Als ik erbij kom dan jaloers en valt uit naar pony...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Als ik erbij kom dan jaloers en valt uit naar pony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:55

Ik heb twee merries weer thuis nadat ze de hele zomer in de koppel hebben gelopen.
Ik heb een paard en een pony, het paard is de dominante.
Samen buiten lopen, eten uit een grote ton, met wat vage dreigementen gaat prima, tot ik erbij kom en dan moet de pony op afstand blijven van het paard, anders krijgt ze een hap of een trap.
Zo stond ik gisteren lekker mijn merrie te knuffelen en keken we samen wat voor ons uit en ineens hoorde ik een grote smak naast me, twee oren plat in haar nek en ze keek vals... en ze vloog de pony aan want die kwam een pas in onze buurt.
Geloof me daar wil je niet naast staan, ik dus ook niet meer als de pony in de buurt is.
Verder is het een schat van een paard, ze doet altijd zo haar best, is een vreselijk troel en ze wil maar bij me zijn. Ik wil de pony ook niet tekort doen, die krijgt alleen wat aandacht als de grote op stal staat of als ik de pony even apart pak. Ik heb mijn kinderen al verteld dat ze niet meer zonder mij de bak in mogen, ik ben als de dood dat ze er tussen komen als ze even naar hun pony willen.
Ik zou dit wel willen corrigeren als dat kan, als ik op tijd ben dan stuur ik haar direct weg en is de aandacht meestal weg bij de pony, ik vraag me alleen af hoe en wat ik het beste kan doen.

_Jelske

Re: Als ik erbij kom dan jaloers en valt uit naar pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:09

ik denk dat het mischien helpt als je ze bijvoorbeeld wel duidelijk allebei aandacht geeft maar dat je als je met de een bezig bent de ander "negeert" (hetzij als ie vast staat of ffies ergens anders) en als je met de ander bezig bent de een weer "negeert" en zo dus duidelijkheid schept dat ze gewoon allebei genoeg aandacht krijgen...

daarnaast zou t kunnen helpen om bijvoorbeeld je stem te gebruiken wanneer je het ziet gebeuren, om daarnaast weer duidelijk te maken dat je dat niet accepteerd...

ik ben natuurlijk geen prof in het gedrag van een paard maar ik denk dat ik zo zou reageren...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 18:14

dat negeren als je met de een bezig bent vind ik wel een goeie, dat gaan we proberen.
Ik gebruik mijn stem ook, maar de merrie is nog duidelijker in haar communicatie dan ik ben. Ze geeft het duidelijk aan, ik stuur haar ook wel vaak weg als ze dat wil gaan doen ( uithalen naar de ander) maar ik vraag me af of ik dan wel goed bezig ben

Peetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:27

Ik weet niet of negeren helpt.
Mijn paard had ook zulke neigingen, die ging over de zeik als je hem dan wegstuurde of van hem wegdraaide, en dan moest je echt maken dat je wegkwam.
Dat is uiteindelijk beter gegaan met de tijd, doordat ik meer met hem en minder met de pony ging doen, maar t is en blijft wel een dominantieprobleem.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:32

Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar, mijn merrie heeft precies hetzelfde tegenover de ponies, als ik er ben. Sterker nog, als ik het land in kom gallopeerd ze als een bezetene rond, ontblote tanden (jah, net een valse hond...) en jaagt (en soms echt met geweld) de ponies eerst een end uit de buurt.
Dan komt ze met oortjes naar voren, poeslief en knuffelig, bij me staan.

