Contact met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Contact met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 15:06

Hallo,

Sinds kort heb ik een leuke 5 jarige merrie die ik mag verzorgen en rijden alsof het mijn eigen paard is. Het is een merrie wat erg op zichzelf is, wat naar mijn gevoel niks om poetsen, knuffelen geeft en die niet gauw vertrouwen geeft. (Echt goed beoordelen kan ik het nog niet, verzorg en rij haar nu denk ik 3 weken ongeveer). Maar nu probeer ik haar vertrouwen te winnen, een band met haar op te bouwen, ik wil meer "contact" met haar, het lijkt alsof ik steeds tegen een stuk beton loop. Met rijden is ze wel aardig braaf, er zit niks van gemenigheid in want ik kan mijn ritjes van begin tot eind volmaken...

Ik weet dat deze dingen tijd nodig hebben, daar neem ik ook de tijd voor maar hoe máák ik CONTACT met haar? Hoe dring ik tot haar door, joehoe ik ben hier voor jou!

Wie kan me tips geven?

Groetjes
Siko

vicksytje

Re: Contact met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:08

veel poesten , en knuffelen , snoepje af en toe gewoon der bij gaan zitten in de wei ,, praten ertergen ,, messchien grondwerk ..

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:09

heel veel met haar doen, niet alleen rijden, maar ook veel poetsen, knuffelen als ze dat toe laat. stukjes gaan wandelen, eens bij haar in de wei gaan zitten als ze los staat.

_lauwiej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:27

Hoe langer en meer je met dr omgaat hoe meer ze je gaat herkennen en als je gewoon altidj lekker blijft knuffelen en praten tegen dr zal ze warschijnlijk beetje bij beetje meer loskomen! Probeer et maar!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:17

en bedenk je ook dat gewoon niet alle paarden echt heel knuffelig zijn. Ik heb bv een hele stoere ruin (vind ie zelf) en die geeft niks om knuffelen, poetsen etc. Hij is gewoon het liefst met zijn vriendje in de wei.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 20:22

@ Wiesje: heb jij wel echt contact/band met je paard? Hoe uit jouw paard dat hij je vertrouwt, hij het fijn vindt dat je er bent? Hoe ga je met hem om?

Sorry voor alle vragen ben gewoon heel benieuwd!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:29

Rustig afwachten tot ze contact met jouw zoekt.
Jezelf juist niet opdringen met knuffelen enzo. (je zegt zelf dat ze daar niet zo van houdt) Stel dat jij niet van knuffelen houdt (met een mens dan) en een relatief vreemd iemand probeert je steeds te knuffelen en aan je te zitten. Hoe zou je dit zelf vinden? Knipoog
Met poetsen kan je proberen te ontdekken of er een plekje is dat ze fijn vind. Zij/onderkant hals of schoft oid.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:37

Om contact te kunnen krijgen moet je haar ook begrijpen. Praat tegen haar, kalmeer haar als ze ergens schrik van heeft, laat haar bij het rijden zo ontspannen mogelijk lopen (aangezien je haar nog niet zo lang kent en rijdt), probeer dingen die ze niet graag heeft zo snel mogelijk af te handelen en treuzel geen uren, doe veel grondwerk (zonder contact kom je daarmee toch nergens), probeer bij het longeren zoveel mogelijk met je stem te doen en laat haar af en toe naar het midden komen zonder aan de longe te trekken (hou gewoon contact, als ze een paar passen naar voor zet en ze blijft staan, zet dan zelf een stap achteruit) ...
vergeet ook niet voldoende te belonen (iets wat ik zelf af en toe wel durf te vergeten Schijnheilig)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:10

Probeer eens wat grondwerk, via NH-methoden kun je vrij makkelijk contact maken met je paard, doe daarnaast andere leuke dingen: een keer grazen aan de hand, wandelingetje door het bos, of iets geks: schriktraining bijvoorbeeld, heel goed voor de paard - mens relatie!

jumpoverit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:20

Gewoon heel veel met haar omgaan. Steeds weer en weer. Dan gaat ze je vanzelf wel vertrouwen.

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:56

Veel met haar omgaan en wandelen, grondwerk en knuffelen. Het kan wel veel tijd kosten maar heb geduld.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:53

monya schreef:
Probeer eens wat grondwerk, via NH-methoden kun je vrij makkelijk contact maken met je paard, doe daarnaast andere leuke dingen: een keer grazen aan de hand, wandelingetje door het bos, of iets geks: schriktraining bijvoorbeeld, heel goed voor de paard - mens relatie!

Inderdaad, ga grondwerken.
De beste manier om samen met je paard bezig te zijn en het is nog leuk ook!

