bilkoorden nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

bilkoorden nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 08:37

Is het nodig om de bilkoorden te bevestigen?
Want paardlief heeft net na 2 weken een deken van 85 euro gemold door bij het rechtstaan wss op de bilkoorden te gaan staan.
Zou de deken niet blijven liggen als ik die bilkoorden eraf laat?

Zesiram

Re: bilkoorden nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:41

Ik haal bij sommige paarden ( met losse achterbenen Knipoog ) de bilkoorden er altijd af. Als ze met de deken op de wei staan, alat ik ze er liever aan, maar het hoeft niet per se. Als je deken een goede pasvorm heeft en voor de rest alles goed vast zit, dan glijdt het echt niet zo maar af.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:42

Ik vind zelf dat de dekens er wel beter door liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:43

Hoe kan hij daarop gaan staan?
Heb je ze zo laag hangen dan ofzo?

Op de stal vind ik het ook niet nodig
In de wei wel, als ze met de kont in de regen en wind gaan staan waait het anders wel vaak op zonder koorden Lachen

XxSultanxX

ik heb ook liever een deken met bilkoorten , na mijn idee blijft hij dan tog beter liggen .
heb je je paard op stal of in de wei ?

wendyke

de mijne heeft nu ook een deken zonder bilkoorden maar als ie met z`n kont in de wind gaat staan klapt het deken altijd dubbel op z`n kont door de wind

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:51

Je kunt de koorden toch zo kort maken dat hij er niet op kan gaan staan?
Ik heb zeker met dekens voor buiten liever met bilkoorden, tegen het opwaaien.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:52

De Rambo/rhino/amigo dekens hebben geen bilkoorden omdat ze die niet nodig hebben. Daarom heb ik ook deze dekens.

Heb je toch bilkoorden, dan ze niet te lang laten, maar ook zeker niet te kort. Je zou niet de eerste zijn waarbij een paard zware striemen heeft van een te korte bilkoord (bedenk zelf maar hoe zeer het doet als je kleding niet goed zit). Verder de bilkoorden kruislings vastmaken, of in iedergeval de ene omslaan om de andere.

Persoonlijk vind ik bilkoorden een oplossing voor een slecht liggende deken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 08:54

paard staat dag en nacht in de wei
hoe ze erop gaan staan heeft is me een compleet raadsel Haha!
wss bij het liggen en het rechtstaan erop gaan staan, en mijn paard is zo ene die als ze tegendruk voelt er doorheen gaat tot het meegeeft
in dit geval heeft de helft van men deken meegegeven ...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:56

Bij mijn paard liggen de HH dekens altijd zeer goed, ze verschuiven niet, toch laat ik de bilkoorden eraan vast zitten en doe ze kruislings dicht. De reden waarom is hierboven ook al een paar keer genoemd, de paarden gaan met de kont tegen de wind en de regen in staan en dan bestaat de mogelijkheid dat je deken opwaait en vervolgens dubbel gaat liggen........

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:58

Eleonoor schreef:
De Rambo/rhino/amigo dekens hebben geen bilkoorden omdat ze die niet nodig hebben. Daarom heb ik ook deze dekens.

Ik heb o.a. een Amigo deken, maar die waait ook op zonder bilkoorden! Sterker nog, vorig jaar had ik mijn pony in de paddock staan met die deken zonder bilkoorden en kom hem een half uur later er weer uithalen zonder deken! Hij had het voor elkaar gekregen zijn deken af te doen en die lag netjes naast hem op de grond met de kruissingels en borstsluitingen nog vast. Niet gescheurd of wat dan ook gelukkig, maar je staat wel vreemd te kijken hoor Clown

Tegenwoordig doe ik deze betreffende deken dus maar over een andere deken heen die wel bilkoorden heeft en maak die bilkoorden ook vast aan de Amigodeken zodat hij niet opwaait.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:02

je moet de kruissingels wel kort doen. de ene doe je vast, en doe j de andere er door heen. kunnen ze nooit schuuren.

bij een sterke noorderzeewind gaan ook rhino dekens wel omwaaien hoor. maar met een normaal zucht wind niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:03

Ik heb zelf altijd de bilkoorden eraan. Hij kan toch alleen maar op izjn bilkoorden gaan staan als deze te los zitten? Tenminste dat lijkt mij.. Scheve mond

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:07

En ik zou geen deken met op durven doen zonder bilkoorden Knipoog .

