trailer laden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

trailer laden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 07:16

Hooi..

Ik heb een beetje een probleem met trailer laden.
Het paard is van een vriendin.

Hij wou er eerst helemaal niet in, maar toen had ik mijn paard in de trailer gezet en liep hij de klep al op, daarna had ik mijn paard eruit gehaald en na 2 minuten stond hij er in.
Maar nu wil hij niet verder dan alleen met 2 benen op de klep. wel met rust !!
Ik heb het op de monty roberts manier geprobeert, maar dat lukte niet.

Maar nu heb ik dus de 27 onderlinge wedstrijd en wil hem dus nu al trainen met de trailer.
Iemand ideeën hoe het me wel kan lukken.

Ik wil geen longeerlijn gebruiken of dat soort middelen.

alvast bedankt

Cassidy

Re: trailer laden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 07:34

Wat is er mis met een longeerlijn achter zijn achterhand? Kan net de stimulans zijn om een van de achterbenen op de klep te zetten, en aansluitend wel door te lopen zodat hij er instaat.

Verder is het erg moeilijk om op grond van je beschrijving te beoordelen of het om angst gaan, of dat het paard gewoon dwars is. Meestal gaan namelijk de eerste paar keren goed, en komen ze daarna op een punt dat ze echt niet willen.

En wat versta je onder de Monty Roberts methode? Iedere keer een Join Up voordat je hem er inzet, of gebruik je het Dually Halster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:32

Die van mij wilde ook niet, bleef stokstijf met zijn voorbenen op de klep staan. We hebben het hier wel met longeerlijnen opgelost. Als je maar zorgt dat hij er niet met zijn benen in verstrikt kan raken, is dat toch geen probleem?

PS: die van mij vond het eerst maar niets, maar later zat hij gewoon een spelletje te spelen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:40

Ik heb met die van mij de eerste keren ook een longeerlijn gebruikt. Nu loopt ze er meestal gewoon zo op Haha!
Als ze vertrouwen dat het goed is stappen ze de volgende keer zo weer in

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:41

Als ik dwang gebruik of ook maar 1 keer trek aan het halstertouw wil hij er absoluut niet in,met veel geduld en gewoon op de klep blijven staan ging hij de laatste keer er binnen 10 minuten in.Ik had een emmertje in mijn hand met een beetje musley en dat werke ook,maar ook laat ik merken je hoeft er niet persè snel in en dat werkt ook.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:49

marleen_usar schreef:
Als ik dwang gebruik of ook maar 1 keer trek aan het halstertouw wil hij er absoluut niet in,met veel geduld en gewoon op de klep blijven staan ging hij de laatste keer er binnen 10 minuten in.Ik had een emmertje in mijn hand met een beetje musley en dat werke ook,maar ook laat ik merken je hoeft er niet persè snel in en dat werkt ook.

Dat vind ik echt te lang Wow!
Ik moet eigenlijk iedere keer als ik wil rijden met de trailer weg, dus dat is dan erg onhandig

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:50

Hij heeft onder de laadklep gelegen een keer dus het was een drama nu door het op deze manier te doen liep hij er laatste keer gelijk in.De eerste 2 keer duurt het even maar daarna zitten ze er zo in.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:53

Ik heb behoorlijk goede ervaringen met achteruit laten lopen als ze niet vooruit willen. Er op letten hoe je paard is en of de aandacht nog bij jou is.

anoukbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:38

zet de trailer met auto is in het weiland dan kan je paard er aan snuffelen en na 2 dagen ofzo doe je de klep open. op de tijd dat je paard eten krijgt doe je het voer in de trailer. vergeet niet je auto ervoor te zetten.veel succes

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:06

Uit je verhaal is eigenlijk niet zo goed op te maken, of er angst in het spel is. Of het nu wel of niet het geval is, is het belangrijk dat je paard leert dat hij met stilstaan of achteruitlopen niets bereikt. Een longeerlijn is hierbij een hele goede oplossing. Wanneer het paard vaak op de kar gaat zal het makkelijker worden. Het is namelijk ook een kwestie van ervaring opdoen. Als je het gewoon rustig aanpakt, net doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is dan loopt hij straks gewoon vanzelf de kar op en heb je de lijn helemaal niet meer nodig!
Succes! Pling

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:17

Er zijn al tientallen topics over trailer laden geweest en ook in de Wiki vind je heel veel tips.

