Regendeken dag/nacht binnen/buiten? Advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Regendeken dag/nacht binnen/buiten? Advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 13:37

Ik heb spikey (1,5) nu ruim een half jaar in mijn bezit. Toen hij in april in mijn bezit kwam was het een fulltime grasmaaier/buiten pony. Gezien het feit hij als gezelschap ging dienen voor mijn haflinger was zijn carriére toen over in een partime baan oftewel de nachten kreeg hij een ruime box.

Logisch was dat Spikey die toen nog een teddyberen vacht had enorm ging zweten op stal en door het jeukende zweet ging schuren. Gelukkig was het overdag lekker weer en had ik de mogelijkheid om hem hierdoor te scheren. Hij leefde helemaal op.

Tot aan vandaag staat hij nog steeds overdag buiten en 's nachts binnen. Hij heeft inmiddels een vacht van hier tot ginter........

Nu het volgende;

Ik wil hem onder een ongevoerd regendeken zetten. Meneer loopt ook buiten in de stromende regen
en er zijn dus dagen (nu en die gaan komen) dat hij dus nat naar binnen gaat in een stal die vrijwel goed op tempratuur is. Scheren wil ik zo lang mogelijk uitstellen, maar kan ook niet verwachten van de pension eigenaar dat hij met dekens gaat lopen rotzooien voordat hij hem buiten doet. Kan iemand mij vertellen hoe goed een ongevoerd regendeken ademt en of hij hier dag en nacht mee kan opstaan?

P.S Graag serieuze reactie..........ben er van bewust dat shetlanders buiten ponies zijn en niet iedere shet een deken op heeft! Maar ik heb liever geen verkouden pony.

_Malu_

Re: Regendeken dag/nacht binnen/buiten? Advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:20

Je zegt dat hij al een vacht heeft van hier tot ginter.....volgens mij heeft het dan niet echt zin meer om hem onder een regendeken te zetten om te voorkomen dat hij een dikke vacht krijgt...En waarom zou je een shet van 1,5 jaar onder een regendeken zetten...tenzij je hem nu gaat scheren omdat hij er last van heeft. Dan zou een ongevoerd regendekentje prima zijn voor nu, misschien als het echt gaat vriezen een iets dikker dekentje...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 17:55

Hij gaat ook niet onder de deken om zijn vacht dun te houden!

Even nogmaals kort toegelicht:
Spikey heeft nu al een dikke vacht, dit maakt mij verder niet uit als hij er niet in gaat zweten op stal. Wat mij wel uitmaakt is dat hij 's nachts gewoon naar binnen gaat en dit vooral in de winter is met een doorgeregende vacht. Paarden die altijd buiten staan hebben hier weinig last van, maar aangezien hij zo van het koude natte buiten naar een warme stal binnen gaat lijkt me dat dagelijks niet zo fijn. Ben dus bang dat hij kou vat van dat warm/koud. Wil hem daarom DROOG houden.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:36

Ik heb mijn paard altijd op stal staan met een regendeken, de staleigenaar doet al genoeg moeite voor me dus ga haar niet ook nog eens vragen de dekens op en af te doen.
Gaat prima, ze zweet er niet onder.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:51

Kan je maar 1 advies geven en dat is, kijk es op paardnatuurlijk.nl, onder kennis, daar staat het uitgebreid beschreven over de (on)zin van dekens , het gaat er niet zo aan toe als bij mensen en zeker bij shetten moet je niet gaan overdrijven qua dekens, die hebben de beste deken op hun vel zitten.....

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 07:59

Citaat:
Kan je maar 1 advies geven en dat is, kijk es op paardnatuurlijk.nl, onder kennis, daar staat het uitgebreid beschreven over de (on)zin van dekens , het gaat er niet zo aan toe als bij mensen en zeker bij shetten moet je niet gaan overdrijven qua dekens, die hebben de beste deken op hun vel zitten.....

Hier kan een eindeloze discussie over ontstaan en dat is absoluut niet de bedoeling van dit topic. Dat Spikey onder een deken komt is een feit, omdat het verschil tussen binnen en buiten zometeen te groot is en ik niet iedere keer een natte pony op stal wil hebben (regen of zweet maakt niet uit) die constant moet opdrogen.

