Pony op proef...waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marsi

Pony op proef...waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 10:01

Ik heb (helaas) mn E-pony te koop staan en gisteren zijn er mensen komen kijken. Zij waren erg enthousiast, maar zouden de pony wel eerst op proef willen. Mij lijkt dat geen probleem, mits er goede afspraken worden gemaakt.

Nu is mijn vraag waar ik op moet letten en hoe ik alles het beste kan regelen. Dus wat voor een contract ik op zou moeten stellen (dierenartskosten e.d.). Hebben jullie een idee?

Scum

Re: Pony op proef...waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:34

Pfoeh, ik zou hem niet op proef doen. Maarja, je hebt de afspraak al gemaakt Knipoog Ik hoop dat de mensen netjes met je pony omgaan en dat je hem gezond terugkrijgt.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:38

ik zou zelf m zelf ook niet op proef doen omdat er dan oneindig veel dingen zijn waar je afspraken voor moeten maken , ik denk dat er alleen maar gezeur van komt namelijk. stel er gebeurd wat met je pony, gaan hun zeggen dat jij de dierenarts kosten moet betalen omdat het jou pony is of het is niet bij hun gebeurt. maar als je het al afgesproken heb dan zou ik sowieso iets over eventuele dierenarts kosten op papier zetten.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 12:17

Dat is nu precies het nut van een contract...goede afspraken maken.
Ik vind het belangrijk dat mn paardje goed terecht komt en op deze manier kom ik daar prima achter. Sowieso is het tegenwoordig redelijk normaal om een paard op proef te krijgen alvorens je m koopt. Zelf zou je dat toch ook het liefste willen, of niet?

Trouwens, de afspraak is nog niet gemaakt...ze hebben enkel gevraagd of dat mogelijk is en ik heb gezegd dat dat overlegd moet worden. Ik kan dus nog alle kanten op Knipoog

Daarnaast was de klik met die mensen er meteen, waardoor ik er ook wel vetrouwen in heb. Ik kan me indenken dat ik het niet bij iedereen zo zou doen hoor!

Maar verder niemand tips?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:28

Leg in een contract goed vast dat bij evt terug keer dat je je pony in de zelfde staat wil terug zien als hij weg is gegaan, mochten ze de pony willen keuren dit gelijk in de eerste week laten doen.
Vast leggen hoe lang de proeftijd is, mijn advies doe niet te lang, persoonlijk vind ik 14 dagen lang genoeg, je weet dan hoe zo`n paardje is en of de klik er ook is.

Zelf heb ik ook een keer een paard op proef weg gedaan, proef van 3 maanden Clown dit doe ik dus nooit meer, kreeg uit eindelijk paard ook na 3 maanden terug, ik vond was niet meer hetzelfde paard, zenuwachtiger. Uiterlijk was er niks op aan te merken, was idd goed gevoerd en zo, maar het was niet meer het paard als voorheen.

Als ik jou was zou ik tegen deze mensen zeggen, je mag zo vaak komen als je wilt, ook rijden en bv mee verzorgen, maar denk goed na over proeftijd.

Edit, ik ben nu ook weer bezig met een pony voor mijn dochter, ben in juli geweest kijken voor de eerste keer, met deze mensen overlegd dat ik geeintereseerd was, ben inmiddels al een paar keer terug geweest voor te rijden en poetsen, heb ook al een aanbetaling gedaan, en begin november als de pony goed is gekeurd gaat zij mee naar onze stal, kan dus ook zonder proef.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 12:38

Ja, maar daarvoor heb ik geen tijd...dat is ook juist het probleem waardoor ze te koop staat. Daarnaast is het voor die mensen niet echt naast de deur. Elke keur 1,5 (dit is heen en terug, dus niet 2x 1,5 uur Knipoog) rijden om bij de pony te komen, is ook zoiets. Daarnaast heeft ze me al gezegd dat ik net zo vaak langs mag komen als ik wil, dus dat scheelt wel.

Ik zat zelf idd te denken aan 14 dagen op proef, dan is het voor de meesten wel duidelijk of het wel of niet klikt. En de keuring wil ik idd al meteen in de 1e week laten gebeuren, dan is dat ten minste ook allemaal duidelijk.

Is er misschien iemand met een voorbeeldcontract?

chrisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:55

ik zou mn eigen paard mocht ze te kop staan nooit op, proef doen mocht het echt niet anders kunne alles op papier zette en van te voren het hele bedrag laten betalen! ( dit natuurlijk wel niet gelijk opmaken in het geval het paard terugkomt om wat voor reden dan ook)

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 07:49

We hebben toch besloten om haar idd niet op proef mee te geven. Mochten de kijkers/kopers érg enthousiast zijn, dan laten ze zich daardoor niet afremmen...

Bedankt voor jullie reacties!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:52

marsi schreef:
We hebben toch besloten om haar idd niet op proef mee te geven. Mochten de kijkers/kopers érg enthousiast zijn, dan laten ze zich daardoor niet afremmen...

Bedankt voor jullie reacties!

je kunt zeggen dat ze 'm wel op proef mogen, maar niet verplaatsen in die periode.
Mooiste is als er toezicht is van jou of en bekende.

op proef ergens anders zou ik ook nooit doen. Knipoog

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:54

Verstandige keuze, en als ze echt geintereseerd zijn laten ze zich daardoor niet afhouden, succes met de verkoop Haha!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:57

Nu ze toch niet meer op proef gaat is mijn tip niet echt nodig.
Maar moest je bijdraaien; altijd het paard éérst laten keuren voor het op proef gaat.
Anders heb je bvb een paard met een verborgen blessure terug wat daar gebeurt is, en zij schuiven het wel in je nek.
Daarnaast vind ik het ook gevaarlijk.
Als het paard daar bvb zijn been breekt. Voor wie zijn de kosten?

kylenniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:46

Ik geef je groot gelijk dat je het niet doet. Mijn pony kreeg de laatste dag van zijn 'proefperiode koliek' en moest geopereerd worden...... Dan hoeven ze hem ineens niet meer en krijg je een megarekening. Bovendien hebben we hem alsnog in moeten laten slapen. En of hun er iets aan hebben kunnen doen blijft een vraag...........

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:19

maar als alles goed op papier wordt gezet, dan kan toch "op proef zetten" geen kwaad?
ofwel? (heb er geen ervaring mee, het is een vraag Bloos )