Klinkt als een 'dikke vinger paard' dus eentje die lekker zn eigen zin doet en je uittest door op de klep te gaan staan en kwasi onschuldig om zich heen gaat kijken.

Dwang gaat nooit werken want dat win je nooit. Je moet slimmer zijn, goede timing hebben en vooral op tijd loslaten en op tijd druk zetten zónder te trekken. Dat leer je echter niet zomaar en misschien kun je beter hulp inschakelen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:56

Wat bedoel je precies met de MR-manier? Ook daarin is timing cruciaal anders werkt het gewoon niet, waarschijnlijk ben je zelf net niet handig genoeg. Het is te leren, zijn talloze topics over geweest, maar wil het niet dan is het wijs om hulp aan huis in te schakelen, dan kun je zien wat iemand doet en word je begeleid.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:06

ik heb ook problemen gehad met mijn paardje in de trailer laden.
ik ben zelf in de trailer gaan zitten met mijn rug naar mijn paardje op een gegeven moment werd mijn paardje nieuwsgierig en liep naar binnen en vergat de trailer, daar heb ik haar uitbundig voor beloond. ik heb daar wel anderhalf uur gezeten maar ze loopt er nu wel iedere keer meteen op.

met geduld berijk je uiteindelijk nog het meest.

groetjes

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:13

Zelf ook veel te maken gehad met paarden die moeilijk te laden waren. Best imo is om iig het schot schuin te zetten voor meer ruimte, de trailer aan één kant tegen een muur te plaatsen zodat ie iig aan die kant niet weg kan. Vervolgens longe gebruiken of met 2 mensen drukken. In sommige gevallen kan het helpen om het paard te blinddoeken, maar dan moet het paard jou wel volkomen vertrouwen.

Summertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:21

Wij doen het altijd met longeerlijnen ookal gaat het goed, voor de zekerheid liggen ze erbij want als ze 1x uitbreken kennen ze dat trucje snel genoeg! En longeerlijnen doen geen zeer niks....

Overigens hebben we er altijd 2 zodat ze gekruist worden en paard dus aan alle 2 de kanten even veel druk heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-07 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:24

Mijn bijrijdpaardje gaat er geblinddoekt de trailer in. Loopt er dan zo in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:47

oh wat een super tips allemaal weer..... zucht....

mensen ga niet met blinddoeken en longeerlijnen in de weer, leer je paard gewoon laden evt met hulp maar er gaat zoveel fout met oa longeerlijnen.
Er werd geopperd dat ze geen zeer doen, FOUT!!! heb je wel eens een vinger afgerukt zien worden doordat iemand de lijn om een hand had gedraaid toen het paard flipte? Of een paard die flinke brandwonden op zijn benen had door fout gebruik van de longeerlijn? Of een halstertouw flinke brandwonden op handen zien veroorzaken doordat men niet op tijd los liet? of een paard met blinddoek en al een weg uit zien rennen? ik wel!

Investeer liever in een goede training/begeleiding dan in verbandmiddelen en nieuwe halsters etc... er zijn zat mensen die kunnen helpen en er zijn diverse DVD's over trailer laden te verkrijgen.

Summertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:48

Ja het ligt er natuurlijk aan wat voor een paard en of het uit paniek niet de trailer op wil. Overigens gebruiken wij de longereerlijnen omdat het bij het paard tussen de oren zit en alleen al als ze er naast liggen gaat hij nu de trailer op en als het nodig is en we kruissen ze hoeven we geen druk te zetten maar loopt hij er zo op.
Er is bij ons op wedstrijd wel eens iemand aan komen lopen toen het niet ging, met een lange zweep en zei: ik help wel even!
Toen werd ik me toch kwaad, een paard de trailer in slaan en dan ook nog eens het paard van iemand anders, ben je dan wel helemaal lekker?!

