Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) monya schreef:Probeer eens wat grondwerk, via NH-methoden kun je vrij makkelijk contact maken met je paard, doe daarnaast andere leuke dingen: een keer grazen aan de hand, wandelingetje door het bos, of iets geks: schriktraining bijvoorbeeld, heel goed voor de paard - mens relatie!
Nado schreef:Heb geduld. Ik heb mijn paard nu 3 jaar (wel met een verleden) en heb sinds korte tijd pas echt contact met hem. Sommige paarden zijn erg open en maken makkelijk contact met mensen, sommige helemaal niet. Wat iemand hier ook al zei, rustig afwachten totdat ze zelf contact zoekt, forceren heeft geen zin.
siko schreef:@ Wiesje: heb jij wel echt contact/band met je paard? Hoe uit jouw paard dat hij je vertrouwt, hij het fijn vindt dat je er bent? Hoe ga je met hem om?
Sorry voor alle vragen ben gewoon heel benieuwd!
) De laatste, tommy, kan ook wat chagrijnig zijn met werken, maar hij doet wat ik vraag en werkt ondanks zijn soms wat zuur kijken veel beter mee dan de ander, die heel snel afgeleid is. Overigens bedoel ik met werken eigenlijk meer wandelen, klein beetje VD oefeningetjes, begin voor lange teugelwerk dwz dat ze moeten leren dat ik erachter sta en dat ze op commando in beweging komen. We zijn al bij een paar stappen
en natuurlijk grondwerk/schrikparcoursje. Ze zijn tenslotte mini's van pas twee en een half jaar. Maar Tommy kan wel, als ik in de wei zit, naar mij toekomen en dan heel lang met zijn neus zachtjes tegen mij aan blijven staan. Ik kan dan de hand op zijn hals leggen en dan merk je dat hij dat prettig vindt. Maar ik moet niet gaan knuffelen.....