Omgang met hengstenveulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0nee

Omgang met hengstenveulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 20:09

Ik heb twee verzorgpony's van 1 en 3, en ze zijn hengst. (Het zijn shetten.) Hoe ga ik met ze om? Ze krijgen trucjes, en beginnen met proberen hoe ver ze kunnen gaan met bijv. bijten. Als ze zich vervelen omdat je duizend keer in en uit de wei loopt zonder aandacht aan hun te besteden gaan ze naar je bokken of lopen ze achter je aan en gaan ze bijten. Wat kan ik er aan doen? Ik begin nu ook met een beetje balkjes te lopen (met de oudste). Doe ik dit wel goed? En wat kan ik doen met de kleinere van 1?

Anoniem

Re: Omgang met hengstenveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:14

Met die van 1 kun je waarschijnlijk niets doen behalve borstelen en wandelen. En waarom ga je zo vaak de wei in en uit als je ze niet eens aandacht geeft? Geef ze dan ten minste nog een aaitje. Als ze gaan bokken/bijten hebben ze waarschijnlijk bar weinig respect voor je.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:15

Wat zou je zeggen van een beetje opvoeding geven? Ga grondwerk met ze doen om de verhoudingen recht te zetten. Verder kun jij de eigenaar vragen of ze gecastreerd kunnen worden, als er verder geen plannen zijn om met deze dieren te gaan dekken. Zal heel veel in gedrag gaan schelen en het voor jouw ook makkelijker maken.
Als er niet gecastreerd gaat worden kun je je afvragen of je met deze verzorgshetten nog door moet gaan. Dit gaat anders van kwaad tot erger, tot er echte ongelukken gebeuren.

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:04

Als ze je bijten en naar je trappen, betekend het dat ze je niet respecteren.
Ga bijv. grondwerk doen, en laat weten dat JIJ de baas bent en niet hun.
Ja, je kan misschien navragen bij Rob en Guusje voor de laten castereren.
Ze zijn een stuk braver, en hangen niet meer 'de hengst' uit. (Bijten etc.)
Groetjes Nanet

Sim0nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 20:04

bizzybijtje schreef:
Met die van 1 kun je waarschijnlijk niets doen behalve borstelen en wandelen. En waarom ga je zo vaak de wei in en uit als je ze niet eens aandacht geeft? Geef ze dan ten minste nog een aaitje. Als ze gaan bokken/bijten hebben ze waarschijnlijk bar weinig respect voor je.

Dat hoeft niet altijd om respect te gaan, ze kunnen ook uittesten hoe ver je gaat. Waneer het genoeg is, en waneer ik ze laat merken dat iets niet mag.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:39

Sim0nee schreef:
bizzybijtje schreef:

Dat hoeft niet altijd om respect te gaan, ze kunnen ook uittesten hoe ver je gaat. Waneer het genoeg is, en waneer ik ze laat merken dat iets niet mag.. Knipoog

Waarom zouden ze na 1,5 jaar nog iets uit willen testen??? Dan kennen ze je vast en zeker wel al.