Leren laars oprekken/verbreden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Leren laars oprekken/verbreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 22:38

Ik kan van iemand een prachtig stel leren laarzen overnemen. Ik vind ze erg mooi, super hoge dressuurboog, en ze moeten niet te veel kosten. Feitelijk heb ik geen nieuwe laarzen nodig, maar deze vind ik zo supermooi!

Maar....ze zijn eigenlijk net 3 a 4 cm te smal. Volgens het meisje waarvan ik ze kan overnemen, kan je ze "verbreden" door ze op te laten rekken bij de schoenmaker/zadelmaker en/of een rits in laten zetten. Nu heb ik wel eens vernomen, dat je laarzen max. 3 cm kan oprekken. Dat zou net gaan, maar ik denk dat 4 cm misschien toch wat beter zit.

Wie heeft er ervaring met het verbreden van leren laarzen? Hoe ver heb je ze laten verbreden en zagen de laarzen er daarna nog goed uit? En wie weet hoeveel je een laars kan laten verbreden door er een rits in te zetten?

pascale

Re: Leren laars oprekken/verbreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:41

ik denk dat je het beste een rits in kan laten zetten!
oprekken op de lease steld niet veel voor max 2 cm.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:40

Mijn laarzen heb ik ook op laten rekken, 3 cm. Is goed gelukt Ja . Je zou er dan voor de laatste cm ook een rits in kunnen laten zetten inderdaad.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:43

Als het 3 a 4 cm scheelt zou ik ze laten oprekken en er een rits in laten zetten. Maar hoe weet je dat ze zoveel te smal zijn? Ik neem aan dat je er nu dus niet in komt?
Als er je er een rits in laat zetten en ze zijn opgerekt zou ik ze wel heel veel gaan dragen de komende tijd. Dat is mijn ervaring om te zorgen dat ze niet weer krimpen.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 08:32

Ik heb normaal gezien omtrek 37 en deze zijn omtrek 34. Mijn huidige laarzen (37) zitten goed, maar ik moet altijd wel even trekken om er in te komen. Zeker met de winter voor de deur en dus straks ook de net wat dikkere rijbroeken. Dus zou ik het fijn vinden om ze nog een maatje groter te doen.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:27

Hoe groter de laars is (kuitomvang) hoe meer 'rek' er in zit. Smalle kuiten kunnen dus minder ver opgerekt worden dan een brede kuit. Oprekken en ritsen plaatsen zou je dan bij de schoenmaker moeten doen.. zodra hiervoor naar de fabrikant gaat moet je minstens € 100 rekenen.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:40

Wat ik van rekken heb gehoort is dat het in feite niet veel uitmaakt dus ik zou voor een rits gaan Knipoog

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:29

Hoeveel breder kan je laarzen maken door er een rits in te laten zetten? Iemand ervaring, ook met wat de kosten hiervan ongeveer zijn?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:39

Dat zal ongeveer een cm zijn denk ik, ik heb ritsen in mijn laarzen laten zetten bij de schoenmaker en daar was ik 20 euro voor kwijt, ziet er super netjes uit Ja .

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 18:56

misschien is afvallen en betere optie Knipoog

Ik ga er nog eens over denken. Als ik ze een stukje zou oprekken en een ritsje erin, zou het volgens mij moeten lukken. Het is echt een koopje en ze zijn nagenoeg nieuw. Maar als ik ze uiteindelijk niet rond mn kuiten getrokken krijg is het uiteindelijk ook duurkoop natuurlijk

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:33

Britty schreef:
misschien is afvallen en betere optie Knipoog

Ik ga er nog eens over denken. Als ik ze een stukje zou oprekken en een ritsje erin, zou het volgens mij moeten lukken. Het is echt een koopje en ze zijn nagenoeg nieuw. Maar als ik ze uiteindelijk niet rond mn kuiten getrokken krijg is het uiteindelijk ook duurkoop natuurlijk

pfff ga jij even je kuiten afvallen! echt onzinnig, spieren in je kuiten kun je niet laten afvallen

mijn leren laarze heb ik ook overgenomen van iemand, die had er ook een rits ingezet
omdat ze net iets te krap waren, maar rits doet het nog steeds en is ook makkelijker om aan te trekken.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:52

helaas deze laarzen zijn denk ik geen optie voor jou.
aangzien ze nu maar een omvang hebben van 34 cm kan je ze niet zoveel oprekken dit wordt maximaal maar een ruime 1cm, er is gewoon geen leer genoeg voor om ze zoveel op te rekken met een omvang van 34cm.
tevens hangt dit ook nog af van wat voor een leersoort je hebt, kalf en rund leer kan je gewoon goed oprekken maar heb je een leer met coating laag houd het al helemaal op.
met een rits er in zetten kan je ze maximaal de breedte van de rits breder laten worden, dit zal ook een dikke 1cm zijn, wanneer je beide zou laten doen, dus eerst oprekken en daarna nog een rits er in zetten en hierbij de laars maximaal laten uileggen (dit moet je er evt wel bij zeggen, normaal halen ze nl een stukje leer eruit waar de rits er voor in de plaats komt!)worden de laarzen dus ong 2 tot 2 1/2 cm wijder.
nog lang niet genoeg voor jou dus!
een andere optie is nog een spie er in laten zetten, dit is echter absoluut niet mooi en meer een laatste red middel voor je oude laarzen.
wanneer je een nieuw paar aanschaft zou ik dat ook niet als een optie zien, dit is trouwens ook allemaal vrij prijzig, waarschijnlijk kan je dan nog beter voor een nieuw paar gaan wat wel goed past!
er zit een dikke kans in dat het anders nog veel extra geld gaat kosten met niet het gewenste resultaat, jammer jammer!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:07

probabeest schreef:
tevens hangt dit ook nog af van wat voor een leersoort je hebt, kalf en rund leer kan je gewoon goed oprekken maar heb je een leer met coating laag houd het al helemaal op.

Veneto leer kun je zowieso niet oprekken nee. Mijn laarzen waren kuitmaat 36 en hebben ze toch op kunnen rekken naar maat 39, maar dat ligt misschien ook nog wel aan het merk van de rijlaarzen (mijn zijn petrie elites van rundleer).