Longeren, lopen, laat je paard zien dat jij ook in het leven van je paard wilt zijn.
Er is genoeg over grondwerken te vinden op bokt.

thummetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:02

misschien omdat ze nog jong is spelletjes ofzo met haar doen?
doe ik ook met mijn pony van 5 vind hij helemaal geweldig Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:30

Heb geduld. Ik heb mijn paard nu 3 jaar (wel met een verleden) en heb sinds korte tijd pas echt contact met hem. Sommige paarden zijn erg open en maken makkelijk contact met mensen, sommige helemaal niet. Wat iemand hier ook al zei, rustig afwachten totdat ze zelf contact zoekt, forceren heeft geen zin.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:32

Nado schreef:
Heb geduld. Ik heb mijn paard nu 3 jaar (wel met een verleden) en heb sinds korte tijd pas echt contact met hem. Sommige paarden zijn erg open en maken makkelijk contact met mensen, sommige helemaal niet. Wat iemand hier ook al zei, rustig afwachten totdat ze zelf contact zoekt, forceren heeft geen zin.

Juist! Wees er voor het paard, maar dring je niet op. Het zijn in die zin net mensen, als je te opdringerig bent, stoot je juist af.
Uitgebreid poetsen en knuffelen is bij lang niet ieder paard een goede ingang. Grondwerk is nuttig, vooral als je beseft dat het uit de wei of de stal halen ook al grondwerk is. Kijk rustig naar de reacties van het paard, wat ze prettig vindt en wat niet en wees niet teveel teleurgesteld als zij de dingen die jij leuk vindt niet kan waarderen. Accepteer wie zij is, maar accepteer ook wie jij zelf bent. En bedenk dat je een relatie niet in een weekje opbouwt Ach gut

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:32

toen ik mn eerste pony kreeg was ze net zo.. ik bn elke avond bij der in haar stal gaan zitten. ik praten tegen der zodat ze mn stem ging herkennen. ze kwam steeds wat dichterbij me enzo.. snuffelen enzo.. ze kwam steeds dichterbij en ze vertrouwde me steeds meer. op een dag bn ik bij haar in slaap gevallen.. ze is naast me komen liggen en met haar hoofd tegen me aan. sinds dien zijn we niet meer uit elkaar te krijgen! Haha!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:05

Sommige paarden 'heb' ik gewoon iets mee. Die paarden kan ik dan ook tijden alleen maar bekijken. Zien hoe ze reageren op de kleinste dingetjes. Die dingetjes neem ik vervolgens mee in mijn benadering naar het paard. (het voelt soms haast zo maf, dat het lijkt als of je in gedachten het paard leert kennen en er mee 'spreekt', door het alleen maar aan te kijken.)
Verder heb ik ook geregeld dat ik, voor ik met een paard aan de slag ga of wil, dat ik m eerst eens aan de hand een stuk mee ga wandelen en wat grondwerk doe. Beetje vertrouwen krijg in het paard en ze wat uitdaag in de bak, vanaf de grond, om te zien wat voor reactie ik krijg. Zijn ze dominant of juist onderdanig. Snappen ze mij, willen ze mij snappen of rennen ze het liefst zo hard mogelijk weg? En als ze wegrennen, doen ze dat dan met show, vluchterig of onopvallend?
Zo heb ik al diverse paarden gehad waar ik zonder twijfel op durfde te stappen, maar ook paarden waar ik nooit op zal stappen.

Vooral het toenadering zoeken, vanuit het paard, hecht ik veel waarde aan. De interesse in het nieuwe.

Maar heb ook wel paarden gehad waar ik nooit iets mee had en zo ineens was er iets bij het paard, dat het een open blik en eigen persoonlijkheid leek te krijgen, waardoor ik ineens wél wat met dat paard had.

(lastig uitleggen, maar het is een gevoel)

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:56

Hoi, ik merk vaak bij mijn paard, dat je echt de tijd voor hem moet nemen. Het gebeurt mij wel eens, dat je komt, gaat poetsen en rijden en naverzorgen en klaar. Op zulke dagen, zoekt mijn paard weinig contact met mij, maar dat komt natuurlijk door mezelf. Ik ga vaak naast hem staan en begin hem te kriebelen op zijn schoft, zoals paarden ook vaak bij elkaar doen. Dit werkt bij mijn paard vrijwel altijd. Soms lijkt het in het begin dat het hem niets doet, maar als ik rustig afwacht, begint hij mij meestal ook te kriebelen, of komt lekker met zijn hoofd op mijn schouder leunen. Niet alle dagen heeft hij daar zin in, ook vrij logisch vind ik. Verder veel leuke dingen met elkaar doen. Je moet zelf even kijken wat ze leuk/lekker vindt.
En het kost zeker tijd.

Suc6 Sanne

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:33

siko schreef:
@ Wiesje: heb jij wel echt contact/band met je paard? Hoe uit jouw paard dat hij je vertrouwt, hij het fijn vindt dat je er bent? Hoe ga je met hem om?

Sorry voor alle vragen ben gewoon heel benieuwd!

Ik weet inmiddels dat ik een band hem met mijn paard doordat hij niet meer dominant is naar mij toe. Dit was hij in het begin enorm en na het nodige grondwerk met hem is onze positie verschoven en ben ik zijn leider geworden. Ik kan overal met hem naar toe en hem overtuigen in situaties waarin hij onzeker wordt.
Hij laat het weten dat hij mijn aanwezigheid waardeert door zachtjes te hinniken als ik eraan kom en wanneer ik bij hem in de wei ga zitten op een ton blijft hij bij me in de buurt. Hij kroelt wat in mijn haar en aan mijn kleding. En kan 'bij wijze van' urenlang bij me staan hangen.