Longeerlijnen kunnen in mijn ogen geen kwaad als het paard niet uit paniek niet de trailer op wil, en het is zowiezo stom om ze om je hadn te wikkelen dat doen wij ook nooit we hebben ze alleen voor iets druk en als het misgaat laten we gelijk los. Je moet idd wel weten hoe je het moet gebruiken en niet gelijk als machtsgebruik maar gewoon als lichttehulp.

Niet elk paard reageert op al methodes die er zijn, paarden zijn zo verschillend. Er zijn zoveel verschillende manieren maar wedde dat niet alle probleempaarden goed reageren op die dvd's die er zijn...

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:38

Armani88 schreef:
Hooi..

Ik heb een beetje een probleem met trailer laden.
Het paard is van een vriendin.

Hij wou er eerst helemaal niet in, maar toen had ik mijn paard in de trailer gezet en liep hij de klep al op, daarna had ik mijn paard eruit gehaald en na 2 minuten stond hij er in.
Maar nu wil hij niet verder dan alleen met 2 benen op de klep. wel met rust !!
Ik heb het op de monty roberts manier geprobeert, maar dat lukte niet.

Maar nu heb ik dus de 27 onderlinge wedstrijd en wil hem dus nu al trainen met de trailer.
Iemand ideeën hoe het me wel kan lukken.

Ik wil geen longeerlijn gebruiken of dat soort middelen.

alvast bedankt

oe nooit op de monty manier doen! die manier is totaal tegen het paard (ookal zeggen ze van niet)
ik zou het met geduld doen, niet schreeuwen of trekken Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:46

Summertje schreef:
Er zijn zoveel verschillende manieren maar wedde dat niet alle probleempaarden goed reageren op die dvd's die er zijn...

Zou het daar aan liggen? Heb mijn merrie alle mogelijke DVD's laten zien over trailerladen, heb ze zelfs voor haar box afgespeeld, en ze heeft aandachtig staan kijken. Op een of andere manier heeft ze toch niet helemaal begrepen wat de bedoeling was.... Clown

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:55

Cassidy schreef:
Summertje schreef:
Er zijn zoveel verschillende manieren maar wedde dat niet alle probleempaarden goed reageren op die dvd's die er zijn...

Zou het daar aan liggen? Heb mijn merrie alle mogelijke DVD's laten zien over trailerladen, heb ze zelfs voor haar box afgespeeld, en ze heeft aandachtig staan kijken. Op een of andere manier heeft ze toch niet helemaal begrepen wat de bedoeling was.... Clown

ROFL hahaha lijkt me trouwens wel een leuk idee Tong uitsteken paardenfilm opzetten op stal en kijken hoe je paard reageerd Clown

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 19:11

Ik weet zelf ook niet of het nu angst is of een eigenwil
alleen hij heeft de aandacht niet bij mij.
Ik wil eht niet met geweld op lossen of met dwang dan wil het paard er helemaal niet meer in

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:24

Er wordt gezegd dat geblinddoekt en gebruik van longeerlijnen zo gevaarlijk is, maar ik denk dat dat afhangt van hoe het gebruikt wordt. Naar mijn idee is dat ook per paard verschillend. Bij de een werkt het goed en bij de ander wekt het paniek op. Bij mij bijrijdpaardje werkt een blinddoek erg goed. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen, dat het ook weer gemakkelijk eraf kan, in geval van paniek. Alleen een dvd bekijken met tips over paarden inladen is niet genoeg.... Zou het maar zo gemakkelijk zijn!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 18:47

ik weet het !!

hij loopt nu al met gemak de klep op dat is een begin, met geduld los je veel meer op