Globale kosten van het rijden met een vrachtwagen (voor paar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ezter

Globale kosten van het rijden met een vrachtwagen (voor paar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 11:13

Ik ben me aan het orienteren op de kosten van het rijden met een vrachtwagen voor de paarden. Dit omdat naar mijn idee het reizen in een vrachtwagen voor paarden veel comfortabeler is dan in een trailer. Ook ivm materialen ed zie ik voordelen in het rijden met een vrachtwagen.

Prijzen van het halen van het rijbewijs zijn bij mij bekend, chauffeursdiploma en C rijbewijs.

Ook prijzen van aanschaf zijn makkelijk te achterhalen via mp en bokt.

Waar het mij dus om gaat zijn prijzen van onderhoud, verzekering, belasting ed.

Wie kan mij vertellen wat een middelgrote paardenvrachtwagen (ik denk aan 4 paarden, met zadelkamer, omkleedruimte evt kleine sobere living) aan kosten met zich meebrengt? Het zal een wat oudere wagen worden, mogelijk oldtimer.
- verzekering
- belasting
- onderhoud
- brandstofverbruik
- evt overige kosten?

Alle ervaringen zijn eigenlijk welkom. Ik ben momenteel nog niet zoekende hoor maar zou wel eens willen weten wat de bijkomende kosten zijn. Ook andere dingen, zoals waar let je op bij aanschaf, is het nog rendabel (qua onderhoud) om een oudere wagen aan te schaffen (25+) enzovoort enzovoort

ikke

Re: Globale kosten van het rijden met een vrachtwagen (voor paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:57

Ezter schreef:
Wie kan mij vertellen wat een middelgrote paardenvrachtwagen (ik denk aan 4 paarden, met zadelkamer, omkleedruimte evt kleine sobere living) aan kosten met zich meebrengt? Het zal een wat oudere wagen worden, mogelijk oldtimer.
- verzekering: 200 - 400 euro, afhankelijk van leeftijd, dekking en voorwaardes
- belasting: 61 euro/3mnd tot 19 ton MTM (inkl eventuele trekhaak)
- onderhoud: reken op 1000-1500 euro per jaar, gemiddeld; bij maximaal 10.000km per jaar en auto in goede staat
- brandstofverbruik: afhankelijk van merk, model en type, alles tussen 1:2 en 1:10
- evt overige kosten: Aanpassing naar eigen smaak, niet regulieronderhoud zoals banden.

Alle ervaringen zijn eigenlijk welkom. Ik ben momenteel nog niet zoekende hoor maar zou wel eens willen weten wat de bijkomende kosten zijn. Ook andere dingen, zoals waar let je op bij aanschaf, is het nog rendabel (qua onderhoud) om een oudere wagen aan te schaffen (25+) enzovoort enzovoort

Brand maar los. Ik rijdt al bijna 20 jaar paarden met de vrachtwagen.
Ik had en heb weer een Mercedes 608, nu een drie-paards.
Ben je handig, dan is de ultieme tip: koop een vrachtwagen en bouw die eigenhandig om. Dat is altijd goedkoper dan een kant-en-klare wagen kopen, tenzij je wat mazzel hebt, zoals ik had met de nieuwe Mercedes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:36

Nog even een paar vuistregels om niet in dezelfde valkuilen te storten als je voorgangers:
- Laadvermogen minimaal 800kg per paard (4 paarden is dus 3200kg laadvermogen).
- Paardenvervoer op kenteken, niet alleen het RVV-bewijs.
- Motorvermogen minimaal 200pk; hoe meer versnellingen hoe beter, 8 is eigenlijk minimum.
- laat je niet gelijk afschrikken door km-standen van 700.000+ km. Waarschijnlijk rijdt je geen 100.000km met die wagen en bij 1.000.000km begint het pas leuk te worden Haha!
- Boven 12 ton MTM is een eurovignet verplicht. Dit kan per dag, week, maand of jaar worden gekocht. Je hebt dit alleen nodig wanneer je rijdt over de openbare weg. Zie http://www.belastingdienst.nl voor alle details.
- Banden voor vrachtwagens kosten een godsvermogen, betaal dus liever iets meer voor een wagen met goede banden!

Meer weten? PB gerust.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 13:52

Ok, dit is zeer nuttig Lachen

Nog even over het ombouwen, ik heb daar evt wel mogelijkheden voor inderdaad, maar moet de wagen dan helemaal opnieuw gekeurd worden of op kenteken worden gezet?

Verdere ervaringen zijn welkom
Goede tip ook van de banden trouwens!

Hoeveel km gaat een vrachtwagenmotor normaal gesproken mee? Is er verschil in merk, type? (buiten de pk's natuurlijk)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:21

Ezter schreef:
Ok, dit is zeer nuttig Lachen

Nog even over het ombouwen, ik heb daar evt wel mogelijkheden voor inderdaad, maar moet de wagen dan helemaal opnieuw gekeurd worden of op kenteken worden gezet?

Ja, de wagen wordt opnieuw gekeurd en krijgt bij goedkeuring een aangepast kenteken. Deze keuring is twee-ledig: de AID keurt of de wagen voldoet aan de eisen voor dierentransport en de RDW weegt de wagen opnieuw en past het kenteken voor je aan. Hier zijn kosten aan verbonden, maar met een paar honderd euro is de boel piekfijn voor elkaar.
Ezter schreef:
Verdere ervaringen zijn welkom
Goede tip ook van de banden trouwens!

Hoeveel km gaat een vrachtwagenmotor normaal gesproken mee? Is er verschil in merk, type? (buiten de pk's natuurlijk)

Beetje motor moet 1.000.000 tot 1.500.000 km meekunnen, mits goed onderhouden. Een wagen met 700.000 tot 800.000km op de klok is dus geen enkel probleem als die wagen correct is onderhouden. Zoals bij elke auto geldt ook voor vrachtwagens: zorg dat je weet waar je over praat of neem mensen mee die weten waar het over gaat.
Neem een wagen van een gerenomeerd europees merk. DAF, MAN, Mercedes, Scania en Volvo (in alfabetische volgorde) hebben de voorkeur, bovendien zijn deze wagens ruim verkrijgbaar tegen redelijke prijzen. Kijk eens op http://www.trucks.nl om een idee te krijgen wat er zoal te koop is.
Ik zal eens zoeken of ik de inrichtingseisen voor veevervoer kan vinden op I-net.