Ik weet niet of het afgestraft moet worden, want zou de rangorde dan niet verstoord worden? Ik hoop dat er handige tips van mensen met ervaring/verstand van dit gedrag komen!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 17:20

negeren werkt niet echt, ze blijft met haar oren in haar nek dreigen naar de pony, ik ben consequent met de leadrope gaan gooien, dit hielp, ze bleef op afstand staan kijken, tot ik even niet oplette..... en ja hoor daar was ze weer.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:36

Dit heeft inderdaad te maken met de onderlinge rangorde in de "kudde".
Het ene paard is dominanter dan het andere en weigerd simpelweg jouw aandacht te moeten delen.
Hier is niet direct een oplossing voor te bedenken.
Het enige wat je kunt doen is de paarden tijdens de verzorging even apart zetten en lukt dat niet dan moet je het maar gewoon negeren,er tussen springen lijkt mij niet de oplossing.
Sommige paarden die dit gedrag vertonen hebben ook voernijd,dit is een soortgelijk gedrag en heeft hier ook mee te maken.
Een paard met voernijd voer je ook apart wil je de andere niet te kort doen dus waarom niet bij de verzorging ook op die manier.

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:04

Straffen werkt vaak juist negatief.
Probeer ze beide is aan touw te nemen en beloon het paard als ze redelijk is tegen de pony.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:18

Bij de mijne klopt dat wel, van die voernijd. Dat heeft ze heel erg. Maar ik hoef er alleen maar bij te blijven staan, dan vreet ze niets uit.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:30

Ik heb dit ook meegemaakt, was ook een merrie. Toen ik er een keer zo tussen stond en ze kwam met haar mond wagenwijd open op de pony af toen had ik zoiets van "ik ga er de volgende keer in met een longeerzweep".

Heb ik ook gedaan en ja hoor, kwam ze weer! Heb haar een striem op d'r kont gezet en het was gelijk over.
Rangorde ok, maar als ik in de bak of wei ben dan heeft ze daar gewoon rekening mee te houden! Wat ze samen doen en uitvechten dat moeten ze zelf weten, maar niet met mij erbij

Ook ik heb twee kinderen en ik kan nu eenmaal geen muur er omheen zetten en ze kunnen dus altijd een keertje binnenglippen als ze samen los staan, dus ik heb er korte metten mee gemaakt. Het is idd een dominantieprobleem en da's prima, zolang ze mij maar respecteert Clown En het is nadien ook niet meer voorgekomen Knipoog

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:49

Hé, dit is herkenbaar. Wanneer je bij je paard komt, vormen jullie een kudde van 2. En die moet beschermd worden. De leider is altijd degene die de kudde beschermd, in dit geval neemt je paard dus de leidende taak op. Dát is er waarschijnlijk aan de hand! Probeer vanuit dit oogpunt dus ook te handelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:11

hihi mijn Flicka doet dat ook! zij is vier jaar, en staat met mijn 1,5 jarig ruintje. Snatje (ruintje) is inmiddels al 1,19 hoog en Flicka maar 97 cm, maar ze doet altijd of ze een stokmaat heeft van 1,80. óók tegen de KWPN van zo'n 1,65 deed ze dit, en ook tegen de andere ponies. ze wil gewoon alle aandacht voor zich alleen, pure jaloezie is het imo. op zich vind ik het niet zo erg als ze naar zo'n groot paard dreigt, echt trappen durfde ze niet maar het paard was wel altijd van haar onder de indruk. Snatje is nog wat onhandiger, en wil ook altijd graag geknuffeld worden, maar als Flicka tussen hem en mij instaat wil dat gewoon niet. Flicka doet agressief tegen Snatje en trapt hem ook. als ik er niet ben gebeurt dat overigens niet, dan staan ze zij aan zij bij het hek te wachten bijvoorbeeld. wanneer ik dichterbij kom gebeurt het wel. als ik dicht genoeg ben hou ik Flicka tegen (sta er dan meestal tussen want ze zou Snatje niet aanvliegen als ze mij daarvoor opzij moest duwen), zeg streng 'Flicka néé!' als ze de oren in de nek legt naar Snatje, en dan doet ze niets.

ik zou het paard leren dat ze ook afstand moet houden als dat gevraagd wordt, wees hier heel duidelijk en consequent in, als je voor de pony komt stuur je het paard weg, en laat haar dan ook niet dichter komen dan jij op dat moment geschikt acht. je kunt het 'op stem' zetten, maar niet ieder paard is daar even gevoelig voor, op het moment dat ze de pony aan wil vliegen of de oren naar haar in de nek legt mag je best laten weten dat je dat gedrag niet acceptabel vindt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 12:53

maikeltje schreef:
Ik heb dit ook meegemaakt, was ook een merrie. Toen ik er een keer zo tussen stond en ze kwam met haar mond wagenwijd open op de pony af toen had ik zoiets van "ik ga er de volgende keer in met een longeerzweep".

