Eigenaar in buitenland, paard in nederland. verzekering?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keesje

Eigenaar in buitenland, paard in nederland. verzekering?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 13:32

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader is twee jaar geleden naar het buitenland verhuisd, naar Finland, waar hij opnieuw getrouwd is.
Ik woon bij mijn moeder in Nederland.

Nu krijg ik een nieuw paard van mijn vader, deze wordt gestald in Nederland (bij ons thuis) maar staat wel op mijn vaders naam.

Hoe zit dit met de verzekering?

Het is mijn eigen paard maar omdat hij op mijn vaders naam staat rijdt ik officieel op het paard van iemand anders, wanneer er iets gebeurd heb ik mijn eigen WA-verzekering.
Maar mijn vader heeft zijn WA-verzekering natuurlijk niet meer omdat dit in Finland allemaal anders werkt.

Is deze WA-verzekering voldoende?
Of is het in dit geval verstandig om mijn paard te verzekeren?

Ik speel met de gedachte om het paard door mijn vader te laten betalen maar op mijn naam te zetten.

Ik hoor graag jullie mening! Haha!

Concorde

Re: Eigenaar in buitenland, paard in nederland. verzekering?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:30

Ik zou gewoon 'doen alsof' het paar jouw eigendom is. Een koopcontract kan worden aangevoerd als eigendomsbewijs, het op naam staan bij een stamboek oid niet.
Maar wat wil je precies verzekeren? Schade die je paard veroorzaakt, of schade aan het paard? Dat miste ik even in je verhaal. Schade aan je paard haalt weinig uit op een gewone WA verzekering, dan moet je écht je paard verzekeren. Breekt het paard los en stampt bijvoorbeeld over een auto heen, dan ben je als eigenaar verantwoordelijk en moet jouw WA verzekering de eigenaar van de auto uitbetalen. Minst omslachtige manier lijkt me zowieso het paard beschouwen als zijnde jouw eigendom.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:25

Hah, leuke kwestie.
Vraag is wie de bezitter is, eigenaar is niet zo relevant. Ga eens even nadenken hoor.

Wie gaat de onderhoudskosten van het paard betalen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:22

Nou, je hebt voor een leuke zondagmiddag discussie gezorgd Haha! .

Eigenlijk is er zo niet direkt een antwoord te geven.

In ieder geval is Nederlands recht van toepassing, dus dat is geen punt.
Vraag is wie de bezitter is van het paard. Mijn voorzichtige stelling is dat jullie hier beide wel eens als bezitter zouden kunnen worden aangemerkt. Dat betekent dat jullie dus ook beide hoofdelijk aan te spreken zijn voor eventueel door het paard veroorzaakte schade. Dat wil zeggen dat de schadelijdende partij mag kiezen wie hij aanspreekt voor de volledige schade. De betalende partij kan dan de helft verhalen op de mede aansprakelijke partij.
Het is echter zeker voor discussie vatbaar.

Aan de andere kant, jij hebt een AVP verzekering en die dekt dit gewoon, dus een probleem is er eigenlijk niet. Jouw AVP betaalt en zou in theorie dus mogelijk de helft bij je vader kunnen terughalen.

In de regel vraagt men echter zelden naar of het paard uberhaupt wel van jou is...tenzij de schade op mijn bureau valt dan heb je mooi pech Haha! .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:23

En trouwens, ik ben erg benieuwd wat jouw verzekeraar ervan zegt Knipoog .

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:36

LDRD bedankt voor je uitgebreidde reacties Haha!

Na heel wat heen-en-weer gebel naar Finland, zijn we er nog niet helemaal uit en komt mijn vader vanavond overvliegen om het helemaal goed uit te zoeken.

Contact met mijn verzekeraar heb ik nog niet gehad, maar heb alle papieren nagelezen en ben er aan uit dat het paard inderdaad op mijn vaders naam kan staan en de schade toch op mij verhaald kan worden.
Mijn vaders verzekering dekt de schade niet omdat het paard buiten Finland staat en het nog steeds niet duidelijk is of Finland nu wel of geen EU land is in dat opzicht. Zekerheid is er dus niet wanneer het paard op mijn vaders naam staat en schade berokkend aan een auto oid en de eigenaar van de auto wil de schade verhalen op mijn vader.

Echter wanneer het paard op mijn naam staat, dient hier dan geen premie over betaalt te worden? Ik heb mijn WA-verzekering nog bij mijn moeder (ben 19 en woon nog thuis) dus die draait dan weer voor extra kosten op. Of heb ik dit helemaal fout?

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:39

En nog iets, het paard zelf verzekeren wilde we in eerste instantie niet doen, we hebben dit ook nooit eerder gedaan. Maar omdat we straks (waarschijnlijk) praten over een paard wat een redelijke smak geld heeft gekost, is het misschien wel verstandig om dit wel te doen.

De meningen hierover zijn erg verschillend en wij hebben hier nog geen ervaring mee, iemand ideeen/ervaringen/adviezen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:08

Keesje schreef:
LDRD bedankt voor je uitgebreidde reacties Haha!

Na heel wat heen-en-weer gebel naar Finland, zijn we er nog niet helemaal uit en komt mijn vader vanavond overvliegen om het helemaal goed uit te zoeken.

Contact met mijn verzekeraar heb ik nog niet gehad, maar heb alle papieren nagelezen en ben er aan uit dat het paard inderdaad op mijn vaders naam kan staan en de schade toch op mij verhaald kan worden.
Mijn vaders verzekering dekt de schade niet omdat het paard buiten Finland staat en het nog steeds niet duidelijk is of Finland nu wel of geen EU land is in dat opzicht. Zekerheid is er dus niet wanneer het paard op mijn vaders naam staat en schade berokkend aan een auto oid en de eigenaar van de auto wil de schade verhalen op mijn vader.

Echter wanneer het paard op mijn naam staat, dient hier dan geen premie over betaalt te worden? Ik heb mijn WA-verzekering nog bij mijn moeder (ben 19 en woon nog thuis) dus die draait dan weer voor extra kosten op. Of heb ik dit helemaal fout?

Jij bent gewoon op de AVP van je moeder verzekerd voor aanspraken en hiervoor betaal je niet extra.
Jij bent een 'in gezinsverband samenwonende persoon met de verzekeringnemer' en bent dus ook verzekerde.
De eigenaar van de auto zal trouwens niet zo snel naar jouw vader gaan, want het is veel eenvoudiger om jou aan te spreken hier in Nederland. Dat kan, want jij bent hoofdelijk aansprakelijk. Probleem is wel dat jouw AVP voor een deel verhalen kan op jouw vader. Wanneer zijn aansprakelijkheidsverzekering daar dit soort zaken niet dekt, dan zal hij dus uit eigen zak moeten betalen. Tsja, wat is wijsheid? Hij kan aan zijn verzekeraar voorleggen om dit specifieke deel erbij te verzekeren, middels een clausule?

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 15:18

Ik weet ook niet wat het slimste is, het paard op mijn naam zetten, of een deel bijverzekeren zodat alles gedekt is in geval van..

we zullen het in ieder geval deze week uitzoeken zodat we precies weten wat het beste is en we dit dus niet allemaal nog moeten doen als we een paard gevonden hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:19

Paard op jouw naam zetten is het allereenvoudigste hoor, dan valt hij gewoon onder jouw AVP (tenminste, die van je moeder dan). Als je op jezelf gaat wel effe aan denken er zelf één te sluiten.