Na hoeveel scheerbeurten laten jullie de messen slijpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Na hoeveel scheerbeurten laten jullie de messen slijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:17

Vraag staat eigenlijk wel kort en krachtig in de titel Lachen

Heb zelf een Hauptner scheermachine, nieuw set paardenmessen besteld en sindsdien 4 x gebruikt.
2 Keer om een paard (tinker) geheel te scheren (dekenmodel + hals)
1 keer om de sokken (tinker) eraf te scheren.
1 keer om een racestreep bij de boeg + stukje bij flanken eraf te halen.

Op zich scheert hij goed en gaat het vlot, maar ik vroeg me af wat nou het beste is ter onderhoud Lachen Na hoeveel tijd of scheerbeurten laten jullie de messen slijpen?

ElCamino

Re: Na hoeveel scheerbeurten laten jullie de messen slijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:20

Dat ligtaan een aantal factoren....
Als ik schone goed gepoetste paarden ( lees: gewassen!) moet scheren kan ik er wel een stuk of 15 a 20 doen met dezelfde messen.

Als ik echter 1 vies paard met zand heb, zijn mijn messen na 10 minuten bot en komt er echt niks meer af....

Ik he zelf een reserve-set beseld en scheer door met de oude tot ze het opgeven, dan nieuwe erop en oude messen laten slijpen.

Ze zijn bot wanneer je de stelschroef niet verder meer aan kunt draaien en ze gewoon geen haar meer pakken.
Normaal draai je de stelschroef aan ot ze niet klapperen + 1/4 slag. Dan heb je nog zat ruimte om verder aan te draaien, wanneer hij op zijn max zit is het tijd om te slijpen...

Nogmaals: Ze kunnen dus in principe bot worden van slechts 1x vieze zand-sokjes opscheren.... of na 20x een schoon paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:23

Ik heb die stelschroef nog nooit moeten aandraaien eigenlijk... Ook scheren ze nog steeds vlot en soepel.

Wel maak ik na elke scheerbeurt het apparaat volledig schoon, haal de messen er ook helemaal af en spuit de boel schoon met de compressor. Daarna weer terug in de doos.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:32

Dat doe je dan ook goed OK dan!
Na elke scheerbeurt, messen eraf en schoonmaken, van binnen uitblazen ( let op dat je het blokje niet verliest als dat erin zit). Ik gebruik zelf olie spray...werkt ook super.
Dan de boel weer in elkaar zetten... stelschroef loslaten, alleen de schroefjes van de messen aandraaien, beetje olie overal op en inpakken tot de volgende keer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:40

Dat blokje zit bij mij vast Clown En idd klein drupje olie Ja Wel draai ik eigenlijk alles gewoon vast (nja, niet supervast, maar zo dat het net vast zit Lachen ) en controleer voor het scheren nog even. Jij laat die stelschroef dus losser? Zal het onthouden Ja

Sja, dat ding is oud (van jaren '50) m'n grootvader is er altijd heel erg zuinig op geweest, en als hij zo'n lange tijd kan overleven. Dan moet ik er voor zorgen dat ie nog een fiks aantal jaren mee kan gaan toch? Haha!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:50

Yep! bij goed onderhoud gaat alles lang mee...
Mijn Liscop is nu 12 jar oud, was even een beetje rammelig maar td_kommer hier op bokt heeft hem gerepareerd. Heb ook een Heiniger, maar mijn oude Liscopje werkt gewoon fijner...

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:09

Is dat een Hauptner electric 2000 die je hebt, ik heb er namelijk net een 2ehands gekocht. Weet je dan misschien ook het aantal tandjes van je messen, die van mij is altijd voor koeien gebruikt en ik weet niet of er verschil is tussen de messen voor koeien en die voor paarden. ( Al ziet mijn paard er netjes uit nu.)

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 04:13

niet echt een standaard antwoord voor vind ik. Wat scheer je en hoe. Met smerige paarden kun je inderdaad in 10min. je messen verpest hebben. Als de messen gaan haperen of niet mooi meer scheren moeten ze gewoon geslepen worden. Zorg altijd voor een reservesetje. Mocht je het apparaat een keer laten vallen oid en er knappen tanden af, kun je tenminste verder gaan.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 05:43

ik heb een heiniger geen idee welk type en moet mijn messen elke 5 paarden toch echt laten slijpen (slechte slijper?) heb daarom dus ook 5 sets messen vanwege dat gezeur met laten slijpen en je messen een week kwijt zijn... ik gebruik 23 boven en 31 onder en dan scheert heel fijn en netjes..
Greetz

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 06:25

Romy18 schreef:
ik heb een heiniger geen idee welk type en moet mijn messen elke 5 paarden toch echt laten slijpen (slechte slijper?) heb daarom dus ook 5 sets messen vanwege dat gezeur met laten slijpen en je messen een week kwijt zijn... ik gebruik 23 boven en 31 onder en dan scheert heel fijn en netjes..
Greetz

Kan ze altijd na 1 werkdag weer ophalen meestal, nou doen ze het hier ook zelf volgens mij. Vind een week echt wel heel lang.

