zonder problemen in/uit de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

zonder problemen in/uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 18:14

heey,

ik weet niet precies of dit wel het juiste topic is voor dit bericht maar ik heb een probleem. naja probleempje, echt drastisch is het niet ofzo...
Het zit zo:
Ik verzorg 2 ponies, een New Forest en een Arabier x New Forest (moeder en dochter). Als je moeders uit de wei haalt is er niks aan de hand beide paarden lopen als een mak lammetje mee, dochter ook, zolang mams voorop of ernaast loopt. Je voelt 'm waarschijnlijk al aankomen; als je mevrouwtje uit de wei wil halen en moeders mag toevallig een dagje vrij dat wil ze niet te wei uit laatstaan de brug die tevens de uitgang is over. Het duurt altijd wel even voor ik haar over die brug heen heb, en loop dan mischien wel 20 rondjes en weet terug naar de brug. Ook met bix en met snoepjes geprobeert, maar ik heb geen idee hoe ik dit nog kan oplossen?...

enige suggesties? dingen zoals zweep enzow ben ik namelijk ontzettend op tegen...

Peetke

Re: zonder problemen in/uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:20

Kan moeders wel alleen uit de wei? Kennelijk zijn ze nogal gehecht aan elkaar. Is er geen mogelijkheid om ze apart te zetten? Of moeders even op stal als je met dochter aan de slag gaat.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:45

Idd. tijdje uit elkaar halen, zou wel helpen denk ik. Maar aan de andere kant kun je haar misschien beter leren dat ze zich niet aan moet stellen en gewoon mee moet gaan. Tis maar voor een uurtje (of 2). Dus even iemand mee nemen (desnoods met een zweep) die achter haar aanloopt en ervoor zorgt dat ze door blijft lopen. In alle gevallen zorg dat ze niet wint en terug gezet word in de wei, want dan krijgt ze steeds meer geduld met het spelletje.

Succes! Pling

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:17

ik heb beide eens geprobeert...

zweep hoefde ik niet te gebruiken, daar werd ze gewoon helemaal panisch van en zag r naar uit dat dat gewoon te gevaarlijk zou zijn...

moeders alleen is geen probleem, die loopt gewoon door, Tadesha staat dan wel constant te hinniken en heen en weer te lopen enzow maar Tessa zelf trekt zich daar helemaal niks van aan...

t ziet er dus niet bepaalt rooskleurig voor me uit want het blijft gewoon rustig een half uur duren voor je mevrouw uit de wei hebt... want als je moeder eerst me neemt en later terug zet zet Tadesha gewoon al haar kracht in en sleept je zonder enige moeite mee terug naar de wei...

Adala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:26

Hoe oud is het veulen en is het ooit gespeend? Als ik dit verhaal lees krijg ik de indruk dat het paard nooit heeft geleerd alleen te staan. Dat hij dus in paniek raakt als hij alleen is, omdat hij nooit geleerd heeft zelfstandig te zijn.
Ik zou proberen moeder en dochter steeds iets langer gescheiden te houden. Als je alleen het veulen uit de wei haalt, laat het dan niet te lang duren, begin met een halfuurtje en stel je het in die tijd gerust, doe wat "leuks". Ik weet niet of de paarden worden gevoerd, en of jij dat doet, maar dan zou je het veulen zijn eten gescheiden kunnen geven. Zo leert je paard dat alleen zijn niet beangstigend of naar is, maar ook leuk kan zijn.

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:59

Chakkie17 schreef:
heey,

Het zit zo:
Ik verzorg 2 ponies, een New Forest en een Arabier x New Forest (moeder en dochter). Als je moeders uit de wei haalt is er niks aan de hand beide paarden lopen als een mak lammetje mee, dochter ook, zolang mams voorop of ernaast loopt. Je voelt 'm waarschijnlijk al aankomen; als je mevrouwtje uit de wei wil halen en moeders mag toevallig een dagje vrij dat wil ze niet te wei uit laatstaan de brug die tevens de uitgang is over. Het duurt altijd wel even voor ik haar over die brug heen heb, en loop dan mischien wel 20 rondjes en weet terug naar de brug. Ook met bix en met snoepjes geprobeert, maar ik heb geen idee hoe ik dit nog kan oplossen?...

enige suggesties? dingen zoals zweep enzow ben ik namelijk ontzettend op tegen...

Haal ze gewoon alle twee uit de wei, en breng daarna de moeder terug, dochter lief zal het niet zo erg leuk vinden, maar dan ben je iig geen "uren" bezig.
En dochter goed belonen als ze braaf mee de wei uitgaat.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 18:56

Adala schreef:
Hoe oud is het veulen en is het ooit gespeend? Als ik dit verhaal lees krijg ik de indruk dat het paard nooit heeft geleerd alleen te staan. Dat hij dus in paniek raakt als hij alleen is, omdat hij nooit geleerd heeft zelfstandig te zijn.
Ik zou proberen moeder en dochter steeds iets langer gescheiden te houden. Als je alleen het veulen uit de wei haalt, laat het dan niet te lang duren, begin met een halfuurtje en stel je het in die tijd gerust, doe wat "leuks". Ik weet niet of de paarden worden gevoerd, en of jij dat doet, maar dan zou je het veulen zijn eten gescheiden kunnen geven. Zo leert je paard dat alleen zijn niet beangstigend of naar is, maar ook leuk kan zijn.

Dit paard is weldegelijk gespeend, en zeer zeker gewend om alleen te staan/zijn cq zonder mams...
Ze heeft van haar 1e t/m haar 2½e jaar op een grote lap grond gestaan met leeftijdgenoten. Zónder mam.
En het is niet verstandig om ze beide uit de wei te halen en dan Tes terug te zetten omdat ze dan de hele bak molt incl bodemzeil ónder het zand door alles als zodanig te bewerken met haar hoeven wanneer ze in een lichte paniek heen en weer rend in de bak nadat ze zich met alle geweld van dien heeft losgetrokken...