Waar hij geen reet aanvind is urenlang poetsen of knuffelen. Hij bepaalt hoe lang het knuffelen duurt. Als hij het niet meer leuk vindt, loopt ie zonder pardon aan. Poetsen vind ie ook niet leuk. Zodra hij in de gaten heeft dat dat op de planning staat is ie niet meer in de buurt. Maar gewoon doelloos samenzijn kan hij dan weer wel waarderen.
Wanneer ik door heb dat hij nergens zin in heeft, dan vind ik het ook goed. Ik ga dan dus inderdaad wat in de wei rondhangen, mest uit elkaar gooien, waterbak schoonmaken, dat soort dingen en dan wandelt hij rustig wat achter me aan en komt zo nu en dan eens kijken.
Nou ik het uiteraard niet zo dat mijn paard bepaalt wat we gaan doen hoor! Maar als ik toch niks nuttigs op de planning had staan, dan kiezen we de middenweg Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 06:36

Inderdaad is niet elk paard een knuffelkont. Ik heb oa twee shetten waarvan een de grootste knuffelkont is die je je kunt voorstellen, terwijl de andere knuffelen iets voor soesjes vind (hij is dan ook heel stoer Haha! ) De laatste, tommy, kan ook wat chagrijnig zijn met werken, maar hij doet wat ik vraag en werkt ondanks zijn soms wat zuur kijken veel beter mee dan de ander, die heel snel afgeleid is. Overigens bedoel ik met werken eigenlijk meer wandelen, klein beetje VD oefeningetjes, begin voor lange teugelwerk dwz dat ze moeten leren dat ik erachter sta en dat ze op commando in beweging komen. We zijn al bij een paar stappen Haha! en natuurlijk grondwerk/schrikparcoursje. Ze zijn tenslotte mini's van pas twee en een half jaar. Maar Tommy kan wel, als ik in de wei zit, naar mij toekomen en dan heel lang met zijn neus zachtjes tegen mij aan blijven staan. Ik kan dan de hand op zijn hals leggen en dan merk je dat hij dat prettig vindt. Maar ik moet niet gaan knuffelen.....
Mij haflingertje heb ik pas twee en een halve week en daarmee ben ik dus echt nog een band aan het opbouwen. We doen poetsen (vind ie wel lekker) , wandelen en grondwerk met schrikparcoursje. Nog niet rijden. Tijd zat. Knuffelen vindt ie ook niets.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:46

grondwerken is een mooie basis, maar daarnaast is puntje één om uit te vinden wat het páárd leuk vindt. ga daarmee aan de slag, probeer dingen uit, prikkel haar. je zal vanzelf leren zien wat ze leuk vindt en wat niet. met de leuke dingen kan je je dan extra bezighouden, en op die manier gaat je paard jou op een heel gemakkelijke en natuurlijke manier als leuk zien. paaien met voer werkt overigens niet, ze zal het voer leuk vinden, maar in jouw band met haar maakt het niet uit. probeer tijdens het poetsen en knuffelen uit te vinden wat haar fijne plekjes zijn, en geef deze extra aandacht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:56

Grondwerk, naast het doorbrengen van veel tijd bij en om het paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:00

Niet ieder paard is knuffelig. En als ze al knuffelig zijn, dan zeker niet naar iedereen. Ga grondwerk doen, ga eens op een stoeltje in de wei zitten (wel veilige plek zoeken). Als je paard komt kijken, steek dan niet gelijk je handen uit. Gebruik je stem. Ga bij de stal zitten lezen.. dat soort dingen. Soms duurt het lang. En dan nog kun je zoals gezegd een paard treffen dat wel erg hecht aan een of meer mensen, maar gewoon niet zo knuffelig is. Zoek de lekkere plekjes (vaak bij de schoft, onder de manen, bij de schouder) om fijn te 'rossen'. Zoek uit hoe hard of hoe zacht het moet (is per paard verschillend). Kijk naar de reacties. Dat soort dingen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:24

Hallo allemaal, hartstikke bedankt voor jullie goede tips. Ik heb de afgelopen periode inderdaad veel aandacht besteed aan het in de buurt van het paard zijn, het te observeren van het paard maar natuurlijk ook het rijden en gewone verzorging eromheen. Merk wel dat er vooruit gang in zit, ze is in de omgang ook al veel rustiger geworden. (Kon eerder aan de hand nog weleens de hakken van je lijf lopen). Moet overigens nog wel vermelden dat ze een veulentje bij haar heeft lopen, denk dat het contact maken dan ook nog eens een stuk lastiger werd gemaakt. Ik merk aan haar dat ze er langzamerhand genoeg van heeft en graag weer alleen op stap gaat. Zo gaan we nu naar de les, weg van veulen, weg van stal en ze is echt super braaf en aanhankelijk naar mij toe. Kan niet beschrijven wat een fijn gevoel dat dat is en dan zo snel!!

Nogmaals bedankt, heb er heel veel aan gehad.

Liefs