Maar jij brengt gewoon medicatie met naald in, ookal ben je geen dierenarts?? Bij mn eigen paarden zou ik dat nog wel doen, maar niet zomaar bij een ander paard van een onbekende. Mijn vriendin heeft ook paraveterinair gedaan, maar die begint daar niet zomaar aan. Volgens mij mag je zelfs ook niet zomaar medicatie toedienen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:49

dblijham schreef:
Is dat een Hauptner electric 2000 die je hebt, ik heb er namelijk net een 2ehands gekocht. Weet je dan misschien ook het aantal tandjes van je messen, die van mij is altijd voor koeien gebruikt en ik weet niet of er verschil is tussen de messen voor koeien en die voor paarden. ( Al ziet mijn paard er netjes uit nu.)

Ik kan zo uit mijn hoofd het type niet oplepelen. Maar de mijne is heel erg oud, van jaren '50 ongeveer.

Maar het verschil tussen de messen is dat die voor paarden meer tandjes heeft. En alsjeblieft, als je paard je lief is, ga hem niet scheren met koeienmessen. Ik heb 1x de blunder gemaakt door de messen niet te verwisselen en ik schoor er gelijk een wond in... Scheve mond (was, heel erg Bloos vergeten dat de koeienmessen er nog op zaten)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:30

Gaat een beetje oftopic maar ja ik kan inderdaad iv of im verdoven voor het scheren, officieel mag het niet en ja er kan altijd wat mis gaan, maar dat kan bij de da ook en verder ik verplicht niemand mij te laten spuiten zo mogen van mij ook de da bellen. Ik heb het overigens wel van een da geleerd en had inmiddels al een paar 100 keer gespoten voor ik het in m'n eentje tijdens het scheren ging doen ... Opzich is de injectie vloeistof die ik spuit ongevaarlijk in die zin dat het zowel iv als im gespoten mag worden en zelfs oraal gegeven kan worden.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:21

Volgens de vorige eigenaar was deze geschikt voor paarden omdat de messen fijne tandjes hadden, daarom vroeg ik naar het aantal tandjes in je set messen voor paarden. Als ik ze vergelijk met sets in de agradi catalogus voor een ander merk dan zit deze tussen vee en paard in maar dat zal misschien verschillen per merk. Het scheren afgelopen zaterdag ging erg goed en ze ziet er keurig uit maar ik was benieuwd naar het aantal tanden in een paardenset van Hauptner.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:24

je kan het ook zien of ze er weer aan toe zijn om de messen eraf te halen en dan te bewegen. Als je gewoon de glinsteringen nog ziet zijn ze nog goed en zoniet wordt het tijd om ze te slijpen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:02

Volgens de winkel waar ik het apparaat gekocht heb (met 1 setje extra messen) kun je 1,5 paard scheren. Daarna moeten ze geslepen worden.
Vorig jaar was ik lekker bezig met Online, en halverwege deed ie echt niks meer. Zelf proberen te slijpen maar dat lukte niet.
Weggebracht en 4 dagen moeten wachten. Ondertussen liep Online mooi voor schut half geschoren. Gelukkig hoefde ik ondertussen niet naar een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:09

Welk merk is dat dan? Vind dat eigenlijk wel behoorlijk slecht... Bedoel, als ik 2 x een paard geheel + 2 kleine stukjes kan doen zonder problemen... Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:21

Ze zei dat het merk-onafhankelijk was. In die winkel verkochten ze 3 merken.

*gaat even zoeken welk merk het is*

Edit; de Moser Artiko heb ik. Het fijne eraan is dat hij wat kleiner is en dat je daar door makkelijker kleine hoekjes kunt doen. Nou ik het me herinner heb ik volgens mij ook 2 paarden en een beetje gedaan. Moet er wel bij zeggen dat 1 paard 1.85 is, dus veel paard Knipoog Andere paard is 1.63 en heel fijngebouwd.

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:25

dblijham schreef:
.............maar ik was benieuwd naar het aantal tanden in een paardenset van Hauptner.

De standaard messenset van Hauptner voor paarden zijn 35/17 tanden 3mm.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:18

Dank je, ik heb nu 17 om 28 tanden en zag op een site dat die zowel voor koeien als paarden geschikt is maar dat de paarden dan iets grover/ langer geschoren worden. Kan er nog wel een 35 tands mes bij bestellen als er een echt superkort geschoren moet worden.

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:09

dblijham schreef:
Dank je, ik heb nu 17 om 28 tanden en zag op een site dat die zowel voor koeien als paarden geschikt is maar dat de paarden dan iets grover/ langer geschoren worden. Kan er nog wel een 35 tands mes bij bestellen als er een echt superkort geschoren moet worden.

Met een 17/28 wordt niet langer geschoren maar grover, je hebt meer kans dat er strepen blijven staan. 28 en 35 tands ondermes laten allebei 3mm haar staan, wat een standaard maat is.

Dick

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:53

Dank je, weer wat geleerd. Dan hoef ik ook niet direct andere messen te kopen, ze kwam vrijwel streeploos onder de tondeuse vandaan.