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:09

Ik gebruik alleen elastische bilriemen.

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:29

Aan de achterkant kan ie dan gaan verschuiven, ik zou het wel doen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:31

1 windvlaag en zonder bilriemen zit de deken dan ergens op de hals waardoor ze een koude kont krijgen.
ik laat ze er dus aan Haha!

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:22

ik doe ook altijd bilkoorden vast, liggen de dekens toch iets beter vind ik zelf.
Verder ben ik wel benieuwd wat nu de beste oplossing is:
kruislings of door elkaar heen?
Iedereen heeft hier een andere mening over, maar ik deed zelf altijd de bilkoorden gewoon 'normaal' langs het been vast :-S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:23

Wat beter is weet ik niet.
Maar ik haal ze door elkaar.
Zo rusten ze eigenlijk nergens op het been.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:26

Somebitch schreef:
Ik heb zelf altijd de bilkoorden eraan. Hij kan toch alleen maar op izjn bilkoorden gaan staan als deze te los zitten? Tenminste dat lijkt mij.. Scheve mond

dit was ook mijn eerste gedachte

ik heb niet bij alle dekens de bilkoorden er aan gewoon omdat mijn staldekens goed blijven liggen en die dingen dan alleen maar lastig zijn Clown bij de andere dekens zitten de bilkoorden er wel aan maar wel elastische...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:28

Ik haal ze ook door elkaar heen, de ene normaal dicht aan dezelfde kant alswaar deze vast zit aan de deken en dan de andere er door heen halen en vast maken. Zo komt de bilriem niet tegen het achterbeen aan, lijkt me wel zo prettig voor het paard!

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:27

Ik had de bilriemen van de deken van mijn paardje afgehaald omdat ze aan de diaree was en de bilriemen vies waren geworden. Ik heb zien gebeuren dat mijn paardje zich krapte op haar schouder met haar achterbeen, met haar hoofd bij de grond. Daardoor kwam de deken, welke prima past, over haar hoofd heen, zodat ze niets meer zag en in paniek raakte. Gelukkig is dit goed afgelopen, maar wanneer ik eraan denk wat er had kunnen gebeuren......ik haal ze er dus nooit meer af.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:33

Ik heb er altijd bilriemen aan zitten. De deken blijft dan tenminste liggen. Anders gaat ie schuiven en ik heb liever in de winter dat de deken blijft liggen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:48

Ik heb één bilriem, een nylon dus niet elastisch hij staat wel vrij ruim zodat ie nog kan opstaan, hij hangt aan de kant waar ie NIET op ligt bij het slapen en kan er dus ook niet op gaan staan. Ik kruis ze overigens NOOIT daarbij slopen ze ze alleen maar alletwee moest er wat misgaan .

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:25

Ineke2 schreef:
Eleonoor schreef:

Ik heb o.a. een Amigo deken, maar die waait ook op zonder bilkoorden! Sterker nog, vorig jaar had ik mijn pony in de paddock staan met die deken zonder bilkoorden en kom hem een half uur later er weer uithalen zonder deken! Hij had het voor elkaar gekregen zijn deken af te doen en die lag netjes naast hem op de grond met de kruissingels en borstsluitingen nog vast. Niet gescheurd of wat dan ook gelukkig, maar je staat wel vreemd te kijken hoor Clown

Tegenwoordig doe ik deze betreffende deken dus maar over een andere deken heen die wel bilkoorden heeft en maak die bilkoorden ook vast aan de Amigodeken zodat hij niet opwaait.

Ik heb dan geen Rambo./Rhino/Amigo deken, maar heb zelfs een keer gezien dat mijn pony de deken af deed zonder bilkoorden!
Als een deken geen bilkoorden heeft, dan gaan ze de wei niet op met die deken zonder dat er een elastische dekensingel aanzit!
Volgensmij verzakt een deken ook minder snel als er bilkoorden aanzitten. Als ik zou kiezen, dan zou ik zeker kiezen voor een deken met bilkoorden!