Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anke schreef:longeren zou je gebruik kunnen maken van een dubbele longe, zo heb je wat meer controle over haar positie.
trekken: gebruik een keer een hengstenketting of een bitje.
ruim op tijd voor het werken voeren, zodat ze geen directe honger heeft, kan ook het probleem wat verhelpen!
Verder klinkt het erg shet-eigen, een echte lolbroek!
ze staat 24/7 in de wei en is al te dik
Als het longeren van geen kant gaat, zou ik gewoon grondwerk met haar doen. Leidoefeningen, beginnen in de bak evt met begeleiding. Maak een parcoursje met bv dingetjes om omheen te lopen, overheen te wandelen, schrik parcoursje enzo. Gewoon om met haar bezig te zijn en haar goed te leren kennen. Als dat goed gaat, wandel je buiten met haar. Probeer haar voor te zijn als ze wil eten en vergeef het jezelf als ze je een keer te snel af is. Gewoon opnieuw proberen, totdat het wel lukt. Doet ze het goed (ben in het begin tevreden met een paar passen) beloon dat uitbundig en doe iets leuks of laat haar weer lekker eten in de wei. Zo langzaam opbouwen. Probeer evt ook wat VD te doen ed. Werken met een shet is een uitdaging, maar kan ook ontzettend leuk zijn. Ik heb een boek over shetten en daarin staat voorin met grote letters dat mensen die een shet willen hebben een goed gevoel voor humor moeten hebben. Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
_Sigrid_ schreef:@ Patsur: dan heb jij vast nog nooit een eigen Shet gehad?
vind dat zinnetje erg geinig.....
Juist vanwege hun heel eigen karakter. Iemand zei eens: die paarden zijn niet eigenwijs, maar onafhankelijk en zelfstandig. Als je die eigenschappen in je voordeel kunt gebruiken (veel geduld, begrip, volharding en eigenzinnigheid van jezelf) zijn ze super. En zo is dat! Al blijf ik erbij dat je gevoel voor humor moet hebben.
pluklief schreef:hallo allemaal,
ik heb een paar maanden geleden mijn verzorgpony overgekocht. het is een shetlander merrie van 5 jaar.
sara is behoorlijk eigenweis en daarbij ontzettend intelligent ze is het type paardje dat je vandaag wat af leert maar morgen weer een nieuwe streek heeft bedacht. sara heeft voor dat ze bij mij kwam 3 jaar alleen gestaan.
maar nu is het probleem sara denkt eigenlijk alleen maar aan eten als we onderwe zijn loopt ze te trekken om te grazen.
tijdens het longeren draait ze zich plotseling om en rent doelbewust op mij af (zo ben ik al eens op der rug terecht gekomen)
als ik zie hoe zich soms gedraagt lijkt hetb alsof al het respect naar mij toe ontbreekt terwijl ze het volgende moment me weer voledig accepteert als leider.
heeft iemand hier misschien een tip of oplossing voor.
zo is mijn merrie ook... 3 jaar alleen gestaan en ziet zichzelf als de leider nu.
iig veel succes! 
nickyforever schreef:vergeet ook de eigenwijze bijdehande haf-maffen niet.![]()
Die kunnen er ook wat van.

Cassidy schreef:Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, je paard is je duidelijk de baas. In een kudde gaat de onderdanige ook uit de weg voor de leider, en een onderdanig paard zou het nieteens in zijn hoofd halen om recht op een leider af te lopen.
Je paard heeft je in zijn zak zitten. Ga grondwerk doen. Koop een touwhalster, leadrope en stick en ga aan de gang.
pluklief schreef:ook een shet is gewoon een paard,
_Sigrid_ schreef:Ik heb twee shets gehad maar ben het toch volledig met Patsur eens.@ Patsur: dan heb jij vast nog nooit een eigen Shet gehad? Ik heb met veel verschillende paarden(rassen) gewerkt, maar Shetten zijn toch altijd de meest eigenwijze hoor!
Die moesten gewoon luisteren hoor, geen gemekker want daar krijg je gewoon ongelukken van. Ben benieuwd hoe vaak _Sigrid_ een paard op een drukke weg heeft gehad omdat een pluk gras er zo lekker uitzag?
Juist een shet heeft een opvoeding nodig en wel van iemand met ervaring en kennis van zaken.