en kans is groot dat hij er dan toch zijn hoofd niet bij heeft. Lekker laten staan waar hij staat...zolang het veilig blijft en er niet teveel geknokt wordt.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:35

Het is zowiezo goed om een jonge hengst in een kudde op te laten groeien,super!
Je kunt best al dagelijks wat met het jonge paard doen hoor als het maar niet te lang is en afwisselend blijft.
Om een goede basis op te bouwen is het zelfs verstandig om het jonge paard al met allerlei zaken bekend te maken.
Ik ben zelf begonnen met mijn vorige merrie toen ze anderhalf jaar oud was.
Gewoon spelenderwijs alles opbouwen.
Toen ze klaar was voor het zadelmak maken was ze dan ook al met veel dingen vertrouwd zoals longeren,verkeer,trailer,borstelen,bandageren,vreemde voorwerpen,geluiden enz.
Je basis krijg je zo veel stabieler dan wanneer je alles ineens gaat doen wanneer het paard drie jaar is.
Bovendien bouw je zo een goede vertrouwensband op met het dier en daar heb je bij het echte beleren alleen maar profijt van.
Houdt de sessies niet langer dan een uurtje per dag totaal en dat is inclusief borstelen,hoeven verzorgen enz.
Beginnen te laten wennen aan longeren bouw je heel voorzichtig op en doet dat maximaal 20 minuten totaal.
Je kunt een jong paard best al dingen leren als dat maar niet ten koste gaat van zijn groei en leerproces met soortgenoten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:48

Een uur per dag is al veel te veel. Een jong paard kan zich maar maximaal een kwartier tot een half uur concentreren.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:16

Dat klopt maar daarbij kun je borstelen en gewoon met hem aan de hand lopen en spelen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:19

Ik denk dat wat je nu doet goed genoeg is voor nu.
Ik zou niet meer met hem doen op dit moment.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:22

Wat je nu doet is prima hoor...Knipoog

Fairplay91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:40

je kan natuurlijk steed meer lopen met hem of langer hoe veel minuten loop je met hem probeer hem al van het verkeer te genieten:P wand wil je er later op rijden of niej wij hebben op ponystal pondarosa ook een veulen van 2 jaar ook om mee te lachu man maar we gaan nu met hem meer de weg op (lopend he) en het lukt al redlijk probeer het ook is

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:21

Ik vind dat je goed bezig bent. Hij staat lekker in de kudde en doordat je regelmatig bij hem komt leert hij op een rustige manier met mensen om te gaan.
Ik zou het hier voorlopig bij laten.

En als je toch graag iets wil doen. Pak een kleedje en een fles drinken, installeer je in de wei of net buiten de wei en ga lekker naar ze kijken. Zeker bij jonge paarden is er zoveel te leren door alleen maar te kijken.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:30

hardstikke goed om je hengst te laten staan in de wei, zo kan hij alles mooi leren, sociaal opgroeien en dat leren dat komt later wel.

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:36

je zou eventueel een keertje met hem kunnen gaan lopen langs de weg.
dan kan hij meteen omgaan met het verkeer
dat lijkt mijn nog een optie
groetjes