@ Royaltje; bedankt voor je reactie

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:10

Mijn paard zweet op stal niet onder haar waterdichte deken. Wel is mijn ervaring dat regendekens 'doorslaan' bij hele erge regenval. Dan wissel ik op stal de regendeken voor een staldeken. Anders staan ze de hele nacht onder een klamme deken. Maar ip kan je pony zo'n dekentje gewoon dag en nacht, binnen en buiten op. Heeft onze welsh ook!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 08:44

Citaat:
Mijn paard zweet op stal niet onder haar waterdichte deken. Wel is mijn ervaring dat regendekens 'doorslaan' bij hele erge regenval. Dan wissel ik op stal de regendeken voor een staldeken. Anders staan ze de hele nacht onder een klamme deken. Maar ip kan je pony zo'n dekentje gewoon dag en nacht, binnen en buiten op. Heeft onze welsh ook!

Bedankt voor je reactie Haha!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:47

Hier kan een eindeloze discussie over ontstaan en dat is absoluut niet de bedoeling van dit topic. Dat Spikey onder een deken komt is een feit, omdat het verschil tussen binnen en buiten zometeen te groot is en ik niet iedere keer een natte pony op stal wil hebben (regen of zweet maakt niet uit) die constant moet opdrogen.

Jammergenoeg heb je blijkbaar niet gelezen hoe de werking van haar is bij paarden, al gooi je er 3 dekens op, ieder zijn meug, maar als je zo begaan ben met je pony, neem je toch i.i.g de moeite om je erin te verdiepen..........
En of dit een discussie wordt of is, is niet aan jou, dan moet je geen advies vragen.
Wees juist blij dat mensen met je meedenken en je wijzer willen maken, wordt je vast niet slechter van.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:48

Een goed merk deken ademt goed. Ook als de deken zeiknat is als de paarden op stal komen moet de deken gewoon opdrogen zonder naar binnen te slaan. Door de warmte van het paard en de ademende deken verdampt het water op de buitenlaag van de deken.

Een regendeken als staldeken kan prima! Heb ik altijd gehad. Je moet alleen wel een goede ademende deken hebben.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 08:56

Citaat:

Jammergenoeg heb je blijkbaar niet gelezen hoe de werking van haar is bij paarden, al gooi je er 3 dekens op, ieder zijn meug, maar als je zo begaan ben met je pony, neem je toch i.i.g de moeite om je erin te verdiepen..........
En of dit een discussie wordt of is, is niet aan jou, dan moet je geen advies vragen.
Wees juist blij dat mensen met je meedenken en je wijzer willen maken, wordt je vast niet slechter van.

Ik vraag geen advies of hij wel/geen deken op moet................alleen of een regendeken ademt, waardoor hij hem dag en nacht op kan! Het gaat niet om het kort houden van zijn vacht......!Het in ongevoerd en kan dus geen kwaad. Houd hem alleen droog --> bij regen!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:55

nikki160287 schreef:
Een goed merk deken ademt goed. Ook als de deken zeiknat is als de paarden op stal komen moet de deken gewoon opdrogen zonder naar binnen te slaan. Door de warmte van het paard en de ademende deken verdampt het water op de buitenlaag van de deken.

Een regendeken als staldeken kan prima! Heb ik altijd gehad. Je moet alleen wel een goede ademende deken hebben.

Mag ik vragen welk merk regendeken jij hebt? Ik heb twee verschillende op mijn paard en op de pony. Als het een hele dag geregend heeft blijven
beide echter niet helemaal droog. Vooral op de kont lekken de dekens door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:16

Ik gebruik straks 1 regendeken voor zowel op stal als buiten Lachen Er zit een ongevoerde regendeken, zodat hij het niet te warm krijgt. Wel gooi ik elke dag de deken een tijdje af zodat de huid eve goed kan luchten en de deken ook Knipoog

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:57

shera schreef:
nikki160287 schreef:

Mag ik vragen welk merk regendeken jij hebt? Ik heb twee verschillende op mijn paard en op de pony. Als het een hele dag geregend heeft blijven
beide echter niet helemaal droog. Vooral op de kont lekken de dekens door.

Ik heb een Rambo. (wel erg prijzig dus) Maar als ze nat op stal komen (de deken dan) is de deken ongeveer een half uur later alweer droog. Zonder ook maar ergens door te lekken!