Heb ik ook gedaan en ja hoor, kwam ze weer! Heb haar een striem op d'r kont gezet en het was gelijk over.
Rangorde ok, maar als ik in de bak of wei ben dan heeft ze daar gewoon rekening mee te houden! Wat ze samen doen en uitvechten dat moeten ze zelf weten, maar niet met mij erbij

Ook ik heb twee kinderen en ik kan nu eenmaal geen muur er omheen zetten en ze kunnen dus altijd een keertje binnenglippen als ze samen los staan, dus ik heb er korte metten mee gemaakt. Het is idd een dominantieprobleem en da's prima, zolang ze mij maar respecteert Clown En het is nadien ook niet meer voorgekomen Knipoog

maikeltje, ik denk er net zo over als jij, ik merk dat jij bij het begin meteen hebt ingegrepen, dat heb ik niet, ik heb voor mijn idee wat aan lopen klojen, van alles geprobeerd in ieder geval, ik zoek nu nog naar de juiste weg en ben daar nog niet uit.
Gisteravond hielp mijn man de paarden binnen zetten en liep eigenlijk direct op de pony af, ik riep nog na van denk om die grote merrie, maar het was niet nodig, er was niets aan de hand, het gaat dus duidelijk om mij als ik erbij ben en als iemand met voer naar binnen loopt zal het gedrag hetzelfde blijven en blijft het ook oppassen blazen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 12:56

Rauka schreef:
Hé, dit is herkenbaar. Wanneer je bij je paard komt, vormen jullie een kudde van 2. En die moet beschermd worden. De leider is altijd degene die de kudde beschermd, in dit geval neemt je paard dus de leidende taak op. Dát is er waarschijnlijk aan de hand! Probeer vanuit dit oogpunt dus ook te handelen.

Rauka, ik snap helemaal wat je bedoelt maar ik voel niet dat ze mij wil beschermen, ik voer, ik borstel, wandel en doe van alles met ze. Ik ben ook te vertrouwen voor ze, ze volgen me en als ik met ze bezig ben is alles oke.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 13:00

merrieveulen schreef:
ik zou het paard leren dat ze ook afstand moet houden als dat gevraagd wordt, wees hier heel duidelijk en consequent in, als je voor de pony komt stuur je het paard weg, en laat haar dan ook niet dichter komen dan jij op dat moment geschikt acht. je kunt het 'op stem' zetten, maar niet ieder paard is daar even gevoelig voor, op het moment dat ze de pony aan wil vliegen of de oren naar haar in de nek legt mag je best laten weten dat je dat gedrag niet acceptabel vindt.

ik heb ook het idee dat ik hiermee verder moet, dat op afstand houden en wegsturen kan beter geoefend worden. Mijn valkuil is dat ze ook altijd best erg dichtbij mag komen, te dichtbij, omdat ik dat zelf ook ze heerlijk vind, ( kan ik nog even troelen ) het moet alleen wel op het moment dat ik dat wil en niet zij, dat is mij probleem en heb ik nog duidelijk op te oefenen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:43

Hm, dat is dan toch iets anders als bij mij. Hier gebeurt het op afstand, als ik nog naast de wei loop richting hek. Als ik in de wei ben, staat zij vooraan heel lief te doen en de arme ponies staan op een afstand zielig toe te kijken. Ach gut
Gelukkig gebeurt zoiets nooit als ik of iemand anders in de wei is, ik zou er niet tussen willen lopen eerlijk gezegd!