Word mijn pony nog paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Word mijn pony nog paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 12:51

Hallo,

Ik heb een 3 jarige nrps pony die per ongeluk op 1,5 jarige leeftijd gedekt is. Ze heeft dus al heel vroeg een veulen gehad. Haar vader was 1.72 m groot en haar moeder ongeveer 1.62 m. Mijn pony meet op het moment 1.54 m .
Eigenlijk had ze dus een paard moeten worden maar door die dracht heeft ze een groei achterstand.
Nou is ze sinds april 2007 wel al 2.5 cm gegroeid. Toen ik haar kocht (april 2007) was ze 1.515 m en nu is ze dus 1.54 m.
Ik vraag me eigenlijk af of er nog een kans bestaat dat ze een paard word. Op het ptc+ in oenkerk waar ik via school 1 keer in de week les heb (op het moment de orun cursus) zeggen ze dat de kans er nog wel in zit dat ze een klein paard word.
Maar wat denken jullie word ze misschien nog een paard of zal ze een e-pony blijven?

ps. Ik weet niet of het heer goed staat dus als het niet goed staat willen jullie het dan verplaatsen?

Groetjes Hilde

Flew

Re: Word mijn pony nog paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:55

Ze zal nog wel wat groeien denk ik, dus de kans zit er best in, maar je weet het natuurlijk pas zeker als ze uitgegroeid is. Knipoog

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:58

Ik hoor wel eens van jonge paarden als je ze een extra jaar op de wei zet er nog wel een paar centimeter bij kan komen. Dus dan niet rijden.
groetjes

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 13:03

Mijn dierenarts zei dat als ik haar gewoon reed (zodat haar spieren zich ontwikkelden) en haar goed aan het voer zette dat ze dan ook nog wel een paar centimeter zou groeien..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:05

Als ze echt een achterstand heeft gaat ze het nog wel inhalen. Uiteindleijk halen ze de hoogte wel omdat die al "bepaald" is.. het kan alleen langer duren
In dit geval zou ik haar zeker een jaar rust geven! Helemaal omdat dat veulen ook veel van haar gevraagd heeft, ook mentaal.
Lekker laten staan... af en toe arbeid zou ik dan doen.
Zeker niet intensief gaan trainen of wedstrijden .. dan belemmer je weer de groei zelf omdat ze andere dingen moet ontwikkelen (de spieren Knipoog )

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 13:10

Ik ben ook niet heel veel met haar bezig. Ik rij haar 2 keer in de week maximaal een half uurtje waarbij ik zeker een kwartier stap en ik longeer haar 2 keer in de week ongeveer een kwartiertje. Dat was wat de dierenarts mij heeft geadviseerd dus dat heb ik maar opgevolgd en het gaat nu heel goed.
Wedstrijden ben ik zowieso nog niet van plan daar wil ik pas mee beginnen als ze er echt aan toe is en dan vind ik rond de 4,5 een mooie leeftijd (als ze er dan aan toe is natuurlijk want ik wil er geen leeftijd aan plakken.. Maar voor die leeftijd wil ik daar zowieso nog niet mee bezig gaan).. Voor de rest staat ze sinds een paar weken op stal (omdat de wei echt bagger is bij ons op het moment) en staat ze ongeveer van 8 tot 12 in de buitenbak met haar vriendjes.
Ze krijgt trouwens s'ochtends en s'avonds 2 plakken hooi en een halve kilo bix voor dat iemand daar een vraag over stelt Knipoog
Laatst bijgewerkt door feliciaa op 14-10-07 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:11

OOh daar kunnen nog wel wat cm bij komen hoor.
Groei is enigzins in de genen bepaald, maar door slechte voeding of medische problemen kan er wel een achterstand ontstaan of een paard kan iets kleiner blijven.
maar je paard is nu nog maar 3, en heeft het neem ik aan dat hij het goed bij je heeft, dan zullen er nog wel wat cm bij kunnen komen.

Een van mijn veulens heb ik verkocht op 5 maanden oud.
de eigenaar had m op opfok gezet, maar daar was hij de jongste en het zwarte schaap van de groep en kwam dus slecht bij het eten.
De eigenaar heeft m op een gegeven moment opgehaald.
toen hij 3 was was hij nog maar net 1,58 ongeveer en hij dacht dat word nooit meer wat.
Hij heeft m verkocht en nu is ie bijna 1,65.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:33

-> VMR-TAO

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:38

tussen de 3 en de 5 jaar ku nnen er nog wel een aantal cm bijkomen idd
tis gewoon een kwestie van afwachten wat ene paard doet Lachen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:50

Een merrie kan nog wel tot haar 8ste doorgroeien (na 6e jaar nog een heel klein beetje) Mijn merrie was 164 toen ze 3 was en op haar 9e was ze 170.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 22:13

Oke dank jullie wel Haha!
Het is niet dat ik haar percee paard wil hebben maar ik vroeg me gewoon af of de kans er nog in zat Haha!

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:02

Ik heb hetzelfde 'probleem' gehad met mijn merrie. Zij is op eenzelfde leeftijd per ongeluk drachtig geraakt en heb daarom ook erg lang gewacht met serieus werk en veel gevoerd. Toch is ze, ondanks paardgefokt, blijven steken op een magere 158 cm. Ze is nu net 7 jaar en zal dus niet echt meer groeien.

Mijns inziens moet je het niet onderschatten hoeveel energie een veulen wegneemt bij een jonge merrie. De voedingsstoffen die ze zelf nodig had om te groeien zijn naar haar veulen gegaan, zowel tijdens de dracht als voor de maak van de melk.
Ik denk daarom niet dat je merrie nog heel veel zal groeien, als je geluk hebt net tot paardenmaat, maar ik denk tot minder.

Groetjes

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:54

Het blijft volgens mij gewoon een kwestie van afwachten dus ik zie het vanzelf wel.. Maar ze is in het afgelopen half jaar wel al 2,5 cm gegroeit dus dat geeft me een klein beetje hoop..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:06

Vaak is het voor zulke merrie's ook goed om ze bijvoorbeeld in het voorjaar 3 maand op de weide te zetten en dan zeg maar op rust.
Dan kunnen ze groeien!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 17:32

Ze heeft deze zomer al 2 maanden stil gestaan en ik ben het nu weer rustig aan het oppakken.. Ik doe eigenlijk nog vrij weinig met haar.. Als ik met haar rijd met ik alleen met de basis bezig simpele figuren rijden en vooral haar goed over haar rug te laten lopen (anders zet ze haar rug vast en dan krijgt ze weer spierpijn) Verder longeer ik haar een beetje maar ze word absoluut niet intensief getraint..