Overdag op de wei: hoofd/benen ook scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alytje

Overdag op de wei: hoofd/benen ook scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:01

Ik zit even te twijfelen.. Ik ga mijn paard dit jaar voor het eerst scheren, maar ik twijfel erover of ik hem helemaal kaal moet scheren, of zijn hoofd en benen in het haar moet laten.
Mijn paard zweet ook altijd op zijn voorbenen, dus wat dat betreft zou ik zijn benen wel willen scheren.

Maar mijn paard staat de hele dag buiten, van ongeveer 9.00 tot 18.00/19.00 uur. De wei is in de winter vaak wel modderig, al kunnen ze wel droog staan. Is het dan wel verstandig om zijn benen/hoofd ook kaal te scheren? Kan dat kwaad?

Ik vind het persoonlijk niet zo mooi als zijn benen/hoofd wel behaard blijven, maar comfort voor het paard is belangrijker dan hoe het eruitziet Knipoog

Wat zouden jullie doen?

Nouvel

Re: Overdag op de wei: hoofd/benen ook scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:14

Ik heb het zelf 1 keertje mee laten scheren, alleen de benen dan, voorkant van het hoofd doe ik nooit.
En mijn paard liep ook de hele dag buiten, maar nu doe ik het eigenlijk nooit meer, lijkt me toch prettiger voor ze als de benen nog gewoon vacht hebben, al is het om wondjes en dat soort dingen...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:17

Ik zou het er aan laten zitten. Huid zonder haar kan toch makkelijker beschadigen en de benen zijn dan toch wat gevoeliger voor mok ed.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:23

Ik heb die van mij helemaal geschoren vorig jaar en ga dat dit jaar ook weer doen.
Ik scheer de benen sowieso heel het jaar door, ze heeft 4 hoge witte benen en door te scheren krijg ik ze ook witter.
Ook heeft de mijne minder snel last van mok als ik dr benen scheer, vuil en water blijven dan minder makkelijk zitten.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:44

Mijn paard staat 5 uurtjes buiten, maar zowel der benen als hoofd zijn kaal hoor.

Ik denk dat modder op kale benen beter is dan modder op behaarde benen.

Op behaard benen blijft het langer zitten en het blijft langer nat, op kale benen droogt het sneller en borstel je het er zo af.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:29

De kans op een voorhoofdsholte ontsteking is aanzienlijk groter met een geschoren hoofd Lachen.
Benen scheer ik zelf ook altijd, hoofd nooit om die reden.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 18:55

Opzich heeft mijn paard in zijn kootholtes bijna geen haar zitten, dus wat dat betreft zou dat met modder niet veel uitmaken als ze geschoren zijn. Maar je mist dus wel een stuk bescherming zo zonder haar.
Ik ben er nog niet over uit...

Al laat ik het voorhoofd denk ik wel in het haar, ik heb geen zin in voorhoofdsholteonsteking.

Bedankt voor de reacties iig, verdere meningen zijn meer dan welkom Knipoog

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:49

hoeveel grams heeft jullie paard nu op?
mijn pony 200 grams, overdag heeft ze het er wel aardig warm onder maar om nou minder op te doen vind ik ook niks en snachts meer ook niet.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 18:23

die van mij heeft nu een ongevoerde regendeken om.

Nog meer mensen met een advies?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:25

Mijn paard is vorig jaar helemaal geschoren, alleen op zijn hoofd tot de bakstukken, en de rest van het hoofd laten staan. Benen zijn toen ook geschoren. Hij heeft daar helemaal geen last van gehad, ook niet van mok e.d. Mijn paard staat op de meeste dagen 24/7 buiten, op de overige dagen zo'n 18 uur per dag.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:27

Ik scheer ook helemaal, benen niet. Zoiezo om de reden dat het best koud kan worden (24/7 in de wei) & hoofd ook niet. Wel tot de bakstukken..